راهنمای نگارش پایان نامه با موضوع چاپ آخرین فایل.pdf- فایل ۸ |
رشیدی و انالویی(۱۳۸۵)، در پژوهشی با عنوان"استفاده از الگوریتم K-means تعدیل یافته برای خوشهبندی شرکتهای فعال در بازار سهام” از این روش برای خوشهبندی شرکتهای فهرست شده در شاخص داوجنز(DJ) استفاده کردند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که ۸۳ درصد از شرکتهای مذکور در یک خوشه قرار میگیرند، لیکن سایر شرکتهای، غیر مرتبط به هم در خوشهای دیگر قرار گرفتند.
عظیمی بیدگلی(۱۳۸۵)، در پژوهش خود با عنوان"تعیین معیارهای ارزیابی متوازن و رتبه بندی آنها با بهره گرفتن از فرایند تحلیل سلسله مراتبی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” چهار شاخص حاشیه سود ناخالص، نرخ بازگشت سرمایه گذاری، رشد سالانه سود، رشد سالانه فروش و فروش را از دیدگاه منظر مالی بررسی کردند.
انواری رستمی و ختنلو(۱۳۸۵)، در پژوهشی با عنوان"بررسی مقایسه ای رتبه بندی شرکتهای برتر براساس نسبتهای سودآوری و شاخص های بورس اوراق بهادار تهران” به تفکیک شرکتهای برتر از غیر برتر پرداختند. در این تحقیق بررسی مقایسهای میان دو روش معمول رتبه بندی شرکتها براساس شاخص های برتری بورس اوراق بهادار تهران و نسبتهای سودآوری حسابداری(شامل نسبت سود ناخالص، نسبت سود عملیاتی، نسبت سود خالص، نسبت بازده جمع دارایی ها و نسبت بازده حقوق صاحبان سهام که به نظر در شاخص های بورس نادیده گرفته شده اند) به عمل آمده است. این تحقیق براساس داده های پنجاه شرکت برتر طی سه سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ به اجرا درآمده و همبستگی میان نتایج این دو نوع رتبه بندی را مورد بررسی ، مقایسه ای قرار میدهد. نتایج آزمون تجربی نشانگر آن است که همبستگی ضعیفی میان این دو گروه رتبه بندی به عمل آمده وجود دارد. این بدان معنی است که شرکتهای برتر منتخب بورس لزوماً دارای رتبه های بالاتر ازحیث نسبتهای سودآوری نمیباشند. بنابراین آنچه را که نسبتهای حسابداری برتر تلقی می کنند از حیث بورس برتر محسوب نمیشوند. به عبارتی دیگر، نسبتهای سودآوری شرکتهای بورس برای پیش بینی و تعیین شرکتهای برتر از نظر بورس مناسب نمیباشند.
عالم تبریز و همکاران(۱۳۸۷)، در پژوهشی با عنوان"ارائه روشی در ارزیابی عملکرد ادارات مالیاتی با بکارگیری تحلیل مولفههای اصلی و تحلیل خوشهای” به ارائه روشی جهت ارزیابی عملکرد و رتبهدهی ادارت امور مالیاتی بر حسب ۴ شاخص استخراجی پرداختند; و این شاخص های مستقل، با بهره گرفتن از روش Claster Analyses خوشهبندی گردید. سپس با بهره گرفتن از روش AHP با توجه به الویتهای مورد نظر بر حسب منابع مالیاتی الویتدهی شده و مجدداً رتبه بندی شدند.
دانششکیب و فضلی(۱۳۸۸) در پژوهش خود با عنوان"رتبه بندی شرکتهای سیمان بورس اوراق بهادار تهران با بهره گرفتن از رویکرد ترکیبی AHP-TOPSIS” شاخص های مالی پژوهش خود را پنج نسبت اصلی؛ نقدینگی، اهرم مالی، فعالیت، سودآوری و رشد قرار دارند. هریک از این نسبتهای اصلی نیز تعدادی نسبت فرعی را شامل می شود.
