چلبی و مبارکی (۱۳۸۴) تحقیقی با عنوان تحلیل رابطه سرمایه‌ی اجتماعی و جرم در سطوح خرد و کلان انجام دادند. هدف تحقیق حاضر بررسی و شناسایی رابطه بین سرمایه‌ی اجتماعی و جرم می‌باشد. این مطالعه از دو قسمت مجزا تشکیل شده است: قسمت اول، پیمایشی است در بین ۳۲۰ نفر از افراد عادی بالای ۱۸ سال شهر تهران و مجرمان زندان های اوین، رجایی شهر و ورامین. قسمت دوم، تحقیق در سطح بین المللی و به صورت تحلیل ثانویه بوده و مقطع زمانی خاص (۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹) را شامل می‌شود. برای تحلیل داده‌ها از رگرسیون چند متغیره، رگرسیون لوجستیک و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که هم در سطح کلان و هم در سطح خرد بین سرمایه‌ی اجتماعی و جرم رابطه منفی و معناداری وجود دارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
مخملباف (۱۳۸۶) در تحقیقی با عنوان بررسی سرمایه‌ی اجتماعی و اثر تغییرات آن بر پیدایش بحران‌های اجتماعی است. این تحقیق در چارچوب نظری گیدنز صورت گرفته و با بهره گرفتن از روش تحقیق تاریخی و بررسی اسنادی سعی شده است تا تأثیر تغییرات اعتماد اجتماعی بر وقوع انقلاب اسلامی ایران به عنوان نمونه بحران درمدل نظری پیشنهادی مورد آزمون قرار گیرد. مطالب این پایان نامه بدین صورت تدوین شده است: در بخش اول پس از طرح مسئله و بیان هدف تحقیق، مفاهیم اعتماد و بحران، ویژگی‌های آن‌ها و تعاریف صاحبنظران مختلف آورده شده است. در بخش دوم پس از مرور رویکردهای نظری جامعه شناسان کلاسیک و معاصر، چارچوب نظری آنتونی گیدنز به دلیل جامعیت مفاهیم و امکان کاربرد آن در جامعه ایران به عنوان محور نظری اصلی انتخاب شد. اعتماد در نگاه وی، انتظار رفتار از پیش تعیین شده و استمرار آن در راستای زمان و مکان است. در بخش سوم، تحقیقات پیشین انجام شده در زمینه اعتماد مورد بررسی قرار گرفت و تاکید شد که به علت فقدان تحقیقی در زمینه رابطه اعتماد اجتماعی و بحران اجتماعی و ضرورت چنین مطالعه‌ای در شرایط کنونی جامعه، مطالعات صورت گرفته تاکنون کافی نبوده‌اند. در بخش چهارم، چارچوب و مدل نظری تحقیق فوق با توجه به شاخصه‌های اعتماد و بحران آورده شده است که اساس و بنیان این تحقیق را تشکیل می‌دهد و هدف نیز تایید مدل پیشنهادی است. در فصل پنجم، با توجه به انتخاب انقلاب ایران به عنوان نمونه بحران اجتماعی از روش اسنادی و تحقیق تاریخی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد و فرضیات اساسی تحقیق، جهت آزمون صحت و سقم آن مطرح گردید. در فصل ششم، یافته‌های تحقیق در مدل نظری قرار داده شد تا درستی آن مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت و در فصل آخر، جمع بندی و نتیجه گیری صورت گرفت و نشان داده شد که انقلاب ایران به عنوان یک نمونه بحران، ناشی از کاهش اعتماد اجتماعی بوده و وقوع آن مطابق مدل، قابل پیش بینی بوده است. همچنین، مزیت‌ها و ضعف‌ها و کاستی‌های مدل و پیشنهاداتی جهت تقویت آن و مسیر تحقیقات آینده، آورده شده است.
