تعداد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های راهنمایی شده کارشناسی ارشد/دکترا:

 

 

 

تعداد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های در دست راهنمایی کارشناسی ارشد/دکترا:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • اطلاعات مربوط به پایان‌نامه:

 

 

 

 

 

۱ - الف: عنوان پایان‌نامه:
فارسی غیر فارسی
ب: نوع کار تحقیقاتی: بنیادی[۱] نظری[۲] کاربردی[۳] عملی[۴]
پ: تعداد واحد پایان‌نامه: ۶ واحد
ت: پرسش اصلی تحقیق (مسأله تحقیق):
تاثیرات ارتعاش و نویز بر عملکرد موتورهای القایی و چگونگی کاهش آن ها؟

 

 

 

 

 

 

  • بیان مسأله: (تشریح ابعاد، حدود مسأله، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه‌های مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط به پرسش‌های تحقیق، منظور تحقیق):

 

 

 

 

 

بیش از ۶۵ درصد انرژی الکتریکی در کشورهای پیشرفته توسط موتورهای الکتریکی مصرف می شود. موتورهای القایی سال ها در رشته های مختلف صنعتی بکار رفته اند که اخیرا جستجوی مناسب ترین موتور برای یک کاربرد خاص و سیستم درایو موجود مورد توجه است.
پایان نامه
امروزه نسبت به نیم قرن پیش، موتورهای الکتریکی با چگالی شار مغناطیسی زیاد در فاصله هوایی طراحی می شوند که باعث تولید نیروهای مغناطیسی چرخشی زیاد می شود و بر روی استاتور تاثیر می گذارد که غالبا با لرزش و نویزهای بالایی همراه است. از طرفی هوای احاطه شده و تحریک شده مرتعش می شود و به این ترتیب نویز آکوستیکی با قدرت بسیار کم ایجاد می گردد.
با افزایش چگالی شار و همچنین افزایش نیازهای زیست محیطی برای موتورهای القایی با نویز پائین، پیش بینی نویز به موضوع مهمی تبدیل شده است که ملزم می کند تا طراحان موتور های القایی، عوامل پیدایش ارتعاش، صوت و نویز را شناسایی و تاثیرات آن ها را پیش بینی و در کاهش و مقابله با رفتار مخرب آن ها چاره جویی نمایند.
نویز در موتورهای القایی بر اساس منبع تولید آن به سه بخش طبقه بندی می شود:

 

    1. منبع مکانیکی ۲) منیع الکترومغناطیسی ۳) منبع آیرودینامیکی

 

نویز و ارتعاش مکانیکی به ساختار مکانیکی در استاتور و رتور ارتباط دارد. در اصل به علت نقص در ساختمان، یاتاقان، حلقه های لغزان، محور، و همچنین نامتعادل شدن موتور و مشکلات شفت و کوپلینگ و… می باشد؛ لذا روتور باید طوری بالانس باشد که بتواند ارتعاش را کاهش دهد.
نویز و ارتعاش الکترومغناطیسی با تولید میدان الکترومغناطیسی ایجاد می شود و به علت تاثیرات هارمونیک های فضایی و زمانی، گریز از مرکز، متعادل نبودن فاز، ایجاد سوراخ و شکاف، اشباع مغناطیسی و … ایجاد می گردد.
هارمونیک های نیرومحرکه مغناطیسی، زمانی، شیاری، اشباع مغناطیسی و… باعث تولید گشتاور و نیروهای هارمونیکی مزاحم می شوند. امواج نیروهای شعاعی مخصوصا در بعضی از ماشین ها باعث تغییر شکل جریان مغناطیسی می شود. اگر فرکانس نیروی شعاعی با فرکانس نیروی طبیعی استاتور نزدیک یا برابر باشد، سیستم فرکانس استاتور باعث ایجاد رزونانس شده و عمدتا باعث تغییر شکل استاتور، ارتعاش و نویزهای صوتی می شود.
اصلی ترین منبع نویز آیرودینامیکی مربوط به فن یا تهویه ( بخصوص در سیستم های تهویه، هواساز) می باشد که هر مانع در جریان هوا قرار داشته باشد ایجاد نویز می کند. براساس توزیع طیفی، نویز موجود در فن به دو نوع (۱-نویز با فرکانس ۱۰۰-۱۰۰۰۰ هرتز ۲-نویز مربوط به صدا) تقسیم می شود که نویز مربوط به صدا، با افزایش فاصله بین پروانه موتور و قسمت ساکن حذف می شود.
تحقیقا پیش بینی نویز به دلیل تبدیل قسمت کوچکی از انرژی الکتریکی به انرژی آکوستیکی، مشکل تر از نمودار های گشتاور_سرعت است و از این رو تحلیل پارامترهای آکوستیکی بسیار دشوار است.
علاوه بر محاسبات الکترومغناطیسی و اقتصادی، سطح نویز و لرزش نیز قابل بررسی می باشد و نهایتا نیروی الکترومغناطیسی تحلیل می شود تا فرایند طراحی کاهش نویز پیشنهاد شود.
برای پیش بینی نویز در ماشین های الکتریکی دو روش وجود دارد:
روش جبری: محاسبه نیروی الکترومغناطیسی تاثیرگذار با بهره گرفتن از مدل تحلیلی الکترومغناطیسی یا FEM

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...