کاری که توسط افرادی مستقل از بازرسین، در هنگام ارزیابی فرایند انجام می­ شود. این فعالیت معمولا جزیی از وظایف کارکنان بخش تولید محسوب می­ شود.
۲-۲-۱-۲٫ ممیزی­های کیفیت محصول/ خدمات
هزینه­ های پرسنلی صرف شده برای انجام ممیزی کیفیت محصول در حین فرایند یا محصولات/ خدمات نهایی.
دانلود پایان نامه
۲-۲-۱-۳٫ موادی که تحت بازرسی و آزمون قرار می­گیرند
موادی که در هنگام انجام فعالیت کنترل کیفیت مورد استفاده قرار گرفته و یا از بین می­روند به عنوان مثال می­توان به بازرسی، به همراه شکافتن محصول، تست سقوط، تحت ولتاژ بالا قرار دادن یا آزمون عمر محصول اشاره نمود.
۲-۲-۲٫ بازرسی­ها و آزمون­های مربوط به تنظیم (کردن)
کلیه هزینه­ های تنظیمات/ بازرسی­ها و آزمون­های اولین قطعه که برای کسب اطمینان از تنظیم مناسب ابزار و ماشین­آلات برای تولید محصولات قابل پذیرش قبل از شروع به تولید هر انباشته صرف می­ شود، یا هزینه­ های مربوط به کسب اطمینان از قابل پذیرش بودن تجهیزات بازرسی و اندازه ­گیری برای آغاز یک روز جدید، شیفت کاری جدید یا دوره­ های زمانی دیگر.
۲-۲-۳٫ آزمون­های خاص
کلیه هزینه­ های غیر معمول بازرسی و آزمون که بر اساس طرح ارزیابی محصول بر روی محصول ساخته شده صرف می­ شود. معمولا این هزینه­ها شامل نمونه گیری­های سالانه یا هر شش ماه یکبار از محصولات حساس برای انجام ارزیابی­های کامل­تر و تفضیلی­تر جهت کسب اطمینان از تداوم انطباق آن با نیازمندی حساس و مهم زیست محیطی می­باشد.
۲-۲-۴٫ سنجش کنترل فرایند
هزینه تمامی سنجش­های برنامه­ ریزی شده برای حصول اطمینان از تطابق تجهیزات کنترلی محصول یا خدمات با استانداردهای از پیش تعیین شده در خط تولید یا هنگام ارائه خدمات و هنگام دریافت مواد ورودی. مشتمل بر کلیه هزینه­هایی که صرف تداوم نتایج قابل قبول می­گردد.
۲-۲-۵٫ حمایت و پشتیبانی از طریق انجام فعالیت­های آزمایشگاهی
هزینه مربوط به تمامی آزمون­های آزمایشگاهی که بایستی برای حمایت و پشتیبانی از طرح­های ارزیابی محصول یا خدمات انجام شود.
۲-۲-۶٫ تجهیزات اندازه ­گیری (بازرسی و آزمون)
از آنجایی که تجهیزات مورد نیاز اندازه ­گیری یا کنترل فرایند به عنوان بخشی از فعالیت­های ارزیابی محسوب می­شوند، بنابراین هزینه­ های مربوط به تهیه و تدارک (شامل هزینه استهلاک یا هزینه مصرف)، کالیبراسیون و نگهداری و تعمیرات آنها نیز در همین قسمت محاسبه و ثبت می­ شود. کنترل این تجهیزات تضمین کننده صحت نتایج به دست آمده بوده، و بدون انجام این کنترل­ها موثر بودن برنامه ­های ارزیابی در معرض خطر قرار می­گیرد.
۲-۲-۶-۱٫ حدود مجاز استهلاک
مقدار کل استهلاک مجاز برای تمامی تجهیزات بازرسی و آزمایش تخصیص داده شده.
۲-۲-۶-۲٫ هزینه­ های تامین تجهیزات اندازه ­گیری
هزینه­ های ساخت یا تامین تمامی تجهیزات بازرسی و آزمایش سنجه­ها که هنوز تخصیص داده نشده­اند.
۲-۲-۶-۳٫ نیروی انسانی مورد نیاز برای کالیبراسیون و نگهداری
هزینه کلیه فعالیت­های بازرسی، کالیبراسیون، نگهداری و کنترل مربوط به تجهیزات و وسایل بازرسی و آزمایش و سنجه­ها که برای ارزیابی فرآیندها، محصولات یا خدمات به منظور اطمینان از انطباق با نیازمندی­ها، صرف می­شوند.
۲-۲-۷٫ اخذ تایید و گواهینامه از سازمان­های بیرونی
هزینه تمامی گواهینامه­ها و تاییدیه­های مورد نیاز از سازمان­های بیرونی، از جمله آزمایشگاه­های تعیین شده توسط پذیره­نویسان، ASTM و یا نماینده تعیین شده توسط دولت. شامل هزینه­ های تهیه نمونه اولیه، ارسال هر گونه هزینه­ های ارتباطی جهت دستیابی به تایید نهایی، شامل هزینه­ های ارتباط با مشتری می­گردد.
۲-۳٫ هزینه­ های بازرسی و آزمایش خارجی
هر وقت که لازم باشد محصول قبل از تحویل رسمی به مشتری، در کارگاه راه اندازی، نصب یا کنترل شود، هزینه­ های بازرسی و آزمایش خارجی محاسبه می­شوند. این هزینه همچنین هنگامی که احتیاج به آزمایش کردن محصول یا خدمات جدید در محل کارگاه باشد، محاسبه و ثبت می­شوند.
۲-۳-۱٫ ارزیابی عملکرد در محل کارگاه
هزینه تمامی ارزیابی­های برنامه­ ریزی شده (شامل بازرسی­ها، آزمون­ها، ممیزی­ها و سایر فعالیت­های پشتیبان ارزیابی) که در محل کارگاه برای نصب/ تحویل محصولات بزرگ و پیچیده یا اجرای خدمات پشتیبانی صرف می­ شود (به عنوان مثال تعمیرات یا راه ­اندازی مجدد).
۲-۳-۲٫ ارزیابی­های خاص از محصول
شامل آزمون­های طول عمر، قابلیت اطمینان و محیطی که بر روی واحدهای تولید شده از محصول انجام میشود.
۲-۳-۳٫ ارزیابی انبار کارگاه و قطعات یدکی
شامل هزینه انجام ارزیابی از انبار کارگاه، به واسطه تغییرات مهندسی اعمال شده و مدت زمان نگهداری محصول در انبار (نگهداری بیش از حد مجاز محصول در انبار) یا بررسی سایر مسائل و مشکلات مشکوک درباره محصولات.
۲-۴٫ بازنگری داده ­های بازرسی و آزمون
هزینه­ های مربوط به بازنگری داده ­های بازرسی و آزمون قبل از صدور اجازه ارسال و حمل محصول، از جمله تعیین اینکه آیا نیازمندی­های محصول تامین شده است یا خیر.
۲-۵٫ ارزیابی­های متنوع از کیفیت
هزینه­ های مربوط به ارزیابی و کنترل­های دوره­ای از مکان­ها و محیط­هایی که به نوعی محل حفظ و نگهداری و ارائه خدمات پشتیبانی برای محصولات می­باشند جهت حصول اطمینان از تداوم شرایط مناسب جهت نگهداری ایمن از محصولات مورد نظر. از جمله این محیط­ها، انبارها، محل­های بسته­بندی و حمل می­باشند.

