*اکثر دانشجویان مجرد (۴۰/۴%) با هدف تفریحی و اکثر دانشجویان متاهل(۷/۶۲%) با هدف علمی از اینترنت استفاده می کردند(P=0/0001).دانشجویان مجرد وقت آزاد بیشتری دارند در حالی که احتمالاً متاهلین شاغل هستند و به صورت برنامه ریزی شده از اینترنت استفاده می کنند که این امر منجر به استفاده هدفمند از اینترنت جهت هدف درسی و علمی می شود.
*دانشجویان رشته های گروه پزشکی،پرستاری و پیراپزشکی با هدف علمی و اکثر دانشجویان رشته های بهداشتی(بهداشت عمومی،بهداشت حرفه ای،بهداشت محیط و آموزش بهداشت) (۳/۳%) با هدف تفریحی از اینترنت استفاده می کردند (P=0/0001).از نظر پروهشگر دانشجویان رشته های گروه پزشکی،پرستاری و پیراپزشکی احتمالاً به علت نوع محتوای دروس،حجم مطالب درسی و نیاز بیشتر آنها به جست و جوی علمی در اینترنت بیشتر با هدف علمی از اینترنت استفاده می کنند.
*اکثر دانشجویان ساکن خوابگاه (۴/۴۱%) با هدف تفریحی از اینترنت استفاده می کردند در حالی که دانشجویانی که به تنهایی یا با خانواده زندگی می کردند بیشتر جهت هدف علمی از اینترنت استفاده می کردند (P=0/02).از نظر پژوهشگر به دلیل محدودیت های بیشتر زندگی در خوابگاه و امکانات رفاهی تفریحی کمتر،دانشجویان خوابگاهی بیشتر جهت هدف تفریحی و پر کردن اوقات فراغت خود به اینترنت روی می آورند.
*اکثریت دانشجویان شاغل(۱/۷۷%) با هدف علمی و اکثریت دانشجویان غیر شاغل(۴/۳۹%) با هدف تفریحی از اینترنت استفاده می کردند(P=0/0001).احتمالاًداشتن اوقات فراغت بیشتر در افراد غیر شاغل موجب افزایش استفاده تفریحی از اینترنت می شود.
*اکثر دانشجویانی که با هدف تفریحی از اینترنت استفاده می کردند(۷۵%) میزان تحصیلات پدرانشان در حد ابتدایی و بی سواد بود(P=0/04).احتمالاً بی سوادی و کم سوادی پدران،عدم تامین امکانات رفاهی و تفریحی برای فرزندان و فقدان فرهنگ صحیح استفاده از کامپیوتر موجب می شود تا کمبود امکانات تفریحی،از طریق اینترنت جبران شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
*دانشجویانی که سابقه اعتیاد(به سیگار و سایر مواد) داشتند بیشتر با هدف تفریحی به اینترنت متصل می شدند(P=0/01).ویژگی های خاص شخصیتی فرد معتاد و مشکلات روحی فرد را به سوی دنیای مجازی و فرار از واقعیت سوق می دهد.
*میزان آشنایی با کامپیوتر در اکثر دانشجویانی(۱/۵۴%) که با هدف تفریحی از اینترنت استفاده می کردند کم بود (P=0/003).احتمالاً استفاده تفریحی از اینترنت،آسان ترین راه استفاده از آن است و استفاده علمی،نیاز به شناخت سایت های معتبر و مهارت های پیچیده بیشتری دارد.
بر اساس اطلاعات جدول شماره ۱۰ بین متغیرهای وضعیت تاهل،نوع رشته تحصیلی،مقطع تحصیلی،وضعیت اشتغال مادر،میزان تحصیلات والدین،میزان آشنایی با کامپیوتر و چگونگی استفاده از اینترنت رابطه آماری معنی داری مشاهده شد و در سایر متغیرها(جنس،محل زندگی،محل اسکان دانشجو،وضعیت اشتغال پدر،وضعیت اشتغال دانشجو،میزان درآمد خانوار، سابقه بیماری روحی(افسردگی،هراس اجتماعی،اضطراب) و اعتیاد(به سیگار و سایر مواد)،میزان آشنایی با اینترنت) ارتباط معنادار آماری وجود نداشت.
