قلمرو مکانی این پژوهش واحد امور مشترکین شرکت مخابرات شیراز میباشد .
۱-۷ تعریف واژگان و اصطلاحات مفهومی
۱-۷-۱ خدمات الکترونیکی
خدمات الکترونیکی مفهومی جدید برای مدیریت و تقویت نوآوری است و شامل فرآیندهایی است که به کمک اینترنت، فرصت های مناسب نوآورانه ای را برای توسعه دهنده های فردی با تیم های سراسر جهان، توزیع می کند. از دیگر سو، رشد فزاینده ی اینترنت، که از مشخصه های جامعه ی اطلاعاتی می باشد، وتأثیر همه جانبه و اساسی آن در تمامی ابعاد زندگی امروزنشان می دهد که جهان ما توسط ابزاز جدید در حال تغییر شکل است و توسط همین ابزار، مجازی بودن در همه ی زمینه ها پشتیبانی می شود( آن کرانی، ۲۰۰۵).
مقاله - پروژه
۱-۷-۲ داده های تحلیلی کسب وکار
کسب و کار الکترونیکی حوزه وسیع تری از تجارت الکترونیکی است که شامل خدمات مشتری(مدیریت ارتباط با مشتری) و فرآیندهای بین شرکای تجاری(مدیریت زنجیره تامین) نیز می شود. کسب و کار الکترونیکی اغلب به جای تجارت الکترونیکی و بالعکس به کار می رود.(توربان[۱۷]،۲۰۰۴).
۸-۱ تعاریف عملیاتی
۱-۸-۱ خدمات الکترونیکی
دراین پژوهش به منظور سنجش خدمات الکترونیکی از پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه خدمات الکترونیکی را از طریق مولفه های: سهولت استفاده (۵ سوال) ، کیفیت فنی(۴ سوال )، رفتار آتی(۵ سوال)، استفاده و بکار بردن (۳ سوال)، تمایل به استفاده (۲ سوال)، می سنجد.
۱-۸-۲ داده های تحلیلی کسب وکار
در این پژوهش کسب و کار الکترونیکی به طور بالقوه ارزش را برای همه ذینفعان شبکه، که همان مشتریان، تامین کنندگان و سایرین هستند، ایجاد می کند و یکپارچگی و انعطاف پذیری بیش از پیش طرح ها، فرآیندها، تجهیزات و سیستم های تجاری که در راستای برآورده سازی نیازهای در حال تغییر مشتریان صورت می گیرد، که از جانب تمامی مخابرات های سطح شهر شیراز است که پرسشنامه آن را از طریق مولفه های محتوای آموزشی (۵ سوال) حمایت آموزش دهنده (۴ سوال)، خود ارزیابی (۳ سوال)، انجمن آموزش الکترونیکی (۳ سوال)، شخصی سازی (۴ سوال)، خواهد سنجید.
مدل مفهومی پژوهش ۱-۹
رسیدن به اهداف
مفید واقع شدن
میزان رضایت کاربران
خدمات الکترونیکی
معیارهای رفتارهای آتی
عملکرد تکنیکی
بهره وری و کیفیت
(لوکیس و دیگران[۱۸]، ۲۰۱۲)
روشی برای تبدیل داده‌های کاربران به داده‌های تحلیل کاربردی کسب و کار ارائه و ارزیابی می‌کنیم که حامی‌ پیشبرد ارزش‌ها و نتایج است. دیدگاه ما مبنی بر تعریف یک مدل سه لایه‌ای برای یک خدمات الکترونیکی معین است. این شامل زوایای اصلی‌ و ارزش‌هایی است که خدمات ایجاد می‌کند و مرتبط با منابع و توانائی‌هایی است که برای کاربران فراهم می‌کند. اولین لایه بر زوایای کارآمدی تمرکز می‌کند. همچنین پشتیبانی‌ که برای کاربران در انجام امور گوناگون و دستیابی به اهداف گوناگون فراهم می شود را نیز مورد بررسی‌ قرار می دهد. این لایه دوم موثر بودن است. علاوه بر آن، دیدگاه ما تاثیر بر رفتار آتی کاربر را مورد مطالعه قرار می دهد. این لایه سوم شامل رفتار آتی و عواقب آن است. روش پیشنهادی مبتنی‌ بر تخمین مدل خدمات الکترونیکی است که شامل ابعاد کلیدی و روابط میان آنها است که در سه لایه ایجاد می شود:
معیارهای کارآمدی که کیفیت منابع پایه و ظرفیت‌های که خدمات الکترونیک به کاربران خود ارائه می دهد را در بر می‌گیرد از جمله کیفیت اطلاعات و خدمات ارائه شده و همچنین عملکرد تکنیکی‌ آن همانطور که توسط تحقیقات مدل IS پیشنهاد می شود.
