ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره :بررسی اثربخشی سیاستهای تامین مسکن اقشار کمدرآمد درایران(مقایسه تطبیقی برنامههای توسعه ... |
سؤالات تحقیق
-
- سیاستهای مسکن ارائه شده در برنامههای سوم و چهارم توسعه بر چه مبنایی شکل گرفتهاند؟
-
- روند تغییرات قیمت عوامل تولید در طول برنامههای سوم و چهارم چگونه بوده است؟
-
- آیا سیاستهای اتخاذ شده در راستای تامین مسکن کمدرآمدها در رسیدن به اهداف کلی خود موفق بودهاند؟
-
-
- سیاستهای مسکن کمدرآمدها در برنامههای سوم و چهارم تا چه اندازه در بهبود شاخصهای مسکن برای کمدرآمدها موفق بودهاند؟
-
پیشینه تحقیق
مسکن در زمره اساسیترین و حساسترین بخشها در برنامه ریزی توسعه اقتصادی و اجتماعی میباشد (عزیزی،۱۳۷۸) و به همراه خوراک و پوشاک از دیرباز به عنوان اصلیترین نیاز گروه های انسانی مطرح بوده است. امروزه تامین مسکن مناسب برای همه انسانها، یکی از معضلات کنونی جوامع انسانی است. از قرن ۱۸ میلادی همزمان با انقلاب صنعتی و هجوم جمعیت جویای کار از روستا به شهر مسئلهای به نام مسکن نمایان می شود(شوای, ۱۳۷۵) در سال ۱۹۵۰ تقریبا ۷۳۰ میلیون نفر از مردم در شهرها زندگی میکردند،(۲۹% درصد از مردم دنیا)، امروزه ۳٫۳ بیلیون یعنی حدود ۵۰ درصد از کل مردم دنیا در شهرها ساکناند، سازمان ملل ،جمعیت ساکن در شهرها را برای سال ۲۰۳۰ ، ۵ بیلیون نفر تخمین زده است که معادل ۶۰ درصد از کل جمعیت جهان در آن زمان را تشکیل میدهد. طبق آخرین آمار، جمیعت شهری دنیای درحالتوسعه به تنهایی حدود ۵٫۳ بیلیون نفر در سال ۲۰۵۰ خواهد بود. واضح است که بهمنظور سازگاری با افزایش جمعیت شهری، میلیونها مسکن جدید باید ایجاد شود. پیش بینیها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۳۰ بیشتر از ۲٫۸ میلیون نفر فاقد مسکن مناسب بوده و نیازمند مسکن و خدمات شهری میباشند. تقاضای مسکن با توجه به افزایش تعداد خانوارها در طول ده سال آینده حدود ۸۷۷ میلیون واحد مسکونی برآورد شده است. این امر متضمن نیاز وسیع به تولید مسکن در هر سال است، حداقل برای دهه ی پیشرو (Bredenoord & van Lindert, 2010)شاید بتوان گفت که مشکل مسکن در همه جای دنیا وجود دارد، اما در کشورهای درحالتوسعه به دلیل رشد سریع جمعیت و شهرنشینی، مهاجرتهای داخلی، فقدان منابع مالی کافی، مشکلات مربوط به عرضه زمین، تامین مصالح ساختمانی و کمبود نیروی انسانی متخصص و مهمتر از همه نبودن خطمشی، سیاستگذاری و برنامه های مناسب در خصوص زمین و مسکن این مشکل به صورت حاد و بحرانی در آمده است. در این قبیل کشورها تخصیص اعتبار به بخش مسکن معمولا در مقایسه با سایر بخشهای اقتصادی پایینتر است و کمتر توجهی به این واقعیتهای مهم می شود که بخش مسکن یک سرمایه گذاری در توسعه منابع اجتماعی و انسانی است و امکان بالایی برای اشتغال فراهم می آورد. براساس برآورد سازمان ملل بهمنظور حل مشکل مسکن در کشورهای درحالتوسعه باید همه ساله به ازای هزار نفر جمعیت ۱۰ واحد مسکونی ساخته شود. در حالی که به ازای هر هزار نفر بندرت به ۲ تا ۳ واحد مسکونی ساخته می