Vij
….
Vj

 

اجزاء ارزش افزوده
.
.
.
جمع

 

 

 

-

 

-

 

Mj

 

واردات

 

 

 

-

 

-

 

Qj

 

نهاده کل

 

 

 

ماخذ: توفیق، ف. ، تحلیل داده- ستانده در ایران و کاربردهای آن در سنجش، پیش بینی و برنامه ریزی.
جدول داده- ستانده تصویری ازوابستگی های متقابل بخش های اقتصادی و یا به عبارتی پیوند میان بخش های اقتصادی را به صورت کمی در قالب یک ماتریس جبری ارائه می کند. جدول داده- ستانده همان تجزیه مفهوم تولید در حساب های ملی برحسب بخش های مختلف است در نتیجه این تفکیک، داد و ستد واسطه یعنی مبادلات بخش ها که درحساب های ملی منظور نمی گردد و مخفی است در این جدول آشکار شده و در جدول نقش اساسی می یابند. این جدول به چهار ناحیه تقسیم می شود. این تقسیم بندی نتیجه تجزیه مصارف به دو گروه واسطه و نهایی و منابع به دو گروه تولید شده و نخستین می باشند. ناحیه I جدول که معمولاً مربع است بیشترین اهمیت را در جدول دارد و قسمت اصلی جدول را تشکیل می دهد. این ناحیه نشان دهنده مصرف کالاهای تولیدشده یک بخش به صورت مواد اولیه یا کالای واسط در بخش های اقتصادی می باشد. در حالت کلی هرسطر نماینده یک بخش اقتصادی که بخش ها براساس طبقه بندی خاصی مرتب می شوند و بخشی که در سطرها و ستون های جداول یکسان می باشد. بخشی که در سطرها بعنوان دهنده (فروشنده) کالاها، و خدمات است در ستون ها گیرنده (خریدار) کالاها و خدمات تلقی می شود. ستون های هر بخش هزینه بخش به تفکیک مبداء را مشخص می کند. درحالی که در سطرها ترکیب درآمد هربخش به تفکیک مقصد آنها مشخص می گردد. بنابراین عبارت Xijدر محل تلاقی سطر i و ستون j نشانگر میزان مصرف تولیدات بخش i به صورت کالای واسطه یا مواد اولیه در بخش j است.
دانلود پایان نامه
جمع افقی Xij ها(جمع سطری ناحیهI) کل تولیدان بخش i که به صورت کالای واسطه یا مواد اولیه در همه بخش های تولیدی مصرف شده اند را نشان می دهد یعنی:

 

 

(۹-۲)

 

 

 

 

 

جمع عمودی Xij ها(جمع ستون های ناحیهI) نشانگر میزان نهاده مصرف شده در بخش j از کل تولیدات همه بخش های تولیدی است یعنی:

 

 

(۱۰-۲)

 

 

 

 

 

ناحیه II جدول مقصد تولیدات بخش های مختلف برحسب مصارف نهایی آنها را مشخص می کند که در ایران معمولاً ناحیه ۲ را به صورت زیر طبقه بندی می نمایند:
هزینه مصرفی خانوارها، هزینه های مصرفی دولت، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص (ماشین آلات و ساختمان) افزایش موجودی و صادرات، در برخی از جداول واردات به صورت منفی در قسمت تقاضای نهایی منظور می گردد. ولی در جدول این تحقیق، واردات به صورت مثبت در سطرها آمده است. بنابراین تقاضای نهایی برای تولیدات منطقه یا کشور عبارت است از جمع: مصرف خانوارها(Ci) مصرف دولت(Gi) تشکیل سرمایه(Ii) و صادرات(Ei) یعنی:

 

 

(۱۱-۲)

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...