معیار‌های استفاده و مفید واقع شدن که میزان استفاده از خدمات و نتایج آن، میزان کارآمدی خدمات الکترونیک برای کاربران در تکمیل کارهای خود، رسیدن به اهدافشان، ارائه لذت به آنها و رضایتشان را در بر می‌گیرد.
معیارهای رفتارهای آتی کاربر که میزان تاثیر خدمات الکترونیک بر رفتار آتی کاربر را مورد بررسی‌ قرار می دهد برای مثال میزان تمایل آنها به استفاده مجدد در آینده و یا پیشنهاد خدمات به همکاران و دوستان.
این معیار‌ها در لایه اول جای می گیرند و نشان‌دهنده معیارهای کارآمدی هستند، مستقل بوده که تحت کنترل ارائه کننده خدمات هستند که تصمیمات مستقیم برای بهبود منابع و ظرفیت‌های خدمات الکترونیک را می گیرند. بر خلاف آن معیارهای لایه دوم متغیر‌های وابسته هستند. تحت نظارت مستقیم ارائه کننده خدمات نیستند، متغیر‌های مستقل در مورد اسباب عمل می کنند و متغیر‌های وابسته در مورد نتایج و حاصل آنها.
با تعریف مدل ارزیابی خدمات الکترونیک شروع می‌کنیم. ابعاد اصلی‌ ارزیابی در هر لایه تعریف می شوند. آنها با ماهیت منابع و کیفیت خدمات ارائه شده مرتبط هستند. همچنین به سطح استفاده و کمکی که به کاربران در رسیدن به اهداف و لذت بردن از خدمات می شود مرتبط هستند. همچنین با تاثیر آتی بر رفتار کاربر ارتباط دارند.سپس برای هر یک از این ابعاد معیار‌های خاص تعریف می شوند.آنها میبایست بر اساس ادبیات پیشین انتخاب شوند و باید بر مبنای اهداف، خصوصیت، منابع و ظرفیت‌های خدمات الکترونیکی خاص باشند.
ما از این مدل ارزشی برای جمع‌ آوری داده از کاربران از طریق پرسشنامه آنلاین در تارنماهای خدمات الکترونیکی‌ استفاده می‌کنیم و سپس به پردازش داده می‌پردازیم. بر اساس این داده ها، از امتیازبندی کاربران میانه برای محاسبه تمامی‌ ارزش ها، ابعاد و لایه‌ها استفاده می‌کنیم. اولین کلاس تجزیه و تحلیل کسب و کار به ما امکان تشخیص نقاط ضعف و قوت خدمات الکترونیک را در سطوح مختلف می دهد. سپس، تاثیر هر یک از ابعاد لایه اول که بستگی به متغیر‌های تحت کنترل فراهم کننده خدمات الکترونیک دارد بر متغیر‌های وابسته سطح بالاتر که تحت کنترل فراهم کننده خدمات نیستند تاثیر می گذارند. در عوض آن، آن‌ها متکی‌ بر متغیر‌های وابسته هستند و توسط آنها شکل می گیرند. آنها یک شخص ارائه می کنند که برای کاربران حائز اهمیت است توسط کمی سازی تاثیر آن بر لایه‌های ارزشی بالاتر (سالاگارا [۱۹]،۲۰۱۲) .
