۱

 

نواحی دارای کاربری واحد

 

تراکم جمعیتی و ساختمانی کمتر

 

 

 

۲

 

فاصله زیاد از کاربری های خدماتی

 

سطح بیشتر فضا های باز و رها شده

 

 

 

۳

 

معابر عریض و پارکینگ های سطحی

 

نسبت بزرگتر اراضی عمومی به خصوصی

 

 

 

۴

 

محدود بودن دسترسی به سایر نقا ط شهر

 

قطعات تفکیکی بزرگتر

 

 

 

۵

 

کم بودن گزینه های حمل ونقل

 

مصرف بیشتر آب وانرژی

 

 

 

۶

 

فراهم نبودن یا احداث دیر هنگام تاسیسات زیر بنایی

 

-

 

 

 

۷

 

نبود یا کمبود شدید تعاملات اجتماعی

 

-

 

 

 

۸

 

گسسته بودن بافت های پراکنده از هم

 

-

 

 

 

ماخذ: عباس­زادگان و همکار، ۱۳۸۷: ۳۷
استراتژی پراکندگی تابع عوامل مختلفی می باشد که در ذیل به هریک از آن اشاره می گردد: (رهنماو همکار، ۱۳۸۷ :۴۴و۴۵)
۱-رشد جمعیت در متروپل: در نیم قرن گذشته جمعیت نواحی متروپل از ۸۵ میلیون نفر به ۲۱۳ میلیون افزایش یافته است. افزایش ۱۵۰ درصدی با ۷۰ در صد رشد در نواحی حومه و حاشیه شهری هنگامی که جمعیت شهری تا حد معینی رشد نمود، برای تطابق با تغییرات ، نیاز به گسترش بیرونی پیدا می­ کند .
پایان نامه
۲-وفور زمین: آمار­های جمع­آوری شده کاربری­زمین تنها ۲/۵ در صد از کشور ایالات متحده را به صورت توسعه یافته مشخص ساخته است. دلیل واقع شدن توسعه مسکونی و غیر مسکونی در فواصل بیشتر، فراوانی و ارزانی زمین ودسترسی آسان می­باشد. در حال حاضر نواحی ساخته شده شهر بدلیل توسعه یافتگی تفاوت­های آشکاری را نمایان ساخته­اند.
۳-عدم تمرکز اشتغال: هزینه­ های زمین و توسعه در پیرامون، از مرکز شهر کمتر است. سیستم­های بزرگراهی مدرن سریع، هزینه­ های حمل ونقل را پایین­تر می­برد، بنابراین کارخانه­ها به طور فزاینده­ای به حمل و نقل کامیونی و مکان­های حومه شهری که دسترسی آسان تری به بزرگراه­ها دارند، روی می­آورند. همچنین نیروی کار آموزش دیده و ماهرتری وجود دارد که در ابتدا به دلایل فضا، خلوتی و مطبوعیت به کناره شهر روی آورده­اند. در این مفهوم نامتمرکز بودن شغلی تا حدی به جای اینکه علت حومه نشینی مسکونی باشد، پیامد آن بوده است. همچنین این گفته نیز درست است که اشتغال، مردم بیشتری را به مهاجرت به نواحی حومه­ای جذب می­نماید .
۴-اولویت­های مسکن: خانه­ای مجزا و امن، همسایگی­های حومه شهری با علفزار­هایی در پسکرانه و یک یا دو ماشین برای رفت و آمد، مدارس عمومی خوب و نزدیک، نوعی از زندگی است که به عنوان رویای آمریکایی شناخته شده است. در واقع این رویای تمام افراد می­باشد. هنگامی که ساکنان شهری در طی زمان ثروتمند­تر می­شوند، آنها می­توانند مساکن بزرگتر در نواحی حومه شهری که قیمت آنها نیز از درون شهر ارزانتر است تهیه نمایند. علاوه بر این، پیشرفت تکنولوژی سبب شده که رویای آمریکایی به معنای نوع زندگی روستایی منزوی گونه نباشد و امکان زندگی شهری را در مکانی روستایی به وجودآورد .
۵-نابودی مرکز شهر: مراکز شهری زمانی مکان­هایی مطلوب برای زندگی مردم بودند. با رشد جمعیتی و اقتصادی، مسائلی همانند تراکم ترافیک، تخریب زیست محیطی، مساکن بی­رونق، کیفیت ضعیف مدارس عمومی، جنایت، فقدان دسترسی به فضای باز و نابودی زیرساخت­ها در هسته شهر اتفاق افتاد و مرکز شهر به سوی نابودی و زوال رفت. در جستجوی زندگی بهتر، طبقات بالا و متوسط به خارج مهاجرت می­ کنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...