 

    1. هزینه­ های خطای داخلی

 

هزینه­ های حاصل از محصولات و خدماتی که با نیازمندی­ها یا خواسته­ های مشتری/ استفاده کننده انطباق ندارند. هزینه­ های خطای داخلی پیش از تحویل یا ارسال محصول یا ارائه خدمت به مشتری اتفاق می­افتند.
۳-۱٫ هزینه­ های حاصل از خطا در طراحی محصول/ خدمت (داخلی)
هزینه­ های خطای طراحی، عموما به عنوان هزینه­ های برنامه­ ریزی شده­ای هستند که به واسطه صدور مدارک طراحی که دارای کفایت نیستند، جهت استفاده در تولید به وجود می­آیند. این هزینه­ها، هزینه­ های مربوط به تغییرات درخواستی توسط مشتری (بهبود محصول) یا فعالیت­های طراحی مجدد و عمده (شامل ارتقا سطح کیفی محصول) که جزیی از طرح­های بازاریابی سازمان هستند را شامل نمی­شوند.
۳-۱-۱٫ اقدامات اصلاحی در طراحی
پس از صدور مدارک طراحی جهت استفاده در فرایند تولید، کلیه هزینه­هایی که صرف جستجو و شناسایی و تعیین مشکلات و حل و فصل ریشه­ای آنها می­گردد (بعضی از منابع این ردیف را جزو هزینه­ های پیشگیری محسوب می­نمایند).
۳-۱-۲٫ بازکاری­های حاصل از تغییرات طراحی
هزینه تمامی بازکاری­ها (شامل مواد، نیروی انسانی و سربار) که مشخصا به عنوان بخشی از فعالیت­های مربوط به حل مشکلات طراحی و موثر بودن طرح اجرا، مورد نیاز هستند.
۳-۱-۳٫ دور ریزهای مربوط به تغییرات طراحی
هزینه تمامی دور­ ریزها (مواد، نیروی انسانی، و سربار) که مشخصا به عنوان بخشی از فعالیت­های مربوط به حل مشکلات طراحی و موثر بودن طرح اجرا، صرف می­شوند.
۳-۱-۴٫ هزینه­ های مربوط به تولید
تمامی هزینه­هایی که به واسطه عدم کفایت و کامل نبودن مدارک و مستندات طراحی، ایجاد می­شوند.
۳-۲٫ هزینه­ های خطا در هنگام خرید
هزینه­ های مربوط به اقلام خریداری شده مردود.
۳-۲-۱٫ هزینه­ های تعیین تکلیف مواد خریداری شده مردود
هزینه­ های تعیین تکلیف یا رتبه ­بندی اقلام ورودی رد شده، که شامل هزینه اسناد مردودی، ارزیابی و بازنگری، تعیین تکلیف، جابجایی و حمل و نقل می­ شود (به جز مواردی که هزینه به عهده تامین­کننده است).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...