شرکت بهسازان غلطک فولاد اصفهان:
این شرکت در تاریخ ۲۶/۱/۱۳۸۲ به ثبت رسیده است. فعالیت اصلی شرکت طراحی و ساخت، بهسازی و افزایش راندمان انواع غلطک های نورد فولاد و سایر فلزات، تهیه مواد اولیه صنایع، ماشین سازی، انجام عملیات حرارتی و انجام مبادلات تجاری و اقتصادی می باشد.
پروژه های انجام شده و در دست اجرا:
اجرای قراردادهای بازسازی‌و تعمیر غلطک های ریخته گیری مداوم در مجتمع فولاد مبارکه
شرکت فولاد متیل:
این شرکت فروشنده بخشی از محصولات مجتمع فولاد مبارکه در داخل کشور و صادر کننده ورقهای فولادی به خارج از کشور است.
این شرکت به ضرورت و نیاز اقدام به سرمایه گذاری در چندین شرکت در سطح کشور نموده است و بر انجام فعالیت های تولیدی، صنعتی، بازرگانی، فنی و خدماتی در صنایع فلزی و فولاد می پردازد.
شرکت توکا تولید اسپادان:
این شرکت به عنوان هلدینگ تخصصی توکا در زمینه تولید ایجاد شده و مسئولیت مدیریت بر شرکتهای صنعتی تولیدی گروه توکا و توسعه صنعتی را بر عهده دارد.
شرکت توکا شیمی سپاهان:
این شرکت در تولید و تصفیه و تامین مواد شیمیایی مصرفی در صنعت فولاد مشغول به فعالیت می باشد و با توجه به دانش فنی موجود این شرکت توانایی تامین مواد شیمیایی مصرفی در صنعت اتومبیل لوازم خانگی و شوینده ها را نیز دارد.
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
دانش و معرفت بشر، حاصل تلاش کاوشگرانه‌ای است که در طی قرن‌های متمادی صورت گرفته است و از طریق تعمیم و انتقال به نسلهای بعدی و افزوده شدن به آن به صورت کنونی درآمده است. در این راه برای دانستن و کسب آگاهی و معلومات، روشها و ابزارهای متناسبی لازم است که بشر در حرکت کاوشگرانه خود به ابداع و استخدام آنها اقدام کرده است تا بتواند جهان را آنطور که هست بشناسد و از آن صورتی که برایش موثر و مفید باشد، استفاده کند. از آنجا که همه انسانها برای یافتن پاسخ سوال‌ها و حل مشکلات خود؛ ناچار به کاوش هستند، می‌توان گفت که همه مشغول تحقیق هستند. ولی اکثر افراد تشریفات و آداب یک تحقیق علمی و اساسی را رعایت نمی‌کنند (حافظ نیا ١٣٨٢).
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
امروزه علم کوششی است آگاهانه، منظم و در عین حال نهادی و سازمان یافته؛ تا اینکه به حل یک مسله یا دشواری ذهنی یا عملی نائل آییم (خاکی ١٣٧٨).
برای اینکه بتوان نتایج درستی از یک پژوهش به دست آورد که قابل تعمیم نیز باشد لازم است از یک روش علمی مناسب و متناسب با موضوع استفاده شود، تا با هزینه کمتر، سرعت و دقت بیشتر نتیجه مطلوب حاصل آید. انتخاب روش انجام تحقیق، بستگی به هدف‌ها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرائی آن دارد. بنابراین هنگامی می‌توان در مورد روش انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع پژوهش، هدف‌ها و نیز وسعت دامنه آن مشخص شده باشد، تا بتوان هر چه دقیق‌تر، آسان‌تر سریع‌تر و ارزان‌تر دستیابی به پاسخ های تحقیق مورد نظر اقدام کرد (تاجداری ١٣۶٩).
در این فصل به بیان روش پژوهش، جامعه­آماری، نمونه، روش نمونه گیری و حجم­نمونه،روش گردآوری اطلاعات، ابزارگردآوری اطلاعات و روایی و پایایی آن، روش های تجزیه­ و تحلیل داده‌ها پرداخته می‌شود.
۳-۲- روش تحقیق
مراد از انتخاب شیوه تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه یا روشی را اتخاذ کند تا او را هرچه سریعتر، آسانتر، دقیق‌تر و ارزانتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخهایی برای پرسش یا پرسش‌های تحقیق مورد نظر کمک کند ( نادری ، نراقی ، ۱۳۷۶ ، ص ۶۳و۶۴).
پژوهش می‌تواند سه هدف متفاوت را دنبال کند. وقتی پژوهشی به قصد کاربرد نتایج یافته‌هایش برای حل مشکلات خاص متداول درون سازمان، انجام شود، چنین تحقیقی، پژوهش کاربردی نامیده می‌شود. اما زمانی که پژوهش برای افزایش دانش و درک ما از مشکلات خاصی که عموماً در محیط‌های سازمانی اتفاق می‌افتد و چگونگی حل آنها، انجام می‌شود، پژوهش بنیادی یا پایه‌ای نامیده می‌شود. همچنین این گونه تحقیقات را پژوهش محض نیز می‌نامند، یافته‌های حاصل از این نوع پژوهش در ایجاد دانش در حوزه‌های مختلف مدیریت کمک می‌کنند. وقتی تحقیقی برای بررسی و ارزیابی اثرات توصیه‌های تحقیقات کاربردی انجام می‌شود، آن را پژوهش ارزیابی می‌نامند (دانایی فرد و دیگران، ۱۳۸۳).