شود(پورمحمدی, ۱۳۸۵). بزرگترین مشکلی که کشورهای مختلف با آن دست و پنجه نرم می کنند تامین مسکن برای اقشار کمدرآمد است. در واقع میتوان گفت که اقشار کمدرآمد به نوعی در برنامه های تامین مسکن فراموش شده اند. “کمدرآمدها در طرحهای شهری و برنامه های مسکن، کراراً و به گونه ای شگفتآور، شهروند به حساب نیامدهاند؛ یعنی جایی در برنامه ریزی رسمی برای آنها در نظرگرفته نشده است” (غمامی, اطهاری, & خاتم, ۱۳۸۶) با توجه به اینکه تقریبا همه کشورهای جهان با مساله مسکن مواجه می باشند، این مشکل و پیامدهای آن بسیاری از کشورها را به تکاپو واداشته است تا اقدامات موثرتر و بیشتری برای حل این معضل به عمل آورند و از این رهگذر زمینه مناسبتری برای بهرهمندی شهروندان از ثمرات زندگی شهری فراهم آید. براین اساس تاکنون برنامه ها و سیاستهای مختلفی برای مشکل مسکن ارائه شده است. سیاستهایی که معمولاً برخاسته از شرایط ساختاری حاکم بر زمانه خود است. این سیاستها گاهی اوقات منتج به نتایج مثبت بوده ولی در برخی از موارد منجر به شکست شده و منابع مالی و زمانی بسیاری را بههدر داده است.
-
- خدایی و میره در مقالهای[۲]سیاستهای تامین مسکن گروه های کمدرآمد را در سطح جهان به چهار دسته ۱- سیاست ساخت مسکن،۲- سیاست تامین مالی مسکن،۳- سیاست زمین و خدمات و ۴- سیاستهای منتج از راهبرد توانمندسازی تقسیم نموده اند و ضمن تشریح هر یک از این سیاستها در کشورهای با ساختار فدرال، غیر فدرال و کشورهای دولت رفاه و کشورهای توسعه نیافته مورد تحلیل قراردادهاند. از مهمترین یافتههای این مقاله تغییر کانون توجهات از برنامه های فیزیکی و حرکت به سمت سیاست توانمندسازی در تامین مسکن برای اقشار کمدرآمد میباشد. در پایان این پژوهش با توجه به بررسی تجارب کشورهای مختلف در تامین مسکن نیازمندان، به نکاتی اشاره می شود که توجه به آنها، زمینه مناسبی برای برنامه ریزی و سیاستگذاری تامین مسکن گروه های کمدرآمد شهری در ایران فراهم می آورد (خدائی & میره, ۱۳۹۰).
-
- داوودپور و ابراهیمزاده در پژوهشی[۳]به بررسی بخش مسکن در برنامه های توسعه اقتصادی قبل از انقلاب تا برنامه چهارم توسعه اقتصادی بعد از انقلاب میپردازند. در این مقاله علاوه بر ارائه آمارهای مختلفی در ارتباط با میزان تولید مسکن، روند رشد جمعیت، هزینه های تخصیص داده شده در هر برنامه به بخش مسکن، تراکم نفر در واحد مسکونی به بررسی و مقایسه سیاستهای اتخاذ شده در برنامه های توسعه پرداخته است و با اشاره به این امر که حضور دولت ناکارآمد و ضعیف بوده و نه تنها قادر به سیاستگذاری مؤثر در جهت هدایت بخش مسکن به پاسخگویی نیازهای سکونتی گروه های کمدرآمد جامعه نبوده است بلکه منابع و تجهیزات بخش مسکن را در نقطه مقابل مسکن محرومان بکار گرفته است. در ادامه پژوهشگران بر این اعتقادند که طرح مسکن اجتماعی در برنامه های دوم و سوم در پاسخ به ناکامیهای سیاستهای گذشته بوده و اجرای این طرح بهعنوان یکی از شیوه های تامین مسکن می تواند در برنامه چهارم تحت عنوان مسکن مهر تا حدودی جامه عمل بپوشد(داوودپور & ابراهیم زاده, ۱۳۹۰).
