۱۲

 

تاسیسات شهری

 

به اراضی که جهت امور مربوط به تاسیسات زیر بنایی شهر و یا بهداشت شهر و شهروندان اختصاص می‌یابد گفته می‌شود.

 

 

 

۱۳

 

حمل و نقل و انبارها

 

به اراضی اختصاص یافته جهت شبکه معابر و ساختمانهایی که برای انجام سفرهای شهری، برون شهری و بین شهری و انبارها نیاز است گفته می‌شود.
دانلود پروژه

 

 

 

۱۴

 

باغات و کشاورزی

 

به ارضی اختصاص یافته به باغات و زمین‌های کشاورزی گفته می‌شود.

 

 

 

۱۵

 

میراث تاریخی

 

به اراضی اختصاص یافته به مکانهای تاریخی گفته می‌شود.

 

 

 

۱۶

 

طبیعی

 

به سطوح اختصاص یافته به جنگلهای طبیعی و دست کاشت و امثالهم گفته می‌شود.

 

 

 

مأخذ: طرح جامع شهر گیلانغرب، ۱۳۸۶
محدوده محاسباتی :
استفاده از اراضی شهر را می‌توان در محدوده‌های مختلفی محاسبه کرد: محدوده برداشت کالبدی که وسیع‌ترین آنهاست و محدوده قانونی که محدوده مصوب طرح هادی قبلی و الحاقات بعد از آن است. لیکن برای پوشش کامل کاربری‌های شهر و عدم لحاظ سطوح غیر شهری به آن، محدوده محاسباتی بدین شرح تعریف شده است. «محدوده‌ای متشکل از محدوده قانونی و ساخت و سازها و مستحدثات بعد از آن، به گونه‌ای که فقط ساخت و سازها را شامل شده و اراضی زراعی، باغی و بایر خارج از محدوده در آن واقع استفاده نشود.
۳-۱۰-تعریف اراضی و فضاهای رهاشده شهری :
در گوشه و کنار فضاهای شهری ایران ، گونه ای از اراضی و فضاهای شهری به چشم می خورد که تا کنون در نظام قانونی و برنامه ریزی شهری کشور تعریف خاصی از آنها ارائه نشده است ، در حالیکه این فضاها در کشور های دیگر بخصوص کشور های توسعه یافته به فور دیده شده و معروف به زمین های « قهوه ای » اند .
براساس تعریف سازمان حفاظت محیط زیست امریکا ، زمین های قهوه ای ، زمین های متروک ، بی استفاده و یا تحت استفاده تاسیسات صنعتی و تجاری که گسترش و توسعه آنها با وجود آلودگی های واقعی یا احتمالی پیچیده است .(De Sousa , 2002 :298 ) .
وجود زمین های قهوه ای ارائه شده یا صنعتی متروک در یک جامعه ، ممکن است نشانه ای در یک آفت کلی جامعه مثل بیماری ، جنایت ، کمبود تحصیلات و فرصت های شغلی و فرسودگی زیر ساخت ها در آن جامعه باشد یا به وقوع این اتفاقات کمک کند . محیط عضوی مهم از کیفیت زندگی در هر جامعه به شمار می رود که به همراه خود فرصت های اقتصادی ، دستاورد های آموزشی ، دسترسی به مراقبت های بهداشتی ، در دسترس بودن و کیفیت مسکن تامین خدمات دولتی و سایر شاخص های اجتماعی ، اقتصادی و … را دارد . توسعه مجدد زمین های قهوه ای در صورت کامل انجام شدن ، می تواند عامل مهمی در تجدید حیات جامعه داشته باشد .
۳-۱۱-فرایند تعیین زمین های رها شده شهری
با توجه به موضوع تحقیق یعنی ساماندهی و مدیریت زمین های رها شده شهر گیلانغرب ، موفقعیت و میزان این زمین ها اطلاعات اساسی مورد نیاز بودند که توسط نقشه و عکس هوایی دستیابی به این اطلاعات امکان پذیر بود . چون در شهرداری گیلانغرب نقشه بهنگام از شهر که وضعیت کاربری های موجود را نشان میداد ، وجود داشت ، لذا نقشه به عنوان ابزار تامین اطلاعات مورد نیاز مشخص شد .
در این راستا از نقشه کاربری اراضی سال ۱۳۹۰ با مقیاس ۱:۲۵۰۰ که توسط اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه تهیه شده بود استفاده شد .
تعیین موقعیت زمین های رها شده در سطح شهر گیلانغرب در این وحله با بهره گرفتن از نقشه طرح تفصیلی شهرداری گیلانغرب ، زمین های شهر بررسی شد و سپس با بهره گرفتن از عملیات میدانی به سراغ زمین هایی که کاربری آنها نامشخض و یا اینکه کاربری آنها مشخص ، اما بعد از بازسازی بلااستفاده مانده بودند رفته و تک تک آنها را روی نقشه بصورت دستی مشخص نمودم .
۳-۱۲-تعیین مساحت و تبدیل به مقیاس
بعد از بدست آمدن حدود زمین های رها شده ، این زمین ها باید تعیین مساحت می شدند . برای این کار چون نقشه های کاربری اراضی شهر ، به صورت JPG در دسترس بودند ابتدا نقشه کاربری در محیط GIS رقومی شده و سپس در همان محیط مساحت آنها مشخص شد .
حال برای وضوح بیشتر این مناطق ، آنها را از نقشه کاربری تفکیک نموده و به صورت جداگانه با درج شماره روی هر کدام از قطعات زمینهای رها شده ، کنار هم چیده و به صورت نقشه شماره (۳-۱) نشان داده شد .
از بررسی های بدست آمده ، ۱۱ قطعه زمین در شهر را که کاربری آنها مشخص شده بود و بلا استفاده مانده بودند را یافتیم که مساحت های بدست آمده از آنها به ترتیب جهات جغرافیایی بصورت ذیل می باشد .
در قسمت شمال شهر ۵ قطعه زمین رهاشده (یعنی کاربری آنها مشخص اما به مدت چندین سال بلا استفاده مانده اند ) وجود دارد .
از شرق به غرب به ترتیب عبارتند از :
قطعه شماره ۱ با کاربری آموزشی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع از سال ۱۳۶۸ تا کنون خالی و بلا استفاده مانده است .
قطعه شماره ۲ با کاربری مسکونی به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع از سال ۱۳۶۸ تا کنون بلا استفاده مانده است.
قطعه شماره ۳ با کاربری آموزشی به مساحت ۱۸۴۰ متر مربع از سال ۱۳۶۸ تا کنون بلا استفاده مانده است.
قطعه شماره ۴ با کاربری آموزشی به مساحت ۲۰۵۰ متر مربع از سال ۱۳۶۹ تا کنون بلا استفاده مانده است.
قطعه شماره ۵ با کاربری آموزشی به مساحت ۱۴۹۸ متر مربع از سال ۱۳۶۸ تا کنون بلا استفاده مانده است.
قطعه شماره ۶ با کاربری ورزشی در شرق شهر به مساحت ۸۰۰ متر مربع از سال ۱۳۹۱ تا کنون بلا استفاده مانده است .
در جنوب شرق شهر دو قطعه وجود دارد :
۱: با مساحت ۱۵۰۰ متر مربع با کاربری ورزشی و تاسیسات شهری از سال ۱۳۶۸ بلا استفاده مانده است .
۲: ۱: با مساحت ۱۲۰۰ متر مربع با کاربری آموزشی از سال ۱۳۶۸ بلا استفاده مانده است .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...