• ستون اول (سمت چپ) در جدول متغیر(های)مستقل وارد شده در معادله رگرسیون را نشان می دهد.

 

 

 

  • ستون دوم ضرایب غیر استاندارد متغیرهای مستقل را نشان می دهد. این ضریب نشان دهنده میزان تأثیر هر یک از متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته می باشد. ولی جهت مقایسه میزان تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از ضرایب استاندارد شده (Beta) استفاده می کنیم. این ضریب میزان اثر هر متغیر مستقل بر متغیر وابسته را با در نظر گرفتن نقش سایر متغیرهای مستقل نشان می دهد.

 

 

 

    • ستون چهام جدول معناداری ضرایب متغیرهای مستقل را نشان می دهد. در صورتی که معناداری کمتر از ۰۵/۰ () باشد، بتا () در سطح ۹۵% اطمینان معنی دار است. بنابراین متغیر مستقل مربوطه در معادله رگرسیون باقی می ماند. در صورتی که معناداری بیشتر از ۰۵/۰ () باشد، بتا() در سطح ۹۵% معنی دار نمی باشد، بنابراین متغیر مربوطه از معادله رگرسیون حذف می شود.

پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

 

 

 

  • ستون پنجم جدول مقدار واریانس متغیر وابسته را نشان می دهد که متغیرهای مستقل در مدل توانسته اند آن را تبیین کنند. در واقع، نشان می دهد که مدل تا چه اندازه برازنده مجموعه ای از داده هاست. بنابراین، هرچه مقدار بالاتر باشد، مدل قوی تر است.

 

 

 

  • ستون آخر جدول مربوط به نتایج تجزیه و تحلیل واریانس (ANOVA) می باشد. نتایج این قسمت به منظور بررسی قطعیت وجود رابطه خطی بین متغیرها است. در صورتی که معناداری کمتر از ۰۵/۰ () باشد فرض خطی بودن مدل تأیید می شود.

 

 

همچنین برای بررسی و مقایسه مدل های خطی و غیر خطی از رگرسیون درجه دو و درجه سه استفاده شده است. که به طور خلاصه در این فصل و به طور کامل در فصل چهار نشان داده شده است. فرم های رگرسیون خطی و غیر خطی درجه دوم و درجه سوم که در این تحقیق برای آزمون فرضیات مورد استفاده قرار می گیرند به قرار زیر است:

 

 

۱ ) y =a +b x

 

 

 

۲ ) y =a +b ۱ x¹+ b ۲ x²

 

 

 

۳ ) y =a +b ۱ x ۱ + b ۲ x² + b ۳ x³

 

 

 

برای پاسخ به این فرض آماری که مدل های خطی برای نشان دادن روابط بین متغیرها نسبت به مدل های غیر خطی تواناترند ، باید براورد و آزمون ضرایب مدل با فرض صفر و فرض مقابل که به صورت زیر است انجام شود :
جدول شماره ۲: آزمون فرض ها در ارتباط با پارامترهای مدل های درجه اول، دوم و سوم

 

 

درجه اول

 

 

 

عرض از مبدأ

 

شیب x با درجه ۱

 

 

 

H O : β۰=۰
H 1 : β۰≠ ۰

 

H O : β۱= ۰
H 1 : β۱≠ ۰

 

 

 

درجه دوم

 

 

 

عرض از مبدأ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...