تهیه کاتالیزگرهای نانومغناطیسی جدید.
استفاده از کاتالیزگرهایی با قابلیت جداسازی آسان و به کارگیری مجدد از آن در واکنش.
۴-۲- بررسی واکنش های اکسایش سولفیدها به سولفوکسیدها
همانطورکه گفته شد، سولفوکسیدها حدواسط های مهمی در تهیه ی مواد دارویی و بیولوژیکی هستند. روش های زیادی برای سنتز این ترکیبات وجود دارد که بسیاری از آنها دارای معایبی از قبیل طولانی بودن زمان واکنش، سمیت واکنشگرها، گزینش پذیری پایین آن ها، ، دمای بالا، راندمان پایین، اکسایش اضافی سولفوکسید و تبدیل آن به سولفون، استفاده از معرف ها و کاتالیزگرهای گران و سمی، جداسازی یا بازیافت دشوار و پرهزینه کاتالیزگر و وجود فلز باقی مانده در محصولات می باشند. به همین دلیل روش هایی که بتوانند این معایب را برطرف کنند، مورد توجه هستند. با توجه به این نکات، در این پایان نامه سولفوکسیدها از اکسایش سولفیدها سنتز شدند.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۳- بررسی طیف XRD مربوط به کاتالیزگرهای Zr(IV)-Isatin-Fe3O4 و Cu(II)-Isatin-Fe3O4
Zr(IV)-Isatin-Fe3O4 و Cu(II)-Isatin-Fe3O4 کاتالیزگرهای نانو مغناطیسی می باشند. این کاتالیزگرها اسیدی بوده، و قابلیت استفاده مجدد را هم دارا می باشند. ساختار بلوری نمونه های سنتز شده با پراش X-ray شناسایی شده اند. زاویه پراش ۲۰ تا ۸۰ آنگستروم، Ɵ۲ با سرعت /min°۱ استفاد ه شد.
شکل (۴-۱)، یک ساختار اسپینل را برای Fe3O4 نشان می دهد. طیف Fe3O4، دارای هفت طرح، درƟ۲ برابراست با ۳۲۱۲/۲۱، ۲۷۹۷/۳۵، ۵۹۳۱/۴۱، ۶۸۰۳/۵۰، ۱۷۵۵/۶۳، ۵۵۶۸/۶۷ و ۵۱۱۷/۷۴ می باشد که به ترتیب مربوط است به الگوهای،) ۱۱۱)، (۲۲۰)، (۳۱۱)، (۴۰۰)، (۴۲۲)، (۵۱۱)، (۴۴۰). این الگوها با الگوهای استاندارد تطبیق داده شده است.
شکل(۴-۱)
طیف Fe3O4، NH2- Fe3O4، ، Imine-Fe3O4و Zr(IV)-Isatin-Fe3O4وکاتالیزگر یک بار استفاده شده بعد از واکنش، که برروی هم قرار گرفته شده در شکل (۴-۲) آورده شده است.
شکل(۴-۲)
طیف Fe3O4، NH2- Fe3O4، Imine-Fe3Oو Cu(II)-Isatin-Fe3O4وکاتالیزگر یک بار استفاده شده بعد از واکنش، که برروی هم قرار داده شده در شکل (۴-۳) آورده شده است.
شکل(۴-۳)
مساوی بودن تعداد الگوها در کاتالیزگرعامل دارشده ، نشان دهنده ی حفظ ساختار اسپینل هسته ی آهن و همچنین برای طیف های نانوذرات عامل دار شده شدت پیک XRD، کاهش قابل توجهی را نشان می دهد (شکل ۴-۲) و(شکل ۴-۳) این کاهش شدت، نشان می دهد که عامل دار شدن برای Fe3O4 رخ می دهد. طرح XRD برای Fe3O4 عامل دار شده، نشان می دهد که نظم ساختاری مواد، بعد از عامل دار شدن تغییر نمی کند. همچنین، طیف XRD، کاتالیزگر استفاده شده نشان می دهد که ساختار اسپینل هسته آهن در طی واکنش کاتالیزگر پایدار مانده وساختار فیزیکی آنها آسیبی نمی بیند.
۴-۴- بررسی TGA مربوط به کاتالیزگر Zr(IV)-Isatin-Fe3O4
نمودارهای دمایی (TGA) مربوط به طیف NH2- Fe3O4، Imine-Fe3O4 ، Zr(IV)-Isatin-Fe3O4 که برروی هم گذاشته شده در شکل (۴-۴) نشان داده شده است. تفسیر طیف مربوطه در زیر آورده شده است.
شکل(۴-۴)
در نمونه Amine-Fe3O4:
سه مرحله کاهش وزن قابل مشاهده است، که در مرحله اول از دمای ۲۵ تا C˚ ۲۴۵ حدود ۵۸/۲% کاهش وزن داشته که مربوط به واجذب رطوبت جذب شده در نمونه است. در مرحله دوم و سوم از دمای ۲۴۵ تا C˚ ۸۰۰ حدود ۸۷/۵% کاهش وزن داشته است که مربوط به احتراق گرو های آمینی است.
در نمونه Imine-Fe3O4:
سه مرحله کاهش وزن قابل مشاهده است، که در مرحله اول از دمای ۲۵ تا C˚ ۲۴۵ حدود ۵۹/۴% کاهش وزن داشته که مربوط به واجذب رطوبت جذب شده در نمونه است. در مرحله دوم و سوم از دمای ۲۴۵ تا C˚ ۸۰۰ حدود ۹۷/۱۰% کاهش وزن داشته است که مربوط به احتراق گرو های ایمینی است.
در نمونه Zr-Imine-Fe3O4:
سه مرحله کاهش وزن قابل مشاهده است، که در مرحله اول از دمای ۲۵ تا C˚ ۲۴۵ حدود ۷۷/۵% کاهش وزن داشته که مربوط به واجذب رطوبت جذب شده در نمونه است. در مرحله دوم و سوم از دمای ۲۴۵ تا C˚ ۸۰۰ حدود ۱۷/۱۱% کاهش وزن داشته است که مربوط به احتراق گرو های آلی است.
۴-۵- تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) مربوط به Fe3O4
در شکل (۴-۵) دو نمونه عکس از Fe3O4مربوط به SEMبا اندازه های مختلف آورده شده است. اندازه های نشان داده شده در عکس سمت چپ نشان دهنده ی این است که اندازه ی ذرات Fe3O4 در حد نانو می باشند.