آقای نبی باقری(۱۳۸۸)، پژوهشی با عنوان"تعیین و شناسایی معیارهای بخشبندی بازار محصولات شوینده و پاک شونده(شامپو گلرنگ)” انجام داده که در این تحقیق بازار براساس نیاز مصرف کنندگان شهر تهران بخشبندی شده است ۶ متغیر به عنوان متغیر ورودی وارد الگوریتم تحلیل خوشهای K میانگین شد و پس از اجرای تحلیل خوشهای بازار به شش بخش تقسیم شد. نتایج حاصل از آزمونهای آماری بیانگر وجود رابطه معنیدار بین عوامل جنسیت، درآمد، تحصیلات، سن، شغل و وضعیت تاهل مصرف کنندگان با منافع مورد نظر مصرف کنندگان شامپو که در قالب بخشهای بازار ارائه شده استمی باشد.
آقای محمد صفری کهره(۱۳۸۸)، پژوهشی با عنوان"تجزیه و تحلیل ارزش درازمدت مشتری(CLV)[40] به منظور بخشبندی و مدیریت سودآوری مشتریان” در بانک ملی انجام دادهاند. در این تحقیق چارچوبی جهت اندازه گیری و محاسبه ارزش درازمدت مشتریان در حوزه بانکداری معرفی کرده اند. برای این منظور حسابهای قرضالحسنه پسانداز برای مدت ۴ سال از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ انتخاب و مبنای تحلیل و اجرای چارچوب موردنظر قرار گرفتهاند. پس از محاسبه CLV مشتریان به بخشبندی مشتریان بر اساسCLV پرداخته و در نهایت به مدیریت سودآوری مشتریان براساس بخشبندی انجام گرفته پرداخته است.
نیما یحییپور جلالی(۱۳۸۸)، پژوهشی با عنوان"بخشبندی بازدید کنندگان مراکز تجاری شهر تهران بر مبنای نوع فعالیت با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل خوشهای و تحلیل عاملی” انجام داده است. در این پژوهش فعالیتهایی که بازدیدکنندگان مراکز تجاری انجام می دهند براساس اطلاعات پرسشنامههایی که توسط بازدیدکنندگان پاسخ داده شده به صورت چهار عامل فعالیتهای تفریحی و سرگرمی، خرید با برنامهی قبلی، کسب اطلاعات خرید و خرید بدون برنامهی قبلی در نظر گرفته شده است و از تحلیل خوشهای Kمیانگین استفاده شده و در نهایت بازدیدکنندگان به چهار خوشه خریداران سنتی، مشتاقان مراکز تجاری، مشتریان گذری و مشتریان تفریحی تقسیم شده اند و خصوصیات هر بخش بررسی شده است.
احمدپور و همکاران(۱۳۸۸)، در مقاله خود با عنوان"استفاده از مدلهای تصمیم گیری چند شاخصهای در انتخاب سهام شرکتهای دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” از دوازده معیار موثر استفاده نمود که این معیارها عبارتند از: نسبت قیمت به درآمد، درآمد هر سهم، سود تقسیمی هر سهم، مسبت ارزش بازار به ارزش دفتری هر سهم، نسبت قیمت به فروش، نسبت بدهی به سرمایه، نرخ بازده دارایی، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام، مقدار سرمایه گذاری بازار، حجم معادلات، روند سود تقسیمی، افشاء و شفافیت اطلاعات شرکت.
میرغفوری و همکاران(۱۳۸۸)، در مقاله خود با عنوان"کاربرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی در اولویت بندی عوامل موثربر انتخاب سهام در بورس اوراق بهادار تهران از دیدگاه سهامداران” معیارهای موثر بر انتخاب سهام را شناسایی نموه و سپس با بهره گرفتن از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی به اولویت بندی معیارهای شناسایی شده پرداخت.