*از لحاظ وضعیت تاهل،اکثریت مجردها به تنهایی از اینترنت استفاده می کردند (P=0/01).با توجه به اینکه اکثر دانشجویان مجرد،با هدف تفریحی از اینترنت استفاده می کردند،به نظر می رسد نوع استفاده آنها از اینترنت،استفاده از آن در شرایط خصوصی و به تنهایی را ایجاب کرده است.
*از نظر رشته تحصیلی اکثریت دانشجویان رشته های پیراپزشکی(۵۳%) به همراه دیگران ولی اکثریت دانشجویان در سایر گروه ها به تنهایی از اینترنت استفاده می کردند (P=0/0001).این مساله احتمالاً نحت تاثیر هدف استفاده از اینترنت است.
*از نظر مقطع تحصیلی اکثریت دانشجویان فوق لیسانس و بالاتر(۸/۶۶%) از اینترنت به تنهایی استفاده می کردند(P=0/003).از نظر پژوهشگر این مساله تحت تاثیر هدف استفاده و میزان آشنایی با کامپیوتر و اینترنت است.
* اکثریت افرادی که مادران آنها شاغل بودند(۳/۷۱%) از اینترنت به تنهایی استفاده می کردند(P=0/004).از نظر پژوهشگر احتمالاً دانشجویانی که مادران شاغل دارند،عوامل خطر اعتیاد به اینترنت را بیشتر دارند یعنی ممکن است در سنین پایین تری با اینترنت آشنا شده باشند،احتمالاً تنهاترند و در اینترنت به دنبال هدف خاصی مثل برقراری ارتباط با دیگران و تعاملات اجتماعی و یا استفاده از سایت های خاص می باشند.لذا از اینترنت به تنهایی استفاده می کنند.
*میزان تحصیلات والدین اکثریت دانشجویانی که با دیگران از اینترنت استفاده می کردند بی سواد و ابتدایی بود(P=0/002).از نظر پژوهشگر علت این امر آشنایی کمتر آنها با کامپیوتر و نیاز به استفاده از اینترنت با کمک و همراهی دیگران باشد.
جدول شماره ۱۱ فراوانی متغیرهای کیفی نحوه استفاده از اینترنت(هدف استفاده از اینترنت و چگونگی استفاده از اینترنت) را بر حسب مشخصات کمی فردی اجتماعی دانشجویان نشان می دهد
*اطلاعات این جدول موید آن است که میانگین سنی افرادی که با هدف علمی از اینترنت استفاده می کنند حدوداً دو سال بیشتر از سایر گروه ها می باشد(P=0/001).احتمالاً با افزایش سن،پختگی بیشتر و بلوغ فکری،استفاده هدفمند و علمی از اینترنت افزایش می یابد.
*میانگین معدل در دانشجویانی که با دیگران از اینترنت استفاده می کردند(۱۶/۰۳±۱/۱۱) در مقایسه با کسانی که به تنهایی از اینترنت استفاده می کردند(۱۵/۸۲±۱/۰۷) بیشتر بود (P=0/01).احتمالاً این امر ناشی از کاربرد اینترنت با هدف علمی در این گروه از دانشجویان است.
جدول شماره ۱۲ فراوانی متغیرهای کیفی نحوه استفاده از اینترنت(وسیله اتصال به اینترنت و بخش مورد استفاده در اینترنت) را بر حسب مشخصات کیفی فردی اجتماعی دانشجویان نشان می دهد. براساس اطلاعات جدول ۱۲ بین متغیرهای وضعیت تاهل،رشته تحصیلی،مقطع تحصیلی،محل زندگی،محل اسکان دانشجو،وضعیت اشتغال والدین و هم چنین وضعیت اشتغال دانشجو،میزان تحصیلات مادر،میزان آشنایی با کامپیوتر، میزان آشنایی با اینترنت و وسیله اتصال به اینترنت رابطه آماری معنی داری وجود دارد و در سایر متغیرها(جنس،میزان درآمد خانوار،سابقه بیماری روحی(افسردگی،هراس اجتماعی،اضطراب) و اعتیاد(به سیگار و سایر مواد)، میزان تحصیلات پدر) ارتباط معنی داری وجود نداشت.
