۲-۵-۲- تعریف : MicrosoftSOA رویکردی است برای سازماندهی فناوری اطلاعات که درآن داده ها ، منطق، ومنابع زیرساختی با بهره گرفتن از مسیریابی پیام ها بین واسط های شبکه مورد دسترسی قرار می گیرند .[۱۰]
پایان نامه
۲-۵-۳- تعریف : W3C
SOA مجموعه ای ازمؤلفه ها است که می توانند فراخوانی شوندوتوصیف واسط آنها قابل انتشاروکشف است.بنابراین SOA یک سیستم ساخته شده براساس سرویس ها نیست. غالب تعاریف SOA براین متفق اند که SOA وظایف یک برنامه کاربردی را بصورت مجموعه ای از سرویس های به اشتراک گذاشته شده و قابل استفاده مجدد تعریف می کند.w3c بر هیچ تکنولوژی ویژه یا پیاده سازی خاصی ازSOA تکیه نمی کند.[۱۰]
۲-۵-۴- تعریف گروه باز Open Group
SOA یک سبک معماری است که ازسرویسگرایی پشتیبانی میکند سرویس گرایی انجام فعالیت هادرقالب سرویس هاوتوسعه مبتنی برسرویس است. سرویس یک نمایش منطقی است ازیک فعالیت کاری تکرار شونده که دارای نتیجه است, مانند بررسی اعتبار مشتری، ارائه داده های وضع هوا,تلفیق گزارش ها که ممکن است ترکیب سرویس های دیگری باشد . برای مصرف کنندگان سرویس یک جعبه سیاه است .
یک سبک معماری ترکیبی است از ویژگی های متمایزی که درآن معماری ,اجرایابیان می شود.[۴۱]
ازآنجا که تعریف رسمی واحدی برای SOA وجود ندارد، هیچ مجموعه رسمی واحدی ازاصول طراحی برمبنای سرویس گرایی نیز وجود ندارداگرچه مجموعه ای از اصول طراحی در سطح سرویس توسط افرادی معرفی شده اند که در بخش بعدی انها را بررسی می کنیم.
۲-۶- مفاهیم اصلی معماری سرویس گرا
۲-۶-۱- تعریف سرویس :کاری که به وسیله یک سرویس دهنده انجام می شود که ممکن است انجام یک درخواست کوچک روی داده مانند دریافت یا ذخیره اطلاعات باشد یا مربوط به انجام کاری پیچیده تر مانندچاپ یک تصویر باشد .
معماری سرویس گرا (SOA) یک راه حل برای غلبه برمحدودیت های سنتی میان افزار ها می باشد. تغییر به ادغام نه تنها با برنامه های کاربردی داخلی، بلکه با برنامه های خارجی نیز توسط SOA امکان پذیر است.این تغییر با وجود فن آوری های وب برای برقراری ارتباط بین این برنامه های کاربردی به وجود امد.وبها توسط استانداردهای گسترده ای چونTCP/IPوHTTP به تصویب رسیدند.استانداردهای وب سرویس به عنوان استانداردهای مکمل برای ادغام برنامه های کاربردی ناهمگن و در داخل وسراسر سازمان ظهور پیدا کردند.SOA با بهره گرفتن از این خدمات سرویس های وب فعال میشود[۲۶].کسب و کار و برنامه های کاربردی در SOA توسط ۸ اصل کلی انجام می پذیرند:
۱۲
۱- قابلیت استفاده مجدد: سرویس برای حمایت از استفاده مجدد طراحی شده است. قابلیت های نرم افزار می تواند در درون فرایندهای مختلف کسب و کارمورد استفاده مجدد قراربگیرد.
شرح خدماتسرویسی که یک توصیف رسمی را تقسیم میکند که مشخص میکند این سرویس چه کاری را انجام میدهد,در کجا ساکن است و چگونه میتوان به ان استناد کرد. با بهره گرفتن از یک استاندارد برای توصیف خدمات عملکرد در برنامه های مختلف ناهمگن را می توان یکنواخت دید.
اتصال سست: سرویس برای تعامل باحداقل وابستگی با دیگر خدمات طراحی شده است . در این حالت سرویسی وجود دارد که بخشی از فرایند کسب و کار خودکار توسط سرویس دیگری ارائه می شود که )تقریبا قابلیت های مشابه (می تواندجایگزین شود.
انتزاعتنها بخشی از یک سرویس است که از بیرون قابل دید است که از طریق رابط خدمات درمعرض دید قرار داده شود. سرویس به عنوان یک جعبه سیاه که از طریق تعریف های شرح خدمات توصیف می شود عمل میکند.ساختن یک سرویس ممکن است برای افزایش میزان دانه دانه بودن سرویس های دیگری بسازد.سپس یک سرویس ترکیبی از عملکرد سرویس های دیگر به وجود می اید که درشت دانه است. با آهنگسازی و سازماندهی خدمات، فرآیندهای کسب و کار می توانند به راحتی ساخته و بازسازی شوند.
استقلال: کنترل یک سرویس در یک مرز خاصی از منطق آن است و حداقل وابستگی به سایر خدمات را دارد. ان ها دارای منابعی هستند که برای کارهای خود از انها استفاده میکنند.
