سطح معناداری

 

۰۰۰/۰

 

.

 

 

 

درجه آزادی

 

۵۷

 

۰

 

 

 

همان‌ گونه که در آزمون پیرسون در فرضیه فرعی اول در جدول (۷۶-۴) مشاهده می‌شود که رابطه دو متغیر (رقابت و تغییر سیستم حسابداری) بدون تأثیر و دخالت متغیر تعدیل‌کننده (عملکرد شرکت) برابر ۶۷/۰ بوده است که نشان می­دهد که با حضور متغیر میانجی منجر به افزایش این شدت رابطه به مقدار ۳۳% هست. لذا می‌تواند این‌گونه استنباط کرد به ازای دخالت هر واحد متغیر تعدیل‌کننده (عملکرد شرکت)، میزان همبستگی دو متغیر (رقابت و تغییر سیستم حسابداری) به میزان ۳۳% واحد افزایش خواهد یافت. ارتباط بین این دو متغیر (رقابت و تغییر سیستم حسابداری) با دخالت متغیر سوم (عملکرد شرکت) به مقدار ۰۰۰/۱ می‌باشد؛ که با توجه به این‌که سطح معناداری (sig) کوچک‌تر مساوی پنج درصد می‌باشد در نتیجه بین رقابت و تغییر سیستم حسابداری با میانجی عملکرد شرکت رابطه وجود دارد. مقدار همبستگی به میزان قابل‌ توجهی کم شده و این ‌یعنی متغیر واسط بی‌تأثیر نیست.
فصل پنجم:
بحث و نتیجه گیری
(۱-۵) مقدمه
نتیجه‌گیری، مرحله نهایی کار عملی تحقیق است. این مرحله به چند دلیل حائز اهمیت خاص است. همه نتایج تحقیق در این قسمت مشخص می‌شوند، این قسمت خلاصه‌ای از یافته‌ها و ایده‌های کل فرایند علمی تحقیق است و مهم‌تر از همه اینکه حاصل تحقیق، آن چیزی است که در نتیجه‌گیری به دست می‌آید.
در این فصل ابتدا جمع ‌بندی بحث و نتایج حاصله از تجزیه ‌و تحلیل‌هایی که در فصل قبل انجام شد ارائه می‌گردد سپس نتایج تحقیق حاضر و محدودیت‌های تحقیق عنوان گردیده و در نهایت پیشنهادهایی برای پژوهش‌های آتی مطرح‌شده است.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
(۲-۵) خلاصه تحقیق
هدف از انجام این تحقیق ارزیابی ارتباط بین شدت رقابت و تغییر سیستم حسابداری مدیریت بر عملکرد در شرکت‌های بزرگ فعال در بورس اوراق بهادار تهران واقع در تهران می‌باشد، بنابراین پژوهش حاضر از نظر طبقه ­بندی بر مبنای هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. این پژوهش ازنظر مکانی از نوع تحقیقات میدانی است، زیرا داده‌های تحقیق در چارچوب جامعه و یا نمونه آماری با حضور آن‌ها و با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه گردآوری‌ شده است. برحسب طبقه ­بندی بر مبنای روش این پژوهش ازنظر روش در زمره تحقیقات کمی - کیفی است.
متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه‌گیری متغیرها:
y =f رابطه کلی:
متغیر وابسته:
شدت رقابت () و متغیر در حسابداری مدیریت و سیستم کنترل() متغیرهای وابسته مدل می‌باشند.
متغیرهای مستقل:
عملکرد سازمان (Y) متغیر مستقل مدل می‌باشد.
رابطه بین متغیرها:
(۳-۵) مقایسه یافته‌های پژوهش حاضر با نتایج تحقیقات گذشته
آنچه که از تحقیق و پژوهش­های گذشته دیگران در زمینه ارتباط میان رقابت و تغییر سیستم حسابداری و عملکرد شرکت استخراج گردید به شرح ذیل می باشد :
