فایل های پایان نامه درباره :بررسی تاثیر تعارض در محیط کار بر فرسودگی شغلی با توجه به نقش ... |
۳-۸-۶ مرحله تخمین مدل
هنگامیکه یک مدل بیان شد و حالت تعیین آن مورد ارزیابی قرار گرفت کار بعدی به دستآوردن تخمینهای پارامترهای آزاد از روی مجموعه ای از داده های مشاهدهشده است.
این مرحله شامل یکسری فرایندهای تکراری است که در هر تکرار یک ماتریس کوواریانس ضمنی[۸۳]ساخته می شود و با ماتریس کوواریانس داده های مشاهدهشده مقایسه میگردد. مقایسه این دو ماتریس منجر به تولید یک ماتریس باقیمانده[۸۴] می شود و این تکرارها تا جایی ادامه مییابد که این ماتریس باقیمانده به حداقل ممکن برسد. یعنی:
Data = Model + Residual
گامهای موجود در این مرحله به شرح زیر است:
-
-
- جمعآوری داده ها: در این مرحله انتخاب اندازه نمونه مهم است. زیرا بسیاری از روشهای تخمین موجود در مدل معادلات ساختاری و شاخص های ارزیابی متناسب بودن مدل نسبت به اندازه نمونه حساس است. بنتلر[۸۵] پیشنهاد نموده که همواره نسبت ۱۰ به ۱ بین اندازه نمونه و تعداد پارامترهای آزاد که میبایستی تخمین زده شود، وجود داشته باشد. بنابراین در پژوهش حاضر باتوجه به پارامترهای آزاد از یک نمونه ۱۵۰ تایی استفاده گردیده است، تا برآورد مدل با کمترین میزان خطا صورت پذیرد.
-
-
- ساخت ماتریس واریانس-کوواریانس متغیرهای اندازه گیری شده: بعد از بیان مدل و جمعآوری داده ها تخمین مدل با مجموعه ای از روابط شناخته شده بین متغیرهای اندازه گیریشده شروع می شود. این روابط در ماتریسی به نام ماتریس واریانس-کوواریانس یا ماتریس همبستگی مرتب می شود.
-
- ایجاد یک مجموعه ای از ماتریسها برای برنامه نرمافزاری و اجرای آن: در یک تخمین همزمان، به علت اینکه تخمین مدل ساختاری و مدل اندازه گیری به طور همزمان صورت میگیرد، ممکن است یک راهحل برای پارامترهای مدل ساختاری و مدل اندازه گیری به هم وابسته شوند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از ابهامات تفسیری متغیرهای مکنون، ابتدا مدل اندازه گیری و سپس مدل ساختاری تخمین زده شود (ناطق، ۱۳۸۵).
۳-۸-۷ ارزیابی تناسب[۸۶] یا برازش مدل
یک مدل وقتی گفته می شود که با یکسری داده های مشاهدهشده تناسب دارد که ماتریس کوواریانس ضمنی مدل با ماتریس کوواریانس داده های مشاهدهشده، معادل شده باشد. بدین معنیکه ماتریس نزدیک به صفر باشد. مهمترین گام موجود در این مرحله عبارت است از: بررسی معیار کلی تناسب مدل و قابلیت آزمونپذیری مدل و ارزیابی این موضوع که آیا اصلاحات مورد نیاز است یا خیر؟
هنگامیکه یک مدلی تخمین زده میشودبرنامه نرمافزاری یکسری آمارهایی از قبیل خطای استاندارد، T-Value و غیره را درباره ارزیابی تناسب مدل با داده ها منتشر می کند. اگر مدل قابل آزمون باشد ولی با دادهها به طور مناسب تناسب نداشته باشد شاخص های اصلاحی[۸۷] که یک وسیله معتبر برای ارزیابی تغییرات مورد نظر در بیان مدل هستند به کار گرفته میشوند، تا مدل متناسب با داده ها شود. مهمترین شاخص تناسب مدل آزمون ۲xاست ولی به خاطر اینکه آزمون ۲xتحت شرایط خاصی عمل می کند و همیشه این شرایط محقق نمی شود لذا یکسری شاخص های ثانویهای نیز ارائه میگردد.
مهمترین این شاخص ها عبارتند از: [۸۸]GFI، [۸۹]AGFI، [۹۰]RMSR
حالتهای بهینه برای این آزمونها به شرح زیر است:
-
- آزمون ۲xهرچه کمتر باشد بهتر است، زیرا این آزمون اختلاف بین داده و مدل را نشان میدهد.
-
- آزمون GFIو AGFI از ۹۰ درصد بایستی بیشتر باشد.
-
- آزمون RMSR هرچه کمتر باشد بهتر است، زیرا این آزمون یک معیار برای میانگین اختلاف بین دادههای مشاهده شده و داده های مدل است (ناطق ۱۳۸۵، ۲۱۴).
۳-۸-۸ اصلاح مدل
یکی از مهمترین جنبه های بحثانگیز مدل معادلات ساختاری اصلاح مدل است. اصلاح مدل مستلزم تطبیق کردن یک مدل بیانشده و تخمینزدهشده است که این کار از طریق آزاد کردن پارامترهایی که قبلاً ثابت بوده اند و یا ثابت کردن پارامترهایی که قبل از آن آزاد بوده اند، صورت میگیرد. این مرحله را میتوان با مقایسههای تبعی یا Post Hoc در ANOVA قیاس کرد. مهمترین گام موجود در این مرحله این است: اگر اصلاحاتی مورد نیاز باشد مشخصات مدل (پارامترها) را ارزیابی کنید و مشخصات جدیدی را وارد کنید. اصلاحات این مرحله شامل محدودیتها و اضافه کردن پارامترهای اضافی است (ناطق، ۱۳۸۵: ۲۱۴).
