تئوری رفتار منطقی که برپایه­ی نظریه­ های روان­شناسی اجتماعی ایجاد شده است یکی از مهم­ترین و پرنفوذترین تئوری­های در حوزه­ رفتار انسان است که برای پیش ­بینی طیف وسیعی از رفتار­ها به کار می­رود دیویس و دیگران این مدل را برای تبیین پذیرش فناوری مطرح نموده و شاخص­ هایی از آن را جهت توجیه این رفتار به کار گرفته­اند.
دانلود پروژه

 

نگرش نسبت به رفتار

 

احساس مثبت یا منفی (ارزیابی) اشخاص درباره ی عملکرد سیستم هدف

 

 

 

هنجارهای ذهنی

 

درک شخص نسبت به این که که اغلب مردمی که مهم هستند یا او آن ها را مهم می­داند از این سیستم استفاده نموده و عملکرد آن را تائید می­نماید.

 

 

 

مدل پذیرش فناوری با زمینه­ فناوری اطلاعات متناسب است و برای پیش ­بینی پذیرش فناوری اطلاعات و استفاده از آن در شغل به کار می رود. در این مدل برای توصیف بهتر قصد از متغییر علاقه استفاده شده است که مدل توسعه یافته پذیرش فناوری هنجارهای ذهنی را هم به عنوان پیش ­بینی کننده­ اضافی …به نمونه­های اجباری اضافه نموده است مدل پذیرش فناوری در نمونه­های متعدد فناوری مورد استفاده قرار می­گیرد.

 

سودمندی درک شده

 

در ادبیات رفتار مصرف­­کننده سودمندی درک شده عبارت از درجه­ای که شخص باور دارد استفاده از یک سیستم خاص عملکرد شغلی او را بهبود می بخشد (Taylor,S.,&Todd,P., 1995, p. 152)

 

 

 

سهولت درک شده

 

میزانی که کاربر انتظار دارد استفاده از سیستم مورد نظر، نیاز به تلاش نخواهد داشت تعریف می­ شود. (Davis ,F.D.,Bagozzi,R.P.,&Warshaw,P.R., 1989, p. 985)برخی از مقالات از عاملی به عنوان نقطه مقابل سهولت تحت عنوان پیچیدگی یاد می­ شود. این امر عبارت از میزان سختی است که درفهم یا استفاده یک نوآوری جدیدتوسط مصرف­ کنندگان احساس میشود.

 

 

 

علاقه

 

علاقه درجه ای از تمایل است که اشخاص به استفاده از سیستم واقعی دارند. (Davis, 1993) علاقه بیانگر احساس فرد نسبت به یک مفهوم و اندیشه بوده (East, 1997) و نقش مهمی را در انتخاب یا استفاده از سیستم ایفا میکند(Davis , F.D;,Bagozzi,R.P.,Warshaw,P.R, 1989, pp. 982-1003) در حوزه­ تبیین رفتار مصرف ­کننده علاقه به عنوان عامل ذهنی که به تولید و ارزیابی رفتار پرداخته و برای پیشبینی رفتار به کار می­رود مطرح می باشد . (Yang & Yoo, 2004)

 

 

 

تئوری رفتار برنامه­ ریزی شده: رفتار برنامه­ ریزی شده بر مبنای تئوری رفتار منطقی به علاوه­ی سازه­ی کنترل رفتاری درک شده است. که در این تئوری این سازه برای تبیین قصد و رفتار به کار گرفته شده است.

 

نگرش به رفتار

 

مشابه تئوری رفتار منطقی

 

 

 

هنجارهای ذهنی

 

مشابه تئوری رفتار منطقی

 

 

 

کنترل رفتار­های درک شده

 

کنترل رفتاری درک شده درجه ی سهولت یا سستی درک شده انجام رفتار در حوزه­ فناوری اطلاعات نسبت به درک سازه­های خارجی یا داخلی رفتار کننده است.

 

 

 

ترکیب تئوری رفتار برنامه­ ریزی شده و مدل پذیرش فناوری : این مدل به ترکیب سازه­ی پیش ­بینی کننده تئوری رفتار برنامه­ ریزی شده در کنار سودمندی درک شده از مدل پذیرش فناوری برای فراهم نمودن یک مدل ترکیبی بهره برده است

 

نگرش نسبت به رفتار

 

برگرفته از تئوری رفتار برنامه ریزی شده

 

 

 

هنجارهای ذهنی

 

برگرفته از تئوری رفتار برنامه ریزی شده

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...