(تیم طراحی)
طراحی مدل سرویس های مورد نیاز لیست شده
طراحی فرم های مورد نیاز هر سرویس
ارتباط فرم ها با سرویس مدل ها و فرایندهای سازمانی مربوطه
تولید سرویس
بررسی اسناد طراحی سرویس ها
اضافه کردن به انبار سرویس ها
برداشت سرویس از انبار سرویس ها
ترکیب سرویس ها و تولید سیستم
نصب و راه اندازی سیستم
آموزش کاربران سیستم
ارزیابی سیستم
پشتیبانی
شکل ۴-۸: مدل پیشنهادی طراحی سرویس ها
۴-۵- مراحل طراحی و تهیه سرویس ها
معماری سرویس گرا سبکی از معماری است که از اتصال سست سرویس ها جهت انعطاف پذیری و تعامل پذیری با حرفه به وجود می آید. تعامل و ارتباط بین سرویس ها از طریق پارادایم های انتشار، جستجو، فراخوانی و اتصال با یکدیگر صورت می گیرد.
در همین راستا دو واژه پر کاربرد در معماری سرویس گرا، هم نواسازی و هم خوانی بکار می رود.
هم نواسازی فرایند کسب و کاردر حقیقت مجموعه ای از ویژگی هایی است که امکان ترکیب، سازماندهی، اجرا و اداره فرایندهای مختلف کسب و کار را که به وسیله سرویس های متنوع در دسترس هستند به ما می دهد. یک فرایند از یک مجموعه سرویس هایی که با ارتباطی منطقی به یکدیگر متصل شده اند تشکیل شده است و هر سرویس یک واحد عملکرد می باشد. هم نواسازی این فرصت را به ما می دهد تا با مدل کردن تعاملات بین سرویس های قابل استفاده مجدد بتوانیم فرایندهای کسب و کاری خود را بسازیم
حال در راستای پیاده سازی مدل معماری سرویس گرا برای اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات باید به ترتیب قدم های زیر را اجرا کرد:
پایان نامه - مقاله - پروژه
تهیه شرح وظایف اداره کل و تمام ادارت زیر مجموعه آن
تهیه فرایندهای اداره کل و ادارات زیر مجموعه آن بر اساس شرح وظایف آنها
تهیه دیاگرام فرایندهای اداره کل با بهره گرفتن از یک نرم افزار ( با بهره گرفتن از نرم افزار visi0 )
لیست تمام سرویس ها و شناسنامه های مورد نیاز آنها
تهیه دیاگرام سرویس ها
لیست تمام سیستم ها
شناسایی سیستم های core اصلی
تهیه مدل نهایی برای کل سیستم های مورد نیاز کتابخانه ملی
۴-۶- فرایندهای اداره خدمات رایانه
از آنجا که این پژوهش در زمینه انتخاب برنامه جامع فناوری اطلاعات برای اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات کتابخانه ملی است و بررسی کامل فرایندها و سرویس های مورد نیاز در این اداره کل، پروژه بسیار زمان بری می باشد لذا تنها به بررسی و تحلیل دو نمونه از فرایندهای اداره خدمات رایانه اداره کل اکتفا کرده و بررسی و تحلیل سایر فرایندها را به پژوهشگران آینده واگذار می کنیم.
این اداره که به نوعی میز کار کل سازمان محسوب می گردد وظیفه تهیه، نصب و پشتیبانی سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز کلاینت های سازمان را بعهده دارد. فرایندهای این اداره شامل موارد زیر می باشد:
۴۴۱۰۰ p- فرایندهای اداره خدمات رایانه
۴۴۱۰۱ p- تأمین و توزیع سخت افزار و تهیه و اصلاح شناسنامه
۴۴۱۰۲ p- پشتیبانی سخت افزاری
۴۴۱۰۳ p- نصب و آموزش و پشتیبانی نرم افزارهای مورد نیاز سایر واحد های سازمان
۴۴۱۰۴ p- برقراری ارتباطات کامپیوتر ها به شبکه و پشتیبانی مشکلات
۴۴۱۰۵ p- هماهنگی برای نقل و انتقال سیستم های کامپیوتری و تجهیزات جانبی آن در داخل سازمان
۴۴۱۰۶ p- بازبینی دوره ای کامپیوتر ها و سایر کالاها و نرم افزارهای کامپیوتری و رفع مشکلات موجود
جدول ۴-۱۶: تطابق شرح وظایف اداره خدمات رایانه با فرایندهای آن

 

تطابق شرح وظایف با فرایندهای اداره خدمات رایانه
کد وظیفه عنوان وظیفه کد فرایند
۴۴۱۰۱ بررسی نیازها و تهیه و توزیع سخت افزارهای سازمانی و تهیه شناسنامه سخت افزارها ۴۴۱۰۱-p
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...