بررسی اعتبار با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ نشان داد که ویژگی‎های باوجدان‏بودن و روان‏آزرده‎گرایی به‏ترتیب آلفای ۸۳/۰ و۸۰/۰ و ویژگی‏های شخصیتی موافق‏بودن و برون‏گرایی به‏ترتیب آلفای ۶۰/۰ و۵۸/۰ داشتند، اما ویژگی گشودگی فاقد همسانی درونی قابل قبولی ۳۹/۰ بود.به علاوه در بررسی روایی همزمان مشاهده شد که ضریب همبستگی روان‏آزرده‏گرایی و برون‏گرایی در پرسشنامه نئو با روان‏آزرده‏گرایی و برون‏گرایی در پرسشنامه آیزنک به ‏ترتیب معادل ۶۸/۰ و ۴۷/۰ بود.نتیجه‏گیری: از پنج ویژگی شخصیتی فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی نئو چهار ویژگی شخصیتی (باوجدان‏بودن، روان‏آزرده‏گرایی، موافق‏بودن و برون‏گرایی) دارای اعتبار مناسبی در دانشجویان است.با توجه به نتایج بدست آمده، به‏نظر می‎رسد پرسشنامه شخصیتی نئو ابزار مناسبی برای تعیین ویژگی‏های شخصیتی دانشجویان باشد. (فتحی آشتیانی،۱۳۸۸).
پایان نامه - مقاله - پروژه
نتایج مطالعات انجام شده توسط مک کری و کوستا(۱۹۹۲)نشان داد که همبستگی پنج زیر مقیاس فرم کوتاه با فرم بلند از ۷۷/۰ تا ۹۲/۰ است. همچنین همسانی درونی زیر مقیاس‌های آن در دامنه ۰٫ ۶۸ تا ۰٫ ۸۶ برآورد شده است.
بر اساس کلید نمره گذاری روی پاسخنامه در انتهای سمت چپ هر سطر، حاصل جمع اعداد همان سطر نوشته می‌شود.این کار تا انتهای پاسخنامه که شامل ۳۰ سطر ادامه می‌یابد.سپس این اعداد باید در نیمرخ روانی مناسب، بر اساس جنس آزمودنی وارد شود.
ابتدا نمره هر خرده مقیاس (N1، N2، N3، . . . ) و جمع ۶ خرده مقیاس از هرمقیاس N، E، O، A، C را در بالای برگه نیمرخ روانی در قسمت مربوط به هر یک بنویسید.سپس برای ترسیم نیمرخ روانی، عدد به دست آمده را در ستون زیر هر خرده مقیاس مشخص کنید، بعد آنها را به یکدیگر وصل نمایید.برای مقیاس‌ها نیز به همین شکل عمل کنید.
نیمرخ روانی NEO بر اساس جنس بر مبنای نمره T (M=50 و SD = 10) به ۵ قسمت (بسیار بالا، بالا، متوسط، پایین و بسیار پایین) تقسیم شده است.
تفسیر ابعاد پنج گانه و مقیاس‌های مرتبط با آنها تفسیر مقیاس‌ها به صورت مقایسه ای انجام می‌گیرد نه صرفأ بر مبنای نمره فرد در یک مقیاس.
برای نمونه فردی که دارای نمره بالاتر از صدک ۷۵ در مقیاس افسردگی است، فقط هنگامی‌دارای خلق افسرده تشخیص داده می‌شود که نمره او در مقیاس هیجان‌های مثبت در محدوده کمتر از صدک ۲۵ قزاز گیرد.پس اگر نمره فردی در مقیاس افسردگی بسیار بالا و در مقیاس هیجان‌های مثبت نیز بالا باشد، نمی‌توان خلق افسرده را برای او در نظر گرفت، او فردی است که در بیشتر موفقیت‌ها شاد و خرسند است نه افسرده و ناامید.
تفسیر کننده باید از تفکر همه یا هیچ در تفسیر مقیاس‌ها و شاخص‌ها بپرهیزد.شاخص‌ها و مقیاس‌ها کمی‌پیوسته دارند.برای نمونه، شاخص برون گرایی یک کمیت پیوسته، از برون گرایی تا درون گرایی است.توصیه می‌شود تفسیر شاخص‌ها و مقیاس‌ها بر اساس «بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و بسیار کم» انجام گیرد. (فتحی آشتیانی،۱۳۸۸)

 

خرده مقیاس روان نژندیN: ۵۶،۵۱،۴۶،۴۱،۳۶،۳۱،۲۶،۲۱،۱۶،۱۱،۶،۱
خرده مقیاس برون گراییE: ۵۷،۵۲،۴۷،۴۲،۳۷،۳۲،۲۷،۲۲،۱۷،۱۲،۷،۲
خرده مقیاس انعطاف پذیریO: ۵۸،۵۳،۴۸،۴۳،۳۸،۳۳،۲۸،۲۳،۱۸،۱۳،۸،۳
خرده مقیاس دلپذیر بودنA: ۵۹،۵۴،۴۹،۴۴،۳۹،۳۴،۲۹،۲۴،۱۹،۱۴،۹،۴
خرده مقیاس با وجدان بودنC: ۶۰،۵۵،۵۰،۴۵،۴۰،۳۵،۳۰،۲۵،۲۰،۱۵،۱۰،۵

