تحقیقات انجام شده با موضوع بررسی میزان اثربخشی سازمانی بر اساس شاخصهای EFQM در شهرداری همدان- ... |
کانون توجه
رویههای انجام دادن کار
مشتری و کارکنان
مشتری، کارکنان و جامعه
مفهوم کیفیت
مطابقت با معیارهای تولیدکننده
مطابقت با معیارهای مشتری یا کیفیت مشتریگرا
مطابقت با معیارهای مشتری، کارکنان و جامعه، کیفیت مشتری، کارکنان و جامعهگرا
آثار مثبت
ترویج روشهای آماری کنترل کیفیت، اعتلای مستمر سطح کیفیت، اهمیت برقراری روابط مناسب با عرضهکنندگان مواد
رضایت مشتری، مقایسه رقابتی الگوی خودارزیابی
برقراری ارتباط با جامعه، رضایت مشتری، رضایت کارکنان، آثار مثبت مالی و غیرمالی
منطق RADAR و جایگاه آن در مدل تعالی EFQM
“خطمشی سازمانیافته برای مورد پرسش قرار دادن عملکرد یک سازمان”
منطق RADAR چارچوب ارزیابی پویا و ابزار مدیریتی قدرتمندی است که خطمشی سازمانیافتهای جهت مورد پرسش قرار دادن عملکرد یک سازمان ارائه میدهد ("تارنمای رسمی EFQM,").
شکل ۲‑۳ منطق RADAR
منطق RADAR در بالاترین سطح، بیان میکند که یک سازمان به موارد زیر نیاز دارد:
مشخص کردن نتایجی که سازمان بهعنوان بخشی از استراتژی قصد دارد به آنها دست یابد. “سعی داریم به چه چیزی دست یابیم؟”
برنامهریزی و توسعه مجموعهای از خطمشیهای یکپارچه برای رسیدن به نتایج موردنیاز هم در زمان حال و هم در آینده. “چگونه میتوانیم سعی کنیم تا به آن دست یابیم؟”
بهکارگیری خطمشیها به یک روش نظاممند برای تضمین پیادهسازی. “چگونه/کجا/کی این خطمشی پیادهسازی شده است؟”
ارزیابی و تصحیح خطمشیهای بکار رفته بر مبنای کنترل و تحلیل نتایج بهدستآمده و فعالیتهای یادگیری در حال اجرا. “چگونه میسنجیم که آیا این خطمشی کار میکند؟ ما چه چیزی یاد میگیریم و چه پیشرفتهایی میتوانند شکل گیرند؟”
RADAR یک ابزار ساده اما قدرتمند مدیریتی است که میتواند با روشهای گوناگونی برای یاریرساندن به پیشرفت مداوم اعمال شود:
ارزیابی بلوغ خطمشیهایی که شما پیادهسازی کردهاید.
ارزیابی تعالی نتایج بهدستآمده.
کمک به تشکیل دادن پروژههای پیشرفت.
برای حمایت از تحلیل قدرتمند، اجزای RADAR میتوانند به مجموعهای از ویژگیها تقسیم شوند که شامل رهنمود پیرامون چیزی است که ما از یک سازمان انتظار داریم.
ارزیابی توانمندسازها
وقتی توانمندسازها را ارزیابی میکنیم ما به خطمشیهای پذیرفتهشده، چگونگی بهکارگیری آنها و ارزیابی و تصحیح اثربخشی و بهرهوری آنها توسط سازمان در طول زمان نظاره میکنیم. ازنقطهنظر عملی، این بدان معناست که ما به دنبال موارد زیر هستیم:
خطمشیهای سالم و یکپارچهای که دستیافتهای استراتژی سازمان را حمایت میکنند.
بهکارگیری سازمانیافته در بین کلیه نواحی مرتبط سازمان که اجرای تصحیح را در زمانبندی مناسب امکانپذیر میسازند.
ارزیابی که صورت میپذیرد، بنابراین سازمان میتواند بفهمد که خطمشی به چه میزان خوب کار میکند و به چه میزان مؤثر پیادهسازی شده است.
فعالیتهای یادگیری متقبل شده برای تعیین راههای جایگزین و جدیدِ کار کردن.
پیشرفتهای در حال اجرا بهعنوان نتیجهای از ارزیابی و یادگیری یا بستن حلقه.
شکل ۲‑۴ ارزیابی توانمندسازها
ارزیابی نتایج
در هنگام ارزیابی نتایج، ما در ابتدا به ربط آنها به استراتژی سازمان و قابلیت استفاده آنها در مرور پیشرفت این اهداف اصلی دقت داریم و سپس خود عملکرد نتایج را نظاره میکنیم. ازنقطهنظر عملی شما باید دنبال موارد زیر باشید:
نتایجی که بهوضوح نشان میدهند که سازمان در استراتژیهای کلیدی برای معیار در حال پیشرفت است.
دادههای مورد اعتمادی که میتوانند برای ایجاد فهم واضح از مسائل در حال رخداد برای گروههای سهامداری، محصولات و پردازهها قطعهبندی شوند.
تمایلات مثبت در یک دوره سهساله.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 02:38:00 ق.ظ ]
|