تقسیم نمود ریسک غیر سیستماتیک ریسکی است که ناشی از خصوصیات خاص شرکت از جمله نوع محصول ساختار سرمایه سهامداران عمده و غیره می‌باشد. ریسک سیستماتیک ناشی از تحولات کلی بازار و اقتصاد بوده و تنها مختص به شرکت خاصی نمی‌باشد به دیگر بیان ریسک سیستماتیک در اثر حرکتهای کلی بازار به وجود می‌آید. طبق نظریه‌های پرتفولیو با پرگونه سازی سبد سهام می‌توان ریسک غیر سیستماتیک را از میان برد ولیکن ریسک سیستماتیک همچنان باقی می‌ماند. شاخص بتا شاخصی برای اندازه گیری همنوایی حرکت یک شرکت با حرکت کل بازار و یا شاخصی برای اندازه گیری ریسک سیتماتیک است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
روش های اندازه گیری ریسک متنوع می باشند که در اینجا از روش شاخص بتا استفاده خواهد شد.
ریسک سیستماتیک از حاصل ضرب درجه حساسیت تغییرات قیمت یک سهم به کل تغییرات پرتفوی بازار ( (βiو نوسان پرتفوی بازار (σmt) محاسبه می گردد.

 

 

 

۶

 

اندازه شرکت

 

اندازه شرکت بسته به موضوع و هدف پژوهش متفاوت است. برای مثال در پژوهش های منابع انسانی اندازه شرکت را تعداد نیروی انسانی می دانند. اما در پژوهش های مالی اندازه شرکت را میزان کا دارایی ها لحاظ می کنند. مبلغ کل دارایی های شرکت از ترازنامه حسابرسی شده شرکت ها قابل استخراج است.

 

 

 

۷

 

نقدشوندگی سهم

 

نقدشوندگی شرکت در ادبیات مالی به دو مفهوم است؛ نقدشوندگی داراییهای واقعی آن و نقدشوندگی سهام آن.
منظور از نقدشوندگی صرفاً سهولت در خرید و فروش دارایی مورد نظر است(مهرانی و رسائیان،۱۳۸۸). برخی از عوامل مربوط به نقدشوندگی سهام شامل تعداد سهام معامله شده در هر روز، تعداد شرکت‌های معامله شده در هر روز، ارزش سهام معامله شدۀ روزانه، درصد حجم کل معامله به کل ارزش بازار، تعداد خریداران و دفعات خرید است (رسائیان، ۱۳۸۵).
نقدشوندگی قابلیت خرید و فروش مقادیر قابل توجهی از اوراق بهادار به سرعت و با تاثیر بسیار اندک در قیمت است. داده های مربوط به شاخص نقدشوندگی سهام از طریق دیتابیس های موجود در بورس اوراق بهادار قابل استخراج است.

 

 

 

۸

 

نسبت قیمت به سود سهمی (P/E)

 

نسبت میان قیمت و درآمد هر سهم شرکت را نسبت قیمت به درآمد (یا نسبت (P/E) می‌نامند. اگر نسبت P/E یک شرکت بیشتر از شرکت دیگر باشد، نشان‌دهنده این است که بازار نسبت به درآمد سهام شرکت در آینده خوش‌بین است.
P/E کوتاه شده‌ی نسبت price) P یا قیمت سهم) به Earning Per Share) EPS) یا سود هرسهم است. همان گونه که از نام آن پیدا است، برای محاسبه P/E آخرین قیمت روز سهام یک شرکت به سود هر سهم (EPS) آن تقسیم می شود :
قیمت سهم
—————— = P/E
سود هر سهم
کاربرد P/E:
به لحاظ نظری، P/E یک سهم به ما می گوید که سرمایه گذاران چند ریال حاضرند به ازای هر ریال سود یک شرکت پرداخت نمایند. به همین جهت به آن ضریب سهام نیز می گویند.

 

 

 

 

۱-۹: روش تحقیق

تحقیق از نظر کرلینجر عبارتست از بررسی نظام یافته ،کنترل شده ،تجربی و انتقادی در مورد پدیده ها که روابط احتمالی این پدیده ها را به وسیله نظریه و فرضیه هدایت می کند (خاکی، ۱۳۸۹). به عبارتی دیگر، روش تحقیق به عنوان یک فرایند نظام مند برای پاسخ یک پرسش یا حل یک مساله می باشد که مجموعه ای از قواعد ، ابزارها و راه های معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راحل مشکلات است (خاکی، ۱۳۷۹). روش پژوهش حاضر بر اساس طبقه بندی های مشخص، روش توصیفی می باشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از روش های آمار توصیفی، آمار استنباطی و همچنین رسم جداول استفاده شده است.