کلاس دوم تحلیل کسب و کار وابسته به تاثیرات می تواند در رابطه با کلاس اول محاسبه شود. این امر این امکان را فراهم می آورد که درک بهتری از مکانیزم ایجاد ارزش خدمات الکترونیک ایجاد شود و همچنین تعریفی منطقی‌ از اولویت‌ها ارائه شود. علاوه بر آن به ما این امکان را می دهند که منابع و ظرفیت‌های خدمات الکترونیک را از طریق ارزیابی کاربران به عنوان سطوح پایین تعریف کنیم. همچنین تاثیری عمیق بر ارزش‌های سطح بالاتر دارند و می توانیم اولویت‌های مهم پیشرفت را به آنها ارتباط دهیم. این کلاس‌های کسب و کار پایه های مناسب برای مشاهده، بهبود و بهینه سازی دائم خدمات الکترونیکی فراهم می کنند. این به دلیل تغیرات و به روز رسانی‌های دائم که معمولاً از طریق زندگی‌ عملی‌ ایجاد می شوند لازم است تا کاربران به پیشنهادات جدید رقیبان پاسخ داده و از منابع محدود انسانی‌ و مالی نهایت استفاده را ببرند (لوکیس، ۲۰۱۲).
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
۲-۱ مقدمه
در آغاز هزاره سوم بسیاری از دولتها برای ارتقا کارآمدی خود از فناوری اطلاعات در بخش های مختلف به منظور افزایش بهره وری، ارتقا سطح و کیفیت خدمات رسانی، کاهش هزینه ها، افزایش سرعت و دسترسی زمانی و مکانی به خدمات، کاهش اطلاعات تکراری و نامنسجم و رشد منابع سود می جویند. رسیدن به راه کارهای ارائه خدمت به صورت آسان، کم هزینه و آن لاین و ارتباط دو سویه بین مردم و دولتمردان زمینه را برای توجه بیش از این را به مکانیزم ارائه خدمات فراهم می نماید، بررسی های اکتشافی نشان داده است که ارائه خدمات الکترونیکی در حال حاضر با وجود اجبارهای قانونی و سند برنامه چهارم به صورت آزمون و خطا صورت گرفته است، در صورت توجه اصولی به آن شاهد افزایش بهره وری و ارتقا سطح خدمات رسانی و رضایت مردم خواهیم بود. دولت الکترونیک بهترین کمک رسان و اهرم برای ارائه خدمات می باشد. اما در بررسی های انجام گرفته چنین به نظر می رسد که به لایه های فنی کار بیش از الزامات و اهداف و استراتژی های ارائه خدمت توجه شده است . بسیاری از شرکت های نرم افزاری در جهت راه اندازی و فراهم نمودن زیرساخت ها تلاش می نمایند اما حلقه مفقوده ای اینجا به چشم می خورد و آن اینکه بین حجم فعالیت های مهندسی و میزان توجه به رسالت ، اهداف دولت الکترونیک و تنظیم استراتژی ارائه خدمات تناسبی وجود نداشته و فقدان به راهبردهای ارائه خدمت در سطح عملیاتی و اجرایی منجر به ایجاد شکاف میان مردم و دولت شده است(کفاش پور، ۱۳۸۶). از دولت الکترونیک تعاریف متعددی به عمل آمده است این تعاریف از استفاده از تکنولوژی اطلاعات IT برای حرکت آزاد واطلاعات جهت چیره شدن بر حدود فیزیکی ، سیستم های مبتنی بر کاغذ تا استفاده از تکنولوژی جهت افزودن دسترسی و ارائه خدمات دولت برای بهره مند شدن بیشتر شهروندان ، شرکتهای تجاری و کارمندان از این خدمات در تغییر است.ایده اصلی در پشت این تعاریف آن است که دولت الکترونیک شامل خودکارسازی و کامپیوتری کردن رویه های کاغذ مبنای موجود می باشد که روش جدید رهبری، راه های جدید تصمیم گیری ، روش های جدید دادوستد ، روش های جدید ارتباط با شهروندان و انجمن ها و سازماندهی و تحویل اطلاعات را موجب می شود. لذا می توان خدمات الکترونیکی را به صورت های زیر تعریف نمود(پرابهو[۲۰]،۲۰۰۴):
- تعهدی پایدار از سوی دولت برای بهبود ارتباط میان شهروندان حقیقی و بخش های عمومی از طریق ارائه خدمات انبوه، دانش و اطلاعات با هزینه مناسب و کارآمد.
