راهبرد های کاهش دارایی

 

    • افزایش دارایی های مازاد

 

    • واگذاری یا انتقال ماشین آلات و تجهیزات بلا استفاده

 

    • واگذاری یک کسب و کار یا یک خط محصول

 

نقطه سر به سر
زیان
راهبرد های کاهش دارایی

 

    • خرید وتفکیک توسط شرکت دیگر

 

    • ادغام توسط شرکت دیگر

 

حجم تولید
شکل۲-۲-تقسیم بندی راهبرد های بقای شرکت بر اساس دیدگاه هافر(۱۹۸۰)

۲-۱-۳-۳-مدل همبریک و شکتر

همبریک و شکتر(۱۹۸۳) راهبرد های بقا را به دوگروه راهبرد های جراحی هزینه دارایی و کاهش انتخابی‌محصول – بازار تقسیم بندی کرده است راهبردهای جراحی هزینه و دارایی شامل اقداماتی چون کاهش مخارج تحقیق وتوسعه و بازاریابی،‌ کاهش حساب های دریافتی و موجودی و کاهش خرید تجهیزات وماشین آلات جدید است که منجر به بهبود فوری سود آوری بدون صدمه زدن به موفقیت بازار شرکت می شود. افزایش در قیمت های نسبی،‌ کنترل هزینه ها و کیفیت محصول،‌ بهبود کارایی و کاهش ظرفیت استفاده از جمله اقداماتی است که در گروه راهبردهای کاهش انتخابی محصول – بازار قرار می گیرد که بهبود چشم گیری در سود آوری به دنبال دارد.‌

۲-۱-۳-۴-مدل پیرس و رابینز

پیرس و رابینز(۱۹۹۳) راهبر دهای بقا و احیا را به دو گروه راهبردهای مرحله صرفه جویی و راهبرد های مرحله ترمیم یا بهبود تقسیم بندی کرده اند.‌ بر اساس این مدل هنگامی که راهبردهای صرفه جویی اجرا شد پس از آن نوبت به راهبردهای بهبود یا ترمیم می رسد که متناسب با نوع مشکلات شرکت یا اقدامات راهبردی یا اقدامات عملیاتی به اجرا در می آیند.‌ هدف راهبردهای بهبود و بازاریابی رشد بازار و سود آوری بلند مدت است.‌آنها معتقدند که اجرای راهبردهای صرفه جویانه با هدف مثبت کردن جریان وجوه نقد و افزایش احتمال بقای شرکت از طریق کاهش هزینه ودارایی منابع زیادی را برای پیاده سازی موفقیت آمیز راهبردهای مرحله ترمیم یا بهبود آزاد می کند.‌ همچنین مدیران شرکت های دچار رکود می خواهند با اجرای راهبردهای صرفه جویانه در گام نخست اعتماد ذینفعان مختلف را به دست آورند و به آنها اطمینان دهند که بقا و احیای شرکت با اجرای راهبردهای مرحله بهبود امکان پذیر خواهد بود.‌ واکنش های صرفه جویانه ‌شامل طیف وسیعی از اقدامات چون کاهش هزینه،کاهش دارایی،‌ تغییرات مدیریتی،‌ تجدید ساختار بدیهی،‌ کاهش خطوط محصول،‌ اخراج کارمندان،‌ تعطیلی کارخانه،‌ ادغام کارها،‌ وظایف شغلی و بخش های اداری،‌ تمرکز زدایی،‌ گسترش حیطه نظارت و کنترل شدید هزینه ها است.‌ پس از تثبیت موقعیت در صورتی که مدیران شرکت تصورکنند که علت کاهش عملکرد عوامل داخلی است،‌ به تثبیت شرکت کوچک شده در قلمروی محدودی از محصول و بازار ادامه داده و در صورتی که علت کاهش عملکرد را عوامل خارجی بدانند، تغییر استراتژی، جستجوی نوآوری و ابتکارات جدید رادستورکار قرار می دهند(پیرس و رابینز،‌۱۹۹۳‌).
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
وجه تمایز مدل رابینز و‌پیرس با مدل محققانی چون هافر(۱۹۸۰) همبریک و شکتر(۱۹۸۳) در این است که آن ها اقدامات صرفه جویانه را برای تمامی شرکت قبل از اجرای اقدامات راهبردی و عملیات ضروری می‌دانند مدل رابینز و پیرس مورد انتقاد برخی از محققان قرار گرفته است.‌ این محققان بیان می کنند که در همه ی موارد،‌ اقدامات صرفه جویانه لزوما ً به احیای شرکت منجر نمی‌شود چه بسا تاکید زیاد به افزایش کارایی از طریق فروش دارایی و کاهش هزینه منجر به افت عملکرد شود. می توان به مثال تاریخی هنری فورد اشاره کرد که با تاکید زیاد بر کارایی وتولید یک نوع خودرو و عدم توجه به نیاز های بازار با شکست مواجه شد(میلر،۱۹۹۰).
راهبرد :
کاهش هزینه
تقلیل دارایی ها
سازمان دهی دیون
تثبیت وضعیت مالی شرکت
صرفه جویی
( کاهش)
راهبر دهای بقا و احیا( رابینز و پیرس )
بهبود شاخص های عملکردی شرکت
بهبود
(ترمیم)
راهبرد :
تغییر دارایی
حفظ کارایی
تغییر محصول -بازار
شکل۲-۳-تقسیم بندی راهبردهای بقا و احیای شرکت بر اساس دیدگاه رابینز و پیرس(۱۹۹۳)

