راهنمای نگارش مقاله در مورد بررسی تاثیر کیفیت ارتباط میان شرکتهای صادرکننده و خریداران خارجی بر عملکرد صادرات ... |
کل آزمودنیها
پرسشنامه مورد نیاز
پرسشنامه ارسالی
پرسشنامه برگشتی
۱۱۰۰
۲۴۳
۲۵۲
۲۴۳
۳-۵) روش و ابزار جمع آوری داده ها
در پژوهش حاضر با توجه به هدف پژوهش از روشها و ابزارهای مختلفی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است:
۳-۵-۱) روش جمعآوری داده ها
روش جمعآوری داده ها تحقیق از نوع میدانی میباشد چرا که در این روش اطلاعات به کمک پرسشنامه با مراجعه حضوری محقق صورت میگیرد . نهایتاً از ۲۵۲ پرسشنامه ارسالی تعداد ۲۴۳ عدد از پرسشنامه های پاسخ داده شده قابل استفاده بوده است که تجزیه تحلیل بر اساس پاسخهای دریافت شده میباشد.
۳-۵-۲) ابزار جمع آوری داده ها
ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته میباشد که با مطالعه متون و مقالات پژوهشی در زمینه موضوع تحقیق، بخصوص پژوهش اورال (۲۰۰۸)، توسط محقق ساخته و پرداخته شده است و به منظور جمعآوری داده ها، پرسشنامه مذکور در بین مدیران و کارکنان توزیع گردید. دلایل استفاده از روش پرسشنامه به عنوان یکی از ابزارهای گردآوری داده ها را میتوان به شرح زیر خلاصه کرد:
صرفه جوئی در وقت نسبت به سایر روشها
صرفه جوئی در هزینه
استخراج اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها در روش پرسشنامه از سایر روشهای جمعآوری اطلاعات سهلتراست.
پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق شامل دو بخش مشخصات فردی و اجتماعی و سوالات اختصاصی به شرح ذیل می باشد .
الف) مشخصات فردی و اجتماعی : در بخش اول سوالاتی در خصوص مشخصات فردی و اجتماعی پاسخ دهنده شامل: سن، جنسیت، میزان تحصیلات، سنوات خدمت و نوع استخدام، مطرح شده است.
ب) سوالات تخصصی: این بخش شامل ۲۸ سوال است. در طراحی این قسمت سعی گردیده است که سوالات پرسشنامه تاحد ممکن قابل فهم باشد. برای طراحی این بخش از طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده گردیده است که یکی از رایجترین مقیاسهای اندازهگیری به شمار میرود.
مقیاس لیکرت که گاهی به آن مقیاسهای حاصل جمع هم میگویند از یک پاسخ دهنده میخواهد که میزان موافقت یا عدم موافقت خود را با هریک از سری گزارههای مرتبط با هدف نگرش[۱۳۳] ، مشخص نماید .جهت تحلیل پاسخهای داده شده به یک مقیــــاس لیکرت، به هر مقوله پاسخ یک مقدار عددی تخصیص داده می شود پاسخ دهنده میزان موافقت خود را با هر یک از این عبارات در یک مقیاس درجه بندی شده که معمولا از یک تا پنج یا هفت درجه است نشان میدهد. سپس آزمودنی به هریک از گویه ها از نظر عددی (رتبه) ارزشگذاری می شود. مقیاس لیکرت چندین مزیت را در اختیار می گذارد. اول اینکه ساخت و اجرای آن نسبتاً آسان است. دستورالعملهائی که بایستی ضمیمه این مقیاس باشد به سهولت فهمیده می شود با این وجود، زمان بیشتری باید هنگام استفاده از مقیاسهای لیکرت در تحقیقهای میان فرهنگی مختلف دقت بیشتری بعمل آید چون ممکن است اختلافات فرهنگی در تمایل به ابراز عدم موافقت، وجود داشته باشد (اس.تال و هاوکینز ،۱۳۸۸، ص ۴۹۹).
جدول ۳-۲) صفات کمی و ارزش های عددی گزینه های پرسشنامه
طیف کمّی
کاملا مخالفم
مخالفم
نظری ندارم
موافقم
کاملا موافقم
ارزش عددی
۱
۲
۳
۴
۵
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 05:16:00 ق.ظ ]
|