یک برنامه درسی به قصد ایجاد تغییرات در رفتار یادگیرنده اجرا می شود،این تغییرات همان،اهداف برنامه است(لوی به نقل از مشایخ،۱۳۷۸). اولین قدم در طرح برنامههای آموزشی تعیین هدفهای آموزشی است. هدفها، غایات و نتایج حاصل از آموزشاند که مدرس یا سازمانهای آموزشی به منظور دستیابی به آنها

 

۳۴ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

آموزشها را ارائه میکنند. نتایج نهایی، همان توانایی های پایانی فراگیران اعم از دانسته ها، مهارتهای عملی و گرایشهای مختلف ناشی از آموزش است که ارائه آموزش را توجیه و تفسیر میکند. هدفها، سنگ زیربنای هر آموزش را تشکیل میدهند. آموزشی که هدف نداشته باشد، هیچگونه معیاری برای سنجیدن صحت و سقم محتوای آموزش در اختیار قرارنمیدهد و به طور خلاصه باید گفت که آموزش بدون هدف بهتر است انجام نشود(فردانش، ۱۳۸۰). آنچه مسلم است فلسفه حاکم برنظام آموزشی زمانی که مورد اعتقاد مسئولان، برنامه ریزی و مجریان برنامههای آموزشی و درسی یک جامعه باشد نقش موثری در تعیین ماهیت و کیفیت هدفهای انتخاب شده ایفا خواهد کرد و اثرات غیرقابل انکاری بر تصمیمگیریها ونیز سایر مراحل اجرایی یک برنامهآموزشی خواهد داشت(پروند، ۱۳۷۴).
پایان نامه - مقاله - پروژه
علاقمند(۱۳۷۶) درمورد نقش هدفها میگوید: اهداف معرف سازمان بوده و موجودیت آن را در جامعه توجیه میکند؛

 

    1. زمینه هماهنگی فعالیتهای سازمان را فراهم کرده وظایف گوناگون را به هم مرتب میسازند.

 

    1. به تهیه و تدارک ملاکهای ارزشیابی عملکرد خود وسازمان کمک میکند.

 

سطوح هدفها: در موردسطوح هدفها دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که به چند نمونه آنها اشاره میشود:
«کراتول» هدفهای کلی، هدفهای رفتاری و هدفهای تدریس را مطرح میکند. «داویس» «مقاصد آموزشی»، هدفهای عمومی و هدفهای ویژه را طرح مینماید.
در یکی از نشریات یونسکو مراحل زیر پذیرفته شده است:
هدفهای آرمانی[۱۹]: که فیلسوفان وایدئولوگهای جامعه ارائه میدهند. مانند تاسیس یک جامعه اسلامی یا تربیت یک ملت عادل ویا تحقق فرصتهای مساوی برای همه.
مقاصد آموزشی[۲۰]: که کلیت آنها از هدفهای آرمانی کمتر است و میان مدت میباشند وبه طور غیرمستقیم به هدفهای آموزشی مربوط میشوند؛ مانند تأسیس مدارس فنی و حرفهای.

 

۳۵ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

هدفهای عینی[۲۱]: که وظایف مختص فرایند یاددهی- یادگیری را بیان میکنند و دارای سطوحی هستند مثل مدرسه معین، درس خاص(ملکی، ۱۳۸۰).
تعیین هدف های آموزشی نخستین عنصر برنامه درسی است که در انتخاب آن اصول زیر را می توان در نظر گرفت:
ملاک های تعیین اهداف
۱-۱هدف های برنامه درسی باید متناسب با شرایط وامکانات جامعه وبا توجه به نیازهای آن تعیین شود که جنبه های اساسی از قبیل اقتصاد،سیاست،فرهنگ،موسسات اجتماعی وفرهنگ اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرند.
۱-۲باتوجه به تحولات سریع در زمینه دانش واطلاعات وتغییرات اقتصادی هدف های برنامه درسی باید تغییرپذیر بوده واز انعطاف پذیری لازم برخوردار باشند.
۱-۳هدف های برنامه درسی باید با شرایط وامکانات یادگیرندگان هماهنگ باشد وبه نیازهای آنی وآتی آنان توجه شود.
۱-۴هدف های برنامه درسی باید به صورت جامع تعیین شود،یعنی جنبه های بدنی،عقلانی،اجتماعی ومعنوی فرد را دربر گیرد.
۱-۵در تعیین اهداف باید به ساختار دانش واطلاعات لازم توجه شود.
۱-۶برای استفاده صحیح از هدف هاوطراحی وبرنامه ریزی عناصر دیگر برنامه درسی لازم است در تعیین اهداف اموزشی به هر سه حیطه شناختی،عاطفی وروانی-حرکتی کاملا توجه ورعایت شود.
۱-۷اهداف آموزشی در برنامه درسی باید بتواند مهارت های علمی وحرفه ای را در بر گیرد وبه جنبه کاربردی آن توجه شود.

 

۳۶ فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

۱-۸در تعیین وتحقق اهداف لازم است بین محیط آموزشی وموسسات اجتماعی ارتباط وهماهنگی وجود داشته باشد.
۱-۹اهداف باید با توجه به زمان حال وآینده تعیین گردند(ملکی،۱۳۷۹).
ضرورت تدوین اهداف آموزشی
تدوین هدف ها به برنامه ریزان آموزشی کمک می کندکه :
- آن دسته از مواد ومحتوای برنامه های درسی را انتخاب کنند که با اموزش آن ها سریع تر بتوان به هدف های آموزش وپرورش رسید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...