شکل ‏۴‑۹: نتایج شبیه­سازی رفتار ماسه پرتوی در حالت زهکشی شده برای ۳۰= α (a) اجزای تنش- کرنش انحرافی (b) تنش انحرافی- کرنش اصلی ماکزیمم © کرنش حجمی-کرنش انحرافی (d) عدم هم­محوری جهت تنش و نمو کرنش
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل ‏۴‑۱۰: تغییرات (a) مسیر تنش و (b) کرنش برشی پلاستیک بر روی صفحات فعال در حالت زهکشی شده برای ۳۰= α
در شکل ‏۴‑۹ عدم هم­محوری تنش اصلی و نمو کرنش اصلی نشان داده شده است. در این حالت نیز مشابه با رفتار توضیح داده شده در قسمت­ های قبل، تا قبل از آغاز کرنش­های برشی پلاستیک در نمونه هم­محوری مشاهده می­گردد. با آغاز کرنش­های پلاستیک عدم­ هم­محوری افزایش یافته و به ۱۳ درجه می­رسد. با توسعه کرنش­های پلاستیک و نزدیک شدن به پوش گسیختگی تمایل به هم­محوری مشاهده می­ شود و در انتهای بارگذاری تفاوت جهت نمو کرنش و تنش به کمتر از ۱ درجه می­رسد. در این حالت به این دلیل که در هنگام گسیختگی در صفحه ۱۳، صفحات بیشتری به پوش گسیختگی مربوط به خود نزدیک­تر شده اند، میزان هم­محوری مشاهده شده بیش­تر است.
شکل ‏۴‑۱۱: تغییرات نمو کرنش­های اصلی پلاستیک در حالت زهکشی شده برای ۳۰= α
در شکل ‏۴‑۱۱ تغییرات نمو کرنش­های پلاستیک نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می­ شود  دارای مقداری مثبت و  دارای مقداری منفی است. بنابراین در این حالت کسر اول در رابطه ۴-۴ افزایش یافته و کسر دوم باعث کاهش تاثیر کسر اول می­ شود. همچنین به این علت که در این حالت مقدار  حین بارگذاری صفر است میزان افزایش کسر اول و کسر دوم کم­تر بوده و لذا تغییرات بسیار کند­تر رخ می­دهد.
در شکل ‏۴‑۱۲رفتار خاک حین بارگذاری در راستای ۴۵ درجه نمایش داده شده است. در این راستای بارگذاری مقدار تنش­های قائم و افقی ثابت بوده و تنش برشی تا گسیخته شدن نمونه، به آن اعمال شده است. مشابه با حالت­های قبلی با توجه به تغییر راستای بارگذاری در بیضی مقاومت، پوش گسیختگی در صفحات مختلف عوض شده است. مقاومت در این حالت با توجه به اعمال برش بسیار کاهش یافته است.
مسیر تنش بر روی صفحات فعال در این بارگذاری و همچنین کرنش­های برشی پلاستیک به وجود آمده بر روی آن­ها در شکل ‏۴‑۱۳ آورده شده است. همانطور که در این شکل مشخص است صفحه ۱۳ صفحه گسیختگی نمونه است. همچنین صفحات ۹و ۱۰ در این حالت تنها در رفتار الاستیک نمونه شرکت داشته و در رفتار پلاستیک نمونه بی تاثیرند. عدم هم­محوری نمونه در این راستا در شکل ‏۴‑۱۲ نشان داده شده است. همان­طور که مشاهده می­ شود در این حالت رفتار بسیار هم­محور می­باشد و بنابراین در این شکل برای نمایش بهتر رفتار در بین زوایای ۴۰ تا ۵۰ درجه نمایش داده شده است. مشابه با حالت­های قبلی در رفتار الاستیک هم­محوری را شاهدیم و با آغاز کرنش­های پلاستیک عدم هم­محوری بروز می­ کند. همچنین مشاهده می­گردد که با افزایش تنش انخرافی ابتدا نمونه به هم­محوری و پس از آن به عدم هم­محوری تمایل دارد. این رفتار را با توجه به تغییرات نمو کرنش­های پلاستیک نمونه می­توان توجیح نمود (شکل ‏۴‑۱۴). مشاهده می­ شود که در این حالت در ابتدای بارگذاری مقدار نمو کرنش­ها اندک است و بنابراین تمایل به هم­محوری را شاهدیم. با افزایش تنش انحرافی بیش از kPa 150 در نمونه  رشد بیش­تر داشته و بنابراین تمایل به عدم هم­محوری رخ می­دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل ‏۴‑۱۲: نتایج شبیه­سازی رفتار ماسه پرتوی در حالت زهکشی شده برای ۴۵= α (a) اجزای تنش- کرنش انحرافی (b) تنش انحرافی- کرنش اصلی ماکزیمم © کرنش حجمی-کرنش انحرافی (d) عدم هم­محوری جهت تنش و نمو کرنش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل ‏۴‑۱۳: تغییرات (a) مسیر تنش و (b) کرنش برشی پلاستیک بر روی صفحات فعال در حالت زهکشی شده برای ۴۵= α
شکل ‏۴‑۱۴: تغییرات نمو کرنش­های اصلی پلاستیک در حالت زهکشی شده برای ۴۵= α
شبیه سازی رفتار خاک تحت بارگذاری تک­سویه در زاویه ۶۰ درجه در شکل ‏۴‑۱۵ و مسیر تنش بر روی صفحات فعال در شکل ‏۴‑۱۶ نمایش داده شده است. همان­طور که درشکل ‏۴‑۱۵ مشاهده می­ شود، تنش قائم حین اعمال تنش انحرافی کاهش می­یابد و تنش مماسی و شعاعی افزایش می­یابند بنابراین این آزمایش از نوع کششی است. مقاومت نمونه در این حالت نیز با توجه به بیضی مقاومت بر روی صفحات مختلف تغییر می­ کند و مشاهده می­گردد که مقاومت نمونه کاهش یافته است. در این حالت صفحه ۱۲ زودتر از سایر صفحات به پوش گسیختگی خود می­رسد و دچار شکست می­گردد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...