-
- لطیفی در پایان نامه خود تحت عنوان” ارزیابی اقتصادی پروژههای مسکن استیجاری با تمرکز بر روی کمدرآمدها” به ارزیابی پروژه های مسکن استیجاری که برای گروه های کمدرآمد جامعه ساخته شده اند پرداخته است و با بررسی ۱۸ پروژه به این نتیجه دست یافته که سرمایه گذاری در این بخش توجیه اقتصادی نداشته و نهایتا پیشنهاداتی را ارائه نموده است از جمله اینکه با در نظر گرفتن نیازهای فرهنگی و اجتماعی خانوارهای کمدرآمد و استانداردهای لازم در احداث واحدهای مسکونی، یک الگوی سکونت جدید برای این خانوارها تعریف شود، بهگونه ای که بتواند هزینه های سرمایه گذاری را کاهش و به تبع آن بازدهی سرمایه گذاری را افزایش بدهد(لطیفی, ۱۳۸۵).
-
- اطهاری در مطالعه ای[۴] ضمن تبیین مفهوم فقر مسکن، در شهرها و روستاهای ایران، اذعان میدارد، نبود سیاست اجتماعی تامین مسکن، یا کاستیهای نظامهای برنامه ریزی مسکن و تامین اجتماعی و نبود هماهنگی و همپوشانی بین آنها علت اصلی عدم توفیق دولت در امحاء فقر مسکن و از اینرو عدالت اجتماعی است(اطهاری, ۱۳۸۴).
-
- پرهیزگار و همکارانش در پژوهشی[۵] به موضوع تغییر در ساختار جمعیت کشور طی دهههای گذشته پرداخته و میزان هماهنگی و همراهی نظام برنامه ریزی مسکن با این تحول ساختاری را در به دست دادن تعریفی دقیق از گروه هدف برنامه بررسی می کنند، همچنین میزان انطباق نظام برنامه ریزی را با تحولات ساختاری جمعیت و خانوار کشور در فاصله سالهای ۱۳۸۳-۱۳۲۷ مورد توجه قرار می دهند. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که نظام برنامه ریزی نسبت به تحول وسیع و گستردهای که در ساختار جمعیتی بهوقوع پیوسته، بیاعتنا مانده و به تغییر عمده در ویژگیهای گروهی که نیاز اصلی به مسکن را تشکیل می دهند، عکس العملی متناسب تدارک ندیده است(پرهیزگار, امچکی & افتخاری, ۱۳۸۶).
-
- دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن در فصلنامه علمی اقتصاد مسکن مقالهای[۶] را ارائه داده است که در آن ضمن بررسی وضعیت مسکن در کشور و سیاستهای حمایتی که دولتها برای بهبود وضعیت آن در پیش گرفتهاند، نگاهی به رویکردهای جدید در زمینه مسکن کمدرآمدها با تاکید بر طرح مسکن مهر داشته است. در این مقاله، پروژه مسکن مهر به عنوان رویکردی نو در عرصه مسکنسازی در کشور مطرح شده است که اگر در اجرای آن کیفیت فدای کمیت نشده باشد، در ابعاد مختلف تاثیرات مثبتی داشته و توانسته در بعد فنی با فرهنگسازی برای انبوهسازی و صنعتیسازی تحولات مثبتی را ایجاد نماید (دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن, ۱۳۸۹).
