R

۳-۴-۱-۳- بررسی رفتار 
به منظور بررسی تأثیر افزایش قیمت نفت بر رقابت­پذیری بخش قابل مبادله سنتی، تحلیل پیش رو بر رفتار  تمرکز می­ کند؛ بنابراین در یک اقتصاد باز کوچک با نرخ ارز ثابت، قیمت اسمی قابل مبادله سنتی ( ) داده شده است و تعدیل قیمت­های نسبی از طریق تغییرات در قیمت اسمی کالاهای غیرقابل مبادله بدست می ­آید ( ).
پایان نامه - مقاله - پروژه
با توجه به مباحث قبلی حداقل سه مسیر مختلف وجود دارد که  می ­تواند افزایش در قیمت  را دنبال کند. این مسیرهای جایگزین در نمودار (۳-۵) آورده شده است. اگر ملاحظات پولی نادیده گرفته شود،  از A به C پرش خواهد کرد. به صورت جایگزین اگر افزایش در  منجر به مازاد عرضه پول در کوتاه­مدت شود، قیمت کالاهای غیرقابل مبادله از A به S پرش خواهد کرد و به کندی به تعادل بلندمدت برخواهد گشت. نهایتاً اگر فوراً بعد از افزایش در  یک مازاد تقاضا برای پول وجود داشته باشد،  به T پرش خواهد کرد (زیر تعادل نهایی) و سپس به سمت  حرکت خواهد کرد. اگر مباحث پویا از قبیل چسبندگی دستمزد یا انتظارات بر روی تورم در نظر گرفته شود، تعدیلات به سمت  در دو مورد آخر می ­تواند به صورت نوسانی باشد.
به صورت مشخص تحلیل ارائه شده نشان می­دهد که در غیاب چسبندگی، یک اقتصاد صادرکننده نفت زمانی با بیماری مواجه می­ شود که پولی کردن درآمدهای اضافی نفت منجر به پرش کوتاه­مدت قیمت اسمی کالاهای غیرقابل مبادله شود.
در غیاب اثر پولی، پرش قیمت مشاهده نخواهد شد. در بخش بعدی پرش قیمت به صورت جزئی­تر و همراه با مدل تعادل عمومی پویا بررسی خواهد شد.
نمودار ‏۳‑۵. بررسی رفتار

T
A
C
S
Time
۳-۴-۲- تحلیل پویای مقایسه­ ای
در این بخش مجموعه مباحث مطرح شده در قسمت­ های قبل با بهره گرفتن از مدل تعادل عمومی بررسی شده است.
۳-۴-۲-۱- معادلات ساختاری
مدل در فرم ساختاری به صورت خلاصه به شکل زیر می­باشد:
بخش غیرقابل مبادله:
عرضه:
(۳-۵)
تقاضای بخش خصوصی:
(۳-۶)
بخش قابل مبادله:
عرضه:
(۳-۷)
تقاضای بخش خصوصی:
(۳-۸)
درآمد ملی بر حسب کالاهای قابل مبادله:
(۳-۹)
تراز تجاری بر حسب کالاهای قابل مبادله:
(۳-۱۰)
بخش نیروی کار:
تقاضا برای کالاهای غیرقابل مبادله:
(۳-۱۱)
تقاضا برای کالاهای قابل مبادله:
(۳-۱۲)
شرط تعادل:
(۳-۱۳)
بخش پولی:
تقاضا:
(۳-۱۴)
که
(۳-۱۵)
و نرخ تورم انتظاری
(۳-۱۶)
عرضه:
(۳-۱۷)
که
(۳-۱۸)
بخش دولت:
(۳-۱۹)
که

شرط تعادل بخش غیرقابل مبادله:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...