- بکارگیری فناوری اطلاعات در بخش های مختلف دولت به منظور افزایش بهره وری و ارتقا سطح خدمات رسانی.
- تغییر شیوه امور حاکمیتی و بهبود نظام مدیریت دولتی بر امور اجرایی کشور.
- اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع، دقیق و کارآ در ۲۴ ساعت شبانه روز،۷ روز هفته و تمامی روزهای سال از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن و اینترنت.
کارآیی، مزیت کسب و کار الکترونیکی را در کاهش هزینه های داد و ستد آشکار می سازد (از این روی شامل هزینه داد و ستد است)(ویلیامسون[۲۱]، ۱۹۷۵). با بهره گرفتن از کسب و کار الکترونیکی جستجوی تامین کنندگان، برقراری ارتباط و داد و ستد با آنها و مشتریان سریعتر و آسانتر می شود. در نتیجه، هزینه ها کاهش می یابند، و انتخابهای بیشتری در انتخاب شرکای داد و ستد در دسترس قرار می گیرند. با بهره گرفتن از کسب و کار الکترونیکی، اطلاعات بیشتری در مورد طرف مقابل داد و ستد در دسترس است، که این امر عدم تقارن اطلاعات را جاهش می دهد، که این کاهش نیز به نوبه خود ریسک را – برای هر دو طرف داد و ستد- پایین می آورد(هدمن و کالینگ[۲۲]،۲۰۰۳). بنا به تحقیق آمیت و زوت، کسب و کار الکترونیکی به طور بالقوه ارزش را برای همه ذینفعان شبکه، که همان مشتریان، تامین کنندگان و سایرین هستند، ایجاد می کند. چارچوب “آمیت و زوت” غنی و جامع است. با این حال، یک نقطه ضعف مقاله “آمیت و زوت” این است که آنها فرایندهای پیاده سازی و مسایلی را که شرکت ها در زمان راه اندازی اقدامات همراه با ریسک کسب و کار الکترونیکی با آنها مواجه هستند، توصیف نمی کنند. این موضوع, با درنظر گرفتن رویکرد آنها، که عبارت است از شناخت موانع ارزش در کسب و کار الکترونیکی، چندان عجیب به نظر نمی رسد. به هر حال، ممکن است کسی این مطلب را بیان کند که درک کامل منابع ارزش می بایست شامل درک عواملی که مانع ارزش می شوند نیز باشد. از این حیث، مقاله “آمیت و زوت” نماینده رویکرد خوش بینی جدید نسبت به فناوری اطلاعات است، کف توسط خوش بینی نسبی و فقدان کسب و کارهای الکترونیکی بادوام که می توانند موضوع تحقیقات دیگری باشند، هدیت می شود. (هدمن و کالینگ،۲۰۰۳). تحقیقات موجود در فناوری اطلاعات و استراتژی منحصراً بر روی کسب و کار الکترونیکی تمر کز نمی کند، اگر چه این موضوع، زمینه اصلی و مرکزی تحقیق است. تحقیقات در مورد سیستم ها و برنامه های کاربردی پیشرفته دیگری نیز انجام می شود، مانند سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری، سیستم های برنام ریزی منابع سازمانی، سیستم های مدیریت زنجیره تامین، سیستم های مدیریت دانش، اینترانت و شبکه ها(هدمن و کالینگ،۲۰۰۳).
