۲-۴-۵-۱- همسویی استراتژی با مدیریت فرآیندها

در تحلیل و بررسی اصل پنجم، اداره کردن/حکمرانی، برای تبدیل استراتژی به یک روند و فرایند متداوم، سیستم جامعی به نام سیستم حلقه - بسته[۱۰۱] مدیریت پیوند استراتژی با عملیات شکل گرفت(کاپلان و نورتون، ۲۰۰۸).
پایان نامه
آنچه این سیستم را در این تحقیق متمایز می‏کند، ارائه مفهومی تحت عنوان همسویی استراتژی واحد کسب‏وکار با عملیات است. اعتقاد بر این است که یک سازمان قادر به حفظ موفقیت خود نخواهد بود، تا زمانی که استراتژی خود را با فرآیندهای مدیریتی و عملیاتی پیوند دهد (کاپلان و نورتون، ۲۰۰۶).
نبود مطالعات نظام‏مند در بررسی لزوم شکست اهداف کلان به سطوح عملیاتی و همراستا بودن اقدامات عملیاتی با اهداف استراتژیک در چارچوب BSC بسیار بارز است. بطوریکه آقایان کاپلان و نورتون نیز در مطالعات خود در همسویی فرآیندها، صرفا به بررسی همسویی استراتژی با مدیریت فرآیندها در جهت بهبود فرآیندهای مرتبط با اولویت‏های استراتژیک پرداخته‏اند.
ازجمله مطالعات صورت گرفته در بررسی همسویی فرآیندها و اهداف استراتژیک می‏توان به مقاله فرهنگ‏فر و خورشیدی (۱۳۹۲) اشاره کرد. آن‏ها با ترکیب چارچوب کارت امتیازی متوازن با مدل گسترش عملکرد کیفیت[۱۰۲]، ابزار مناسبی جهت تحقق رویکرد فرآیندی در مدیریت استراتژی سازمان ارائه می‏دهند. آن‏ها با بهره گرفتن از خانه کیفیت QFD روابط دوبه‏دوی منظر مالی با استراتژی کلان سازمان، روابط مناظر چهارگانه کارت امتیازی متوازن با یکدیگر و درنهایت منظر فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری با فرآیندهای اصلی سازمان را بررسی کردند.

۲-۴-۵-۲- همسویی استراتژی و منابع سازمانی

این نوع همسویی برگرفته از حلقه طرح‏ریزی عملیات از سیستم حلقه- بسته مدیریت پیوند استراتژی با عملیات ارائه‌شده توسط کاپلان و نورتون (۲۰۰۶، ۲۰۰۸) می‏باشد و در کنار همسویی مدیریت فرایند با استراتژی و مکمل آن عنوان می‏شود. هدف اطمینان از انعکاس ظرفیت‏سنجی منابع، برنامه‏های عملیات و بودجه‏ها، مسیر و نیازهای استراتژی به‌طور مناسب می‏باشد.
خلاصه‏ مطالعات مرتبط با ساختارهای همراستایی در چارچوب BSC، در جدول ۲-۴ قابل‌مشاهده می‏باشد:
جدول ۲- ۴- پژوهش‏های مرتبط با ساختارهای همسویی در BSC

 

مطالعات مرتبط ساختار همراستایی
کاپلان و نورتون (۲۰۰۴، ۲۰۰۶)
یانگ و همکاران (۲۰۱۳)
ویتچر و چاو (۲۰۰۷)
تناسب استراتژیک
کاپلان و نورتون (۲۰۰۶)
دکن و بروگمن (۲۰۰۶)
همسوسازی سازمانی
کاپلان و نورتون (۲۰۰۶)
دکن و بروگمن (۲۰۰۶)
کتوریا و همکاران (۲۰۰۷)
همسویی منابع انسانی
نورتون و کاپلان (۲۰۰۶، ۲۰۰۸) همسویی سیستم‏های کنترل و برنامه‏ ریزی
نورتون و کاپلان (۲۰۰۶، ۲۰۰۸)
فرهنگ‏فر و خورشیدی (۱۳۹۲)
همسویی استراتژی با مدیریت فرایند‏ها
نورتون و کاپلان (۲۰۰۶، ۲۰۰۸) همسویی استراتژی با منابع سازمانی

 

۲-۵- متدولوژی‏ها

در این بخش، متدولوژی‏، الگوها و استانداردهای مورد استفاده جهت پیشبرد پژوهش تشریح می‏شود. سعی شده است تا ضمن تشریح هر ابزار، الگو و متدولوژی معرفی‌شده، با بهره گرفتن از مرور ادبیات مرتبط متدولوژی‏ها در حوزه BSC، دلایل انتخاب هر یک و نقش آن‏ها در مطالعه شکاف شناسایی‌شده، در ادامه تشریح شود.

۲-۵-۱- زنجیره ارزش پورتر و طراحی نقشه فرآیندی

مفهوم زنجیره ارزش[۱۰۳] ابتدا توسط میشائیل پورتر[۱۰۴] (۱۹۸۵) موردبحث قرار گرفت. ماهیت مفهوم زنجیره ارزش پورتر بر این مبناست که ارزش پولی نیازهای سازمان برای مدیریت مجموعه فعالیت­های اساسی در ایجاد ارزش، بیشتر از هزینه فراهم آوردن محصول یا خدمت حاصل از سازمان باشد (شکل ۲-۷). در مدل زنجیره ارزش پورتر، دو مجموعه مجزا از فعالیت­ها وجود دارند: فعالیت­های اساسی و فعالیت‏های ­پشتیبانی. در سازمان­های معمولی، فعالیت­های اساسی مستقیما برای تولید و ارائه محصول یا خدمت مسئول‌اند (ونکاتارامان و پینتو[۱۰۵]، ۲۰۰۸).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...