بین جو باز و میزان خلاقیت دانش‌آموزان نیز رابطه مثبت وجود دارد، اما بین جو بسته و میزان خلاقیت دانش‌آموزان رابطه منفی است.
مدارس دارای جو باز، از میزان خلاقیت بالاتری برخوردارند و رابطه مثبتی بین جو باز مدارس و میزان خلاقیت دانش‌آموزان مشاهده شده است (فراغت، ۱۳۸۱).
خضری (۱۳۸۵)در پژوهشی رابطه جو سازمانی وخلاقیت را در ۳۸۴ نفر از کارکنان شرکت صنایع مس شهید باهنر کرمان بررسی کردونتیجه گرفت که:بین خلاقیت وجو سازمانی رابطه‌ی مثبت ومعنی‌داری وجود داردوخلاقیت ونحوه‌ی ارتباط آن درسازمان رابطه‌ی مثبت و معنی‌داری وجود دارد (خضری، ۱۳۸۱).
شیرزادی (۱۳۸۵) در بررسی رابطه‌ی جو سازمانی مدرسه با روحیه کارآفرینی در دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه شهر اصفهان نتیجه گرفت که بین متغیرهای خلاقیت، عزت نفس، انگیزه پیشرفت، منبع کنترل درونی، آینده‌نگری و خطرپذیری و جو سازمانی رابطه‌ی مثبت و معنی‌داری وجود دارد. بر اساس تحقیق وی که بر روی ۱۸۰ مدیر و دبیر زن شاغل، ۱۵۰ دانش آموز دختر در مقطع دوم و سوم دبیرستان در شهر اصفهان این پژوهش داد، مشخص شد که جو مدارس دخترانه مقطع متوسطه در شهر اصفهان در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ بیشتر گرایش به بازبودن دارد. شاخص‌های روحیه کارآفرینی (خلاقیت، عزت نفس، انگیزه پیشرفت، منبع کنترل درونی، آینده‌نگری و خطرپذیری) در دانش‌آموزان بالاتر از میانگین است. میان شاخص‌های جو سازمانی (صمیمیت، عدم جوشش، بازدارندگی) با روحیه کارآفرینی رابطه‌ی معناداری وجود دارد، اما میان سایر شاخص‌های جو سازمانی (روحیه، کناره‌گیری، نفوذ، تأکید بر تولید، مراعات) با روحیه کارآفرینی رابطه‌ای معنادار وجود ندارد (شیرزادی، ۱۳۸۵).
عابدزاده (۱۳۸۷) در تحقیقی با عنوان رابطه جو سازمان مدرسه با روحیه کارآفرینی (خلاقیت، توفیق‌طلبی، استقلال‌طلبی، انگیزه درونی، مخاطره‌پذیری) در دانش‌آموزان دوره متوسطه‌ی شهر کرمان که روش آن توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کلیه مدیران و دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه شهر کرمان و نمونه: ۱۸۰ مدیر و دبیر زن شاغل، ۱۵۰ دانش آموز دختر با ابزار: پرسشنامه جو سازمانی (OCDQ) و پرسشنامه محقق‌ساخته روحیه‌ی کارآفرینی به این نتیجه رسید که بین جو سازمانی و روحیه کارآفرینی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد (عابدزاده، ۱۳۸۷).
نتایج تحقیق گودرزی در سال ۱۳۸۷ در ارتباط با بررسی رابطه خلاقیت مدیران و جو سازمانی در دانشگاه فردوسی نشان می‌دهد: ۱٫بین جو سازمانی و میزان خلاقیت دانش‌آموزان رابطه مثبت و معنی‌دار وجود دارد.؛ ۲٫بین خلاقیت مدیران با تعاملات سازمانی کارکنان رابطه مستقیم و معنی‌دار وجود دارد؛ ۳٫بین خلاقیت مدیران با رفتار حرفه‌ای کارکنان، رابطه‌ی مستقیم و معنی‌داری وجود دارد؛ ۴٫بین خلاقیت مدیران با رفتار متعهدانه و صمیمی کارکنان رابطه‌ی مستقیم و معنی‌دار وجود دارد.
