راهنمای نگارش پایان نامه درباره : بررسی عوامل موثر بر رضایت مندی شرکت های بازرگانی (صادرکنندگان و ... |
اسمیت در تحقیقات خود در سال ۱۹۹۸ همچنین از دیدگاه روانشناسان نسبت به برابری نیز استفاده نمود. اسمیت نظریه کانمان و تورسکی را در ارتباط با رضایت مشتری بکار بست و از کانون مرجع[۱۸] مشتری که براساس آن انتظارات مورد مقایسه قرار میگیرند نیز استفاده نمود. کانون مرجع مشتری ممکن است تجربه گذشته مشتری از شرکت، تجربه گذشته مشتری از شرکتهای دیگر، نقل قول دیگر مصرف کنندگان و تبلیغات شرکتها باشد.
نظریه اقتصادی مطلوبیت[۱۹] بیان میکند که افراد در پی به حداکثر رساندن مطلوبیتی است که در نتیجه یک مبادله کسب میکنند. بسیاری از مبادلات پولی مشتری برای محصولات و خدمات درحال حاضر بعنوان برابری مطلوبیت مورد ارزیابی قرار میگیرد که مبتنی است بر بده بستان ناملموس مشتری. نظریه پردازان مدیریت و بازاریابی تئوریهای سنتی برابری و مبادله را که برای ارزیابی میزان رضایت و عدم رضایت کارکنان مورد استفاده قرار میگرفت را در جهت ارزیابی رضایت و عدم رضایت مشتری بسط دادهاند.
لیند[۲۰] و تایلر[۲۱] دو مدل را برای بیان اثرات عدالت مطرح کردند. مدل نفع شخصی و مدل ارزش گروهی. مدل نفع شخصی نشان میدهد که عدالت به این دلیل اهمیت دارد که در نهایت موجب میشود که نفع شخصی افراد حداکثر گردد. یعنی افراد برای رویههای منصفانه ارزش قائلند زیرا آنها معتقدند که رویه های عادلانه منجر به نتایج مطلوب میشود.
مدل ارزش گروهی که بعداً مدل رابطهای نامیده شد بیانگر این است که عدالت مهم است، به این دلیل که آن اطلاعاتی درخصوص عضویت آنها در گروه برایشان فراهم میکند. یعنی رفتار منصفانه روسا با اعضاء گروه، اطلاعاتی را در ارتباط با جایگاه آنان در گروه ارائه میدهد.
با وجود آنکه مدلهای رابطهای و نفع شخصی در اکثر تحقیقات درخصوص عدالت مورد استفاده قرار گرفته است ولی فلاگر[۲۲] در سال ۱۹۹۸ رویکرد سومی را برای نشان دادن اهمیت عدالت مطرح کرد؛ عدالت بعنوان یک خاصیت اخلاقی. به نظر وی عدالت مبتنی بر اصول اخلاقی است. افراد عدالت جو هستند، زیرا ما برای ارزشهای انسانی احترام خاصی قائل هستیم.
کراپانزانو و دیگران سه رویکرد ابزاری، بین فردی و اخلاق را سه مسیر میدانند که به عدالت سازمانی منتهی میشود. (۲۰۰۲ ،Maureen ).
ادارک انصاف در سازمانها با رضایت شغلی، تعهد سازمانی، عملکرد، رفتار شهرنشینی و جابجایی ارتباط دارد. (۲۰۰۱ ، Colquitt).
۲-۵-۳-۳- ابعاد عدالت
عدالت کلی در سازمان دارای سه بعد به شرح زیر است:
الف) عدالت مروادهای
عدالت مراودهای عبارت است از ادراک کیفیت رفتار بین فردی در طی اجرای رویهها
(۲۰۰۲، lura, et al).
عدالت مراودهای عبارت است از درک انصاف در تعاملات بین افراد؛ در شرایطی که مشتری در سیستم ارائه خدمت حضور دارد و در همان حال نیز خدمت انجام میگیرد.
همچنین عدالت مراودهای به عنوان کیفیت تعامل بین دو طرف درگیر در یک تعارض تعریف میشود. عدالت مراودهای زمانی در مطالعات رضایت مشتری مورد توجه قرار گرفت که نابرابری یا کوتاهی در انجام خدمت مطرح شد.
بیتنر و دیگران در سال ۱۹۹۰ دریافتند که ۴۳% نقاط ضعف در مبادلات خدماتی به دلیل کوتاهی کارکنان رده اول در واکنش مناسب به خواستههای مشتریان است (Bitner, et al, 1995). تحقیقات بسیاری در بازاریابی به عمل آمده که همگی یکی از عوامل مهم رضایتمندی مشتری را عدالت مراودهای ذکر کردهاند Blodgett & Tax 1993 ; Goodwin & Roos , 1992 ) ( .