حسین پور و معتمدنژاد (۱۳۹۰) تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه میزان مصرف رسانه‌ها و میزان سرمایه‌ی اجتماعی شهروندان تهرانی به انجام رسانده‌اند که در آن بر نقش رسانه‌ها در عصر حاضر به عنوان یکی از مهم ترین عوامل جامعه پذیری در میان مردم تاکید دارد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که بین میزان استفاده از تلویزیون، روزنامه و سرمایه‌ی اجتماعی شهروندان رابطه‌ای جدی برقرار است و این رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در تغییر میزان سرمایه‌ی اجتماعی ایفا نمایند. در این مقاله رابطه میزان مصرف رسانه‌ها و میزان سرمایه‌ی اجتماعی شهروندان تهرانی مورد بررسی قرار گرفته است. مساله اصلی این مقاله شناخت این مهم بوده است که آیا تماشای تلویزیون و مطالعه روزنامه عاملی در تغییر سرمایه‌ی اجتماعی می‌باشد. براساس نظریات تاثیر رسانه‌ها مانند: برجسته سازی و کاشت و همچنین نظریه سرمایه‌ی اجتماعی پاتنام و استون و با بهره گرفتن از روش پیمایش به بررسی این رابطه پرداخته ایم جامعه آماری این تحقیق شهروندان بالای ۱۵ سال باسواد تهرانی بوده‌اند که نمونه‌ای ۶۰۰ نفری از بین آن‌ها به روش احتمالی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نتایج نشان می‌دهد که تلویزیون موجب گردآمدن افراد در کنار هم و عاملی برای تقویت شبکه روابط و تعاملات بین افراد خانواده شده است. اعتماد به روزنامه و تلویزیون عاملی در جذب مخاطبان به این رسانه‌ها و تاثیرپذیری از پیام های آن‌ها در جهت تقویت سرمایه‌ی اجتماعی می‌باشد. نتایج یافته‌ها نشان می­دهد که بین مصرف رسانه‌ها و سرمایه‌ی اجتماعی رابطه وجود دارد، بدین معنی که هرچه میزان استفاده از رسانه‌ها توسط افراد افزایش می‌یابد، سرمایه‌ی اجتماعی آنان نیز افزایش می‌یابد. در نهایت تلویزیون به عنوان اصلی ترین رسانه کشور با پوشش بالای خود می‌تواند از طریق برنامه های متفاوت تاثیرات مثبتی را بر سرمایه‌ی اجتماعی و مولفه­های آن بگذارد.
علیزاده اقدم و اسلامی بناب (۱۳۹۱) تحقیقی با عنوان بررسی رابطه بین سرمایه‌ی اجتماعی و آنومی اجتماعی انجام داده‌اند. مقاله حاضر به سنجش آنومی اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز و تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی بر آن پرداخته است. روش تحقیق، پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد تبریز در سال تحصیلی ۸۸-۸۷ می‏باشد که تعداد کل آن بر اساس مرکز آمار دانشگاه ۱۸۷۴۳ نفر بوده است، که از این تعداد، ۴۰۰ نفر به روش نمونه‏گیری طبقه‏ای به عنوان نمونه نهایی انتخاب شده‏اند. پس از جمع‏آوری داده‏ها، جهت آزمون فرضیه‏ها از آزمون‏های پیرسون و تحلیل رگرسیون با بهره گرفتن از نرم‏افزار SPSS اقدام شده است. براساس نتایج تحقیق، میانگین آنومی اجتماعی در بین دانشجویان پاسخگو در حد متوسط به بالاست. نتایج تحلیل رگرسیون انجام یافته نشان می‏دهد که توان متغیر‏های مستقل در تبیین واریانس متغیر وابسته در حدود ۱۲ درصد بوده و در این میان، مؤلفه‏های سرمایه‌ی اجتماعی (اعتماد نهادی، مشارکت اجتماعی و انسجام اجتماعی) بر آنومی اجتماعی تأثیر گذار بوده‏ است.
