بررسی اثر مدیریت استعداد بر جانشین پروری نیروی انسانی مستعد با ... |
مقدمه
در جهان متلاطم امروز آنچه که می تواند حیات بالنده و رو به رشد سازمانها را تضمین کند، وجود نظام مدیریتی اثربخش کارآمد است. بر ای داشتن نظام مدیریتی اثربخش و کارامد نیز باید مدیرانی ذیصلاح و شایسته تربیت کرد. تربیت و پرورش مدیران نیازمند چارچوبی جامع و کامل است تا با انتخاب و پرورش صحیح و اثربخش مدیران به اهداف و استراتژی های سازمان جامهی عمل بپوشاند. نتایج تحقیقات (شجاعی و دری، ۱۳۸۷) نشان از کمبود نیروهای ذیصلاح مدیریتی و افزایش نیاز سازمانها به مدیران به مراتب توانمندتر و شایستهتر از مدیران امروزی، در سالهای آینده دارد و حقیقت این است که شناسایی و تربیت و پرورش مدیران شایسته ، یکی از اساسیترین چالش های پیش روی سازمانها برای عبور از شرایط دشوار فردا است. به همین منظور، بسیاری از سازمان های آیندهنگر، به دنبال طراحی برنامه های جدی و منظم جانشینپروری برای برآورد و تأمین نیازمندیهای آینده خود در زمینه های مدیریتی هستند(عیدی و دیانتی، ۱۳۸۷).
۲٫۲٫۱٫ جانشین پروری
شرکتهای پیشرو و موفق جهان، وجوه تمایز مختلفی با سایر شرکتها و بنگاههای اقتصادی دارند. یکی از این وجوه تمایز آن است که در تمام شرکتهای برتر، برنامههایی منظم، جدی و پیگیر برای استعدادیابی و جانشینپروری مدیران طراحی شده و در دست اجراست که از حمایت مستقیم مدیران ارشد این سازمانها برخوردارند. شناسایی و تربیت مدیران آینده، یکی از مهمترین راهکارهای توسعه و بقای سازمانها بوده و عموما به دنبال ایجاد انگیزه برای ماندگاری نیروهای توانا در سازمانها، افزایش فرهنگ شایسته گزینی و ایجاد محیط رقابتی سالم در فضای سازمان است. تربیت مدیران آینده یکی از مهمترین راه کارهای توسعه سازمانهاست. از این طریق، اهدافی نظیر شایسته سالاری، ایجاد انگیزه برای رشد و بقا، ایجاد انگیزه برای ماندگاری کارشناسان در سازمانها و ایجاد محیط رقابتی سالم در فضای سازمان دنبال می شود( جیمز کالینز،۱۳۸۴).
مدیریت جانشین پروری اشاره به فرایندهایی دارد که طی آنها استعدادهای انسانی سازمان، برای تصدی مشاغل و مناسب کلیدی آن در آینده، شناسایی شده و از طریق برنامه ریزیهای متنوع آموزشی و پرورشی برای تصدی این مشاغل آماده میشوند. از آنجا که سازمانهای آتی با چالشهای رقابتی فزایندهای مواجه خواهند بود و برای مدیریت این چالشها به مدیرانی شایستهتر و اثربخشتر از مدیران کنونی نیاز است، “مدیریت استعداد” و “مدیریت جانشینپروری” به طوری روزافزون از اهمیتی مضاعف در سازمانهای آیندهنگر و آیندهساز برخوردار می شود(رابرت کاپلان و دیوید نورتون،۱۳۸۴). جانشینپروری و مدیریت جانشینی، در شرایطی که مدیران میانی و ارشد سازمانها، در آستانه بازنشتگی قرار دارند منجر به حفظ نیروهای مستعد و جوانی خواهد شد که خواهان پیشرفت هستند، بدون شک برای سازمانهای فاقد پشتوانه برای مدیران فعلی، آیندهای روشن قابل تصور نیست(کورت کافمن،۱۳۸۲).
۲٫۲٫۲٫ تاریخچه تحقیقات جانشینپروری
تحقیقات در زمینه برنامه ریزی جانشینپروری به اوایل قرن بیستم برمیگرددکه توسط هنری فایول در کتاب۱۴ اصول مدیریت در سال۱۹۱۶منتشرشد. در اصل دوازدهم فایول (۱۹۴۹) اهمیت توسعه وحفظ کارکنان کلیدی با توجه به اصل “ثبات تعریف پرسنل[۱۰۶]” تصدیق می کند، اما اواخردههی ۱۹۵۰و اوایل دهه ۱۹۶۰ تحقیقات برنامه ریزی جانشینپروری توسعه یافت تا از این طریق تصدیق فرضیه را مورد آزمایش و مطالعه قرار دهند(کنسر و سبورا[۱۰۷]،۱۹۹۴).
اسکارگروسکی به دلیل شناخت اولیهاش نسبت به فقدان تحقیقات در این زمینه مورد تقدیر قرار گرفت، و پیشرفتش در روشهای تحقیقاتی برای آزمایش فرضیه تحقیق از طریق جانشینپروری اساس کار محققان بعدی شد(گروسکی،۱۹۶۳:۱۹۶۱). ازنظر گروسکی دو دلیل عمدهی نیاز به مطالعات جانشینپروری عبارتند بودند از:
جانشینپروری اجرایی همیشه منجر به یک بیثباتی سازمانی می شود.