موارد ذکر شده‌ی بالا بدین منظور است که هر سوال خرده مقیاس مربوطه را بررسی می کند در ردیف اول سوال‌ها خرده مقیاس روان نژندی(روان رنجوری)را می‌سنجد و به همین ترتیب الی آخر.
۳-۵-۲- پرسشنامه تفکر انتقادیکالیفرنیا
توسط فاسیون و فاسیون در سال( ۱۹۹۰) ساخته شد.به منظور بررسی هفت مولفه کنجکاوی،روشن فکری ،منظم بودن واعتماد به نفس ،عقلانی بودن،
تحلیلی بودنوجستجوگرحقیقت بودن است(پوپیل۲۰۱۰به نقل از امیر پور۱۳۹۱)
و توسط خلیلی و سلیمانی (۱۳۸۲)فرم ب آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا را برای دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد اعتبار یابی،رواسازی و هنجاریابی قرار دادند.
پرسشنامه تفکر انتقادی دارای دو فرم الف و ب است که هر کدام دارای ۳۴ ماده هستند در واقع این دو فرم تفاوتی از نظر نمره‌گذاری و زیر مقیاس‌ها ندارند ولی فرم ب بیشتر از فرم الف کاربرد دارد برخی از ماده‌های آن دارای چهارگزینه و برخی نیزدارای پنج گزینه هستند. این پرسشنامه دارای ۵ زیر مقیاس است که عبارتند از:
- تجزیه وتحلیل(۹ماده)
- ارزشیابی(۱۴ماده)
- استنباط(۱۱ماده)
- استدلال استقرایی(۱۶ماده)
- استدلال قیاسی(۱۴ماده)
۱.مهارت­ های تفسیری (تجزیه و تحلیل)[۸۳]طبقه بندی، رمزگشایی جملات، روشنگری معنا، بررسی ایده‌ها و تحلیل ایده‌ها؛
۲٫مهارت­ های استنباطی[۸۴]: جستجو برای شواهد، گمانه زنی در مورد جایگزین‌ها و استخراج نتایج؛
۳٫مهارت­ های ارزشیابی[۸۵]: ارزشیابی ادعاها؛ ارزشیابی بحث‌ها، بیان نتایج، توجیه رویه­ ها و ارائه استدلال؛
۴٫استدلال قیاسی[۸۶]: استدلال منطقی در ریاضیات؛
۵٫استدلال استقرایی[۸۷]نتیجه‌گیری از بحث به دنبال رویارویی با حقایق مربوط به پیش فرض‌ها.
پس از گذشته ده‌ها از ارائه مفهوم تفکر انتقادی هنوز در زمینه ی تعریف و سنجش آن هیچ گونه اتفاق نظری در بین پژوهشگرانوجود ندارد تفکر انتقادی را می‌توان یک فرایند هشیارانه و قصدمند که به منظور تفسیرو ارزیابی اطلاعات و تجربیات مورد استفاده قرار می‌گیرد(مرتس[۸۸]،۱۹۹۱،به نقل از توپوغلو[۸۹]،۲۰۱۴). برانچ عقیده دارد تفکر انتقادی هفت مولفه دارد:کنجکاوی،روشن فکری،منظم بودن،تحلیلی بودن،عقلانی بودن،اعتماد به نفس،جستجوگر حقیقت بودن(امیر،۲۰۰۹). افراد برخوردار از تفکر انتقادی دارای ویژگی‌هایی همچون پذیرندگی در برابر ایده‌های جدید،انعطاف پذیری،تمایل به تغییر،نوآوری،خلاقیت،تحلیلی بودن،جسارت،خستگی ناپذیری،اشتیاق پر انرژی بودن،خطرپذیری،برخورداری از معرفت،کاردانی،مشاهده گری و تفکر می‌باشد(پوپیل،۲۰۱۰به نقل از امیرپور۱۳۹۱)اگر چه برای سنجش تفکر انتقادی ابزار‌های بسیاری در دسترس است اما در میان آنها پرسشنامه ی تفکر انتقادی کالیفرنیا بیشترین توجهات را به خود جلب کرده است.
در این پرسشنامه هر ماده دارای چهار یا پنج گزینه است و از آنجا که تنها یک پاسخ صحیح برای هر ماده وجود دارد آزمودنی در هر ماده نمره ی ۰ یا ۱ می‌گیردنمره ی کلیفرد بین ۰ تا ۳۴ است گزینه‌های صحیح در پرسشنامه به ترتیب زیر است:
یک نمره برای جواب الف یا گزینه اول در سوالات زیر:۱-۲-۴-۹-۱۸-۱۹-۲۴-۳۰
یک نمره برای جواب ب یا گزینه دوم در سوالات زیر:۳-۶-۸-۱۶-۲۲-۲۳-۲۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...