د) مسئولیت محصول:
امنیت و سلامت مشتری:
مراحل چرخه عمر که در آن‌ها تأثیرات سلامتی و امنیت محصولات و خدمات برای بهبود ارزیابی شده‌اند و درصد طبقات محصولات و خدمات اصلی که در معرض چنین فرآیندی قرار گرفته‌اند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
تعداد کل تعهدات عدم تطابق با مقررات و کدهای اختیاری مرتبط با تأثیرات سلامتی و امنیت محصولات و خدمات در طول چرخه عمر بر حسب نوع خروجی‌ها.
برچسب زنی محصولات و خدمات:
نوع اطلاعات محصول و خدمت لازم به‌وسیله روش‌ها، و درصدی از محصولات و خدامت اصلی که در معرض این الزامات اطلاعاتی هستند.
تعداد کل تعهدات عدم تطابق با مقررات و کدهای اختیاری مرتبط با برچسب زنی و اطلاعات محصول و خدمت، بر حسب نوع خروجی‌ها.
فعالیت‌های مرتبط با رضایت مشتری، شامل نتایج پیمایش ارزیابی رضایت مشتری.
ارتباطات بازاریابی:
برنامه‌هایی که برای تبعیت از قوانین، استانداردها و کدهای داوطلبانه مرتبط با ارتباطات بازاریابی هستند؛ شامل تبلیغات، ارتقاء و ضمانت[۱۵].
تعداد کل وقایع عدم تطابق با مقررات و کدهای اختیاری مرتبط با ارتباطات بازاریابی؛ شامل تبلیغات، ترفیع و حمایت، بر حسب نوع خروجی.
حفظ حریم خصوصی مشتریان
تعداد کل شکایت‌های اثبات شده درباره شکسته شدن حریم خصوصی مشتریان و از دست رفتن داده‌های مشتری.
برآوردن (قبول)
ارزش پولی جریمه‌های اساسی درباره عدم تطابق با قوانین و مقررات مرتبط با تهیه و استفاده از محصولات و خدمات.
البته این روش دارای معایبی نیز می‌باشد:
ایساکسون و استیمل در سال ۲۰۰۹ به بررسی پایداری در صنعت سیمان پرداخته‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که GRI برای گزارش گیری در صنعت سیمان کافی نیست زیرا نمی‌تواند پاسخگوی میزان پایداری شرکت و همچنین چگونگی دستیابی سریع به پایداری باشد (Isaksson and Steimle, 2009).
در روش GRI به نیازهای مشتری توجه کافی نشده است و این مورد می‌تواند به عنوان مثال با در نظر گرفتن مفهوم هزینه کیفیت پایین در گزارش‌های پایداری بهبود یابد (Isaksson and Steimle, 2009).
اندازه گیری این شاخص‌ها ساده نیست و هیچ راهنمایی برای انتخاب بین شاخص‌ها وجود ندارد (Veleva, Ellenbecker, 2000).
این شاخص‌ها بیشتر به درد سطح پایین یعنی سطح عملیاتی و پروژه‌ای می‌خورند (Labuschagne et al. 2005).
با مرور انجام شده روی ادبیات، روش‌های زیر به عنوان روش‌های ارزیابی پایداری مشخص شدند:
جدول ۸-۲: روش‌های ارزیابی پایداری
(گرداوری شده توسط محقق)

 

روش توضیح رفرنس
CVM[16] (روش ارزیابی مشروط) این روش در سال ۱۹۴۷ توسط وانتراپ[۱۷] معرفی شد.
مبنای این روش، تخمین مازاد مصرف کننده برای کالای جهانگردی ارائه شده با اکوسیستم است (Lee and Han, ۲۰۰۲). در نتیجه در این روش افراد میزان تمایل خود به پرداخت مبلغی برای استفاده از کالای زیست محیطی را بیان می‌نمایند.
در این روش از ارزیابی به شدت ذهنی استفاده می‌کند. این روش فقط به جنبه مالی توجه می‌کند.
Gasparatos et al (2008)
روش CBA[18] این روش در سال ۱۹۹۷ توسط کستانزا[۱۹] ارائه شده است.
تجزیه و تحلیل هزینه منفعت، استفاده از منابع را توجیه مى‌کند. کارشناسان تلاش مى‌کنند با بهره‌گیرى از این تکنیک مشخص کنند که آیا هزینه‌هاى تولید (نیروى انسانی، زمین، …) با توجه به منافعى که پیش‌بینى مى‌شود، معقول و توجیه‌پذیر هستند.
(روش تحلیل هزینه-منفعت) از مفهوم کفایت اقتصادی بهره می‌گیرد و از مفهوم نرخ تنزیل و NPV بهره می‌گیرد و به دلیل استفاده از نرخ تنزیل به آن انتقاد می‌شود زیرا راجع به میزان نرخ تنزیل توافق وجود ندارد. این روش فقط به جنبه مالی توجه می‌کند.
Gasparatos et al (2008)
ISEW[20] (شاخص رفاه اقتصادی پایدار) در سال ۱۹۸۹ توسط دالی[۲۱] و کوب[۲۲] ارائه شده است.
به دنبال حداکثرسازی رفاه اقشار مختلف به‌وسیله موازنه بین کمیت‌های مالی مختلف است. این روش در حد آکادمیک باقی مانده است. دلایل آن عبارت‌اند از: ۱- بیشتر به درد اثر رفاه ناشی از سیاست‌ها و پروژه‌های بزرگ که دارای تأثیر حتمی روی رفاه جامعه هستند می‌خورد ۲- نمی‌تواند پیش بینی تأثیرات پروژه‌ها را کمی کند. این روش فقط به جنبه مالی توجه می‌کند.
Gasparatos et al (2008)
امرژی[۲۳] این روش توسط ساینسمن[۲۴] و اودوم[۲۵] در دهه ۱۹۸۰ مطرح شده است. انرژی موجود از یک نوع که قبلاً به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای ساخت یک خدمت یا محصول مصرف شده است و واحد آن Emjoul (ej) است. در نتیجه محتوای امرژی یک محصول یا خدمت می‌تواند به عنوان سنجه پایداری و یا فشار روی محیط در نظر گرفته شود.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...