۲-۶-۲- تحقیقات خارجی
از مهمترین تحقیقات خارجی می‌توان به کار بزرگ رابرت پاتنام برای تبیین کارآمدی نهادی و سیاسی در شمال و جنوب ایتالیا در سال ۱۹۹۳ برحسب میزان برخورداری این مناطق از سرمایه‌ی اجتماعی اشاره کرد. جیمز کلمن در سال ۱۹۸۸ در یکی از مطالعات خود به بررسی نقش و اهمیت سرمایه‌ی اجتماعی در داخل خانواده و تأثیر آن بر سرمایه‌ی ارتقا انسانی و آموزش کودکان پرداخته و نقش سرمایه‌ی اجتماعی را در روابط بین والدین و فرزندان برجسته ساخته است
موزر و هلند (۱۹۹۷) در تحقیقات خود یک رابطه دوری ـ چرخه‌ای بین خشونت و تخریب و سرمایه‌ی اجتماعی یافته‌اند آن‌ها مطرح کرده‌اند ـ هنگامی که خشونت اجتماعی اتفاق می‌افتد تحریک فیزیکی در محل محدود می‌شود ـ فرصت‌های آموزش و اشتغال کاهش می‌یابند ـ تجار نسبت به سرمایه‌ی گذاری در آن منطقه بی میل می‌شوند و افراد محل کمتر احتمال دارد که خانه‌های جدید بسازند یا املاک موجود را تعمیر و بهبود بخشند. این کاهش در سرمایه‌ی اجتماعی ـ بی اعتمادی ناشی از تخریب فرا ساختارها ـ تسهیلات و فرصت‌ها را افزایش داده و احتمال رفتار خشونت آمیز بویژه در بین افراد جوان را زیادتر می کند. (چلبی، مبارکی، ۱۳۸۴: ۱۷-۱۶)
گلیرز در تحقیقات خود (۲۰۰۰) نشان داده است متغیر سن ـ نقش مهمی در سرمایه‌ی اجتماعی دارد و منحنی ارتباط سن با سرمایه‌ی اجتماعی بصورت U وارونه می‌باشد. و در ابتدا روی شکل دهی سرمایه‌ی اجتماعی با افزایش سن سرمایه‌ی گذاری می‌کنند و سپس با افزایش سن از یک اندازه این سرمایه‌ی گذاری بر روی سرمایه‌ی اجتماعی کاهش می‌یابد. افراد در مشاغلی که بیشتر ارتباط اجتماعی با مردم دارند بر روابط اجتماعی خود بیشتر سرمایه‌ی گذاری می‌کنند. مالکیت منزل مسکونی، نیز بر انواع سرمایه‌ی اجتماعی تأثیر مثبت داشته به گونه‌ای که عضویت سازمانی و شناخت ـ مشارکت و آگاهی سیاسی از اجتماع محلی در میان کسانی که مالک منزل مسکونی خود بوده‌اند بسیار بیشتر بود. مالکیت منزل مسکونی با کنترل متغیرهایی نظیر سن ـ وضع تأهل ـ تعداد کودکان ـ آموزش و غیره ـ همواره ارتباط خود را با سرمایه‌ی اجتماعی حفظ نموده است. کمبود وقت باعث کاهش سرمایه‌ی گذاری بر روی سرمایه‌ی اجتماعی می‌گردد. گلیزر به فرضیه پاتنام اشاره می‌کند که تماشای تلویزیون باعث کاهش سرمایه‌ی اجتماعی می‌شود یعنی بین ساعت تماشای تلویزیون و متغیرهای سرمایه‌ی اجتماعی رابطه منفی وجود دارد.