۳-۸-۹ تفسیر مدل
اگر آزمونهای تناسب نشان دهند که مدل به طور کافی متناسب با داده ها میباشد در این مرحله ما بر روی عوامل مشخصشده (پارامترهای مدل) مدل متناسبشده تمرکز مینماییم. در این مرحله، معناداری پارامترهای مدل مورد ارزیابی قرار میگیرد. آزمونها و مقایسه تخمین پارامترها و همچنین نمایش آنها مستلزم تخمین استانداردشدهای[۹۱] است. به همین دلیل در این مرحله تخمینهای غیراستاندارد را که عمدتاً به مقیاس خود وابسته هستند را به تخمینهای استانداردشدهای که وابسته به مقیاس خود نیستند، تبدیل میکنیم و این کار تا حدودی برازش و پارامترهای مدل را تحت تأثیر قرار میدهد (ناطق، ۱۳۸۵: ۲۱۵). این مرحله از مدل معادلات ساختاری دقیقاً شبیه استاندارد کردن ضرایب رگرسیون (β استاندارد) در آمار میباشد. مهمترین گام این مرحله ارزیابی مدل و ضرایب پارامترهای مدل با آزمون فرض میباشد.
۳-۹ خلاصه فصل سوم
در این فصل در ابتدا به بیان کامل روش تحقیق پرداختهشده است و پس از آن جامعه آماری مشخص گردید و سپس تعداد نمونه و نحوه نمونه گیری بیان شد. در ادامه ابزار گردآوری اطلاعات معرفی گردید و روایی و پایایی آن مورد سنجش قرار گرفت. در پایان نیز روشهای آماری مورد استفاده نام برده شد و در مورد آنها توضیحاتی ارائه گردید.همچنین در این فصل روش تحقیق مورد استفاده توضیح داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزار SPSS و LISREL استفاده گردید.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها فرآیندی چندمرحله ای است که طی آن دادههایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمعآوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمدهاند؛ خلاصه، کدبندی و دستهبندی …. و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید. در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ تجربی پالایش میشوند و تکنیکهای گوناگون آماری نقش بسزایی در استنتاجها و تعمیمها بر عهده دارند (خاکی، ۱۳۹۰). امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمعآوری شده از موضوع مورد تحقیق است، تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلیترین و مهمترین بخشهای تحقیق محسوب می شود. داده های خام با بهره گرفتن از نرمافزار آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفادهکنندگان قرار میگیرند. برای تجزیه و تحلیل داده های جمعآوری شده آمار تحلیلی به دو صورت آمار توصیفی و استنباطی مطرح میگردد.در این فصل، داده های جمعآوریشده به کمک روشهای آماری، تبدیل به اطلاعات شده و فرضیات تدوین شده با بهره گرفتن از نرمافزار کامپیوتری SPSS 16 و LISREL 8.80مورد آزمون قرار میگیرند تا صحت فرضیات و سطح معناداری و شدت و ضعف روابط بین متغیرها مشخص گردد.
در ابتدا، اطلاعات مربوط به مشخصات عمومی پاسخ دهندگان نظیر سن، میزان تحصیلات، نوع عضویت، حوزه های شغلی، نوع شغل و سابقه کار با کمک شاخص های آمار توصیفی بیان میگردد و نتایج حاصل، به شکل جداول توزیعفراوانی و نمودار نشان داده می شود. سپس با بهره گرفتن از آزمونهای استنباطی نظیر رگرسیون و معادلات ساختاری، اقدام به آزمون صحت فرضیه های تحقیق مینماییم.در این بخش سعی شده است که تمام عملیات آماری انجام شده بر روی پرسشنامه در قالب دستهبندی معین، ارائه شود.
۴-۲ تجزیه و تحلیل داده ها
بعد از گردآوری داده ها از نمونه معرف جامعه، نوبت به تحلیل داده ها میباشد. در تجزیه و تحلیل داده ها، سه هدف دنبال می شود: توصیف آماری اولیه از داده ها (آگاهی اولیه نسبت به داده ها)، آزمون برازش داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش (داناییفرد و دیگران، ۱۳۹۰). در ادامه، ابتدا به تحلیلهای توصیفی و سپس به تحلیلهای استنباطی پرداخته شده است.
۴-۲-۱ آمار توصیفی
۴-۲-۱-۱ تحلیل داده های مربوط به سن پاسخ دهندگان
با توجه به جدول ۴-۱ فراوانی افراد کمتر از ۳۰ سال ۸۲/۲ درصد، ۳۱ تا ۴۰ سال ۸۲/۵۲ درصد، ۴۱ تا ۵۰ سال ۳۷/۴۴ درصد، ۵۱ تا ۶۰ سال ۰ و بیشتر از ۶۱ سال ۰ میباشد.
جدول ۴-۱ توزیع فراوانی پاسخ دهندگان با توجه به سن
سن | فراوانی | فراوانی درصدی | درصد داده های معتبر | فراوانی تجمعی درصدی |
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 12:50:00 ق.ظ ]
|