پهلوان و همکاران(۱۳۸۹)، در مقاله خود با عنوان"اولویت بندی عوامل موثر بر انتخاب سهام در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده ازفرآیند تحلیل شبکه ای فازی” معیارهای شناسایی شده پژوهش خود را در چهار خوشه اصلی که شامل خوشه سودآوری، خوشه رشد، خوشه بازار و خوشه ریسک دستهبندی کردند. در این پژوهش معیارهای خوشه سودآوری شامل(بازده دارایی ها، حاشیه سود خالص، سود هر سهم)، معیارهای خوشه رشد شامل(نرخ رشد درآمدها، نرخ رشد سود خالص، نرخ رشد سود هر سهم)، معیارهای خوشه ریسک شامل(ریسک تجاری، ریسک مالی، ریسک سیستماتیک)بتا() و معیارهای خوشه بازار شامل( نسبت ارزش بازار به دفتری، نسبت قیمت به درآمد) شناسایی شدند.
امیری و همکاران(۱۳۸۹)، در مقاله خود با نام"انتخاب سبد سهام بهینه با بهره گرفتن از تصمیم گیری چندمعیاره"از ۴ دسته معیار که عبارتند از: خوشه سودآوری که شامل)معیارهای بازده دارایی ها (ROA)[41]، بازده حقوق صاحبان سهام(ROE)[42]، حاشیه سود خالص، حاشیه سود عملیاتی، سود هر سهم(EPS)، خوشه رشد که شامل)نرخ رشد درآمدها، نرخ رشد سود خالص، نرخ رشد سود هر سهم، نرخ رشد پایدار(، خوشه ریسک که شامل(ریسک تجاری، ریسک مالی، ریسک سیستماتیک(بتا)) و خوشه بازار که شامل(نسبت ارزش بازار به دفتری(P/BV)، نسبت قیمت به درآمدها(P/E)، نسبت سود تقسیمی(DPS/EPS)[43] ، آنها با بهره گرفتن از روش فرایند تحلیل شبکه ای وزن معیارها را محاسبه نموده و با بهره گرفتن از روش تاپسیس به رتبه بندی شرکتها پرداخته و با بهره گرفتن از روش الگوریتم ممتیک سبد سهام بهینه را بدست آوردند.
رضا صالحزاده و همکاران(۱۳۸۹)، در پژوهشی با عنوان” ترکیب روشهای خوشهبندی، AHP و کانو برای توصیف خدمات بانک سامان در شهرستان قم” به بخشبندی مشتریان میپردازند. در این پژوهش بعد از جمعآوری داده ها، خوشهبندی روی آنها انجام شد; سپس با بهره گرفتن از AHP خوشه ها الویتبندی شده و در نهایت با بهره گرفتن از الگوی کانو، نیازهای هر خوشه تعیین شد و خدمات متناسب با هر خوشه پیشنهاد شد. بعد از خوشهبندی تعداد خوشه ها چهار عدد تعیین شده و الویت خوشه ها به ترتیب خوشه دوم، سوم، اول و خوشه چهارم به دست آمد. سپس با توجه به تحلیلهای انجام شده، نیازهای افراد خوشه اول بیش تر یک بعدی، جذاب و بی تفاوت; خوشه دوم و سوم، بیشتر الزامی و خوشه چهارم بیشتر یک بعدی به دست آمدهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تلفیق سه روش مورد بحث، فنی توانمند ایجاد می کند که به وسیله آن یک سازمان می تواند با بخشبندی بازار، شناسایی مشتریان با ارزش و کسب رضایت آنها، مزیت رقابتی به دست آورد.
عباسی و مشعشعی(۱۳۸۸)، در پژوهشی با عنوان"ارائه مدلی نوین در رتبه بندی و ارزیابی مالی شرکتها” با ترکیب روش AHP با نظریه فازی شرایط عدم اطمینان را به گونه ای منطقی و کاربردی مدلسازی کردند; و با بهره گرفتن از پرسشنامه توزیع شده بین گروه های مختلف تأثیرگذار در تصمیمات سرمایه گذاران اوزان شاخص ها را محاسبه و درنهایت با بهره گرفتن از روش TOPSIS شرکتهای عضو صنعت فلزات اساسی بورس اوراق بهادار تهران را رتبه بندی نمودند.