مردانی حموله (۱۳۸۸) به بررسی رابطه‌ی جوسازمانی باویژگی‌های شخصیتی کارکنان بیمارستان فاطمه‌الزهرانجف‌آباد پرداخت.هدف این پژوهش تعیین ارتباط جو سازمانی با ویژگی‌های شخصیتی کارکنان بیمارستان فاطمه‌الزهرانجف آباد بود.روش بررسی:این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی است.نمونه‌ی آماری ۱۲۰نفر از کارکنان بیمارستان که از طریق نمونه‌گیری در دسترس از کارکنان آن بیمارستان انتخاب شدند.ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه شخصیت آیزنک در ابعاد چهارگانه درون‌گرایی، برون‌گرایی،ثبات هیجانی وروان‌رنجوری وپرسشنامه جوسازمانی درابعاد شش‌گانه حمایتی،دستوری، تحدیدی، همکارانه، متعهدانه و غیرمتعهدانه بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی استفاده گردیده است.یافته‌ها:بین ویژگیهای شخصیتی کارکنان درهریک ازابعاد چهارگانه با جوسازمانی رابطه‌ای وجودنداشت.بین ابعاد چهارگانه شخصیت باابعاد جوسازمانی به جز بعدغیرمتعهدانه رابطه‌ای مشاهده نگردیده است.در واقع یافته‌ها بیانگروجودرابطه بین ابعاد چهارگانه شخصیت با یکدیگر بوده است (مردانی حموله، ۱۳۸۸).
پایان نامه - مقاله - پروژه
زارع (۱۳۸۹) رابطه‌ی جو سازمانی با استرس شغلی و خلاقیت کارکنان اداری آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی را بررسی نمود. این تحقیق توصیفی- تحلیلی به شیوه‌ی همبستگی انجام شد. تعداد ۴۷۸ نفر از کارکنان اداری آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در تحقیق شرکت داده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه جو سازمانی هالپین و کرافت، استرس شغلی رایس و آزمون مداد- کاغذی و خلاقیت عابدی بود. نتایج کسب شده عبارت بودند از: تأثیر جو سازمانی بر استرس شغلی و خلاقیت معنی‌دار است. در جو باز شاخص‌هایی چون صمیمیت، ملاحظه‌گری، نفوذ و پایایی می‌تواند باعث خلاقیت کارکنان شود و در جو بسته عواملی چون فاصله‌گیری، بی‌علاقگی، تأکید بر تولید و مزاحمت خلاقیت کارکنان را پایین و استرس آنان را افزایش دهد (زارع، ۱۳۸۹).
خلاصه تحقیقات خارجی در نگاره (۲-۱۴) ارائه گردیده است.

 

محقق عنوان تحقیق روش تحقیق سال و مکان تحقیق نتایج
یغمایی (۱۳۷۵) بررسی تأثیر جو مدرسه در میزان خلاقیت دانش‌آموزان توصیفی از نوع همبستگی ۱۳۷۵، تبریز، پایان‌نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی خلاقیت دانش‌آموزان از جو مدرسه تأثیر می‌گیرد.
خلاقیت دانش‌آموزان مدارس دارای جو باز و بسته تفاوت معناداری دارد.
رضایی قندفروش، سعید (۱۳۸۰) بررسی رابطه مکان کنترل مدیران با جو سازمانی مدارس راهنمایی شهر تهران علی-مقایسه‌ای
جامعه‌آماری: کلیه مدیران و معلمان مدارس راهنمایی شهر تهران
نمونه: ۱۵۰ آموزشگاه پسرانه و ۱۵۰ آموزشگاه دخترانه
ابزار: پرسشنامه جو سازمانی و پرسشنامه مکان کنترل لونسون
۱۳۸۰، مدارس راهنمایی شهر تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس بین جو سازمانی و مکان کنترل (از همه ابعاد) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
فراغت، لیلا (۱۳۸۱) شناخت و تأثیر جو مدرسه بر میزان خلاقیت دانش‌آموزان و شناسایی جو موجود در مدرسه در دبیرستان‌های شهر تهران توصیفی از نوع همبستگی، جامعه آماری: کلیه دانش‌آموزان دبیرستان شهر تهران،
نمونه: ۳۹۴ دانش‌آموز سال دوم و ۱۳۰ مدیر و دبیر زن شاغل، ابزار: پرسشنامه جو سازمانی (OCDQ) و پرسشنامه خلاقیت تورنس
۱۳۸۱، دبیرستان‌های شهر تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد بین جو مدرسه و میزان خلاقیت دانش‌آموزان رابطه وجود دارد.
بین جو باز و میزان خلاقیت دانش‌آموزان نیز رابطه مثبت وجود دارد، اما بین جو بسته و میزان خلاقیت دانش‌آموزان رابطه‌ی منفی وجود دارد. مدارس دارای جو باز، از میزان خلاقیت بالاتری برخوردارند و رابطه‌ی مثبتی بین جو باز مدارس و میزان خلاقیت دانش‌آموزان مشاهده شده است.
خضری، مهدی (۱۳۸۱)
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...