بعدکیفیت

 

۷۴۸/۰

 

 

 

کل پرسشنامه

 

۹۳۸/۰

 

 

 

۳-۶ روش تجزیه وتحلیل داده ها
داده ها بعنوان آگاهیهای خام و پردازش نشده، ابتدایی ترین شناخت پژوهشگر پیرامون پاسخهای احتمالی هستند که در رابطه با مسئله تحقیق مطرح شده اند لذا پژوهشگر پس از دستیابی به این داده ها، با توجه به ماهیت آنها و ساختار و قالب فرضیه ها، با این سوال روبرو می شود که از چه طریقی این داد ه ها را طبقه بندی، پردازش و در نهایت تحلیل کند تا بتواند فرضیه ها را که حالت پاسخهای احتمالی و موقتی برای مسئله تحقیق دارا هستند تعیین تکلیف نماید.
دانلود پروژه
برای تجزیه و تحلیل داده ها، با توجه به ماهیت آنها، روش های مختلفی وجود دارد که پژوهشگرباید به کاربرد و سنخیت این روشها توجه کند تا در نهایت بتواند استنتاجها و نتیجه گیریهای معتبر و دقیقی را به عمل آورد.
پس بطور کلی می توان گفت در تجزیه و تحلیل داده ها یک بعد کمی وجود دارد که آن محاسبات آماری خاص است و یک بعد کیفی،که آن تحلیلها، استدلالها، واستنتاجهایی است که بر نتایج محاسبات آماری صورت می پذیرد تا بتوان در نهایت آن را به جامعه آماری تعمیم داد (خاکی، ۱۳۷۸،۱۶۰).
لذا بعد از آنکه جمع آوری داده ها با پرسشنامه بعمل آمد برای هر فرضیه جدول ویژه ای تهیه و مجموعه پاسخها، همراه با مجموع امتیازات و میانگین امتیازات در آن منعکس گردید تا امکان مقایسه مجموع میانگین هر مجموعه با میانگین تئوریکی آن فراهم شود که برآن اساس بتوان نتیجه لازم جهت بررسی فرضیه و اینکه آیا امکان اجرای استعلام الکترونیکی بین دستگاه های دولتی استان مرکزی در بستر شبکه ملی اطلاعات وجود دارد یا خیر؟
۳-۶-۱ آمار توصیفی
هنگامی که توده ای از اطلاعات کمی برای تفسیر گردآوری میشود، ابتدا لازم است آنها بصورتی که به روشنی قابل فهم و انتقال باشند، سازمان بندی و خلاصه شوند. روش های آمار توصیفی به همین منظور بکار برده میشوند. غالبا مفید ترین و در عین حال اولین قدم در سازمان دادن به داده ها مرتب کردن آنها براساس یک ملاک منطقی است. بنابراین با استفاده مناسب از روش های آمار توصیفی میتوان ویژگیهای یک دسته ازاطلاعات را بصورتی دقیق بیان کرد. روش های آمار توصیفی همیشه برای تعیین و بیان ویژگیها یا اطلاعاتی که پژوهشگران جمع آوری کرده اند، بکار برده میشوند (دلاور، ۱۳۹۲، ۲۵).
۳-۶-۲ آمار استنباطی
غالبا هدف اصلی پژوهشگر، کسب اطلاع در باره گروه های کوچک نیست، بلکه علاقه مند است که از طریق یافته های این گروه، اطلاعات لازم در باره جامعه ای که این گروه کوچک را از آن انتخاب کرده است، کسب کند. هدف پژوهشگر، اغلب عبارت است از تعمیم اصول و یافته ها به نحوی که قادر باشد حوادث را تبیین و پیش بینی کند. لذا به این دلیل از گروه کوچک استفاده میکند که قادر باشد چنین نتیجه ای را برآورد یا استنباط کند.علیهذا با بهره گرفتن از آمار استنباطی میتوان از طریق یافته های حاصل از گروه های کوچک، در باره گروه های بزرگ به استنباط پرداخت. اما باید توجه داشت که در این استنباط اندکی بی اطمینانی وجود خواهد داشت. اما آمار استنباطی پژوهشگر را قادر می سازد تا میزان این بی اطمینانی را برای گروه های بزرگ، محاسبه کند. آمار استنباطی علم تصمیم گیری عاقلانه براساس استفاده از اطلاعاتی است که کامل نیستند (دلاور، ۱۳۹۲، ۲۶). . و این تحقیق تلاش میکند با تعمیم یافته های خود تصمیمات بخشی از دستگاه های اداری یک استان را به کل استان و با این استدلال که دولت بصورت متمرکز در امور فناوری اطلاعات تصمیم گیری و اقدام میکند پس با تحلیل استنباطی میتوان نظر گروهی از خبرگان دستگاه های دولتی را به دیگر استانها نیز تعمیم داد.
۳-۶-۲-۱ جدول توزیع فراوانی