وفایی و بابایی(۱۳۸۹)، در پژوهشی با عنوان"طراحی مدل تصمیم گیری چند شاخصه فازی گروهی جهت رتبه بندی سهام در بورس اوراق بهادار تهران” به طراحی مدل پرداختند. آنها در تحقیق خود جهت انتخاب شاخص ها، از خبرگان در حوزه بورس و مدیریت مالی نظرخواهی به عمل آوردند. نتایج این مرحله از تحقیق آنها به انتخاب ۴ شاخص بازدهی، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت جاری و نسبت اهرم مالی(حقوق صاحبان سهام به کل دارایی ها) منجر گردید. در تحقیق آنها تمامی شاخص ها جنبه مثبت دارند، یعنی هر چه مقدار عددی آنها بیشتر باشد، از نظر تصمیمگیرنده، مطلوبتر است.
محبوبه خواجوند و محمد جعفر تارخ(۱۳۹۰)، در مقالهای که با عنوان"تحلیل بخشبندی مشتریان براساس مولفههای ارزش مشتری” در یک بانک خصوصی انجام دادند به تحلیل بخشبندی مشتریان براساس مولفههای ارزش مشتری(CLV) در یکی از بانکهای خصوصی ایران پرداختهاند. براساس داده های معاملاتی، دموگرافیک و داده های رفتاری مشتریان آنها را به ۴ گروه مشتریان طلایی، مشتریان با ارزش، مشتریان با ارزش کم و مشتریان بی وفا بخشبندی کرده اند.
غلامیان و نیکمرام(۱۳۹۰)، در پژوهشی با عنوان"ارائه الگویی تطبیق یافته برای بخشبندی مشتریان بانکها براساس ارزش دوره عمر آنان” به ارائه الگویی تطبیق یافته برای بخشبندی مشتریان در صنعت بانکداری خرد پرداختند; و بعد از ارائه مدل بر روی اطلاعات حساب جاری مشتریان بخشبندی لازم را انجام دادند.
فرید و پورحمیدی(۱۳۹۰)، در پژوهشی با عنوان"بخشبندی سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با بهره گرفتن از تحلیل خوشهای فازی” به بخشبندی سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ پرداختند. نتایج بررسی آنان نشان داد که بخش اعظم این شرکتها در سبد سهام ترکیبی قرار میگیرند، لیکن گرایش آنها به سبد سهام رشدی است.
خلاصه فصل دوم:
این فصل با توجه به موضوع مورد پژوهش، شامل هشت بخش است. در ابتدای فصل به تعریف سهام و انواع آن پرداخته شد. سپس در بخش دوم به تعریف بازار بورس، انواع بورس، تاریخچه بورس اوراق بهادار تهران پرداختیم. بخش سوم این فصل به سهام رشدی و ارزشی تعلق دارد که شامل مفاهیمی چون تعریف سهام رشدی و ارزشی، تفاوت سهام رشدی و ارزشی می باشد. در بخش سوم تعریف شاخص و انواع شاخص های مالی آمده است. در بخش چهارم فرایند تحلیل سلسله مراتبی، ویژگیهای آن، روش فرایند سلسله مراتبی و فرایند سلسله مراتبی گروهی توضیح داده شده است. بخش بعدی این فصل به تعاریف مفهوم خوشهبندی می پردازد; مفاهیمی همچون تجزیه و تحلیل خوشهای، هدف تجزیه و تحلیل خوشهای، انواع و کاربردهای خوشهبندی در این بخش آمده است و نهایتاً در بخش آخر پیشینه تحقیق از دو جنبه مورد بررسی قرار میگیرد. بخش اول آن به مطالعات انجام شده در زمینه سهام رشدی و ارزشی و شاخص های مالی می پردازد; و بخش دوم آن به بررسی مطالعات انجام شده در زمینه فرایند تحلیل سلسله مراتبی و خوشهبندی می پردازد که در دو قسمت پژوهشهای خارجی انجام شده و پژوهشهای داخلی انجام شده به آن پرداختیم.
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه:
انتخاب روش پژوهش یکی از اساسیترین بخشهای این فرایند به شمار میرود، چه بسا پژوهشهایی که به علت عدم استفاده از روشهای مناسب عملاً موجب هزینه های اضافی شده و یا به نتایج مطلوبی نرسیدهاند. لذا برای اینکه بتوان نتایج درستی بدست آورد، لازم است از یک روش پژوهش علمی مناسب و متناسب با موضوع استفاده شود تا با هزینه کمتر و سرعت و دقت بیشتر نتیجه مطلوب حاصل آید. انتخاب روش بستگی به هدفها و ماهیت موضوع و امکانات اجرایی آن دارد.