زاهیرال هک (۲۰۱۱) به نتایج زیر دست یافته : که افزایش رقابت به واسطه تغییرات بسیار در سیستم حسابداری مدیریت موجب بهبود عملکرد سازمانی میشود و نیز افزایش تفویض اختیار به مدیریت سطح پایین تر منجر به افزایش عملکرد سازمانی خواهد شد .
لیبی و واترهاوس (۱۹۹۶) به این موضوع پی برد که افزایش رقابت بازار در تغییرات سیستم کنترلی و حسابداری مدیریت انگیزه ایجاد میکند .
آر اچ چنهال و کی لانگ فیلید – اسمیت (۱۹۹۸) بین ترکیب تکنیک ها و روش های حسابداری مدیریت در حالتهای مختلف استراتژی سازمان­ها و عملکرد ارتباط معنی دار دارند.
میا و کلارک نیز در سال (۱۹۹۹)به این نتیجه رسیدند شرکتهایی که از اطلاعات حسابداری مدیریت استفاده نموده اند از عملکرد بالاتری برخوردار شدند .
چی لانگ لی و همکاران در (۲۰۱۰) در تحقیق خود بین شدت رقابت و مراحل توسعه و عملکرد شرکت­ها رابطه مثبت پیدا نمودند و آنچه که از تحقیق حاضر در شرکتها صورت گرفت همه حاکی از آن بود که بین رقابت و تغییر سییستم حسابداری و عملکرد شرکتها رابطه مثبت و معنا دار وجود دارد و نتایج تحقیق حاصل دقیقا با تحقیقات صورت گرفته به شرح فوق همسو و در یک جهت بوده است و همه آنان موید این مطلب است که با افزایش رقابت به واسطه تغییرات بسیار در سیستم حسابداری مدیریت موجب بهبود عملکرد سازمانی میشود.
(۴-۵) نتیجه‌گیری
فرضیه فرعی اول: بین رقابت و تغییر سیستم حسابداری رابطه وجود دارد.
در این فرضیه رابطه بین رقابت و عملکرد شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به مقدار t های محاسبه ‌شده در جدول ۴-۱۰ و نیز احتمال مربوط به آن ضریب برآوردی متغیر رقابت در سطح خطای ۵ درصد معنادار می‌باشد.
بنابراین بین رقابت و تغییر سیستم حسابداری رابطه وجود دارد.
فرضیه فرعی دوم: بین رقابت و عملکرد شرکت رابطه وجود دارد.
در این فرضیه رابطه بین رقابت و عملکرد شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به مقدار t های محاسبه ‌شده در جدول ۴-۱۴ و نیز احتمال مربوط به آن ضریب برآوردی متغیر رقابت در سطح خطای ۵ درصد معنادار می‌باشد.
بنابراین بین رقابت و عملکرد شرکت رابطه وجود دارد.
فرضیه فرعی سوم: بین تغییر سیستم حسابداری و عملکرد شرکت رابطه وجود دارد.
در این فرضیه رابطه بین رقابت و عملکرد شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به مقدار t های محاسبه‌شده در جدول ۴-۱۹ و نیز احتمال مربوط به آن ضریب برآوردی متغیر رقابت در سطح خطای ۵ درصد معنادار می‌باشد.
بنابراین بین تغییر سیستم حسابداری و عملکرد شرکت رابطه وجود دارد.
فرضیه اصلی: بین رقابت و تغییر سیستم حسابداری و عملکرد شرکت رابطه وجود دارد.
در این فرضیه رابطه بین رقابت و عملکرد شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به مقدار t های محاسبه‌شده در جدول ۴-۶ و نیز احتمال مربوط به آن ضریب برآوردی متغیر رقابت و تغییر سیستم حسابداری در سطح خطای ۵ درصد معنادار می‌باشد. بنابراین بین رقابت و تغییر سیستم حسابداری و عملکرد شرکت رابطه وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...