این پدیدهای است که همه سازمانها بایستی با آن مقابله کنند.
والتر مالر[۱۰۸] (۱۹۸۰) اولین کسی بود که مزایای برنامه ریزی جانشینپروری را برای عملکرد شرکت تشخیص داد و شرکتها را تشویق کرد که برای مرحله تغیر و تحول برنامه ریزی نمایند. پژوهش در راستای توسعه روشها و مطالعات در زمینه برنامه ریزی جانشینپروری ادامه یافت و مرکز توجه را بر تاثیرات مختلف جانشینپروری گذاشتند از جمله : اندازه، نوع، صنعت، داوطلبین داخلی در مقابل داوطلبین خارجی، روشها، خصوصیات روانشناسی مربوط به جانشینپروری شرکت و موارد بیشتر(کسنر و سبورا،۱۹۹۴)
۲٫۲٫۳٫ حوزه های مورد مطالعه در تحقیقات جانشینپروری
بررسی انتقادی کسنر و سبورا (۱۹۹۴)تنوع پژوهشهای انجام شده در زمینه جانشینپروری را نشان میدهد. دو حوزه اصلی پژوهشی که کسنر و سبورا در تحقیقاتشان یافتند، شامل منشا و انتخاب جانشین و اینکه هر چند وقت این جانشینپروری اتفاق میافتد، میباشند.
منشا جانشین موضوعیست که در بیشتر ازهمه موارد مطالعه قرارگرفتهاند، انتخاب جانشین خارجی و داخلی بسیار مورد تحقیق قرار گرفتهاند، تا مشخص شود که کدامیک موفقتر بوده اند . اگر چه مطالعات متعدد انجام شده نشان دادهاند که، منشا سودمند و واضحی در این زمینه وجود ندارد، اما تاثیرات مثبت و منفی در رابطه با جانشینهای داخلی و خارجی مشخص شده اند. ویرسما[۱۰۹] (۱۹۹۲)بعد از مطالعه ۱۴۶ شرکت، استدلال کرد که تغییرات پس استراتژیک که کمتر توسط کارمندان داخلی اتفاق میافتند، باعث افزایش ثبات شرکت می شود. پیشنهاد استخدام شدن در یک شرکت اغلب منجر به کاهش خطری می شود که به همراه یک داوطلب خارجی است (مایلز[۱۱۰] و همکاران، ۲۰۰۷؛دالتون[۱۱۱]،۲۰۰۶) میزان جانشینپروری نیز مکررا به منظور یافتن دلیل اینکه جانشینپروری چند وقت یکبار و به چه دلیل اتفاق میافتد، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته شده است.
۲٫۲٫۴٫ ادبیات پژوهشی
با توسعه شدید بازارهای جهانی، شناسایی افرادی که دارای مهارت های مورد نیاز و ویژگیهای لازم برای هدایت سازمان در آینده باشند، فشار مضاعفی بر سازمانها وارد می کند. بسیاری از رهبران ارشد بیان کرده اند که برای شناخت یک سازمان موفق باید توانایی آن را در شناسایی، توسعه و به کارگیری استعدادهای رهبری کارآمد، مورد توجه قرار داد(بارنر[۱۱۲]، ۲۰۰۶) بر اساس یک تحقیق در سال ۲۰۰۴ ، سازمانها سه دلیل اساسی زیر را برای استفاده از سیستم مدیریت جانشینپروری ذکر کرد هاند:
کمک به اجرای طرحهای استراتژیک سازمانی
شناسایی نیازهای جایگزینی به عنوان ابزاری برای آموزشهای هدفمند، پرورش و توسعه کارکنان
ایجاد منبعی از کارکنان مستعد که قابلیت ارتقاء دارند )خزانه استعداد([۱۱۳](راسول[۱۱۴]، ۲۰۱۰)
اگر چه برنامه ریزی جانشینپروری در ابتداییترین تعریف خود به شکل ساده تعریف می شود، اما در واقع، این برنامه ریزی نشأت گرفته از ” تعیین راهبران آینده ” تعریف می شود، که به منظور اطمینان از تداوم رهبری در منصبهای کلیدی، حفظ و توسعه سرمایه معنوی و سرمایه دانش برای آینده، و تشویق افراد به توسعه است(هلتون[۱۱۵]، جکسون[۱۱۶]،۲۰۰۷)
تعاریف متنوعی از مدیریت جانشینپروری وجود دارد، که در جدول(۲-۵)به تعدادی از آنها اشاره شده است.
جدول۵-۲: تعاریف مدیریت جانشینپروری
نام نویسنده | سال | تعاریف مدیریت جانشینپروری |
ولف | ۱۹۹۶ | برنامهای است که سازمان به طور نظاممند، تداوم رهبری را برای منصبهای کلیدی تامین می کند. |
کارال و همکاران | ۲۰۰۱ | مدیریت جانشینپروری، مزیت رقابتی برای سازمان به وسیله پر کردن مسیر ارتقا شغلی سازمانی از طریق افراد بااستعداد برای اطمینان از وجود این افراد، هم برای زمان حال و هم آینده، برای هر سطح رهبری در سازمان ایجاد می کند. |
بایهام و همکاران | ۲۰۰۲ | فرآیندی که به سازمان اطمینان میدهد که افراد با تجربه و توانا برای پر کردن منصبهای مدیریتی و ارشد موجود است. |
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 12:35:00 ب.ظ ]
|