۱۰-۱۵

 

۶۱

 

۵/۲۳

 

 

 

۱۵-۲۰

 

۲۳

 

۸/۸

 

 

 

۲۰-۲۵

 

۲۴

 

۲/۹

 

 

 

۲۵ به بالا

 

۹

 

۴/۳

 

 

 

نمودار ۴-۷: نمودار فراوانی نمونه آماری از نظر سابقه کاری
نمودار ۴-۸: نمودار دایره­ای نمونه آماری از نظر سابقه کار
۴-۲-۲٫ تحلیل داده ­ها (آمار استنباطی)
با توجه به اینکه اطلاعات از یک گروه نمونه به تعداد ۲۶۰ نفر از کارکنان سازمان ایثارگران نیروی زمینی ارتش در مورد نه متغیر اصلی گردآوری شده است و هدف تحقیق، بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق و آزمون مدل و مدل یابی است، بنابراین تحقیق با دو مسئله اساسی مواجه است. اولین مسئله اندازه‌گیری متغیرهای مربوط است که باید مشخص شود ابزار تحقیق چه چیزی را و با چه درجه‌ای از دقت اندازه‌گیری کرده است. دوم اینکه روابط علّی پیچیده و مکنون بین متغیرهایی را که به‌طور مستقیم مشاهده‌پذیر نیستند و از طریق متغیرهای مشاهده‌پذیر که بی‌تردید دارای خطا است، استنباط و میزان شدت و قوت روابط پنهانی بین آن‌ها ارزیابی شود. بنابراین بررسی همبستگی و تحلیل رگرسیون با معادله‌یابی ساختاری مناسب‌ترین روش برای آزمون مدل و فرضیه‌های تحقیق است. به بیان دیگر، در مدل معادلات ساختاری فرض بر آن است که در میان مجموعه‌ای از متغیرهای مکنون، یک ساختاری علّی وجود دارد که متغیرهای مشاهده‌شده نشانگر آن‌ها است و این مدل شامل دو بخش مدل اندازه‌گیری و مدل معادلات ساختاری است. بنابراین برای نیل به هدف تحقیق لازم است ابتدا مدل اندازه‌گیری ارتباط بین متغیرهای مشاهده‌شده با متغیرهای مکنون و سپس روابط همبستگی و علّی میان متغیرهای مکنون و آثار علّی و میزان واریانس تبیین شده و تبیین‌نشده مشخص شود.
دانلود پایان نامه
آزمون و تحلیل‌های مدل تحقیق
مدل تئوریکی و فرضیه‌های تحقیق با مدل معادله‌یابی ساختاری بررسی شده است. این بررسی سه مرحله دارد: ۱) ارزیابی پردازش کل مدل؛ ۲) ارزیابی بخش اندازه‌گیری مدل؛ ۳) ارزیابی بخش ساختاری مدل. هدف از ارزیابی پردازش کل مدل این است که مشخص شود تا چه حد کل مدل با داده‌های تجربی مورد استفاده، سازگاری و توافق دارد. در ارزیابی بخش اندازه‌گیری مدل روابط بین متغیرهای نهفته و متغیرهای آشکار با نشانگرها بررسی شده است. در ارزیابی بخش ساختاری مدل روابط بین متغیرهای نهفته درونی و بیرونی بررسی شده است.
مدل مفهومی تحقیق با بهره گرفتن از روش بیشینه درست‌نمایی بررسی شده و پارامترهای مدل از روی داده‌های مشاهده‌شده برآورد شده است. نتایج نشان داده‌ است که مدل عمومی معنادار است. برای قضاوت در مورد مدل عمومی بر اساس شاخص‌هایی قضاوت می‌شود که از مهم­ترین آن‌ها می‌توان به شاخص‌های ویژه ریشه میانگین مجذور[۱۹۳] و خطاها، تناسب معیارنشده[۱۹۴] و تناسب مقایسه‌ای اشاره کرد. نتایج ارزیابی پردازش کل مدل نشان داده است که مدل تئوریکی با داده‌های تجربی مورد استفاده سازگاری و توافق دارد. همچنین نتایج نشان داده است که نشانگرهای مشاهده‌شده به‌صورت معنادار به متغیرهای مکنون مرتبط هستند. در بخش ساختاری مدل مسیرهای مطرح‌شده در مدل مفهومی با ایجاد تغییراتی معنادار هستند. برای آزمون روابط علّی میان متغیرهای مکنون از بخش ساختاری، در میزان واریانس‌های تعیین شده و پارامترهای برآورده‌شده استاندارد و شاخص t استفاده شده است.
۴-۲-۳٫ آزمون نرمال بودن داده ­ها
برای بررسی وضعیت نرمال بودن میانگین سازه­های شش­گانه تحقیق، از آزمون کلوموگروف- اسمیرنوف استفاده می‌کنیم. به کمک این آزمون مشخص می‌شود که وضعیت توزیع جامعه نرمال است یا خیر. به کمک نتیجه این آزمون می‌توان در مورد روش­های مقایسه میانگین پارامتری یا ناپارامتری که توزیع آزاد هستند، تصمیم ­گیری کرد. فرض صفر یا H0 بیان می‌دارد که میانگین سازه مورد بررسی از توزیع نرمال پیروی می‌کند و فرض مقابل یا H1 بیان می­دارد که میانگین سازه مورد بررسی از توزیع نرمال پیروی نمی­کند. بنابراین اگر آزمون معنی­دار باشد، فرض صفر رد و جامعه نرمال نخواهد بود و زمانی که عدد معناداری آزمون بزرگ­تر از سطح معنی­داری در نظر گرفته شده (۰۵/۰) باشد، فرض صفر یعنی نرمال بودن متغیر­ها پذیرفته می­ شود.

 

 

 

جدول ۴-۵: تست نرمال بودن داده ­ها

سازه تعداد پرسش‌ها Z
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...