۱-۱۰: قلمرو تحقیق

الف) قلمرو مکانی: قلمرو مکانی پژوهش، بورس اوراق بهادار تهران می باشد.
ب) قلمرو زمانی: سال های مورد بررسی، سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ به مدت ۷ سال می باشد.
ج) قلمرو موضوعی : در این پژوهش با توجه به اهداف و فرضیاتی که به دنبال پاسخگویی به آنها هستیم، و نیز با توجه به متغیرهای پژوهش در حیطه مدیریت مالی مبحث سرمایه گذاری ها مطرح می باشد.

۱-۱۱: جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری

جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد و یا واحدها که حداقل دارای یک صفت مشترک باشند (سرمد و همکاران،۱۳۷۹). در این پژوهش، جامعه آماری کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشند. همچنین حجم جامعه شرکت های سرمایه گذاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که تعداد این شرکت ها در خلال سالهای مورد بررسی به طور متوسط ۲۱ شرکت است. این حجم جامعه از طریق تکنیک غربالی انتخاب شده اند. تکنیک غربالی از جمله روش های غیراحتمالی در انتخاب حجم جامعه است که در پژوهش های مالی و حسابداری بسیار مورد استفاده است. به این ترتیب که ابتدا تعداد کل شرکت های بورسی را در نظر گرفته ایم. سپس شرکت های سرمایه گذاری را لحاظ کرده ایم. تعداد این شرکت ها ۲۱ شرکت حاصل گردید.
نمونه گیری فرایندی است که طی آن تعدادی از واحدها به گونه ای برگزیده می شوند که معرف جامعه بزرگتر (جامعه آماری) که از آن انتخاب شده اند، باشد (خاکی، ۱۳۸۹). در این پژوهش ابتدا حجم جامعه آماری با بهره گرفتن از تکنیک غربالی انتخاب می گردد و سپس برای انتخاب بهترین حجم نمونه که بتواند بیانگر کل جامعه باشد از روش نمونه برداری کوکران استفاده خواهد شد.
همچنین برای انتخاب بهترین حجم نمونه پژوهش از روش کوکران با فرمول ذیل استفاده شده است:.
(۱-۱)
:n حجم نمونه
Z: مقدار متغیر نرمال واحد استاندارد، که در سطح اطمینان ۹۵ درصد برابر ۱٫۹۶ می باشد
:p مقدار نسبت صفت موجود در جامعه است. اگر در اختیار نباشد می توان آن را ۰/۵ درنظر گرفت. در این حالت مقدار واریانس به حداکثر مقدار خود می رسد.
:q درصد افرادی که فاقد آن صفت در جامعه هستند (q =1-p)
:d مقدار اشتباه مجاز
حجم نمونه مورد نظر ۲۰٫۸۶ بدست می آید که ما (روند به بالا) تعداد ۲۱ نمونه در نظر می گیریم که این البته با درصد خطای ۵% می باشد. بنابراین حجم نمونه پژوهش تعداد ۲۱ شرکت سرمایه گذاری می باشد .

۱-۱۲: روش و ابزار جمع آوری اطلاعات

در این تحقیق از روش کتابخانه ای مانند استفاده از کتب معتبر داخلی و پایان نامه های دانشگاهی، سایت های معتبر و مقالات علمی برای تهیه چارچوب نظری، مدل، فرضیات و … استفاده شده و خواهد شد. همچنین در بخش گردآوری داده ها جهت انجام آزمون های آماری مربوط به فرضیات پژوهش، از اطلاعات موجود در صورت های مالی شرکت ها، که در نرم افزار ره آورد نوین و همچنین در کتابخانه سازمان بورس موجود است، استفاده خواهد شد. در این بخش می توان از سایت های زیر که اطلاعات صورت های مالی شرکت ها در آنها موجود است و تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار است بهره جست: WWW.RDIS.IR , WWW.BOURS.IR , WWW.CODAL.IR .
همچنین در این پژوهش با توجه به اینکه از اطلاعات تاریخ(گذشته) شرکتها استفاده می شود‏، بنابراین داده های پژوهش با مراجعه به صورتهای مالی شرکتها گردآوری می شوند. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای می باشد.

۱-۱۳: روش تجزیه وتحلیل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...