۲-۲ بیان مساله
امروزه در بسیاری از کشورهای جهان سهم مهمی از تولید ناخالص ملی مربوط به بخش خدمات است. با افزایش تعداد سازمان‌های خدماتی و پیرو آن رقابت فزاینده، همچنین تغییر بی وقفه و مداوم سلیقه‌های مشتریان و بالا رفتن سطح انتظارات آنها، بزرگترین چالشی که این سازمان‌ها با آن مواجه هستند، حفظ و ایجاد مزیت رقابتی است(آواد و آگتی[۲۳]،۲۰۱۱). از طرفی وجود رقابت دربین موسسه‌ها و بنگاه‌های خدماتی برای کسب سهم بیشتر از بازار و تلاش مشتریان برای رسیدن به رضایتمندی بیشتر موجب شده است که هم بنگاه‌ها به دنبال کسب موقعیت ممتاز در بازار بوده و هم مشتریان درپی یافتن سرنخ هایی برای رسیدن به بهترین تامین کنندگان باشند. رسیدن به این اهداف با بررسی دو مفهوم ارتباط نزدیکی دارد،کیفیت خدمات و رضایت مشتریان. بررسی این دو مفهوم در بازارهای خدماتی به دلیل ویژگی‌های خاص خدمات حساس‌تر و مهمتر بوده و برای سازمان‌های ارائه دهنده خدمات نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است(حسینی و دیگران، ۱۳۸۹). اندازه گیری کیفیت خدمات از دیدگاه مشتریان و رضایت مشتریان از جمله اقدامات داخلی محسوب می شود که نمایانگر جهت گیری سازمان‌ها به سمت کیفیت می باشد( فتحیان و دیگران، ۱۳۸۶).کیفیت خدمات عبارت است از آماده بودن خدمت برای استفاده کننده که خود نیازمند کیفیت، طراحی ،انطباق و در دسترس بودن مکان ارائه خدمات است(کویوتتیس[۲۴]، ۱۹۹۲). در تبیین اهمیت بین کیفیت خدمات و رضایت مندی مشتریان همین بس که صاحب نظران مدیریت کسب رضایت مشتری را از مهمترین وظایف واولویت‌های مدیریت شرکت‌ها بر شمرده و لزوم پایبندی همیشگی و پایدار مدیران عالی برجلب رضایت مشتریان را پیش شرط اصلی موفقیت به حساب آورده اند(سجادی، ۱۳۷۷). کیفیت خدمات عامل حیاتی و تعیین کننده ای در عملکرد فعالیت تجاری و سوددهی بلند مدت یک بنگاه تجاری است چرا که کیفیت خدمات منجر به رضایت مندی مشتریان می گردد و به این ترتیب اثر مثبتی بر روی تبلیغات دهان به دهان، وفاداری نگرشی و نیات خرید مشتری می گذارد(پاراسورامان و دیگران[۲۵]، ۱۹۸۵). داده‌های بزرگ نوین، که اغلب داده‌های چندساختاری خوانده می‌شود، فرصت‌هایی را در زمینه‌ بهینه‌سازی فرآیندهای عملیاتی و ابداع فرآیندهای نوین و همچنین در علم تحلیل و هوش کسب‌وکار به وجود آورده است.
- توسعه مدل کسب‌وکار با بهره گرفتن از داده‌های بزرگ(فتحی، ۱۳۸۸):
ایجاد درآمد و توسعه‌ مدل کسب‌وکار، به خصوص در صنعت خرده فروشی و کالاهای مصرفی که در آن یک تعامل گسترده‌ مستقیم بین‌سازمان‌ها و بازارهای مصرفی بزرگ وجود دارد، از طریق دسترسی به داده‌های بزرگ بسیار آسان می‌شود. بخش بازاریابی در شرکت‌های پیشرو از اطلاعات رسانه‌های اجتماعی هم از جهت محتوایی و هم از جهت رابطه‌ای استفاده می‌کنند و رویکرد خود را از نمونه‌گیری به سمت دربرگرفتن تمامی داده‌ها تغییر داده‌اند. آن‌ها شیوه‌ بخش‌بندی بازار خود را تغییر داده و از تحلیل درازمدت روندهای داده‌های تاریخی عدول کرده و روی به واکنش فوری به رخدادهای تازه آورده‌اند. پیش‌بینی رفتار مشتریان و نتایج اقدامات پیشنهادی اجازه‌ خلق شدن و آزمون شدن را به مدل‌های تازه‌ کسب‌وکار می‌دهد. بنابراین این مطالعه بنا بر هدف ذکر شده به بررسی تأثیر خدمات الکترونیکی بر داده های تحلیلی کسب وکار پرداخته است.