۶ – بی حالت: سرویس خدمات را قادر می سازد تا در کسب و کار های مختلف هماهنگ مورد استفاده مجدد قراربگیرند. هماهنگی خدمات مختلفی که در تعامل فرایند کسب و کار ساکن درمنطق فرایند هستند و نه در منطق برنامه اساسی یک سرویس.
۱۳
۷ -کشف : سرویسی که به توصیف آن کشف و درک خدمات درخواست کنندگان را اجازه می دهد.[۳۱,۵۵,۵۶]
۸-هم نواسازی و هم خوانی : دو واژه پر کاربرد در حوزه کسب و کار و معماری سرویس گرا که معمولا به جای هم اشتباه گرفته می شوند، هم نواسازی و هم خوانی نام دارند. هم نواسازی در خصوص ترتیب اجرای سرویس ها در فرایند بحث می کند، هم نواساز اصلی مجموعه ای از سرویس ها را فراخوانی می کند تانتیجه مورد نظر حاصل شود و فرایند تکمیل گردد، ممکن است سرویس های خارج سازمان نیز دراین راستا فراخوانی و استفاده شوند، این کار با کمک موتور فرایند محقق می شود. در عوض همخوانی به فرآیندهایی گویند که بدون موتور فرآیندی ) رهبر ارکستر ( اقدام به تبادل پیام کرده وترتیب و توالی پیامهای مبادلاتی را خود بازیگران ثبت و کنترل می کنند. بنابراین هم نواسازی به معنای وجود یک موتور فرآیندی است که ترتیب و توالی را کنترل کرده و از شرکاء داخلی یا خارجی برای انجام کارها استفاده می نماید . نمونه این مدل سیستم مدیریت فرآیندهای حرفه است که فرآیندها در موتور فرآیندی اجرا می شوند .هم خوانی به معنای پردازش های توزیع شده بین چند فرایند است که بدون یک رهبر مرکزی با هم تعامل دارند یا چندین موتور فرآیندی که در کنار و هم سطح هم اجرا می شوند و با همکاری هم هدفی را محقق می سازند. نمونه این موضوع در پردازش های توزیع شده و یا فعالیت های بین سازمانی که هر دو طرف با مشارکت هم به دنبال یک هدف هستند دیده می شود[۲۸].این هشت اصل سرویس را قادر می سازد تا به عنوان بلوک های ساختمان انعطاف پذیر باشند که برای انجام نیازهای کسب و کار پویا بتواند مورد استفاده قراربگیرد.
۲-۶-۲- پروتکل ها و استانداردها
SOAP ساختاری برای تبادل پیامهای درقالب XMLاست که بین سرویس های وب مبادله می شود ومی تواند توسط پروتکل های انتقالی گوناگونی چون , FTP,SMTP, HTTPاستفاده شود.ساختار یک پیام SOAP دارای یک عنصر بصورت XMLبا عنوان پاکت بوده که دو عنصر فرزند دارد. عنصر اول، سربرگ شامل مشخصات امنیتی و انتقالی بوده و عنصر دوم که ته برگ نامیده می شود حاوی داده های اصلی مبادلاتی بین سرویس های وب است.
ساختار پیامهای SOAP:
۱۴
Envelope: این بخش در تمامی پیام های ارسالی و دریافتی وجود داشته و اجباری است. پاکت شامل یک بخش اختیاری با نام سرآیند و یک بخش اجباری به نام بدنه است. اجزاء بسته پاکت به این قرار است:
نام محلی پاکت
نام یک Namespace
صفر یا چندین ویژگی کیفی
یک بخش اختیاری با نام سرایند
یک بخش اجباری به نام بدنه
Header : از بخشهای اختیاری است که می تواند شامل چندین جزء درحوزه موضوعات امنیتی، قابلیت اطمینان و .. باشد و اجزائی به این قرار دارد:
سبک رمز گذاری
نقش
لزوم درنظر گرفته شدن
تقویت
Body : بخش اجباری و مهم یک پاکت است که محتوای پیام در آن است. بدنه شامل اجزائی به این قرار است:
یک نام محلی
یک نام Namespace
صفر یا چند قلم صفت
صفر یا چند قلم عنصر
WSDL :
زبانی است مبتنی بر XML که جهت توصیف ویژگی های عملیاتی سرویس های وب استفاده می شود و دارای دو بخش تعریف واسط و پیاده سازی است. قسمت واسط برای استفاده متقاضیان سرویس بوده و ممکن است شامل چندین پیاده سازی باشد درحالیکه تعریف پیاده سازی مشخص می کند که چگونه واسط به وسیله یک ارائه دهنده مشخص پیاده سازی شده است.
اجزاء تشکیل دهنده :WSDL
۱۵
نوع (type): پارامترهای ارسالی و دریافتی را مشخص می کند.
پیام : (message) پیام نوع پارامترهای ورودی و خروجی و نوع آنها را مشخص می کند، پیام می تواند شامل چند بخش باشد.
عملیات :(operation) روش های سرویس های وب بوده و دارای پیامهای ورودی وخروجی هستند.
نوع درگاه :(port type)مجموعه ای از عملیات است.
مقیدسازی :(binding) مشخص می کند چگونه عملیات مربوط به نوع درگاه فراخوانی می شود.
سرویس (service) :مجموعه ای از نقاط انتهائی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...