کمالگرایی منفی

 

-.۶۹۳

 

.۰۵۰

 

.۶۳۸

 

۱۳٫۷۵۳

 

.۰۰۰

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ضرایب رگرسیون از دو متغیر پیش‌بین نشان می‌دهد که کمالگرایی منفی (۰۱/۰≥P)، می‌توانند واریانس متغیر رضایت زناشویی را به صورت معنی‌داری تبیین کنند. ضریب تأثیر کمالگرایی منفی(۶۹۳/۰ -= B) با توجه به آماره t نشان می‌دهد که کمالگرایی منفی با اطمینان ۹۹/۰ می‌تواند تغییرات مربوط به رضایت زناشویی را پیش‌بینی کند. این ضریب تاثیر منفی است و معنای آن این است که اگر یک واحد به میزان کمالگرایی منفی اضافه شود مقدار ۶۹۳/۰ از نمره فرد در رضایت زناشویی کاهش می‌یابد. اما همانطور که مشاهده می شود در کمالگرایی مثبت (۰۵/۰<P) نشان می دهد که این پیش بینی کننده مناسبی برای رضایت زناشویی نمی باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵-۱ مقدمه
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه کمالگرایی با سرسختی و رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه ی دانشجویان متاهل مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد کرمانشاه بود که شامل ۳۵۰۰ نفر می باشند و درسال تحصیلی ۹۴-۹۳ مشغول به تحصیل بودند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که حجم نمونه برابر با ۳۴۶ نفر تعیین شد که لازم به ذکر است که این ۳۴۶ نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند که این تعداد شامل ۱۷۳ نفر زن و ۱۷۳ نفر مرد می باشد که در مرحله اول تعداد ۴ رشته تحصیلی به طور تصادفی انتخاب شد و در مرحله دوم از این ۴ رشته تحصیلی ۹ کلاس به صورت تصادفی انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس رضایت زناشویی انریچ[۴۸](۱۹۸۸)، پرسش نامه کمال گرایی اهواز (APS) کیامرثی و نجاریان (۱۳۷۶) و پرسشنامه سرسختی روانشناختی اهواز کیامرثی و نجاریان (۱۳۷۶) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها هم از شاخص های آمارتوصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده شد و همچنین از شاخص آمار استنباطی شامل: رگرسیون، همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کمال گرایی با سرسختی و رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل رابطه معنادار وجود دارد. همچنین نتایج حاکی از آن بود که بین کمال گرایی و سرسختی در دانشجویان متاهل رابطه معنادار وجود دارد. و همچنین نتایج نشان داد که بین کمال‫گرایی و رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل رابطه معنادار وجود دارد.
۵-۲ بحث و تفسیر نتایج
فرضیه اول) بین کمال گرایی با سرسختی و رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل رابطه وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه که آیا مدل مفهومی ارائه شده ارتباط بین کمالگرایی مثبت و منفی و سرسختی با رضایت زناشویی با مدل تجربی برازش دارد، با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل، از تحلیل مسیر استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده اثر متغیرهای سرسختی، واریانس رضایت زناشویی را تبیین می کند و از بین متغیرهای کمالگرایی، کمالگرایی منفی، رابطه منفی معنی‫داری بر رضایت زناشویی دارد. همچنین متغیرهای کمالگرایی مثبت و منفی، رابطه معناداری بر متغیر سرسختی دارند. این نتایج با یافته های بشارت (۱۳۸۲) و بشارت (۱۳۸۳) و نیز یافته های نجاریان و همکاران (۱۳۸۹)، نجاریان و همکاران( ۱۳۸۳) همسو است.
در تبیین کلی این نتایج می توان گفت روان شناسان از دو نوع کمال گرایی صحبت می کنند: کمال‌گرایی مثبت و کمال‌گرایی منفی. آنان معتقدند آنچه که در بسیاری از افراد تحت عنوان کمال گرایی  یاد می شود کمال‌گرایی از نوع منفی است. در این نوع از کمال گرایی، فرد به دنبال بی‌نقص و کامل بودن در همه زمینه ها بوده و بیش از حد نگران ارزیابی و قضاوت های منفی دیگران است و با نادیده گرفتن  خود واقعی خویش و آرمانی کردن افراطی آن در نظر خود و دیگران، به طرق مختلف تحت استرس و فشار روانی قرار می گیرد. چنین فردی ممکن است با بسیاری از مشکلات روانی چون اضطراب، افسردگی مواجه شوند، بنابراین افراد دارای کمال گرایی منفی در شرایط سخت، مقاومت و سرسختی کمتری از خود نشان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...