نام متغیر اثر مستقیم اثر غیر مستقیم اثر کل
عدم پاسخویی مؤثر به نیازها معنادار نشد (۱۱۴/۰ ـ * ۵۳۴/۰)
(۱۴۸/۰- *۶۳۹/۰ *۴۹۲/۰)
۱۰۷/۰ ـ
احساس نابرابری ۱۱۴/۰ـ ندارد ۱۱۴/۰ـ
طرد اجتماعی ۶۶۰/۰ ـ (۱۴۸/۰- *۶۳۹/۰ ) ۷۵۵/۰ ـ
احساس بی­انصافی ۱۴۸/۰ ـ ندارد ۱۴۸/۰ـ

همان­طور که در جدول تحلیل مسیر نمایش داده شد طرد اجتماعی قوی­ترین و مهم­ترین متغیر پیش ­بینی­کننده احساس شادمانی زنان سرپرست خانوار تهران است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر شادمانی این قشر از زنان تأثیر منفی داشته است. در این پژوهش با توجه به شرایط جامعه آماری طرد اجتماعی با طرد از حمایت درون­گروهی و برون­گروهی، طرد از ارتباط اجتماعی، طرد از مشارکت رسمی و غیر رسمی و شرمساری اجتماعی تعریف شده است. اما احساس بی­انصافی هم به صورت معکوس پس از طرد اجتماعی متغیری است که بیشترین قدرت پیش ­بینی کننده شادمانی را دارا است. همچنین طبق نتایج مرحله اکتشافی این پژوهش و بنا بر تجربۀ زیسته خود این زنان وضعیت طرد و محرومیت، و عوامل مؤثر بر آن زمینه ایجاد احساس رعایت نشدن انصاف را در این گروه از زنان تقویت کرده است و همچنین با توجه به نتایج مصاحبه های صورت گرفته، ارتباط این احساس با شادمانی قابل اثبات است. بنابراین نتایج تحلیل مسیر با نتایج مرحله اکتشافی یکدیگر را تأیید می­ کنند. در مرتبه بعد احساس نابرابری قوی­ترین متغیری است که با احساس شادمانی جمعیت هدف این پژوهش رابطه معکوس دارد. پس از احساس نابرابری عدم پاسخگویی مؤثر به نیازها به صورت غیر مستقیم مهم­ترین تأثیر منفی را بر شادمانی زنان سرپرست خانوار داشته است.
پایان نامه
با توجه به مجموعه تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای مستقل بر روی احساس شادمانی، این متغیرها مقدار زیادی از واریانس متغیر وابسته را تببین کرده ­اند و مقداری کمی از واریانس متغیر وابسته را نتوانسته تبیین کنند آن قسمت از واریانس متغیر وابسته که توسط متغیرهای مستقل موجود تبیین نشده­اند، مقدار باقیمانده نامیده می­ شود و آن را با k2 نشان می­دهیم و بقیه را که توسط متغیرهای مستقل موجود تبیین شده را ضریب تعیین می­نامند و آن را با R2 نشان می­ دهند.
برای تعیین مقدار R2 از اولین ضریب تعیین در تحلیل مسیر استفاده شده است:
R2 =0/700
k2 = 1-0/70
k2=0/30
بنابراین متغیرهای مستقل وارد شده در مدل تحلیل این پژوهش(عدم پاسخگویی مؤثر به نیازها، احساس نابرابری، طرد اجتماعی و احساس بی­انصافی) ۷۰ درصد از واریانس احساس شادمانی را تبیین می­ کنند و ۳۰ درصد دیگر توسط متغیرهای به جزء متغیرهای مستقل این تحقیق تبیین می­ شود.
در نمودار تحلیل مسیر ذیل نیز، این تأثیرات به نمایش گذاشته شده است.
مدل تحلیل مسیر

منابع مطرودساز اجتماعی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...