پس از پرداخت کامل صورتحساب بایستی محصول خواسته شده به مشتری تحویل داده شود.از این رو، در طراحی سیستم موردنظر سرویسی، مسئول بررسی وضعیت دریافت محصول توسط مشتری می باشد. به گونه ای که در صورت دریافت سفارش اجرا شده توسط مشتری،امکان ارسال تائیدیه به بخشی که در تعامل با آن هاست فراهم شود. و چنانچه محصول درخواستی دریافت نشده باشد، با اعلام به بخش مربوطه، اقدامات لازم برای تحویل انجام می شود. لازم به ذکر است که، تنها در صورت دریافت تائیدیه از جانب مشتری، عملیات ثبت و به روزرسانی data store به عنوان محصول تحویل داده شده، با فراخوانی سرویسی صورت می گیرد. در شکل زیر ترتیب اجرای این عملیات و روند جریان اطلاعات آن ها نمایش داده شده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه

شکل ۳ – ۸ . فلوچارت روند جریان اطلاعات تحویل محصول به مشتری
Receive beginning message;
While (true)
{
DO Required Administrative_Actions for deliver Implemented_order to customer;
DELIVER product to customer by sale_department;
WHETHER deliver Received_order is Successful?
//first block;
DECLARATIONto relevant_part for Follow up;
//second block;
RECEIVED product by customer;
}
شبه کد روند جریان اطلاعات تحویل سفارش به مشتری
یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در حفظ و نگهداری مشتریان، رسیدگی به بازخوردهای دریافتی از آن ها، در راستای سفارشات تهیه شده می باشد. همانطور که در شکل مشاهده می شود، این بازخودهای دریافتی (اعم از شکایات، پیشنهادات، انتقادات و …) در data store ثبت می شوند. چنانچه پیام ثبت شده، محتوی شکایت (مشکلی) از محصول تحویلی باشد، اطلاعات مربوط به آن شکایت، جهت پیگیری و رفع، به بخش پشتیبانی ارسال می گردد. بدین ترتیب، با فراخوانی سرویسی، سیستم قادر به رسیدگی به بازخوردهای دریافتی مشتریان و بررسی وجود/عدم وجود شکایت از سفارش تحویل داده شده خواهد بود. پس از ارسال اطلاعات در خصوص شکایت مشتری به بخش پشتیبانی و انجام اقدامات لازم، بایستی امکان بررسی وضعیت رفع مشکل توسط سیستم فراهم شود. عملکرد سرویس بدین شکل است که تنها در صورت برطرف شدن کامل مشکل، وضعیت مشکل در datastore، با عنوان رفع شده ثبت می گردد. در غیر این صورت، ضمن برقراری ارتباط با مشتری، پیگیری های مجدد توسط بخش پشتیبانی تا زمان برطرف شدن مشکل، ادامه می یابد.

شکل ۳ – ۹٫ فلوچارت روند جریان اطلاعات پشتیبانی مشتری
Receive beginning message;
While (true)
{
GET feedback Of customer;
WHETHERCustomerfeedback_messageIn line with receive_order is Complaint;
SEND relevant_information to support_department for fix the problem;
ANNOUNCE Follow-up to customer;
WHETHER the problem was resolved;
COMMUNICATION with customer;
FOLLOW UP fix the problem by support_department;
}
شبه کد روند جریان اطلاعات پشتیبانی مشتری
۳-۶ مدلسازی سیستم اطلاعاتی سرویس گرا با بهره گرفتن از زبان UML
از آنجایی که درک یک سیستم اطلاعاتی به صورت کلی امری دشوار است، از این رو، مدلسازی یک سیستم اطلاعاتی، پیش از ساخت آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. باید در نظر داشت که یکی از عوامل ضروری در طراحی و مدلسازی، داشتن یک زبان استاندارد مدلسازی است. با توجه به این که UML، یک زبان مدلسازی استاندارد برای طراحی سیستم اطلاعاتی به شمار می رود، و مجموعه ای از بهترین تجربیات مهندسی، که موفقیتشان در مدلسازی سیستم های بزرگ و پیچیده به اثبات رسیده است را عرضه می کند، لذا ما در تحلیل و طراحی سیستم اطلاعاتی، برای درک نحوه ی عملکرد و رفتار سیستم مورد نظر، از نمودارهای این زبان استفاده می کنیم. بدین ترتیب، کلیه سناریوها و فرآیندهایی که (در قالب سرویس) به واسطه ی سیستم مورد نظر باید انجام شوند، و همچنین کلیه تعاملات میان کاربران با سیستم مورد نظر، نشان داده می شود. در شکل ۳ – ۱۰ نمودار کاربری ورود کاربر به سیستم اطلاعاتی، شکل ۳ – ۱۱ نمودار کاربری نظارت واحد تدارکات بر موجودی انبار (مواد اولیه)، شکل ۳ – ۱۲ نمودار کاربری درخواست قطعه از انبار، شکل ۳-۱۳ نمودار مورد کاربری اجرای محصول درخواستی مشتری، شکل ۳- ۱۴نمودار مورد کاربری پرداخت مشتریان، شکل ۳-۱۵ نمودار مورد کاربری تحویل سفارشات به مشتری، شکل ۳ – ۱۶ نمودار کاربری پشتیبانی مشتریان در راستای سفارشی دریافتی، نمایش داده شده است.
همانطور که در شکل ۳-۱۰ نیز مشخص است، به منظور مدیریت ورود کاربر، سیستم بایستی قادر به احراز هویت آن ها باشد. بدین صورت که چنانچه اطلاعات کاربر، قبلا در سیستم مورد نظر وجود داشته باشد، باید امکان وارد کردن نام کاربری و رمز عبور توسط کاربر فراهم شود، تا سیستم قادر به بررسی صحت/ عدم صحت اطلاعات وارد شده باشد. چنانچه کاربر در زمان وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، رمز خود را فراموش کرده باشد، در سیستم فوق امکاناتی برای یادآوری آن به کاربر، ایجاد شده است (سرویس رفع مشکل فراموش کردن رمز عبور).در صورتی که اطلاعات کاربر قبلا در سیستم مورد نظر وجود نداشته باشد، سرویسی عملیات ثبت و ذخیره سازی این عملیات را فراهم می سازد. سرویس احراز هویت کاربر به همراه سرویس دانه ریز آن، در شکل نمایش داده شده است.
 

    1. سرویس احراز هویت و مدیریت

 

ثبت اطلاعات کاربر در سیستم

 

    1. سرویس ثبت اطلاعات کاربر جدید

 

    1. سرویس ورود کاربر به سیستم

 

    1. سرویس رفع مشکل فراموش کردن رمز عبور

 

شکل ۳-۱۰ .نمودار use case احراز هویت و مدیریت ورود کاربران به سیستم اطلاعاتی
همانطور که در شکل ۳-۱۱ مشاهده می شود، سیستم توسط سرویسی بررسی می کند که آیا اجناس مورد نیاز واحد تولید در انبار مواد اولیه وجود دارد یا نه. در صورت عدم وجود محصول موردنیاز به واحد تدارکات اطلاع می دهد. واحد تدارکات کالای موردنیاز را خریداری کرده و پس از کنترل توسط واحد کنترل کیفیت به انبار تحویل داده شده و قبض صادر می گردد.(سرویس خرید مواد اولیه مورد نیاز)

۱٫سرویس نظارت واحد تدارکات بر موجودی انبار
۲٫سرویس بررسی وجود/عدم وجود اجناس مورد نیاز واحد تولید در انبار (مواد اولیه)
۳٫سرویس خرید مواد اولیه مورد نیاز

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...