در این فصل به منظور آشنایی با چگونگی روش پژوهشی که در رسیدن به اهداف مورد استفاده قرار گرفته است، مباحث نوع پژوهش، جامعه آماری، روش نمونه گیری، روش گردآوری اطلاعات، ابزار گردآوری اطلاعات، متغیرها، روایی و پایایی پرسشنامه و روشهای تجزیه و تحلیل داده ها مورد بررسی قرار میگیرد.
۳-۱- نوع پژوهش
با توجه به اهداف پژوهش حاضر و با در نظر گرفتن اینکه از روشهای مطالعه کتابخانهای و بررسی متون و نیز از پرسشنامه به عنوان وزن معیارها استفاده شده است، پژوهش حاضر از نظر ماهیت و روش توصیفی - پیمایشی است.
۳-۲- جامعه آماری پژوهش
جامعه آماری این پژوهش، شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار تهران مربوط به سالهای ۱۳۹۰،۱۳۸۹و ۱۳۹۱ میباشد که در مجموع ۴۲۷ شرکت میباشند. همچنین کلیه کارشناسان و خبرگان بورس، عضو جامعه آماری میباشند.
۳-۳- شیوه نمونه گیری و حجم نمونه
نمونه گیری به روش در دسترس که نمونه گیری غیر تصادفی میباشد، صورت گرفته است. به این ترتیب با مراجعه به مراجع کتابخانهای از جمله کتابخانه سازمان بورس، شرکتهایی که در سالهای مذکور اطلاعات مربوط به شاخص های مالی آن ها موجود بوده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده اند; در نتیجه، فرایند یاد شده، تعداد ۳۵۳ شرکت به عنوان شرکتهای عضو نمونه برگزیده شده اند.
برای رتبه بندی و وزندهی به شاخص های پژوهش، پرسشنامهای به منظور تحلیل سلسله مراتبی این شاخص ها به کمک استاد راهنمای مربوطه طراحی گردید که بین شش نفر از خبرگان در زمینه بورس اوراق بهادار توزیع و جمعآوری گردید.
۳-۴- روش گردآوری اطلاعات
روشهای گردآوری اطلاعات را به طور کلی میتوان به دو طبقه روشهای کتابخانهای و روشهای میدانی تقسیم نمود (حافظ نیا،۱۳۸۳). در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات مربوط به پاسخ گویی به سؤالات با ساختار سلسله مراتبی به طور عمده از روش میدانی استفاده شده است و برای جمعآوری اطلاعات مربوط به شاخص های موردنظر پژوهش از روشهای کتابخانهای(مطالعه کتابها، مقالات، مجلات، طرحهای پژوهشی و بانکهای اطلاعاتی سازمان بورس اوراق بهادار و اینترنتی) استفاده شده است.
۳-۵- متغیرهای پژوهش
شاخص های انتخابی برای خوشهبندی سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از طریق مطالعه کتب و مقالات بین المللی و بررسی شاخص های مشابه گردآوری شد و پس از گفتگو با ۸ نفر از خبرگان در این زمینه(مدیران و کارشناسان سازمان بورس، اساتید رشته های اقتصاد و حسابداری)، ۱۰ شاخص نهایی برای خوشهبندی انتخاب گردید. با توجه به مبانی نظری پژوهش و اجماع گروهی خبرگان، متغیرهای تحقیق برای شناسایی سهام رشدی و ارزشی به صورت زیر شناسایی شده اند:
-
- نسبت قیمت به درآمد هر سهم
-
- نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری
-
- سود هر سهم
-
- سود تقسیمی
-
- مومنتوم
-
- نرخ رشد پنج ساله درآمد هر سهم
-
- میزان تغییر پنج ساله نسبت قیمت به درآمد هر سهم
- بازده حقوق صاحبان سهام
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 02:43:00 ق.ظ ]
|