عدالت مراودهای حاکی از آن است که چگونگی رفتار بین فردی در زمان اجرای رویهها بر نوع قضاوت افراد از انصاف در سازمان مؤثر و با اهمیت است. راهنمایی افراد و تشریح مسائل برای آنان بر ادراک انصاف مؤثر بوده و احتمال منصفانه بودن رویههای تصمیمگیری را از دید افراد بالا میبرد. (۲۰۰۲ , lura).
در عدالت مراودهای مهمترین معیارهای انصاف و عدالت در ارتباط بین فردی عبارتند از:
صداقت، احترام و رعایت حق ( Berrin , 2002 )
عدالت مراودهای مطرح میکند که کیفیت رفتار بین شخصی در طول اجرای رویهها، در تعیین قضاوتهای انصاف مهم و مؤثر است. توجیه یا توضیحات ارائه شده در درک انصاف مؤثر است و احتمال اینکه رویههای تصمیمگیری منصفانه نگریسته شود، را افزایش میدهد (۲۰۰۲ , lura).
شفافسازی و ارائه اطلاعات، مقدمهای برای افزایش آگاهی و مشارکت و توانمندسازی برای استیفای حقوق و مهار فرصتطلبیهای احتمالی است. بدیهی است بدین ترتیب زمینه مساعدی برای بهرهمندی عموم از فرصتهای نسبتاً مساوی مهیا میگردد(پورعزت، ۱۳۸۰)
ب) عدالت رویهای
عدالت رویهای عبارت است از ادراک برابری در فرایند انجام کار. به عبارتی میزان انصاف و برابری را در یک تماس خدماتی در ارتباط با فرایند انجام کار عدالت رویهای گویند. در ادبیات بهبود خدمات عدالت رویهای، اقدامات گام به گام سازمان برای حل مشکلات تعریف میشود.
( Lind & Tyler , 1988)
در تعریفی دیگر، ادارک فرد از میزان عادلانه بودن رویههای مورد استفاده در تصمیمگیری را عدالت رویهای گویند (Groth & Gilliland , 2001)
تکس و براون عدالت رویهای را مناسب بودن معیار و رویه مورد استفاده در تصمیمگیری تعریف میکنند. و از دیدگاه آنها ویژگیهای عدالت رویهای به ترتیب اهمیت عبارتند از:
-
- مسئولیتپذیری
-
- زمانبندی کار و سرعت در انجام کار
-
- راحتی
-
- پیگیری
-
- نظارت بر فرایند کار
-
- انعطافپذیری
-
- آگاهی نسبت به فرایند کار
لازمه عدالت رویهای عواملی است که باعث میشود مشتری بر فرایند انجام کار نظارت داشته و احساس نماید که بانک برای او ارزش قائل است ( Levy , 1998).
در تحقیقات بازاریابی خدماتی از عدالت رویهای بعنوان معیارسنجش انصاف و برابری استفاده شده است. گرین برگ و مک کارتی از عدالت رویهای در جهت تجزیه و تحلیل برابری در پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان استفاده کردند( Greenberg & Mc Carty, 1990).
بطور کلی وقتی که رویههای ناعادلانه منجر به نتایج و پیامدهای ضعیفتر میگردد، احتمال کاهش رضایت مشتری وجود دارد ( Tax , et al , 1998).
فرایند انجام خدمات باید براساس شناخت واقعیتها، بررسی امکانات و محدودیتها و شرایط عرضه و تقاضای خدمت تنظیم گردد. سادگی، سرعت و سهولت فرایند خدمات باعث میشود تا مشتریان آرامش بیشتری داشته و راضیتر شوند.
برخی از ویژگیهای یک فراگرد مؤثر ارائه خدمت عبارتند از:
-
- سهولت: مردم انتظار دارند در برخورد با امور بانکی با گرفتاریها و مسائل پیچیده و ابهام روبه رو نشوند و در سادهترین شکل ممکن خدمت مورد نظر خود را دریافت نمایند.
-
- سرعت: باتوجه به اهمیت زمان، مردم به سراغ سازمانهایی میروند که سریعتر از دیگران خدمت مورد نیاز را به مشتری ارائه نمایند.
-
- صحت: درستی و سلامت خدمت یکی از عوامل مؤثر در مزیت رقابتی سازمانهای خدمات و از جمله بانکها برای جذب مشتریان است.
-
- دقت: هر لحظه یک کارگزار بانک باید با دقت باشد، چون گاهی اندک عدم دقت موجی از نارضایتی و گرفتاری را برای بانک، مخاطب و دیگران بوجود میآورد (ونوس و صفائیان، ۱۳۸۰). اهمیت عدالت رویهای را میتوان براساس دو نظریه تشریح کرد. یکی اینکه طبق نظریه کنترل تایبات و واکر، افراد میخواهند آنچه را که برایشان رخ میدهد کنترل نمایند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 07:43:00 ق.ظ ]
|