-
- فرهادیپور و رستمی در پژوهش[۷] خود، سیاستهای کشور چین را بویژه در مواجهه با تامین مسکن کمدرآمدها مورد مطالعه قرار دادهاند و نهایتا درسهایی را برای کشورهای درحالتوسعه از جمله ایران به طور خلاصه و مفید در جهت بهبود اقتصاد بویژه در زمینه مسکن ارائه نموده اند(فرهادی پور & رستمی, ۱۳۸۹).
-
- آقای ارگودن در پژوهشی[۸]با تاکید بر این که کشورهای درحالتوسعه به رغم پیشرفت قابل ملاحظه در زمینه تعیین و تنظیم سیاستها در سالهای اخیر و تسهیل انتقال نقش بخش عمومی در راستای تقویت استراتژی های توانمندسازی و تمرکز روی به کارگیری پتانسیل و ظرفیت بخش خصوصی، هنوز نتوانستهاند در تحویل و ارائه مسکن کمدرآمدها به حد مطلوب و مورد انتظار برسند، معتقدند این امر ناشی از محدودیتها و کاستیهایی در زمینه استراتژی های اجرایی مؤثر، توسعه ضعیف امنیت حق تصدی عدم کفایت سیستم مالی مسکن و عواملی از این دست میباشند. ایشان با توجه بهدستور کار سازمان ملل که حاکی از سرپناه کافی برای همگان از طریق بهکارگیری فعالیتهای گوناگون در زمینه های خلق دانش، تسهیل اطلاعات و مبادله تجربیات، ارتقای آگاهی و سطح حمایت، مشورت و تنظیم سیاست و همکاری فنی میباشد و عمده این فعالیتها به طور ویژه بر روی نیاز گروه های کمدرآمد و سایر گروه های آسیبپذیر متمرکز هستند، به بررسی نیاز به مسکن کمهزینه می پردازد(ارگودن & رستمی, ۱۳۸۹).
-
- کیوانی و همکارانش در پژوهشی[۹] به بررسی ده سال اول(۸۹-۱۹۷۹) اجرای قانون زمین شهری در ایران بهمنظور ظرفیت سیاستهای توانمندسازی بازار برای تامین مسکن کمدرآمدها پرداختهاند. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که حکومتها نقش چندان با اهمیت و تاثیرگذاری در تامین مسکن کم و متوسطدرآمدها با تامین مستقیم زمین شهری در موازات با بازارها نداشتهاند. محققین بر این اعتقادند که بهترین راه پیشرو می تواند ترکیب رویکردهای توانمندسازی بازار که عملکردهای سازمانهای پایهای را توسعه میدهد و نیز مداخلات پیشگیرانه دولت برای توسعه بانکهای زمین عمومی بهمنظور دسترسی بهتر به زمین ارزانتر برای طیفی از سازندگان مسکن شامل خانوادهها و توسعهدهندگان خصوصی و تعاونیها باشد (Keivani, et al., 2008).
-
- هاریس و کنوین در سال ۲۰۰۳ در مقالهای[۱۰]سه سطح در انقلاب سیاستهای مسکن بین المللی را از سال ۱۹۴۵ به بعد مورد بررسی قرار دادهاند. این سه سطح شامل ۱- مسکن عمومی (۱۹۶۰-۱۹۴۵)،۲- سیاست زمین و خدمات (۱۹۸۰-۱۹۷۲) و۳- توانمند سازی بازار (۱۹۸۰ تا کنون) می شوند. آنها ضمن ارائه تعاریف و پیشینهای برای هر یک از سیاستهای ذکر شده، با بررسی مطالعات گستردهای که در این زمینه ها صورت گرفتهاند چنین نتیجه گرفتند که سازمانهای مختلف هرگز مسکن عمومی را تایید نکرده و بیشتر بر آمیختگی دو سیاست حمایت از بازار و خودیاری تاکید داشته اند. در این پژوهش، نویسندگان به بررسی و تجزیهوتحلیل عواملی که بر اتخاذ چنین سیاستهایی موثر بوده است، پرداختهاند (Harris & Ceinwen, 2003).
