۳-۷- روایی و پایایی ابزار پژوهش:
الف)روایی: منظور از روایی این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سؤالات مندرج در ابزار دقیقاً متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد.(نائب پور و بریری، ۱۳۹۰) در این پژوهش برای رسیدن به هدف روایی ابزار دو اقدام صورت گرفته است:
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱-پس از تهیه و آماده شدن پرسشنامه مشخصات فردی محقق ساخته برای سنجش روایی از نظرات و راهنمایی‌های اساتید محترم و متخصص روانسنجی استفاده و مورد تأئید قرارگرفت.
۲- برای سنجش مؤلفه‌ها و ابعاد مد نظر در پژوهش از پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت که یک پرسشنامه‌ای با روایی بالاست استفاده شده است.
ب) پایایی:پایایی ابزار عبارت است از اینکه یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و یا صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود و خاصیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان داشته باشد.(همان منبع، ۱۵۵) با توجه به اینکه پرسشنامه ی مشخصات فردی فقط اطلاعاتی در خصوص جامعه نمونه ارائه می دهد با مشورت اساتید محترم تکمیل شده و نیازی به سنجش برای بدست آوردن پایایی نداشت. و پرسشنامه کوپر اسمیت که در تحقیات گوناگون هم مورد استفاده قرار گرفته از پایایی بالایی برخوردار می باشد برای نمونه در تحقیق شکر کن و نسیمی(۱۳۷۳) ضرایب اعتبار از طریق روش همبسته کردن نمره‌های آزمون برای پسران ۶۹% و برای دختران ۷۱% بوده و همچنین ضرایب پایایی آزمون به روش باز آزمایی برای دانش آموزان پسر و دختر به ترتیب ۹۰% و ۹۳% گزارش شده است، حیدری و همکاران(۱۳۸۴) میزان پایایی آزمون را با بهره گرفتن از روش کرونباخ ۸۹% بدست آورده است.
برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش دونیمه کردن (به علت اینکه پاسخ‌ها به صورت دو گزینه ای می باشد) استفاده شده است. ضریب پایایی برابر ۷۹/۰ به دست آمد. با توجه به اینکه ضریب بزرگتر از مقدار استاندارد ۷/۰ است نتیجه می‌گیریم پرسشنامه از پایایی درونی خوبی برخوردار است.
۳-۸- تعریف عملیاتی متغیرها:
متغیر مستقل، متغیر وابسته و متغیر‌های کنترل کننده و تعدیل کننده:
متغیر مستقل(عزت نفس): در این تحقیق عبارت است از میزان عزت نفس نوجوانانی که بعنوان نمونه آماری انتخاب شده و با بهره گرفتن از آزمون عزت نفس کوپر اسمیت مورد سنجش قرار گرفته اند و به تعبیری دیگر عبارت است از اینکه میزان مقبولیت و ارزش گذاری که فرد نسبت به خود قائل بوده و بر اثر تجزیه وتحلیل پرسشنامه ها به دست آمده است.
متغیر وابسته(بزهکاری نوجوانان): بزهکاری کلی نوجوانان مورد مطالعه است که با بررسی مشخصات فردی ارائه شده از سوی گروه سالم و غیر سالم بدست آمده است. وبه بیانی دیگر عبارت است از میزان سالم بودن و عدم گرایش به انحرافات و تخلفات شایع در جامعه نوجوانان عصر حاضر اعم از مصرف مواد دخانی، ایجادمزاحمت به نوامیس در کوچه خیابان و… .
متغیر کنترل کننده و تعدیل کننده: در این تحقیق شامل جنسیت جامعه نمونه که نوجوانان پسر یا همان مذکر بوده و یا پایه تحصیلی که پایه‌های اول و دوم دبیرستان‌های عادی دولتی ناحیه ۵ تبریز می باشد.
۳-۹- روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات:
در این پژوهش با توجه به موضوع و اهداف پژوهش که در قالب فرضیه‌های پژوهش مطرح شده، پس از جمع آوری داده‌های مورد نیاز، از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی و با بهره گرفتن از روش نرم افزار SPSS و از روش ضریب همبستگی پیرسون و از آزمون T همبسته برای تحلیل داده‌ها استفاده شده و همچنین در اتخاذ این روش ها از نظریات متخصص روانسنجی استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده‌ها و یافته‌ها
۴-۱-مقدمه:
در این فصل، اطلاعات گردآوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. تحلیل‌ها در دو قسمت آمار توصیفی و آمار استنباطی ارائه شده است. در قسمت آمار توصیفی، از متغیرهای تحقیق توصیفی کلی انجام گرفته و در قسمت آمار استنباطی، ابتدا توزیع نمرات متغیرها بررسی شده و پس از آن به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته می‌شود.
۴-۲-یافته‌های توصیفی
۴-۲-۱- مشخصات پاسخگویان:
در این قسمت مشخصات فردی افراد شرکت کننده در تحقیق از قبیل سن، مقطع تحصیلی، معدل سال قبل، میزان درآمد خانواده، در قید حیات بودن پدر و مادر و… نشان داده شده است.
الف- توزیع فراونی مربوط به سن پاسخگویان:
برای متغیر سن، فراوانی و درصد محاسبه و نمودار ستونی آن رسم شده است. در گروه سالم ۱/۳ درصد ۱۴ سال، ۴/۲۰ درصد ۱۵ سال، ۰/۴۷ درصد ۱۶ سال، ۶/۲۶ درصد ۱۷ سال و ۸/۲ درصد ۱۸ سال سن دارند. در گروه بزهکار ۹/۱۰ درصد ۱۴ سال، ۰/۱۳ درصد ۱۵ سال، ۵/۶ درصد ۱۶ سال، ۰/۱۳ درصد ۱۷ سال و ۵/۵۶ درصد ۱۸ سال سن دارند
جدول(۴-۱): توزیع فراوانیسن

 

  سن کل
۱۴ ۱۵ ۱۶ ۱۷ ۱۸
گروه سالم فراوانی ۱۱ ۷۲ ۱۶۶ ۹۴ ۱۰ ۳۵۳
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...