*از لحاظ جنس اکثریت دانشجویان مجرد (۴/۳۹%) از بیش از یک وسیله(لپ تاپ،کامپیوتر رومیزی و تلفن همراه) و اکثریت متاهلین(۳/۴۸%) از کامپیوتر رومیزی جهت اتصال به اینترنت استفاده می کردند(P=0/0001).
*از لحاظ رشته تحصیلی،اکثریت دانشجویان رشته های پیراپزشکی(۱/۴۶%) از کامپیوتر رومیزی و اکثریت دانشجویان سایر رشته های تحصیلی از بیش از یک وسیله(لپ تاپ،کامپیوتر رومیزی و تلفن همراه) جهت اتصال به اینترنت استفاده می کردند (P=0/0001).
*از لحاظ مقطع تحصیلی،اکثریت دانشجویان مقطع لیسانس و پایین تر (۳/۳۸%) از بیش از یک وسیله(لپ تاپ،کامپیوتر رومیزی و تلفن همراه) و اکثریت دانشجویان مقطع تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر (۲/۳۲%) از لپ تاپ جهت اتصال به اینترنت استفاده می کردند(P=0/0001).احتمالاً دانشجویان مقاطع بالاتر از لیسانس با لپ تاپ خود جهت انجام امور درسی به اینترنت متصل می شوند در حالی که دانشجویان لیسانس و پایین تر جهت گذراندن اوقات فراغت از وسایل مختلفی جهت اتصال به اینترنت استفاده می کنند.
*از نظر محل زندگی اکثر دانشجویان ساکن روستا(۹/۴۲%) از تلفن همراه و اکثر دانشجویان ساکن شهر(۴/۳۵%) از بیش از یک وسیله(لپ تاپ،کامپیوتر رومیزی و تلفن همراه) جهت اتصال به اینترنت استفاده می کردند(P=0/02).احتمالاً دانشجویان ساکن شهر به دلیل دسترسی بیشتر از چندین نوع وسیله جهت اتصال به اینترنت استفاده می کنند.
*اکثریت دانشجویان ساکن در خوابگاه(۴/۴۱%) از بیش از یک وسیله(لپ تاپ،کامپیوتر رومیزی و تلفن همراه) ،اکثریت(۶/۴۲%) دانشجویانی که به تنهایی زندگی می کردند از لپ تاپ و اکثریت(۹/۳۵%) دانشجویانی که با خانواده زندگی می کردند از کامپیوتر رومیزی جهت اتصال به اینترنت استفاده می کردند(P=0/0001).
*اکثریت دانشجویانی که مادران شاغل داشتند(۳/۳۵%) از بیش از یک وسیله(لپ تاپ،کامپیوتر رومیزی و تلفن همراه) جهت اتصال به اینترنت استفاده می کردند(P=0/005).
*اکثریت دانشجویانی که پدرانشان شغل آزاد داشتند از لپ تاپ جهت اتصال به اینترنت استفاده می کردند (P=0/001).
*اکثریت دانشجویان شاغل(۹/۵۲%) از کامپیوتر رومیزی و اکثریت دانشجویان غیر شاغل(۶/۳۸%) از بیش از یک وسیله(لپ تاپ،کامپیوتر رومیزی و تلفن همراه) جهت اتصال به اینترنت استفاده می کردند(P=0/0001).احتمالاً دانشجویان شاغل فقط در دانشگاه یا در منزل که وقت آزاد و دسترسی به کامپیوتر دارند از اینترنت استفاده می کنند.
*اکثر دانشجویانی که والدینشان سطح تحصیلات دانشگاهی داشتند از بیش از یک وسیله(لپ تاپ،کامپیوتر رومیزی و تلفن همراه) جهت اتصال به اینترنت استفاده می کردند(P=0/0001).