با توجه به این که هدف از این تحقیق تعیین و رتبه بندی موانع توسعه صادرات در شرکت هلدینگ سرمایه گذاری توکا فولاد می‌باشد و با بهره گرفتن از نتایج این تحقیق می‌توان مهمترین موانع توسعه صادرات در شرکت هلدینگ سرمایه گذاری توکا فولاد را شناسایی نمود و از آن در جهت توسعه بیشتر صادرات این شرکت استفاده نمود، لذا می‌توان گفت این تحقیق از نظر هدف کاربردی می‌باشد.
و با توجه به این که در این تحقیق از مطالعه اسناد، مدارک، مقالات، سایت‌ها و کتاب‌های مختلف استفاده شده است و همچنین از روش میدانی و پرسشنامه‌ای بهره گرفته شده است و با در نظر گرفتن این که هدف این تحقیق شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات در شرکت هلدینگ سرمایه گذاری توکا فولاد می‌باشد، که این هدف از طریق بهره گیری از نقطه نظرات مدیران ارشد این شرکت‌ها دنبال شده است، لذا این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی می‌باشد.
۳-۳- جامعه آماری
مجموعه‌ای از افراد یا اشیاء که حداقل دارای یک صفت مشترک باشند، تشکیل یک
جامعه آماری را می‌دهند. این صفت مشترک را صفت مشخصه جامعه می‌نامیم که در بین تمام افراد جامعه وجود دارد.
جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش شامل کلیه مدیران ارشد شرکت هلدینگ توکا فولاد و شرکت‌های زیر مجموعه و اعضای هیات مدیره این شرکت‌ها می‌باشد که همگی دارای سابقه کار بالایی می‌باشند.
شرکت هلدینگ توکا فولاد دارای ۳۰ شرکت زیر مجموعه می‌باشد که ۹ شرکت از لحاظ فعالیت دقیقا با موضوع پژوهش تطابق دارد. با توجه به اینکه هر شرکت ۵ عضو هیات مدیره و ۵ مدیر ارشد دارد، حجم جامعه آماری برابر ۹۰ نفر می‌باشد.
۳-۴- تعیین حجم نمونه
اگر چه مطابق چارچوبهای نظری برای جامعه ۹۰ نفری سرشماری باید انجام شود اما از انجا که دسترسی به هر یک از اعظای جامعه بسیار دشوار و وقت گیر بوده و هزینه زمانی زیادی را بر محقق و تحقیق وارد می ساخت لذا با نظر استاد راهنما بصورت نمونه گیری انجام شد.
برای محاسبه حجم نمونه از فرمول زیر استفاده می‌شود:
(۳-۱)
که در آن
: حجم جامعه آماری می‌باشد که در این تحقیق برابر ۹۰ نفر است.
: نسبت موفقیت می‌باشد که مقدار آن براساس حدس محقق یا تحقیقات قبلی تخمین زده می‌شود. اگر امکان تخمین آن وجود نداشته باشد، نسبت موفقیت برابر ۵/۰ در نظر گرفته می‌شود که در این حالت حجم نمونه به حداکثر مقدار ممکن افزایش می‌یابد. پس بیشترین مقدار ممکن برای حجم نمونه را می‌توان از فرمول زیر بدست آورد:
(۳-۲)
در این تحقیق  در نظر گرفته شده است. پس برای محاسبه حجم نمونه می‌توان از فرمول (۳-۲) استفاده نمود.
: سطح تشخیص آزمون یا سطح معنی داری آزمون یا احتمال خطای نوع اول می‌باشد که توسط محقق مشخص می‌گردد. در این تحقیق  در نظر گرفته شده است.
: عددی می‌باشد که مساحت زیر منحنی توزیع نرمال استاندارد در سمت راست این عدد برابر  است. یا به عبارت دیگر احتمال اینکه  بزرگتر از  باشد، برابر  است. مقدار  از جدول توزیع نرمال استاندارد بدست می‌آید. در این تحقیق  می‌باشد.
: میزان دقت در محاسبه حجم نمونه می‌باشد که با توجه به نظر محقق مشخص می‌شود. در این تحقیق  در نظر گرفته شده است. اگر حجم نمونه معلوم باشد، آنگاه می‌توان  را از فرمول زیر بدست آورد:
(۳-۳)
یا با فرض  :
(۳-۴)
پس حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول (۳-۲) بصورت زیر بدست می‌آید:
(۳-۵)
پس حجم نمونه انتخابی با دقت  و با سطح خطای  برابر ۶۲ نفر می‌باشد.
۳-۵- روش نمونه گیری
نمونه‌گیری به عنوان یک ابزار جهت تسهیل کار محقق عمل می‌کند. پس از شناسایی جامعه آماری، باید با بهره گرفتن از تکنیک مناسب به نمونه‌گیری مبادرت ورزید. نمونه‌گیری عبارت است از انتخاب افراد نمونه از میان اعضاء یک جامعه تعریف شده آماری،‌ که بر اساس اصول و قواعد خاص انجام می‌شود (بست، ۱۳۶۶).
نمونه‌گیری که با قضاوت پژوهشگر انجام می‌شود تلاشی است آگاهانه برای دستیابی به نمونه‌ای که احتمالاً با در نظر گرفتن نواحی، نمایانگر جامعه آماری باشد و گروه‌هایی را گزینش کند که در جمع نتایج حاصل از مطالعه‌ی آن، برای جمعیت وسیع‌تری قابل تعمیم باشد (کرلینگر، ۱۹۷۳).
روش‌های نمونه‌گیری عبارتند از: نمونه‌گیری تصادفی ساده، نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی شده، نمونه‌گیری سیستماتیک یا منظم و نمونه‌گیری خوشه‌ای.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...