۲-۳ اهمیت موضوع:
به کارگیری و گسترش خدمات الکترونیک غالبا در جهت انجام تغییرات در فرآیندهای دولتی نظیر تمرکززدایی، بهبود کارایی و اثربخشی است، خدمات الکترونیک استانداردهای جدیدی را از جمله قراردادها، مذاکرات، و ارتباطات معرفی می کند. برای مثال استانداردهای قراردادی عبارتند از: تعداد قراردادهای فعال، میانگین تعداد قراردادهای تکمیل یافته در هر روز، تعداد قراردادهای مختل شده. خدمات الکترونیک درک درستی از مولفه های خدمات است که کاملاً دینامیک می باشد که در راستای سرمایه گذاری برای تامین کیفیت بالا و خدمات با ارزش تر به کاربرهای نهایی و تجارت های فرا اینترنتی ارتباط برقرار می کند. اتوماسیون، پویایی و مشخصات یکپارچه در خدمات الکترونیکی تحولات مازادی را در سرمایه گذاری های سنتی و مدیریت تجارت الکترونیکی و ارائه خدمات از جمله در سازمان ها چه دولتی و چه خصوصی داشته است(احسانی، ۱۳۸۹). تمایل به ارائه خدمات با کیفیت نقش مهمی در صنایع خدماتی نظیر خدمات بیمه ای، بانکی و … ایفا می نماید چرا که کیفیت خدمات برای بقا و سودآوری سازمان امری حیاتی به شمار می رود. در واقع امروزه رضایت مشتری و کیفیت خدمات به عنوان مسائل حیاتی در اغلب صنایع خدماتی به شمار می ­روند. به­ ویژه این موضوع در رابطه با خدمات مالی که به طور کلی متمایزسازی خدمات در آن مشکل است، حائز اهمیت بیشتری می باشد(مهدی زاده،۱۳۹۱). بر خلاف روش های سابق مبادله که نیازمند حضور فیزیکی بود، شیوه های نوین مبادله روز به روز سمت فضای مجازی کشیده شده وحضور فیزیکی افراد و وسیله مبادله(پول) کم رنگ و کم رنگ تر می شود. شبکه جهانی بستر مناسبی است که مبادله از راه دور را ممکن ساخته و اساس بسیاری از سیستم های پرداخت جدید است(عابدین پور، ۱۳۹۱). یکی از گزینه های دولت ها برای ارتقاءِ کیفیت خدمات و دگرگونیِ آن، بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و دولت الکترونیک می باشد. کانال و رسانه اصلی ارائه خدمات الکترونیک نیز همان وب سایت سازمان است که تمامی خدمات از آن طریق ارائه می شود. در اینجاست که دیگر سنجش کیفیت خدمات سازمان از محیط فیزیکی و ساختمان سازمان بیرون می آید و وارد دنیای وب سایت ها یعنی دنیای مجازی می شود. بنابراین با این تغییر بزرگ در شیوه ارائه خدمات قائدتاً شیوه سنجش آن هم تغییر می کند و شاخص های جدیدی برای سنجش و ارزیابی این نوع خدمات مورد نیاز می­باشد. نکته دیگری که اهمیت سنجش کیفیت خدمات الکترونیک را برای ما افزون تر می کند این است که هر از چند گاه شاهد هستیم که سازمان هایی ادعای الکترونیک شدن و ارائه خدمات الکترونیک در سازمان خود را مطرح می کنند. سنجش کیفیت خدمات الکترونیک در بخش عمومی می‌تواند در نقد این ادعاها به ما کمک کند(زاهدی و بی نیاز، ۱۳۸۷).