*اکثریت دانشجویانی(۶/۴۱%) که میزان آشنایی شان با کامپیوتر زیاد بود،از بیش از یک وسیله(لپ تاپ،کامپیوتر رومیزی و تلفن همراه) جهت اتصال به اینترنت استفاده می کردند(P=0/003).
*اکثریت دانشجویانی(۴۰/۸%) که میزان آشنایی شان با اینترنت زیاد بود، از بیش از یک وسیله(لپ تاپ،کامپیوتر رومیزی و تلفن همراه) جهت اتصال به اینترنت استفاده می کردند(P=0/0001).
بر اساس اطلاعات جدول شماره ۱۲ بین متغیرهای جنس،وضعیت تاهل،نوع رشته تحصیلی،مقطع تحصیلی،محل اسکان دانشجو،وضعیت اشتغال پدر و هم چنین وضعیت اشتغال دانشجو،میزان درآمد خانوار و بخش مورد استفاده در اینترنت رابطه آماری معنی داری وجود دارد و در سایر متغیرها ارتباط معنی داری وجود نداشت.
*اکثریت دانشجویان مونث جهت جست و جوی علمی از اینترنت استفاده می کردند(P=0/0001).نتایج برخی مطالعات نشان می دهند که مردان بیشتر جهت سرگرمی و تفریح از اینترنت استفاده می کنند در حالی که زنان برای ارتباطات بین فردی و انجام تکالیف درسی و گرفتن کمک های تحصیلی از اینترنت استفاده می کنند(۴،۲۱،۵۸).از نظر پژوهشگر تفاوت های جنسیتی،مهارت و علاقه بیشتر پسران به تکنولوژی،داشتن آزادی بیشتر و نظارت کمتر منجر به احتمال افزایش اتصال به اینترنت جهت هدف غیر علمی به اینترنت می شود.
*اکثریت دانشجویان متاهل از اینترنت جهت جست و جوی علمی استفاده می کردند(P=0/0001).به نظر پژوهشگر،متاهلین به دلیل مشغله بیشتر و وقت آزاد کمتر احتمالاً فقط جهت انجام تکالیف تکالیف درسی و جست وجوی علمی به اینترنت متصل می شوند.
*اولویت اول بخش مورد استفاده در اینترنت در رشته های بهداشتی(بهداشت عمومی،بهداشت حرفه ای،بهداشت محیط و آموزش بهداشت)،استفاده از تالار گفتگو و در سایر رشته های تحصیلی،اولویت اول بخش مورد استفاده در ایترنت(جست و جوی علمی،تالار گفتگو،استفاده از فیس بوک،جست و جوی جنسی،بازی آنلاین،چک کردن ایمیل،دانلود،اخبار) جستجوی علمی بود (P=0/0001).از نظر پژوهشگر دانشجویان این رشته ها به دلیل کمتر بودن حجم تکالیف و دروس خود،فرصت بیشتری برای استفاده تفریحی از اینترنت دارند.
اولویت اول بخش مورد استفاده در اینترنت در مقاطع بالاتر از لیسانس(۴۱%) جست و جوی علمی بود(P=0/027).احتمالا دانشجویان مقاطع تحصیلی بالای لیسانس به صورت هدفمند و جهت هدف علمی از اینترنت استفاده می کنند.
* اولویت اول بخش مورد استفاده در اینترنت در اکثریت (۸/۴۷%) افرادی که با خانواده زندگی می کردند جست و جوی علمی بود(P=0/017).احتمالاً زندگی درکنار خانواده به دلیل نظارت بیشتر خانواده و نیز داشتن حمایت خانواده و امکانات رفاهی و تفریحی متنوع تر منجر به استفاده علمی از اینترنت می گردد.
*اولویت اول بخش مورد استفاده در اینترنت در اکثر دانشجویانی(۶/۲۸%) که شغل پدرشان کشاورز بود استفاده از فیس بوک بود در حالی که در سایر گروه ها جستجوی علمی در اولویت اول بود (P=0/006).از نظر پژوهشگر،احتمالاً عدم دسترسی به اینترنت در روستا و برخورد اولیه با اینترنت همزمان با دوران دانشجویی،موجب جذابیت شبکه های ارتباطی برای این گروه می شود.
