۲-۹- نتیجه‏گیری
آنچه مسلم است با نصب خازن موازی و DG در سیستم توزیع، می توان به فواید متعددی دست یافت جهت دستیابی حداکثری به این منافع، می‏بایست به موضوع تعیین بهینه مکان و اندازه مناسب آنها توجهی خاص معطوف داشت. همانطور که در این فصل گفته شد روش های مختلفی برای حل مسایل بهینه سازی وجود دارد که هر کدام بر حسب مورد، مزایا و معایب خاص خود را دارند و می‏توانند برای حل عده‏ای از مسایل بهینه ‏سازی از جمله جایابی بهینه خازن و تولید پراکنده بکار گرفته شوند. در این پایان‏ نامه از الگوریتم ژنتیک برای حل مسئله جایابی بهینه خازن و تولید پراکنده استفاده می‏شود دلایل انتخاب این روش عبارتند از:
پایان نامه - مقاله - پروژه
این روش توانایی نسبتاً خوبی در یافتن جواب بهینه مطلق یا جوابی نزدیک به آن دارد
نیازمند محاسبات جانبی نمی‏باشد
با تغییر ساختار شبکه، نیاز به تغییر الگوریتم نمی‏باشد
برنامه‏نویسی آن نسبت به سایر روشها ساده‏تر و پیاده‏سازی آن راحت‏تر است
سرعت همگرایی نسبتاً خوبی دارد
فصل سوم
مروری بر مفاهیم قابلیت اطمینان و بررسی اثرات جریانهای زیاد بر قابلیت اطمینان
۳-۱- مقدمه
قابلیت اطمینان یک سیستم عبارتست از “احتمال عملکرد رضایت‏بخش آن سیستم تحت شرایط کار مشخص برای مدت زمان معین” ]۷۱[. این تعریف شامل چهار بخش اصلی است: احتمال، عملکرد رضایت‏بخش، زمان و شرایط کار معین. از یک نگاه می‏توان سیستم قدرت را به سه بخش تولید، انتقال و توزیع تقسیم نمود. سیستم توزیع مسولیت انتقال انرژی الکتریکی به مصرف‏ کنندگان را برعهده دارد، به نحوی که هم از نظر اقتصادی به‏صرفه باشد و هم از نظر قابلیت اطمینان در حد مطلوبی باشد. بطور کلی در چند دهه گذشته توجه کمتری به سیستمهای توزیع نسبت به سیستمهای تولید، در مدلسازی و ارزیابی قابلیت اطمینان شده است. دلیل اصلی این موضوع آن است که نیروگاههای تولید برق به تنهایی بسیار هزینه‏بر هستند و عدم کفایت تولید می‌تواند حوادث فاجعه‏آفرین را برای جامعه و منطقه به همراه داشته باشد. در نتیجه بر تأمین کفایت و احتیاجات این بخش از سیستم قدرت بسیار تأکید شده است.
سیستم توزیع نسبتاً ارزان است و قطعی‏های آن تأثیر محلی دارد، بنابراین تلاش کمی برای ارزیابی کمی کفایت طرحهای متعدد و تقویت آنها تخصیص داده می‌شود. اما از سویی، تحلیل آماری خرابی مشترک‌های اکثر شرکتهای برق نشان می‌دهد که سیستم توزیع بیشترین سهم را در عدم دسترسی منبع تغذیه به مشترک دارد. این موضوع بصورت آماری در جدول (۳-۱) که مربوط به یک شرکت توزیع بخصوص در کشور انگلیس است، نشان داده شده است ]۷۲[. چنین آمارهایی، نیاز توجه به ارزیابی قابلیت اطمینان سیستمهای توزیع، به منظور ارزیابی کمی طرحهای مختلفی که در دسترس طراحان سیستم قرار دارد را تقویت می‌کند، تا اطمینان حاصل شود که منابع سرمایه‌ای محدود برای رسیدن به بیشترین حد ممکن اطمینان و بهبود آن در سیستم استفاده شده است.
چندین دیدگاه دیگر نیز باید در لزوم ارزیابی قابلیت اطمینان سیستمهای توزیع در نظر گرفته شود. اولاً گرچه شاید یک طرح به منظور تقویت نسبتاً کم‏خرج باشد ولی در مجموع مبالغ هنگفتی در چنین سیستمهایی صرف خواهد شد. ثانیاً، اطمینان از ایجاد تعادل قابل قبول بین قابلیت اطمینان بخشهای متعدد

 

متوسط عدم دسترسی بر حسب مشترک سال
سهم مشارکت (دقیقه) (%)
تولید/ انتقال ۵/۰ ۵/۰
Kv132 ۳/۲ ۴/۲
Kv33 و Kv 66 ۸ ۳/۸
Kv 6/6 وKv 11 ۸/۵۸ ۷/۶۰
فشار ضعیف ۵/۱۱ ۹/۱۱
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...