-
- در پژوهشی[۱۱]که در هند توسط آقای تام صورت گرفته است به کمبود ۱۷٫۶ میلیونی مسکن در این کشور اشاره نموده و اذعان می دارد که صاحب خانه شدن بویژه برای قشر کم و متوسطدرآمد به رویایی که به سختی قابل دستیابی است، تبدیل شده است. بنابراین او بهرهوری از تکنولوژی خانهسازی که از مولفههایی چون پایداری زیستمحیطی، خلاقیت و مقرونبهصرفگی برخوردار باشد را امری ضروری در راستای توانمندی مردم معمولی برای ساختن خانههایی که قابل پرداخت باشند، میداند. محقق فاکتورهایی از قبیل ساخت فنی، امنیت و رضایتمندی ذهنی را به عنوان عواملی که در جهت کاهش قیمت از اهمیت زیادی برخوردارند را در کشور هند مورد بررسی قرار داده است. نتیجه تحقیق نشان میدهد که استفاده از تکنولوژی مسکن ارزان حدود۲۶٫۱۱% و ۲۲٫۶۸% در مقایسه با ساختوساز سنتی می تواند هزینه ساختمان را کاهش دهد. بنابراین میتوان گفت که بهرهوری از تکنولوژی مسکن ارزان منجر به صرفه اقتصادی صنعت خواهد شد(W.Y. Tam, 2011).
-
- بونال و همکاران مقالهای[۱۲]را در سال ۲۰۱۲ در ارتباط با تفاوت مدت زمان انتظار خانوارهای اروپایی و غیراروپایی برای دستیابی به مساکن اجتماعی ارائه دادند. نتایج تحقیق نشان میدهد که خانوارهای غیر اروپایی مدت زمان بیشتری را در انتظار دستیابی به این مساکن سپری می کنند. بنابراین چنین گمان میرود که تخصیص مسکن اجتماعی آنطور که ادعا می کند، بر اساس معیارهای اجتماعی صورت نمیگیرد (Bonnal, Boumahdi, & Favard, 2012).
-
- با توجه به تغییرات گسترده در ارائه مسکن شهری در چین بعد از سال ۱۹۸۰ آقایان ونگ و موری در مطالعه ای[۱۳]دلایل اولیه تغییر سیاست در چین را در شرایط فعلی بررسی نموده و اهمیت این تغییرات در چارچوبهای نظری و مفهومی استفاده شده در مطالعات تطبیقی مسکن را نمایان میسازند. مولفههایی چون خصوصیسازی و تجاریسازی سیستم مسکن اجتماعی چین را به بازار مسکن پویایی تبدیل نمود اما مشکلات اقتصادی در این بازار نمایان شدند. لذا حکومت در سطح ملی سیاستهای جدیدی را برای حمایت از مساکن اجتماعی و ارزان قیمت ارائه داد و در سطح محلی برنامه های ارائه مسکن اجرا شدند اما مقیاس و تاثیر آنها محدود بود چراکه در سطح محلی رشد اقتصادی و امنیت زمین محلی که به مالیات مربوط میشد اولویت بیشتری داشت. نویسندگان بر این اعتقادند که سطح جدید سیاستها باید چندین رویکرد را شامل شوند تا به طور موفقتری عمل کنند (Wang & Murie, 2011).
-
- آقای مایور در تز کارشناسی ارشد با عنوان “Low-income Housing in Kampala, Uganda: A Strategy Package to Overcome Barriers for Delivering Housing Opportunities Affordable to the Urban Poor” به بررسی تامین مسکن کم درآمدها در اوگاندا توسط شرکتهای خصوصی میپردازند (mayer, 2011).
-
- هیرما به بررسی چگونگی عملکرد شاخص های مسکن در توسعه سیاستهای مسکن در کشورهای اروپایی پرداخته است (Heerma, 1993).
