دانلود مقالات و پایان نامه ها درباره بررسی عوامل موثر بر موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک- فایل ۲۵ |
جدول ۷-۲) دیدگاه های چهارگانه در کارت امتیازی متوازن (Kaplan & Norton, 1996b)
۲-۳-۲) کارت امتیازی متوازن برای سیستمهای اطلاعاتی
کارت امتیازی متوازن به عنوان یک ابزار پشتیبانی تصمیم گیری در سطح مدیریت استراتژیک ظهور پیدا کرد. امروزه، بسیاری از رهبران کسب و کارهای موفق، عملکرد شرکت خود را به وسیله تکمیل کردن داده های حسابداری مالی مرتبط با اهداف و از طریق چهار دیدگاه زیر ارزیابی می کنند: مشتری، مالی، فرآیندهای کسب و کارهای داخلی و یادگیری و رشد. استدلال شده است که از مفهوم کارت امتیازی متوازن میتوان برای ارزیابی کارکردهای کسب و کار، واحدهای سازمانی و پروژه های ویژه استفاده نمود. مارتینسانز و همکاران (۱۹۹۹) نوع خاصی از کارت امتیازی متوازن را برای سیستمهای اطلاعاتی ایجاد کرده اند که فعالیتهای سیستمهای اطلاعاتی را اندازه گیری و میزان موفقیت آن را ارزیابی می کند(Martinsons , Davison , Tse, 1999) .
چارچوب ارائه شده کارت امتیازی متوازن برای سیستمهای اطلاعاتی، به لحاظ ساختاری مشابه چارچوب کارت امتیازی متوازن در سطح مدیریت شرکت میباشد. اگر چه اصلاحات قابل توجهی را در جهت دیدگاه ها و معیارهای ارائه شده توسط کاپلان و نورتون اعمال کردند. این تغییرات از نظر انها عبارتند از: (۱) واحد سیستمهای اطلاعاتی معمولاً عرضه کننده خدمات داخلی (بجای خدمات خارجی) میباشد.(۲) پروژه های سیستمهای اطلاعاتی معمولاً برای سود رساندن به هر دو مفهوم کاربر نهایی و سازمان بعنوان یک کل( بجای مشتریان وِیژه در درون یک بازار بزرگ) اجرا میشوند.
دیدگاه های چهارگانه پیشنهاد شده برای کارت امتیازی متوازن سیستمهای اطلاعاتی به قرار زیر میباشند: مبتنی بر کاربر بودن[۵۹]، ایجـــاد ارزش برای کسب و کـــــــار[۶۰]، فرآینـــــدهای داخــــلی[۶۱] و آمادگی برای آینده[۶۲] (Martinsons , Davison , Tse, 1999) ، چارچوبی بر مبنای این دیدگاه ها در جدول زیر آورده شده است :
دیدگاه مبتنی بر کاربر بودن( از دید کاربر نهایی)
دیدگاه ایجاد ارزش برای کسب و کار( از دید مدیریت)
رسالت: ایجاد محصولات و خدمات با ارزش افزوده برای کاربران نهایی
سوال اصلی: آیا محصولات و خدماتی که توسط واحد سیستم اطلاعاتی یا حوزه کارکردی مورد نظر ارائه می شود، نیازهای جامعه کاربران را برطرف میسازد؟
اهداف:
ایجاد و حفظ یک تصویر خوب از کاربران نهایی
بهره برداری از فرصتهای فناوری اطلاعات
ایجاد رابطه مثبت و خوب با جامعه کاربران
برآوردن پیش نیازهای کاربران نهایی
رسالت: مشارکت در ایجاد ارزش برای کسب و کار
سوال اصلی: آیا واحد سیستم اطلاعاتی یا حوزه کارکردی مورد نظر به اهداف خود دست مییابد و در ایجاد ارزش برای سازمان بعنوان یک کل مشارکت می کند؟
اهداف:
ایجاد و حفظ یک تصویر خوب از مدیریت
اطمینان از اینکه پروژه های فناوری اطلاعات، ارزش برای کسب و کار به وجود می آورد.
کنترل هزینه های سیستمهای اطلاعاتی
دیدگاه فرآیندهای داخلی( از دید عملیاتی)
دیدگاه آمادگی برای آینده ( از دید نوآوری و یادگیری)
رسالت: ارائه محصولات و خدمات فناوری اطلاعات به شیوه کارآمد و اثربخش
سوال اصلی: آیا واحد سیستمهای اطلاعاتی یا حوزه کارکردی مورد نظر، محصولات و خدماتش را به یک شیوه کارآمد ایجاد، ارائه و حفظ می کند؟
اهداف:
پیش بینی کردن و تحت نفوذ قرار دادن تقاضاهای کاربران نهایی و مدیریت
کارآمد بودن در برنامه ریزی و توسعه برنامه های کاربردی فناوری اطلاعات
کارآمد بودن در عملیاتی ساختن و مدیریت کردن برنامه های کاربردی فناوری اطلاعات
کارآمد بودن در بدست آوردن و تست نرم افزارها و سختافزارهای جدید
ارائه آموزشهای سودمندی که کاربران نهایی را راضی کند.
مدیریت کردن مشکلات بوجود آمده در رابطه با سیستمهای اطلاعاتی به شیوه ای اثر بخش
رسالت: بهبود مستمر و آمادگی برای رویارویی با چالش های آینده
سوال اصلی: آیا واحد سیستمهای اطلاعاتی یا حوزه کارکردی مورد نظر، محصولات و خدمات خود را به طور پیوسته بهبود میبخشد و خود را برای رویارویی با چالشها و تغییرات بالقوه آماده میسازد؟
اهداف:
پیش بینی و آمادگی برای مواجهه با مشکلاتی که در رابطه با سیستمهای اطلاعاتی می تواند رخ دهد.
تقویت پروفایل برنامه های کاربردی فناوری اطلاعات بطور منظم
تقویت نرم افزارها و سخت افزارها بطور منظم
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 02:30:00 ق.ظ ]
|