ولکاک و نارایان (۲۰۰۴) در تحقیق خویش به رابطه شبکه‌ها و تأثیر آن بر سرمایه‌ی اجتماعی پرداخته‌اند و علاوه بر ذکر دیدگاه‌های نظریه پردازان شبکه‌ای در حوزه مطالعات سرمایه‌ی اجتماعی که افرادی مانند پارت، مسی، و پورتز را شامل می‌شود. اکثر نظریه‌های مربوط سرمایه‌ی اجتماعی را مانند یک شمشیر دو لبه دیده‌اند که از دو بعد تشکیل شده و همزمانی این دو بعد را باعث ایجاد رشد و توسعه دیده‌اند. (ازکیا، ۱۳۸۳: ۵۵، ۵۴)
کالابرس[۲۱] (۲۰۰۶) در تحقیقی با عنوان ایجاد سرمایه اجتماعی با بهره گرفتن از همکاری مدرسه و دانشگاه، هدف تحقیق بررسی رابطه بین همکاران مدرسه و دانشگاه و افزایش سرمایه اجتماعی در همکاری مدرسه و دانشگاه بوده است. در این تحقیق وی به این نتیجه رسید که ساخت سرم یه اجتماعی جهت توسعه ثبات همکاری بین مدارس و دانشگاه­ها ضروری می‌باشد. رویکردی که به ظرفیت سرمایه اجتماعی افزوده می‌شود تحقیق مؤثر است. تحقیق مؤثر دیدگاهی نظری است که هنر و عمل سئوالات مثبت بدون شرط را در بر گرفته که پتانسیلی برای قوی کردن ظرفیت سازمان و افزایش پتانسیل مثبت دارد. نظریه اصل تحقیق مؤثر ترویج رویکرد جمعی جهت شناسای پتانسیل سازمان از میان اعضایش در سازمان است و شکل گیری روابط را تسهیل می‌کند و به سازمان حیات می‌دهد.
نوت بوم[۲۲] (۲۰۰۷) در مقاله خود عنوان می‌کند که اگر سرمایه اجتماعی با یک سری از روابط غیررسمی و عمده همراه باشد، در دست یابی به اهداف کمک می‌کنند. اعتماد و اطمینان ممکن است هر دو معلول و نتیجه آن باشند برای اندازه گیری در نظر سنجی‌ها و تحلیل‌ها برای مقایسات بین کشوری فرد باید از تمایزات بین موارد (افراد، شر کت‌ها ومؤسسات) جنبه های رفتاری، محدودیت اعتماد، و تمایز بین قابلیت اعتماد که خود شا مل کنترل و قابل اعتماد بودن است آگاه باشد. قابلیت اعتماد دارای رنج وسیعی از منابع ممکن در کنترل و منابع اعتماد است، هم در روابط داخلی و هم در روابط خارجی، این مقاله ابزاری برای تحلیل حضور و یا عدم حضور این منابع در اختیار می‌دهد تا به تشخیصی در رابطه با قابلیت اعتماد، محدودیت‌ها و پتانسیل های بازدارنده آن دست یابد.
آکوماک و ویل[۲۳] (۲۰۰۸) تحقیقی با عنوان نقش سرمایه‌ی بر جرم انجام داده‌اند. این تحقیق بر اساس اسناد شهرداری شهرهای هلند و بر اساس داده‌های دست دوم انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که مناطقی که دارای سطح بالای سرمایه‌ی اجتماعی بودند با سطح پایین جرم و جنایت مواجه گردیده اند.
سلمی و کیویوری[۲۴] (۲۰۱۳) تحقیقی با عنوان بررسی رابطه عوامل فردی و ساختاری سرمایه‌ی اجتماعی با جرم نوجوانان انجام دادند. این مطالعه بر روی ۵۱۴۲ نفر از دانش آموزان دبیرستانی ۱۵ و ۱۶ ساله فنلاندی انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که حمایت معلمان و روابط مطلوب و کنترل خانواده بر نوجوانان و همچنین روابط آن‌ها با بازار کار بر کاهش بزهکاری نوجوانان تأثیرگذار بوده است. در سطح فردی توانایی شناخت اجتماعی موثر بر کاهش بزهکاری بوده است.
فصل سوم
(روش شناسی تحقیق)
۳-۱- مقدمه
یکی از ویژگی های مهم، اساسی و کلیدی پژوهش علمی، اعتقاد و الزام آن به مبانی روش شناختی است. هر پژوهش علمی بر اساس موضوع، اهداف پژوهش و چارچوب نظری خود از یک چارچوب روش شناختی استفاده می‌کند.پژوهشگر در استفاده از انواع روش‌های علمی مختار و آزاد است، لکن می‌بایست به اندازه لازم و کافی برای استفاده از هریک از انواع روش‌های علمی دلیل و مجوز علمی داشته باشد. چرا که یکی از ضمانت های صحت و درستی یافته‌های پژوهش‌های علمی روشمند بودن آن است.