-
- آقای هانگ در مقاله ای[۱۴] به بررسی سیاستهای تامین مسکن کمدرآمدها در چین می پردازد. طبق مطالعات انجام شده در این مقاله، در حال حاضر دو نوع سیاست تامین مسکن کمدرآمدها در چین وجود دارد که شامل مسکن اجارهای ارزانقیمت[۱۵] و مسکن مقرونبهصرفه و راحت[۱۶] می باشند.(Huang, 2012).
-
- نوچی و هرناندز به بررسی مسکن ارزانقیمت انبوه با بهره گرفتن از روش های سنتی در مکزیک پرداختهاند که گروه هدف این نوع مساکن قشر کم و متوسطدرآمد میباشند (Noguchi & Hernandez-Velasco, 2005).
-
- یو در پژوهشی[۱۷] به بررسی برخی از مشکلات و عواملی که منجر به فشار مسکن بر افراد کمدرآمد در سیدنی میشوند، پرداخته است. از نظر ایشان ترکیبی از حباب قیمت مسکن، کاهش مقرونبهصرفگی مسکن که منجر به کاهش در نرخ مالکیت می شود و کمبود سهم مسکن ارزانقیمت، دلیل عمده مشکلات شهر میباشند. به اعتقاد ایشان بهمنظور بهبود بازار مسکن و برآورده نمودن نیاز مسکن مردم، نیاز ضروری به تغییر سیاست دولت، درک عمومی از سرمایه گذاری در ملک و جلوگیری از رفتارهای سودجویانه در بازار ملک می باشد (Yu, 2005).
فرضیه تحقیق
-
- خاستگاه اتخاذ سیاستهای مسکن، تحولات اقتصادی و اجتماعی و جبران کمبودهای برنامههای پیشین بوده است.
-
- به نظر میرسد قیمت عوامل تولید در طول برنامههای سوم و چهارم روندی صعودی داشته است.
-
- بررسیها نشان میدهد سیاستهای اتخاذ شده در راستای تامین مسکن کمدرآمدها در رسیدن به اهداف کلی خود موفق نبودهاند.
-
- به نظر میرسد شاخصهای مسکن، برای کمدرآمدها در طول برنامههای سوم و چهارم چندان بهبود نداشته است.
روش تحقیق
روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی- تحلیلی با رویکرد توسعهای می باشد. بنابراین از طریق جستجو در ادبیات و مباحث نظری مرتبط با تحقیق، جزئیات مربوط به مسئله تحقیق استخراج شده و با بهره گرفتن از روشهای کتابخانهای و اسنادی، اطلاعات لازم جمعآوری شده و از طریق ابزارهای تحلیل داده ها از جمله جداول و نمودارها، دستهبندی خواهند شد و نهایتا با بهره گیری از تحلیل قیاسی به تجزیهوتحلیل اطلاعات خواهیم پرداخت. در این روش تجزیهوتحلیل علاوه بر اینکه اطلاعات جمع آوری شده بهصورت توصیفی مورد تجزیهوتحلیل قرار میگیرند، با یکدیگر نیز مقایسه میشوند. با بهره گرفتن از این روش به مقایسه برنامههای حمایت از مسکن کمدرآمدها در طول دوره برنامه سوم و چهارم پرداختهایم. این روش تحلیل در بخش تجزیهوتحلیل شاخصهای مسکن به درک تغییرات شاخصها در طول دو دوره مورد بررسی کمک شایانی نموده است.
مراحل تحقیق
انتخاب موضوع
بیان مسئله
مشخص کردن جامعه مورد بررسی
پیشینه تحقیق
هدف
فرضیه
سوالها
بیان گزاره های مسئله
مشخص کردن متغیرها و مقیاس سنجش آنها
انتخاب روش تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-01] [ 10:57:00 ب.ظ ]
|