(۳-۵)
(۳-۶)
در این دو معادله
r = خطای نسبی مطلوب
= ارزش t- student برای درجه آزادی n-1 و سطح اطمینان
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
= انحراف معیار متغیر
با در نظر گرفتن خطای نسبی مطلوب ۲۵%
اندازه نمونه بعد از قرار دادن پارامترها برابر با ۶.۱۵۰۴ بدست آمد.
با توجه به اینکه نمونه در مطالعه مورد نظر در بهار پلات ۱۰ متر مربعی بوده است، و با توجه به نتایجی که در مورد شکل و اندازه پلات نمونه برداری گرفته شد، معادل این تعداد نمونه در برداشت بهار دوم از ترانسکت و پلات استفاده شود بهتر است.
سه ترانسکت ۱۰۰ متری برای اندازه گیری های مربوط به درختان و درختچه ها، که در طول این ترانسکت ها ۳۰ کوادرات دایره ای ۱ متر مربعی برای اندازه گیری های مربوط به گرامینه ها و بوته ها.
و البته با توجه به نبود مطالعه ی مشابه که در فصل تابستان در این جزیره انجام شده باشد از همین اندازه ترانسکت و پلات نیز در فصل تابستان برای اندازه گیری های مربوط به پوشش گیاهی استفاده شد.
۳-۳-۵-۲- روش قطع و توزین
بعد از مشخص شدن اندازه نمونه و انتخاب نقاط تصادفی با بهره گرفتن از اعداد تصادفی که در نرم افزار R انجام شد نوبت به اعمال نقاط تصادفی بر روی نقشه و سپس ورود این نقاط به GPS رسید. بعد از حضور در منطقه و رسیدن به نقاط مورد نظر و برقرار نمودن پلات ها به اندازه گیری پوشش گیاهی پرداخته شد. ابتدا در هر پلات مشخص شد که گوزن از چه گونه هایی، چه مقدار و چه قطری از گیاهان را مورد تغذیه قرار داده است. سپس به شمارش گونه های مشابه مورد تغذیه و همچنین اندازه گیری تاج پوشش این گیاهان پرداخته شد. سپس با توجه به گونه هایی که تغذیه شده بود بر روی گونه های مشابه مقدار بهره برداری مشخص شد و به همان اندازه نمونه تهیه شد و در همان مکان وزن نمونه تر اندازه گیری و ثبت شد. و نمونه در داخل پاکت های مخصوص قرار داده شد تا بعد از انتقال به خارج از منطقه و قرار دادن در هوای آزد به مدت یک هفته وزن خشک نیز اندازه گیری شود. لازم به ذکر است که تعداد ی نمونه نیز برای اندازه گیی خاکستر و پروتئین نیز تهیه شد و به همراه نمونه های دیگر انتقال داده شد. که داده های مربوط به وزن خشک و وزن تر، خاکستر و پروتئین در بخش نتایج آورده شده است.
۳-۳-۶- پروتئین و خاکستر گونه های مورد تغذیه گوزن زرد در بهار
پروتئین
در مورد اندازه گیری مقدار پروتئین نمونه های گیاهی مورد تغذیه که همان روش کجلدال است در بخش ۳-۳-۴ توضیحات کامل ارائه شده است. تنها نکته قابل ذکر این است که بعد از شناسایی، تهیه و انتقال نمونه های مورد تغذیه به آزمایشگاه شیلات واقع در مجتمع آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران آزمایشات در سه تکرار برای همه ی نمونه ها به انجام رسید. و تمام مراحل این آزمایش در این آزمایشگاه زیر نظر کارشناسان مربوطه انجام شد.
خاکستر
خاکستر شامل همه ی مواد معدنی نمونه یا مواد معدنی غیر آلی( کلسیم، فسفر، سدیم کلر، پتاسیم، منیزیم، گوگرد، آهن و …) می باشد (ارزانی، ۱۳۸۸).
وسایل مورد نیاز:
آون، ترازوی دیجیتالی، بوته، دسیکاتور
روش آزمایش
وزن نمودن نمونه خشک شده با بهره گرفتن از ترازوی دیجیتالی:
درصد خاکستر= (وزن خاکستر/وزن نمونه خشک شده)×۱۰۰
وزن نمودن ۲-۵ گرم از نمونه با ترازوی دیجیتالی
وزن نمودن بوته (W1)
سپس بوته حاوی نمونه۲-۵ گرمی به کوره انجام می شود (به مدت ۲۴ ساعت دمای ۱۰۵ درجه سانتی گراد داده می شود) (عجمی، ۱۳۸۱). نمونه تا زمانی که رنگ خاکستر به رنگ روشن درآمد در داخل کوره باقی می ماند (سیاه بودن خاکستر نشان دهنده این است که در نمونه کربن آلی وجود دارد).
پس از سوزاندن نمونه گیاهی (خاکستر روشن) وزن بوته را به همراه نمونه خاکستر موجود در آن را با ترازوی دیجیتالی اندازه می گیریم (W2)
ابتدا باید بوته ای را که پیش از این تمیز شسته و داخل آون است، بیرون آورید با ترازوی دقیق وزن کنید(W1). سپس مقدار ۲-۵ گرم ازنمونه مورد نظر را با ترازوی دقیق وزن کنید(b) و داخل بوته بریزید. بهتر است ابتدا بوته را وزن کرده و هنگامی که بر روی ترازوست، عدد ترازو را صفر کنید و سپس نمونه را داخل ترازو بریزید. نتایج مربوط به این بخش در بخش نتایج آورده شده است.
۳-۳-۷- نیاز روزانه گوزن زرد ایرانی (ماده خشک، پروتئین)
با توجه به اینکه در نیم کره جنوبی فصل ها با نیم کره ی شمالی متفاوت است لذا در مورد فصل بهار در نیمکره شمالی باید فصل پاییز، و در مورد فصل تابستان باید فصل زمستان را مد نظر قرار داد. از این رو بعد از برآورد مقدار مواد غذایی (گونه های دارای ارجحیت و در دسترس) و نیازهای روزانه گوزن زرد که در جدول ۳-۲ آورده شده ظرفیت برد تغذیه ای جزیره اشک را بر اساس ماده خشک و پروتئین برآورد شد.
جدول ۳-۲: نیازهای غذایی روزانه گوزن زرد در نیمکره جنوبی (استرالیا) (Glatz, 2000 & Ru)

 

پروتئین خام (CP)g/day ماده خشک (DM) Kg/day پارامتر
فصل(ماه)
SE میانگین SE میانگین
۱۱.۵ ۶۱.۷ ۵۰.۰۴
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...