توزیع فراوانی عبارت است از سازمان دادن داده‌ها یا مشاهدات به صورت طبقات همراه با فراوانی هر طبقه. برای تشکیل یک جدول توزیع فراوانی باید دامنه تغییرات، تعداد طبقات و حجم طبقات توسط فرمولهای مربوطه محاسبه شده و سپس اقدام به نوشتن جدول توزیع در دو ستون X (ستون طبقات) و F (فراوانی طبقات) شود. جدول توزیع فراوانی یک روش اقتصادی و در عین حال آسان برای نمایش انبوهی از داده‌های نامنظم است. اما در طبقه بندی کردن، برخی از اطلاعات به علت خطای گروه بندی از دست می‌روند که در محاسبه شاخصهای آماری نیز منعکس می‌شود (دلاور، ۱۳۹۲، ۴۱).
۳-۶-۲-۲ آزمون کلموگروف اسمیرنف (k-s)
نوعی آزمون نیکوئی برازش برای مقایسه یک توزیع نظری با توزیع مشاهده شده است. از این آزمون برای مقایسه دوجامعه مستقل، تعیین نوع داده ها و مشخص نمودن نرمال بودن یا غیر نرمال بودن داده ها استفاده میشود (مومنی و فعال قیومی، ۱۳۹۱، ۸۸).
۳-۶-۲-۳ آزمون فرید من[۴۶]
وقتی داده‏های مربوط به k گروه نمونه جور شده، حداقل در سطح مقیاس ترتیبی باشند، «آزمون فریدمن برای تجزیه واریانس دوطرفه از طریق رتبه‏بندی» بکار می‏رود تا این فرضیه را که k گروه نمونه همه از یک جامعه آماری مشترک آمده‏اند، بسنجیم (کاظم‌نژاد و همکاران، ۱۳۸۰).
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیه در هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است و امروزه در بیشتر تحقیقاتی که مبتنی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد پژوهش می باشد تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلیترین و مهمترین بخشهای پژوهش محسوب می شود. داده های خام با بهره گرفتن از نزم افزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار داده می شوند. همانطور که در فصل سوم این پایان نامه بیان گردید برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. دستگاه های دولتی استان مرکزی متشکل از ادارات کل و مدیریتهای زیرمجموعه قوای مقننه، قضائیه، مجریه، بانکهاو نهادهای مستقل میباشندوهدف این پژوهش دستگاه های دولتی زیرنظر قوه مجریه و بانکها میباشد که از نظر نیاز به تبادل اطلاعات، مراجعین متعددی را شامل میگردندو اغلب از بودجه های استانی استفاده میکنند و برخی هم از بودجه های ملی برخوردارند وگزارش عملکرد مالی خود را به استان نمی دهند. جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از هر دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است.
۱- جهت توصیف متغیرهای تحقیق در قالب جدول و نمودار از آمار توصیفی جنسیت , سن , میزان تحصیلات، سنوات خدمت , و همچنین توصیفی کلی از وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات در دستگاه های دولتی هدف وتعداد تقریبی مراجعین و حجم استعلام کتبی هر دستگاه استانی در پرسشنا مه با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS آورده شده است.
۲- در قسمت آمار استنباطی نیز , برای تحلیل داده ها جهت قضاوت در مورد فرضیات پژوهش پس از مشخص شدن نرمال یا غیر نرمال بودن داده ها به تناسب از آزمونهای میانگین یک جامعه آماری و آزمون فریدمن استفاده شده است.
۴-۲ آمارتوصیفی جمعیت شناسی
۴-۲-۱ جنسیت پاسخ دهندگان
با عنایت به ارقام استخراج شده از پرسشنامه ها، تعداد۷۷پرسشنامه دریافت شده که ۵۹نفراز پاسخگویان را مردان تشکیل داده اند که معادل ۶/۷۶درصد میباشد و تعداد ۱۸نفر از پاسخگویان را زنان که ۴/۲۳درصد جامعه آماری را تشکیل داده اندو نشان دهنده آن است که اشتغال مردان نسبت به زنان در حوزه فناوری اطلاعات تقریبا ۳ به ۱ میباشد که این اطلاعات در جدول ۴ -۱ و نمودار ۴-۱ ارائه شده است.
جدول ۴-۱ نسبت جنسیت پاسخگویان

 

 

جنسیت

 

 

 

فراوانی

 

درصد

 

درصدداده های معتبر

 

درصدتجمعی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...