الگوی تعالی سازمانی و سرآمدی و تاثیر آن بر سود ... |
فرضیه فرعی ۲ : بین تعالی سازمانی و سرآمدی بر اساس مدل EFQM در حوزه خط مشی و استراتژی و سودآوری شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد
Ho رد
فرضیه فرعی ۳ : بین تعالی سازمانی و سرآمدی بر اساس مدل EFQM در حوزه منابع انسانی و سودآوری شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد
Ho رد
فرضیه فرعی ۴ : بین تعالی سازمانی و سرآمدی بر اساس مدل EFQM در حوزه شرکا و منابع و سودآوری شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد
Ho رد
فرضیه فرعی ۵ : بین تعالی سازمانی و سرآمدی بر اساس مدل EFQM در حوزه فرآیندها و سودآوری شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد
Ho رد
فرضیه فرعی ۶ : بین تعالی سازمانی و سرآمدی بر اساس مدل EFQM در حوزه نتایج مشتریان و سودآوری شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد
Ho رد
فرضیه فرعی ۷ : بین تعالی سازمانی و سرآمدی بر اساس مدل EFQM در حوزه نتایج کارکنان و سودآوری شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد
Ho رد
فرضیه فرعی ۸ : بین تعالی سازمانی و سرآمدی بر اساس مدل EFQM در حوزه نتایج جامعه و سودآوری شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد
Ho رد
فرضیه فرعی ۹ : بین تعالی سازمانی و سرآمدی بر اساس مدل EFQM در حوزه نتایج کلیدی عملکرد و سودآوری شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد
Ho رد
۵-۵-پیشنهادات:
با توجه به مجموعه اقدامات انجام شده در فرایند این تحقیق و نتایج بدست آمده پیشنهادات ذیل جهت توجه به مقوله سودآوری در بنگاههای اقتصادی با توجه به رویکرد تعالی سازمانی ارائه میگردد:
۵-۵-۱- پیشنهادات مبتنی بر نتایج تحقیق :
باتوجه به جدول ۵-۱ و تأیید فرضیه اهم تحقیق (مبنی بر وجود رابطه مثبت و معنی دار بین تعالی سازمانی و سودآوری شرکت) به سازمانها پیشنهاد میگردد که از این ابزار به عنوان یک ابزار مدیریتی و عامل بهبود در سازمان، استفاده نمایند.
باتوجه به شبهات ایجاد شده برای سازمانها مبنی بر این که اجرای معیارهای مرتبط با نتایج جامعه از قبیل اثرات زیست محیطی، اشتغالزایی، ارتباط با انجمنها، خانه صنعت و… موجب کاهش سودآوری شرکت خواهد گردید لیکن باتوجه به نتایج بدست آمده، بررسیها بیانگرکوتاه مدت بودن کاهش سودآوری بوده و در بلند مدت دارای رابطه معنی دار با سودآوری شرکت میباشد لذا پیشنهاد میگردد که به این مقوله از فرایند نیز توجه لازم صورت پذیرد.
بررسیهای به عمل آمده در بخش امتیازات کسب شده توسط جامعه آماری، بیانگر این مطلب است که شرکتها در حوزه توانمند سازها در بخش منابع انسانی و فرآیندها، به طور میانگین ۳۸ درصد از امتیاز حوزه مربوطه را احراز نموده اند، اهتمام و توجه بیشتر در حوزههای یادشده در فوق، مورد توصیه است.
بررسیهای به عمل آمده در بخش امتیازات کسب شده توسط جامعه آماری بیانگر این مطلب است که شرکتها در حوزه نتایج در بخش نتایج مشتریان، ۲۵ درصد از امتیاز حوزه مربوطه را (حداقل امتیازات) کسب نموده اند و این وضعیت در مقایسه با شاخص اصلی مدل خودارزیابی (مشتری محوری) مستلزم این میباشد که در اولویت اصلی سازمانها قرار گیرد.
نتایج حاصل از اجرای فرایند خودارزیابی بر مبنای بنیاد کیفیت اروپائی منجر به شناسائی نقاط قوت و فرصتهای بهبود سازمانی میگردد و تکمیل کننده این مدل استفاده از ابزارهای بهبود متناسب با مقتضیات سازمان مربوطه میباشد به عنوان مثال ابزارهائی مانند کارت امتیازی متو ازن، ۶δ و… می تواند در این راستا باشند.
رویکر تعالی سازمانی در یک فرایند بهبود مستمر قابل حصول میباشد و در این مسیر توجه صرف به شاخص سود آوری نمی تواند معیار مناسبی جهت کارآمد بودن مدل درنظر گرفته شود و ضرورت دارد اهمیت موضوع از منظرهای مختلف درنظر گرفته شود.
نتایج حاصل از اجرای پروژههای تعالی سازمانی و همچنین روند فرایند خودارزیابی در یک دوره زمانی (حداقل۶ سال) ممیزی شده و تاثیر این نتایج در فرایند بهبود مستمر صنایع و رویکرد تعالی آنها شناسائی و تدوین گردد.
۵-۵-۲- سایر پیشنهادات برای محققین علاقمند در زمینه تعالی سازمانی :
باتوجه به این که مدل EFQM یک مدل بین المللی بوده و تعالی سازمانی بر اساس فرایند ارائه شده در صنایع داخلی کشورمان انجام میگیرد پیشنهاد میگردد که این مهم به عنوان یک رویکرد حداقل ملی در نظر گرفته شده و در مقاطع زمانی مختلف مورد بازنگری و ویرایش قرا گیرد و از طرفی با سایر رویکردهای در کشورهای دیگر نیز مقایسه گردد.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 10:56:00 ق.ظ ]
|