SIZE-B/M

 

Rp-Rf

 

۱۷۰۶

 

۰۱۸/۰

 

۰۰۶/۰

 

۰۲۱/۰-

 

۰۹۹/۰

 

۶۷۹/۱

 

۰۵۹/۰

 

۹۰۱/۱۴

 

۱۱۸/۰

 

۵۰۰/۰-

 

۹۸۹/۰

 

 

 

SIZE-B/M-AQ

 

Rp-Rf

 

۱۸۶۱

 

۰۱۸/۰

 

۰۰۵/۰

 

۰۱۰/۰-

 

۰۹۳/۰

 

۷۲۲/۱

 

۰۵۷/۰

 

۴۰۵/۱۰

 

۱۱۳/۰

 

۴۱۴/۰-

 

۷۴۸/۰

 

 

 

توضیح:Rp-Rfبازده اضافی پرتفوی شرکت‏ها، برابر با بازده ماهانه پرتفویو برابر با بازده بدون خطرپذیری است.
میانگین بازده‌های اضافی ماهانه هم ۲۵ پرتفوی تشکیل‌شده بر اساس شاخص‌های اندازه و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار شرکت مشابه متدولوژی فاما و فرنچ (۱۹۹۳) و هم ۲۷ پرتفوی تشکیل‌شده براساس شاخص‌های اندازه، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و کیفیت اقلام تعهدی مشابه متدولوژی کور و همکاران (۲۰۰۸) برابر با ۸/۱% (۰۱۸/۰) است و انحراف معیار هر دو گروه نیز اندک و نزدیک به هم است که نشان‌دهنده پراکندگی کم مقادیر محاسبه شده است. هر دو گروه دارای چولگی و کشیدگی مثبت و قدر مطلق ضرایب چولگی و کشیدگی محاسبه‌شده برای هر دو گروه بزرگ‌تر از ۹۶/۱ است که نشان‌دهنده نامتقارن بودن توزیع بازده‌های اضافی ماهانه محاسبه شده است. ضریب چولگی از تقسیم مقادیر چولگی بر خطای چولگی و ضریب کشیدگی از تقسیم کشیدگی بر خطای کشیدگی محاسبه شده است. چولگی‌های مثبت در متغیرها بیانگر این است که در همه متغیرها داده‌های انتهایی در دنباله راست مقیاس قرار گرفته است و کشیدگی مثبت در همه متغیرها نشان‌دهنده این است که افراشتگی توزیع داده‌ها نسبت به توزیع نرمال بیشتر است.
پایان نامه - مقاله - پروژه

بخش دوم: آمار استنباطی
در این پژوهش سه فرضیه مطرح شده است که فرضیه اول به صورت سالانه (ماهانه)، فرضیه دوم به صورت ماهانه و در نهایت فرضیه سوم با بهره گرفتن از پرتفوی‌های تشکیل‌شده براساس متغیرهای اندازه، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار شرکت و شاخص کیفیت اقلام تعهدی آزمون شده است.
با توجه به این که هدف این پژوهش مطالعه و بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته و اندازه‌گیری تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته است، بنابراین بررسی همبستگی و تحلیل رگرسیون مناسب‌ترین روش برای آزمون فرضیه‌های تحقیق است. بدین منظور از آزمون‌های ذیل استفاده شده است:
آزمون F لیمر برای تعیین نوع مدل رگرسیون؛
آزمون هاسمن برای تشخیص نوع مدل داده های تابلویی؛
آزمون F جهت بررسی معنادار بودن کل مدل رگرسیون (کفایت مدل)؛
آزمون t جهت بررسی معنادار بودن هر یک از ضرایب رگرسیون؛
آزمون ضریب همبستگی پیرسون؛
رگرسیون یک و چند متغیره بین متغیرهای مستقل و وابسته؛
تحلیل مانده‌ها؛
آزمون بررسی عدم وجود خود همبستگی.
البته برای انجام رگرسیون خطی، مفروضاتی نظیر حداقل فاصله‌ای بودن مقیاس اندازه‌گیری، ثابت بودن واریانس خطاها، صفر بودن میانگین خطاها، عدم وجود همبستگی بین خطاها، نرمال بودن توزیع متغیر وابسته، وجود رابطه خطی بین متغیرهای مستقل و وابسته و نبود رابطه هم خطی بین متغیرهای مستقل وجود دارد. در تحقیق حاضر مقیاس اندازه‌گیری متغیرهای تحقیق، نسبتی است و رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته خطی است. هر چند توزیع متغیر وابسته نرمال نیست، اما با توجه به قاعده حد مرکزی و بزرگ بودن حجم نمونه از رعایت نشدن این مفروضه می‌توان چشم‌پوشی کرد. زیرا توزیع شکل متغیرها زمانی اهمیت دارد که تعداد مشاهدات کم باشد. برای بررسی رابطه خطی بین متغیرهای مستقل و وابسته از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رسم نمودار پراکنش استفاده شده است که در پیوست شماره ۳ نمودار پراکنش داده‌ها نشان داده شده است. نتایج وجود رابطه را تأیید کرده است. برای بررسی عدم وجود خود همبستگی از آزمون دوربین- واتسون(D-W)[117] استفاده شده است. چنانچه آماره دوربین-واتسون نزدیک به ۲ باشد نشان‌دهنده‌ی عدم همبستگی بین مانده‌ها و اگر نزدیک به صفر باشد، همبستگی مثبت و اگر نزدیک به ۴ باشد نشان‌دهنده‌ی همبستگی منفی بین مانده‌ها است. نتایج حاصل از آزمون دوربین- واتسون، عدم وجود خود همبستگی بین مانده‌ها را نشان داده است. برای بررسی عدم وجود رابطه هم‌خطی بین متغیرها از شاخص وضعیت هم‌خطی استفاده شده است که نتایج در پیوست شماره ۳ ارائه شده است. شاخص‌های وضعیت[۱۱۸] با مقادیر بزرگ‌تر از ۱۵ نشان‌دهنده احتمال هم‌خطی بین متغیرهای مستقل است و مقدار بیش‌تر از ۳۰ بیانگر مشکل جدی در استفاده از رگرسیون در وضعیت موجود آن است (مومنی و فعال‌قیومی ۱۳۸۹، ص ۱۴۴). برای بررسی توزیع متغیرهای تحقیق از آزمون کالموگروف – اسمیرنف[۱۱۹] استفاده شده است، که نتایج در پیوست آمده است. در این بخش براساس اطلاعات حاصل از نمونه مورد تحقیق به آزمون فرضیه‌های تحقیق پرداخته شده است. آزمون فرضیه‌های تحقیق بدین صورت است که براساس آماره t مربوط به برآوردهای انجام‌شده از برازش مدل‌های مورد بررسی، در مورد صحت ادعای مطرح‌شده در فرضیه اظهارنظر می‌شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...