در نظام دانش، انواع روش های علمی وجود داردکه به تناسب موضوع پژوهش، اهداف، میزان اعتبار و روایی و یا اعتماد و پایایی پژوهش، پژوهشگر می‌تواند یک و یا چند نوع از آن‌ها را گزینش و برای رسیدن به اهداف علمی در پژوهش ازآنها استفاده ببرد. از این روی موضوع، اهداف و مبانی نظری پژوهش تعیین کننده روش یاروش های پژوهش است.به عنوان مثال نمی توان برای پژوهشی که هدف آن شناخت عوامل یک پدیده اجتماعی در صد سال گذشته است و یا موضوع پژوهش به گذشته برمی گردد از روش پیمایشی استفاده کرد و یا برای بررسی محتوای اجتماعی کتب یا مجلات از روش آزمایشگاهی بهره‌مند شد.
در علوم اجتماعی روش های متفاوتی برای تحقیقات علمی وجود دارد(مثل تحقیقات آزمایشی-مشاهده‌ی مشارکتی و…)، که هر محقق با توجه به موضوع مورد بررسی وشرایطی که در آن قرار دارد، یک یا چند شیوه را برای بررسی موضوع مورد مطالعه انتخاب می‌کند. در پژوهش حاضر با توجه به موضوع مورد بررسی ونیز ویژگی جامعه‌ی آماری، روش پژوهش روش پیمایشی است روش پیمایشی که عام ترین روش در تحقیقات اجتماعی به شمار می‌آید روشی برای گرداوری داده‌ها است که در آن از گروه های معینی از افراد خواسته می‌شود به تعدادی پرسش مشخص پاسخ دهند. این پرسش‌ها مجموعه‌ی اطلاعات تحقیق را شکل می­ دهند (بیکر،۱۳۷۷،۱۹۶).
در تحقیقات پیمایشی علاوه بر توصیف، به تبیین پدیده‌ها پرداخته می‌شود بدین صورت که فرضیه هایی ساخته شده سپس به آزمون کشیده می‌شوند(دواس، ۱۳۷۶، ۲۱). دواس مشخصه‌ی پژوهش پیمایشی را شامل مجموعه‌ی ساخته شده یا منظمی از داده‌ها می‌داند که آن را ماتریس متغیر بر حسب داده‌های موردی می‌نامد در این پژوهش با توجه به روش و ویژگی جامعه‌ی آماری از ابزار پرسش نامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.
در پژوهش های اجتماعی از انواع روش های پژوهشی استفاده می‌شود.اگر پژوهشگری خواهان تعمیم یافته های پژوهشی بیشتر یا اعتبار و روایی پژوهش زیاد باشد می‌بایست از روش هایی چون روش پیمایشی استفاده کند، لکن اگر قصد دارد یافته های پژوهش از قدرت تعمیم کمتری برخوردار بوده ولی یافته های اودرست تر،دقیق تر،کاربردی‌تر و میزان اعتماد و پایایی بیشتر باشد، از روش هایی چون روش آزمایشی(به طور عموم در علوم غیرانسانی) و یا شبه آزمایشی(به طور عموم در رشته های علوم رفتاری و اجتماعی) می‌بایست استفاده کند.یافته های پژوهشی روش های آزمایشی و یا شبه آزمایشی در تبیین واقعیت ها،به خصوص واقعیت های اجتماعی بسیار کارآمد و نتایج آن برای برنامه ریزی بسیار مفید است، لکن در ایران به دلایل زیاد از جمله محدودیت های استفاده از این روش در مسائل اجتماعی و انسانی به دلیل عدم آشنایی و یا آشنایی کمتر پژوهشگران با روش مزبور و ناتوانی آنان در به کارگیری آن، موجب شده است ازروش مذکور استفاده خیلی اندکی در مطالعات علوم انسانی و اجتماعی شود. استفاده از هر یک از روش های پژوهش نکات و کارکرد مثبت و منفی دارد که به ماهیت روش های مذکور مربوط می شود. از اینروی پژوهشگر با آگاهی از مزایا و معایب و همچنین ویژگی‌‌ها، قابلیت‌ها و توانمندی هر یک از روش های پژوهشی، می‌بایست از آن‌ها استفاده کند.موضوع،اهداف،چارچوب نظری و فرضیه های پژوهش حاضر ایجاب می‌کند که از چندین روش پژوهشی استفاده شود و از همه مهمتر برای تعمیم یافته های پژوهشی و بنا به اعتبار و روایی از روش پژوهش مرسوم در علوم اجتماعی یعنی روش پیمایشی استفاده گردد.