۲-۱-۳-۵-مدل تان وسی

تان وسی[۷۳] (۲۰۰۴) راهبرد های بقا و احیا را به دو گروه تغییر جهت تهاجمی [۷۴] و راهبردهای تدافعی [۷۵] طبقه بندی کرده اند راهبردهای تهاجمی اقداماتی است که به توسعه قلمرو فعالیت شرکت های بحران زده می انجامد و شرکت در قلمروی وارد می شود که قبلاً سابقه ی حضور در آن را نداشته و موفقیت در آن با خطرات بسیاری همراه است.‌ راهبرد تولید منابع جدید درآمدی،‌ معرفی محصولات جدید،‌ افزایش تبلیغات و کاهش قیمت ها از جمله راهبردهای تهاجمی محسوب می شوند اما راهبردهای تدافعی به منظور بهبود کارایی و راندمان فعالیت های جاری سازمان اتخاذ می شوند و شامل راهبرد کاهش هزینه و مخارج بازار یابی،‌ اداری،‌ تحقیق و توسعه وفروش و واگذاری دارایی های ثابت است.‌ وجود منابع آزاد،‌ ادراک مدیران از کانون،‌ پایداری و قابلیت کنترل بحران و اندازه شرکت بر اثر بخشی راهبردهای تهاجمی و تدافعی احیا تاثیر می گذارد.‌

۲-۱-۳-۶-مدل بوین

بوین[۷۶](۲۰۰۴) معتقد است که بقای شرکت های بحران زده فرایند مدیریتی پیچیده ای است و شامل فعالیت های گوناگون با هدف های متفاوتی است او راهبردهای احیا را درسه گروه کاهش هزینه هاو دارایی ها تغییر موقعیت یا وضعیت وسازماندهی مجدد طبقه بندی می کند.‌ راهبردهای کاهش هزینه ها به منظور ایجاد ثبات اولیه در شرکت و بهبود کارایی عملیاتی از طریق تقلیل مخارج غیر ضروری اجرا می شوند. محور راهبردهای (کاهش) صرفه جویی،‌کاستن از اندازه و مقیاس فعالیت ها به منظور جلوگیری از انباشت زیان وآزاد سازی منابع شرکت است به عبارت دیگر تولید محصولاتی که سودآوری ندارند متوقف شده و محصولات شرکت به بازار های غیر جذاب ارائه نمی شود.‌ راهبردهای کاهش صرفاً اقدامی واکنشی در برابر دشواری شرایط محیط است.‌ راهبرد تغییر موقعیت شامل مجموعه اقدامات فعال (کنش گرانه) شرکت در پاسخ گویی به تغییرات محیطی است.‌ بهبود کیفیت محصولات،‌ عرضه کالا ها و خدمات جدید به مشتریان فعلی وجدید بهره گیری از فناوری های نوین و بهبود وجه شرکت و یا تصویر سازی مجدد از جمله روش هایی است که در گروه راهبردهای تغییر موقعیت قرار می گیرند.‌ سازمان دهی مجدد هم شامل تغییر در ساختار شرکت و طراحی ساختاری متناسب با راهبرد های جدید است.

بهبود کیفیت محصولات، عرضه کالاها وخدمات جدید به مشتریان بهره گیری از فناوری های نوین ، بهبود وجه شرکت ، تصویر سازی مجدد
راهبرد های بقا
مجموعه اقدامات فعال( کنش گرانه) شرکت در پاسخ گویی به تغییرات محیطی
ایجاد ثبات اولیه در شرکت وبهبود کارایی عملیاتی
تغییر در ساختار شرکت و طراحی ساختاری متناسب با راهبردهای جدید
از طریق تقلیل ؟؟؟؟ غیر ضروری
اقدامی واکنش در برابر دشواری شرایط محیطی

شکل۲-۴-تقسیم بندی راهبرد های بقای شرکت بر اساس دیدگاه بوین(۲۰۰۴)

۲-۱-۴-استراتژی بازاریابی[۷۷]

کانون اصلی استراتژی بازاریابی، تخصیص مناسب و هماهنگ نمودن فعالیت ها و منابع بازاریابی است به منظور تامین اهداف عملیاتی شرکت از حیث یک بازار- محصول خاص (اعرابی و ایزدی، ۱۳۸۳).
استراتژی بازاریابی منطق بازاریابی است که شرکت ها امیدوارند که با بهره گیری از آن ارزش را برای مشتریان ایجاد کنند و به روابط سودآور دست یابند. شرکت با راهنمایی استراتژی بازاریابی، آمیخته یکپارچه بازاریابی که از عوامل تحت کنترل تشکیل می شوند را طراحی کند- یعنی محصول، قیمت، توزیع و ترویج. به منظور دستیابی به بهترین استراتژی و آمیخته بازاریابی، شرکت به تحلیل، برنامه ریزی، اجرا و کنترل بازاریابی می پردازد. شرکت از طریق این فعالیت ها، خود را با نیرو ها و عوامل حاضر در محیط بازاریابی سازگار می کند(سعدی و اردستانی، ۱۳۹۱).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...