روابط عمومی واحد اصلی ارتباط سازمان­ها با مخاطبین است و در عصر انفجار اطلاعات، باید اولین واحد در دسترسی به شبکه های ارتباطی محلی، ملی و جهانی باشد. در بستر توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در کل و دولت الکترونیکی به صورت خاص، باید جایگاه و روابط عمومی­ها به صورت ویژه ای به چشم می ­آید تا بستر رشد و توسعه در سایر عرصه ها فراهم گردد(زارعیان، ۱۳۷۸). روابط عمومی الکترونیک تنها واژه ای نیست که این روزها به فن یا علم روابط عمومی مدرن اطلاق می­ شود. روابط عمومی جدید و مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات، انواع و اقسام مختلفی دارد و چه بسا دایره فعالیت هر یک از آنها با دیگری تفاوت اساسی داشته باشد. روابط عمومی الکترونیک، روش بکارگرفتن فن‌آوری جدید ارتباطی و رسانه‌های نوین اطلاع رسانی برای ارائه خدمات منطبق بر خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان به طور برخط به منظور تحقق بخشیدن به هدف‌های روابط عمومی است. راه‌اندازی روابط عمومی الکترونیک رسیدن به زمانی است بتوان تمام خدمات یک سازمان را بطور شبانه‌روزی و بدون نیاز به مراجعه فیزیکی مخاطبان آن سازمان و تنها با اتصال پایگاه‌های الکترونیکی آن نهاد انجام داد. روابط عمومی نقش مهم و برجسته‌ای در برخورد با مخطبان سازمان دارد و به علت حجم فراوان و ارتباط آن با تعداد بسیاری از مخاطبان که درخواست اطلاعات می‌کنند، می‌تواند روش مناسبی در اختیار مدیران سازمان و حتی وب‌سایت اینترنتی سازمان قرار دهد. هم‌چنین از این طریق مردم می‌توانند نظر خود را راحت‌تر و سریع‌تر به مسئولان سازمان برسانند. سرعت اطلاع رسانی اصلی‌ترین عاملی است که روابط عمومی الکترونیک را به روابط عمومی سنتی تحمیل می‌کند. شاید بتوان گفت کامل ترین و جامع ترین شکل متصور برای روابط عمومی الکترونیک، روابط عمومی سایبر است. منظور از روابط عمومی سایبر، فرآیندی است که در آن روابط عمومی به صورت کاملاً آنلاین درآمده که ویژگی تعاملی و مشارکت پذیری آن بسیار برجسته و بارز است. مخاطب یا مشتری در روابط عمومی سایبر در جایگاه اول اهمیت ایستاده است و به جای توده­های انبوه به تک تک افراد توجه کامل می شود. هیچ نامه­ای بدون پاسخ نمی ماند و هیچ انتقادی از نظرها پنهان نمی شود. کارکنان روابط عمومی سایبر نه فقط در ساعات اداری، بلکه در تمام مدت شبانه روز و در تمام ایام هفته (بدون تعطیلی) و در تمام زمان ها و مکان ها به انجام فعالیت می­پردازند. چرا که، گاهی رخدادی در یک روز تعطیل نیازمند توجه، واکنش یا پاسخ است و این کار باید توسط کارکنان روابط عمومی سایبر و با بهره گرفتن از اختیارات و سطوح دسترسی آنها به وب سایت سازمانی یا پست الکترونیک یا پیام رسانان فوری صورت گیرد(ضیایی، ۱۳۸۵). روابط عمومی الکترونیک به عنوان یکی از اجزای اصلی در ایجاد دولت الکترونیک بیان شده است. از این رو، چنانچه کشورهای در حال توسعه بتوانند کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را در جامعه خود توسعه دهند و به اصلاح بستر دولت الکترونیک را ایجاد کنند، از مزایای متعددی برخوردار خواهند شد. در این فرایند، بهره­مندی واحدهای روابط عمومی از سایر واحدها بیشتر است. در زیر به نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم:(زارعیان، ۱۳۷۸):
۱- افزایش کیفیت خدمات دولتی
۲- به روز بودن خدمات دولتی
۳- دسترسی ۲۴ ساعته و به هنگام شهروندان به اطلاعات و خدمات دولتی
۴- افزایش پاسخگویی دولت در مقابل شهروندان
۵- امکان سفارشی سازی و ارائه خدمات با توجه به نیازهای گروه ­های خاص
۶- گفتگو و ارتباط مناسب با مردم با مسئولین دولتی
۷- گسترش مشارکت مردم در ارتباط با دولت
۸- تمرکز خدمات دولتی بر نیازهای شهروندان
۹- توسعه و گسترش بخش خصوصی، تسهیل خدمات تجاری و اداری بخش خصوصی
۱۰- ایجاد بستر مناسب برای تجارت الکترونیک

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...