۳-۲- روش تحقیق
روش های عمده گردآوری داده‌ها در این تحقیق عبارتند از :
روش پیمایشی که در قالب آن از پرسشنامه به عنوان اصلی ترین فن جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.
روش استفاده از روش کتابخانه‌ای و اسنادی، مراجعه به اسناد و مدارک و نشریات موجود در رابطه با موضوع پژوهش می‌باشد.
برای توصیف و تحلیل داده‌ها از نرم افزار spss استفاده شده است.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه‌ی پژوهش به مجموعه‌ای از اشخاص، اشیاء، گیاهان، مکان‌ها رویدادها و به طور کلی اموری اطلاق می‌شود که در یک یا چند صفت یا ویژگی مشترک باشند (میرزایی،۱۳۸۸، ۱۲۷). در این تحقیق جامعه آماری کلیه دانش اموزان دبیرستانی شهر گمیشان می‌باشند. که مجموعا ۳۸۷ نفر بوده و شامل ۲۰۰ نفر پسر و۱۸۷ نفر دختر است و واحد تحلیل در آن فرد دانش اموز است.
۳-۴- قلمرو مورد مطالعه تحقیق
شهرستان گمیشان در فاصله ۴۵ کیلومتری از مرکز استان گلستان[۲۵] دارای ۶۱۹۸۲ نفر جمعیت و مساحت ۱۲۸۵ کیلومتری مربع می‌باشد. این شهرستان از دو بخش مرکزی به مرکزیت شهر گمیشان و بخش گلدشت به مرکزیت سیمین شهر تشکیل شده‌است. بر اساس سر شماری سال ۱۳۸۵ جمعیت شهر گمیشان ۱۵۶۳۹ نفر و جمعیت سیمین شهر ۱۳۵۴۵ نفر می‌باشد. شهر گمیشان دارای ۵ دبیرستان (سه دبیرستان دخترانه و دو دبیرستان پسرانه می‌باشد) مچموعاً ۳۸۷ دانش آموز را در بر می‌گیرد.[۲۶]
۳-۵- روش نمونه گیری و حجم نمونه
یک نمونه‌گیری علمی‌، نمونه‌گیری‌ای است که بصورت احتمالی انتخاب و بر این پایه استوار باشد زیرا در این صورت نمونه انتخاب شده نمایان‌تر و معرف‌تر خواهد بود و محاسبات پژوهشی بر اساس این روش اعتبار بیشتر و قابلیت تعمیم‌پذیری یافته‌ها از جمعیت نمونه به جامعه آماری بیشتر خواهد بود.
نمونه‌گیری از مهم‌ترین مباحث در آمار اجتماعی است. چه از طرفی با توجه به وسعت جمعیت یا موضوعات مورد مطالعه محقق ناچار است به نمونه‌گیری بپردازد و جز در امور استثنائی"نظیر سرشماری از آن گریزی نیست، از دیگر سو اعتبار یافته‌های یک پژوهش با صحت نمونه‌گیری آن سنجیده می‌شود” (ساروخانی،۱۳۸۰،۱۵۴). در این پژوهش از نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم استفاده می‌شود. حجم نمونه پژوهش حاضر با بهره گرفتن از فرمول کوکران ۱۹۳ نفر برآورد شده است. با توجه به اینکه ۱۵ پرسشنامه به درستی تکمیل نگردیده اند، تحلیل داده‌ها با بهره گرفتن از ۱۷۸ نمونه انجام شده است.