*اولویت اول بخش مورد استفاده در اینترنت در اکثریت دانشجویان شاغل (۴/۷۱%) جست و جوی علمی بود(P=0/0001).از نظر پژوهشگر دانشجویان شاغل به دلیل وقت آزاد کمتر و مشغله بیشتر فقط جهت انجام تکالیف درسی و امور علمی از اینترنت استفاده می کنند.
* اولویت اول بخش مورد استفاده در اینترنت در دانشجویانی که میزان درآمد خانوارشان زیر پانصدهزار تومان بود استفاده از فیس بوک،تالار گفتگو و دانلود بود(P=0/01).از نظر پژوهشگر،احتمالاً با کاهش میزان درآمد خانوار،توانایی خانواده برای تامین امکانات رفاهی و تفریحی کاهش می یابد و تنوع امکانات تفریحی هم کمتر می شود لذا اینترنت برای چنین افرادی به عنوان یک ابزار تفریحی ارزان و در دسترس قلمداد می شود.
جدول شماره ۱۳ فراوانی متغیرهای کیفی نحوه استفاده از اینترنت(وسیله اتصال به اینترنت و بخش مورد استفاده در اینترنت) را بر حسب مشخصات کمی فردی اجتماعی دانشجویان نشان می دهد.
*میانگین سنی کسانی که با هدف علمی از اینترنت استفاده می کردند به طور متوسط دو سال بیش از سایر گروه ها بود(P=0/001).از نظر پژوهشگر با افزایش سن دانشجویان احتمال استفاده علمی و هدفمند بیشتر می شود.
*میانگین نمره معدل در کسانی که جهت جست و جوی علمی(۱۶/۰۶±۱/۰۲) از اینترنت استفاده می کردند نسبت به سایر گروه ها بیشتر بود(P=0/02).از نظر پژوهشگر استفاده هدفمند باعث صرف وقت کمتر در اینترنت می شود در حالی که کسانی که با هدف غیرعلمی به اینترنت مراجعه می کنند دچار مشکلات ناشی از استفاده افراطی از اینترنت مثل کم خوابی،غیبت از کلاس ها و در نتیجه کاهش معدل و پیشرفت تحصیلی می شوند.
جدول شماره ۱۴ در ارتباط با هدف چهارم پژوهش” تعیین پیش بینی کننده های وضعیت اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با کنترل مشخصات فردی-اجتماعی” تنظیم شده است.
اطلاعات جدول ۱۴ ضرایب رگرسیونی عوامل مرتبط فردی-اجتماعی و نحوه استفاده از اینترنت با وضعیت اعتیاد به اینترنت براساس مدل رگرسیون رتبه ای را نشان می دهد.در این مدل متغیر وضعیت اعتیاد به اینترنت به صورت سه حالت: سالم،در معرض خطر و وابستگی خفیف و به صورت یک متغیر رتبه ای در نظر گرفته شده است.براساس آنالیز تحلیلی جدول شماره ۱۴ متغیرهای سن،سابقه بیماری روحی(افسردگی،هراس اجتماعی،اضطراب) و اعتیاد(به سیگار و سایر مواد)،بخش مورد استفاده در اینترنت،چگونگی استفاده از اینترنت و هم چنین وسیله اتصال به اینترنت از عوامل مرتبط و پیش بینی کننده وضعیت اعتیاد به اینترنت بوده اند.
*از نظر متغیر سن،با افزایش سن دانشجو درجات اعتیاد به اینترنت کاهش مییابد(OR=0/92 و-۸۷/۹۷= فاصله اعتماد OR و ۰/۰۰۴=P).به طوری که در صورت ثابت ماندن اثرات سایر متغیرها با یک سال افزایش سن دانشجو شانس اعتیاد به اینترنت به اندازه  برابر کاهش می یابد.
