بر طبق نتایج به‌دست آمده از ضریب مسیر و آماره‌ی t که در جدول ۱۳-۴ نشان داده ‌شده‌اند، اثر کیفیت سرمایه انسانی بر عملکرد شغلی از طریق متغیر واسطه شایستگی‌محوری کارکنان دارای ضریب مسیر ۶۲/۰ است که دارای مقدار t، ۳۱/۶ می‌باشد. مقدار t برای این پارامتر بزرگتر از ۹۶/۱ محاسبه شده است. در نتیجه در سطح اطمینان ۹۹ درصد ادعای محقق مبنی بر اینکه کیفیت سرمایه انسانی به صورت غیر‌مستقیم و از طریق شایستگی‌محوری کارکنان بر عملکرد شغلی تاثیر مثبت و معنادار دارد، تایید می‌گردد.
دانلود پایان نامه

فرضیات فرعی

فرضیه‌ فرعی ۱: کیفیت سرمایه انسانی بر شایستگی‌محوری کارکنان تاثیر معنادار دارد.
: کیفیت سرمایه انسانی بر شایستگی‌محوری کارکنان تاثیر معنادار ندارد.
: کیفیت سرمایه انسانی بر شایستگی‌محوری کارکنان تاثیر معنادار دارد.
با توجه به این که آماره‌ی t بزرگتر از ۹۶/۱ شده است، با احتمال ۹۹/۰ ادعای محقق مبنی بر این‌که “کیفیت سرمایه انسانی بر شایستگی‌محوری کارکنان تاثیر معناداری دارد” تأیید می‌گردد. با توجه به وجود ضریب بتای مثبت می‌توان گفت کیفیت سرمایه انسانی بر شایستگی‌محوری کارکنان تاثیر مستقیم و مثبت دارد. ضریب تعیین برابر ۵۹/۰ شده است. بنابراین متغیر کیفیت سرمایه انسانی به تنهایی توانسته است که ۵۹% از تغییرات متغیر شایستگی‌محوری کارکنان را توضیح دهد.
فرضیه فرعی‌ ۲: کیفیت سرمایه انسانی بر عملکرد شغلی تاثیر معنادار دارد.
: کیفیت سرمایه انسانی بر عملکرد شغلی تاثیر معنادار ندارد.
: کیفیت سرمایه انسانی بر عملکرد شغلی تاثیر معنادار دارد.
با توجه به این که آماره t بزرگتر از ۹۶/۱ شده است، با احتمال ۹۵/۰ ادعای محقق مبنی بر این که “کیفیت سرمایه انسانی بر عملکرد شغلی تاثیر معناداری دارد” تأیید می‌گردد. با توجه به وجود ضریب بتای مثبت می‌توان گفت کیفیت سرمایه انسانی بر عملکرد شغلی تاثیر مستقیم و مثبت دارد.
فرضیه فرعی‌ ۳: شایستگی‌محوری کارکنان بر عملکرد شغلی تاثیر معنادار دارد.
: شایستگی‌محوری کارکنان بر عملکرد شغلی تاثیر معنادار ندارد.
: شایستگی‌محوری کارکنان بر عملکرد شغلی تاثیر معنادار دارد.
با توجه به این‌که آماره t بزرگتر از ۹۶/۱ شده است، با احتمال ۹۹/۰ ادعای محقق مبنی بر این‌که “شایستگی‌محوری کارکنان بر عملکرد شغلی تاثیر معناداری دارد” تأیید می‌گردد. با توجه به وجود ضریب بتای مثبت می‌توان گفت شایستگی‌محوری کارکنان بر عملکرد شغلی تاثیر مستقیم و مثبت دارد.
ضریب تعیین برابر ۶۴/۰ شده است. بنابراین متغیرهای شایستگی‌محوری کارکنان و کیفیت سرمایه انسانی روی هم رفته توانسته‌اند که ۶۴% از تغییرات متغیر عملکرد شغلی را توضیح دهند. با توجه به مقدار ضریب بتا می‌توان گفت سهم شایستگی‌محوری کارکنان بیشتر از کیفیت سرمایه انسانی می‌باشد.

 

            1. بررسی تأثیر متغیر‌های جمعیت شناختی بر متغیرهای پژوهش

           

           

       

       

 

آنچه در بسیاری از پژوهش‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، مقایسه متغیرهای وابسته بین یک یا چند گروه (مانند گروه جنسیت، سن و …) است. یعنی، آیا بر اساس داده‌های به دست آمده از دو یا چند نمونه مستقل می‌توان گفت که میانگین این دو یا چند جامعه باهم برابر است؟ به منظور انجام این مقایسه، از آزمون‌های مختلفی استفاده می‌شود، همچون آزمون تحلیل واریانس تک عاملی (ANOVA)، آزمون تحلیل واریانس دوعاملی و آزمون t نمونه‌های مستقل.
با توجه به اینکه طبق تقسیم‌بندی چیانگ‌جو لیانگ، تحصیلات یکی از شاخص‌های کیفیت سرمایه انسانی محسوب شده و جزء سوالات جمعیت‌شناختی این مطالعه آورده شده است، لذا در این پژوهش جهت بررسی تأثیر این متغیر بر کلیه متغیرهای پژوهش از آزمون ANOVA استفاده شده است. در ادامه گزارش مربوط به این تحلیل ارائه می‌گردد.

تحلیل تاثیر تحصیلات بر متغیرهای پژوهش

تحصیلات یک متغیر اسمی ۴ بخشی است ( دیپلم و پایین تر= فوق‌دیپلم=۲ لیسانس=۳ فوق‌لیسانس و بالاتر=۴). بنابراین برای نشان دادن تاثیر این متغیر بر متغیرهای پژوهش، باید از تحلیل واریانس تک عاملی (ANOVA) استفاده نمود. برای این کار فرضیه آماری به شکل زیر است:

 

    • اختلاف میانگین متغیرهای پژوهش بین پاسخ‌دهندگان با سطح تحصیلات مختلف معنی‌دار نیست.

 

    • اختلاف میانگین متغیرهای پژوهش بین پاسخ‌دهندگان با سطح تحصیلات مختلف معنی‌دار است.

 

هدف از انجام این آزمون بررسی این فرض است که پاسخ‌دهندگانی که در سطوح تحصیلاتی متفاوتی قرار دارند، نظر متفاوتی نسبت به متغیرهای پژوهش دارند.
جدول۱۶- ۴: آزمون ANOVA تحصیلات پاسخ‌گویان

 

منشا تغییرات مجموع مربعات درجه آزادی میانگین مربعات F درجه معناداری
کیفیت سرمایه انسانی بین‌گروه ۱٫۴۰۹
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...