۱۹۳
۳-۶- تکنیک تجزیه و تحلیل یافته ها
برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از نرم افزارspss نسخه ۱۶ استفاده می‌شود. در تنظیم اطلاعات و داده ­ها و عرضه آن‌ها در فرم اطلاعات آماری و نمایش گرافیکی به صورت نمودارهای ستونی، هیستوگرام و نظایر آن از متدوال ترین ابزار و تکنیک های آماری موجود در مجموعه نرم افزار آماری استفاده شد. توزیع فراوانی و درصد متغیرهای مورد نظر در فرم جداول یک بعدی برای علوم اجتماعی و با شاخص­ های کمی آماری نمایش داده شدند.
مرحله اول (تحلیل تک متغیره): در این مرحله هر یک از متغیرهای تحقیق (مستقل و وابسته)به صورت تحلیل تک متغیره و براساس آماره‌های مرکزی (نما-میانه-میانگین) و پراکندگی(انحراف معیار) مورد تجزیه و تحلیل و توصیف قرار خواهند گرفت و در قالب نمودارها، جداول و… ارائه خواهند شد.
مرحله دوم (تحلیل دو متغیره): در این مرحله به منظور آزمون فرضیه‌های تحقیق، براساس آزمون‌های آماری، هر یک از متغیر‌های مستقل با متغیر وابسته (میزان گرایش به ارتکاب جرم) با توجه به سطوح سنجششان مورد تجزیه وتحلیل وتوصیف قرار می‌گیرند.
مرحله سوم (تحلیل چند متغیره): در این مرحله برای بررسی تأثیرات مستقیم متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از آزمون همبستگی و برای بررسی تأثیر جنسیت برمتغیر وابسته از آزمون t استفاده خواهد شد.
۳-۷- اعتبار(روایی) ابزار تحقیق
اعتبار یا روایی، مسئله‌ای عمدتاً کیفی بوده و ارزیابی آن بسیار مشکل می‌باشد و در واقع در آن چگونگی حرکت محقق از تعریف نظری به تعریف عملی مورد توجه قرار می‌گیرد. یکی از روش های اعتبار، اعتبار محتوا است که روشی برای سنجش میزان اعتبار اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری می‌باشد که معمولاً توسط افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه انجام می‌گیرد. از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد (کلانتری،۷۷:۱۳۸۲). جهت حصول اطمینان از اعتبار یا روایی پرسشنامه، سؤالات،گویه‌ها و طیف مورد استفاده به افراد صاحب نظر در رابطه با موضوع مورد مطالعه(اساتید راهنما و مشاور و دیگر اساتید) ارائه می‌شوند سپس گویه های مورد توافق در ابزار اندازه گیری لحاظ می‌شوند و بقیه مواردی که از نظر صاحب نظران ارتباط چندانی با موضوع نداشت حذف می‌شوند.
۳-۸- اعتماد(پایایی) ابزار تحقیق
اعتماد یا پایایی مسئله کمی و تکنیکی است و بیشتر ناظر به این سؤال است که ابزار اندازه گیری با چه دقت و صحتی پدیده یا صفت مورد نظر را اندازه گیری می‌کند.
در این قسمت سعی کرده ایم مشخص شود که نتایج حاصل از اندازه گیری توسط یک ابزار مشخص، قابل اعتماد است یا خیر، یعنی ابزار اندازه گیری ما با چه دقت یا صحتی موضوع مورد بررسی را قابل اندازه گیری کرده است و اگر اندازه کیری مربوطه توسط محقق دیگری و طی همان شرایط تکرار شود آیا همان نتایج قبلی به دست می ­آید یا خیر؟

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...