در خصوص نقش سن در اعتیاد به اینترنت نتایج مطالعات(۴،۳۸،۶۱) با پژوهش حاضر همسو می باشد.در مطالعه درگاهی(۲۸)،جوان ترها سه برابر سایر افراد از اینترنت استفاده می کردند.خواجه موگهی(۲) سنین نوجوانی را از عوامل مهم پیش بینی کننده اعتیاد به اینترنت می داند.از نظر پژوهشگر افراد در سنین پایین به دلیل پشت سر گذراندن مراحل بحرانی دوران بلوغ،گذار از مرحله نوجوانی به جوانی و وجود استرس های محیطی و تکاملی اگر در محیط واقعی امکانات مناسبی برای مقابله با این شرایط نداشته باشند به اینترنت به عنوان یک جایگزین روی می آورند.ضمناً در سنین پایین تر احتمال استفاده تفریحی از اینترنت بیشتر است که این مساله هم می تواند به عنوان یک کاتالیزور جهت اعتیاد به اینترنت مطرح شود.
*در ارتباط با سابقه بیماری روحی(افسردگی،هراس اجتماعی و اضطراب) و اعتیاد(به سیگار و سایر مواد)،افرادی که سیگاری هستند یا به گونه ای با مواد مخدر در ارتباط هستند نسبت به افرادی که هیچ گونه اختلال روحی روانی یا اعتیاد ندارند ۳۴/۴ برابر شانس بیشتری برای افزایش درجات اعتیاد به اینترنت دارند (OR=4/34 و۳۱/۱۱- ۶۶/۱ = فاصله اعتماد OR و ۰۰۳/۰= P).
نتایج پژوهش حاضر با نتایج مطالعه کامران و همکاران(۶۸) همسو می باشد.مطالعات متعددی به ارتباط بعضی اختلالات روانی،ویژگی های خاص شخصیتی و اعتیاد به اینترنت اشاره کرده اند(۷۲-۶۹).معتادان به اینترنت افرادی هستند که به سادگی خسته و ملول می شوند.به علاوه آنها تنها،کمرو،افسرده،خجالتی،درون گرا و دچار سایر انواع اعتیادها هستند(۵۳،۶۱).
چاکاربورتی[۹۶](۵۵) بیان کرده که تقریباً نیمی از معتادان به اینترنت یک اختلال روان پزشکی مثل: اعتیاد به مواد مخدر(۳۸%)،تغییرات خلقی(۳۳%)،اضطراب(۱۹%) و علائم سایکوز(۱۴%) را تجربه می کنند و ۵۲% آنها اختلالات شخصیتی مثل: شخصیت مرزی،ضد اجتماعی و خودشیفته دارند.
*از لحاظ بخش مورد استفاده در اینترنت دانشجویانی که بیشتر به منظور استفاده علمی به اینترنت رجوع می کردند نسبت به افرادی که اینترنت را به عنوان یک وسیله برای دانلود انتخاب کرده بودند از نظر درجات اعتیاد به اینترنت در معرض خطر کمتری بودند(۲۴/۰-۶۹/۰=فاصله اعتماد OR،۴۱/۰=OR،۰۰۱/۰=P).به طوری که کسانی که در اینترنت به جست و جوی علمی می پردازند نسبت به افرادی که دانلود می کردند خطر درجات اعتیاد به اینترنت  برابر بیشتر است.
مطالعات نشان داده سطوح اعتیاد به اینترنت با توجه به هدف استفاده و بخش مورد استفاده در اینترنت متفاوت است(۶،۲۹،۷۲).اعتیاد به اینترنت در افرادی که جهت سرگرمی یا ارتباط با افراد دیگر از اینترنت استفاده می کنند بیشتر از افرادی است که جهت جست و جوی اطلاعات علمی به اینترنت رجوع می کنند.استفاده های خاص از اینترنت به خصوص عملکرد تعاملی آن سهم بزرگی در توسعه اعتیاد به اینترنت دارد(۳۱).معتادان به اینترنت اغلب از اینترنت جهت فعالیت های اجتماعی و شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک(۳۰)،سرگرمی(۶۳)،اتاق های گفتگو(۳،۳۱)،روابط عاشقانه مجازی و بازی های آنلاین(۳،۸،۷۳) استفاده می کنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...