۲

 

α

 

سطح خطا

 

۰۵/۰

 

 

 

۳

 

 

 

مقدار آماره z

 

۹۶/۱

 

 

 

۴

 

 

 

برآورد واریانس جامعه

 

۸۱۴/۰

 

 

 

۵

 

ε

 

میزان دقت

 

۱۵/۰

 

 

 

۶

 

N

 

اندازه نمونه

 

۷۴

 

 

 

با توجه به حداقل اندازه نمونه به‌دست‌آمده و به دلیل احتمال عدم برگشت برخی از پرسش‌نامه‌ها, تعداد بیشتری توزیع شد که نهایتاً تعداد ۷۸ مورد جمع‌ آوری گردید.
۳ـ۸٫ روش گردآوری داده‌ها
روش گردآوری داده‌ها و اطلاعات را به‌طور کلی می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: روش‌های کتابخانه‌ای، و روش‌های میدانی. روش‌های کتابخانه‌ای، بسته به نوع سند و موضوع تحقیق، ممکن است با بهره گرفتن از فیش یا جدول یا نقشه و کروکی یا فرم‌های شبه‌پرسش‌نامه، یا ترکیبی از همه آنها انجام پذیرد. روش‌های میدانی که از شهرت بیشتری برخوردارند عبارت‌اند از: روش پرسش‌نامه‌ای، روش مصاحبه، روش مشاهده، روش آزمون و روش‌های صوتی و تصویری. هر کدام از این روش‌ها دارای ابزار خاص خود هستند که محقق با به‌کارگیری آنها می‌تواند نسبت به جمع‌ آوری و طبقه‌بندی اطلاعات اقدام کند (حافظ‌نیا، ۱۳۸۵: ۱۶۳ـ۱۶۴).
در تحقیق حاضر از دو روش کتابخانه‌ای و میدانی برای جمع‌ آوری داده‌ها استفاده شده است. در روش کتابخانه‌ای با مطالعه کتب و مقالات، مطالب مربوط به ادبیات موضوع جمع‌ آوری شده و در روش میدانی، با تجزیه و تحلیل پرسش‌نامه‌های توزیع‌شده، داده‌ها گردآوری شده‌اند.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۳ـ۹٫ ابزار جمع‌ آوری داده‌ها
در این پژوهش، برای جمع‌ آوری داده‌های تحقیق از ابزار پرسش‌نامه استفاده شده است. با بهره گرفتن از داده‌های حاصل از پرسش‌نامه یادشده، فرضیه‌های تحقیق مورد ارزیابی و آزمون قرار گرفتند. نمونه پرسش‌نامه این تحقیق در بخش پیوست‌ها آورده شده است.
۳ـ۹ـ۱٫ اجزای پرسش‌نامه
پرسش‌نامه به عنوان یکی از متداول‌ترین ابزار جمع‌ آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی، عبارت است از مجموعه‌ای از پرسش‌های هدف‌دار که با بهره‌گیری از مقیاس‌های گوناگون، نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار می دهد (خاکی، ۱۳۸۶: ۲۴۲).
در تحقیق حاضر ابزار اصلی سنجش، پرسش‌نامه بوده است که یکی از ابزارهای رایج، دقیق و روشی مستقیم برای کسب داده‌های تحقیق می‌باشد. پرسش‌نامه، مجموعه‌ای از سؤال‌هاست که پاسخ‌دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را می‌دهد؛ این پاسخ، داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می‌دهد.
اجزای اصلی این پرسش‌نامه عبارت‌اند از: الف) نامه همراه و ب) سؤال‌ها.
الف) نامه همراه: در این قسمت، هدف از گرد‌آوری داده‌ها به وسیله پرسش‌نامه و ضرورت همکاری پاسخ‌دهنده در عرضه داده‌های مورد نیاز بیان می‌شود. در صفحه اول پرسش‌نامه مورد استفاده در این تحقیق، هدف فوق برآورده شده است؛ بدین ترتیب که ابتدا ضمن معرفی تحقیق، هدف از انجام تحقیق بیان شده است.
ب) سؤال‌ها: اولین قدم در تعیین نوع سؤال‌های پرسش‌نامه، مشخص کردن متغیرهای پژوهش است. پس از آن محقق می‌تواند در مورد نوع سؤال‌هایی که می‌تواند متغیرها را اندازه‌گیری کند، تصمیم بگیرد. سؤال‌های مورد استفاده در پرسش‌نامه حاضر، سؤال بسته‌ ـ پاسخ است. این نوع سؤال‌ها، مجموعه‌ای از گزینه‌ها را ارائه می‌دهند تا پاسخ‌دهنده از میان آنها یکی را انتخاب کند. مزیت عمده سؤال‌های بسته ـ پاسخ در استخراج و تجزیه و تحلیل آسان و سریع داده‌ها است.
طیف مورد استفاده در پرسش‌نامه‌ها، طیف لیکرت بوده و نحوه چیدمان سؤالات پرسش‌نامه‌ها برای سنجش متغیرهای تحقیق، به صورت زیر می‌باشد:
جدول ۳ـ۳٫ نحوه چیدمان سؤالات پرسش‌نامه‌ها برای سنجش متغیرهای تحقیق

 

 

عامل مورد مطالعه

 

پرسش‌نامه شماره ۱

 

پرسش‌نامه شماره ۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...