شکل(۴-۵)

۴-۶-بررسی FT-IR مربوط به Fe3Oو Fe3O4عامل دار شده ی آن
طیف FT-IR مربوط به Fe3O4 و طیف های روی هم انداخته شده ی Fe3O4 و Fe3O4 عامل دار شده (Fe3O4-NH2، Isatin- Fe3O4، Zr(IV)-Isatin-Fe3O4 و Cu(II)-Isatin-Fe3O4) به ترتیب در شکل های شکل(۴-۶) و شکل(۴-۷)آورده شده است. طیف سنجی FT-IR، برای تشخیص گروه های عاملی آلی موجود در این ترکیبات، مورد استفاده قرار گرفته است. پیک بالای cm-1 ۳۰۰۰ مربوط به ارتعاش کششی متقارن و نامتقارن OH که بروی سطح آهن تثبیت شده است را نشان می دهد. در ناحیه ی پایین تر از cm-1 ۷۰۰ پیک های مربوط به Fe-O دیده می شود. همچنین پیک موجود در ناحیه ی cm-1 ۴۱/۱۰۱۲ مربوط به تشکیل پیوند Fe-O-Si می باشد. پیک موجود در cm-1 ۶۴/۱۶۱۸ مربوط به تشکیل پیوند C=Nکه از واکنش یک گروه آمینی با یک گروه کربونیلی بدست می آید. در نواحی cm-1 ۱۲/۱۶۲۶ودر cm-1 ۱۲/۱۶۲۴که به ترتیب مربوط به شیفت پیوند C=N دوکاتالیزگر (Zr(IV)-Isatin-Fe3O4) و ((Cu(II)-Isatin-Fe3O4 نسبت به ایمین می باشد.که دلیلی بر تشکیل دو کاتالیزگر می باشد. همچنین از دو کاتالیزگر بعد از واکنش نیز طیف مربوطه گرفته شده که نشان می دهد کاتالیزگرها بعد از استفاده در واکنش بدون تغییر می مانند.

شکل(۴-۶)
شکل(۴-۷)
۴-۷- اکسایش سولفیدها به سولفوکسیدها در حضور Zr(IV)-Isatin-Fe3O4
در سیستم طراحی شده برای این بخش از پایان نامه، از Zr(IV)-Isatin-Fe3O4 به عنوان کاتالیزگر استفاده شد که به اکسایش سولفیدها به سولفوکسیدها، کمک می کند. این واکنش، در دمای °C35 و در حلال اتانول انجام شده است.
۴-۸- بررسی واکنش اکسایش سولفیدها با کاتالیزگر Zr(IV)-Isatin-Fe3O4 در حلال های مختلف
برای تعیین حلال واکنش، واکنش متیل فنیل سولفید (۱ میلی مول) با ۴/۰ میلی لیتر پراکسید هیدروژن در حضور ۰۳/۰ گرم ازکاتالیزگر Zr(IV)-Isatin-Fe3O4 در دمای C °۳۵ و در حلال های مختلف انجام شد (جدول ۴-۱) همانطورکه مشاهده می شود حلال اتانول مناسب ترین حلال بوده، و واکنش در مدت زمان ۲۷۰دقیقه و با بازده ۹۹% انجام گرفت.
جدول ۴-۱: بررسی واکنش اکسایش متیل فنیل سولفید با کاتالیزگر Zr(IV)-Isatin-Fe3O4 در حلال های مختلف و دمای C °۳۵a

bبازده (%) حلال ردیف
—- -nهگزان ۱
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...