۳) جامعه پذیرییک سازمان از طریق مسیر خدمتی افراد در سازمان ، دست به جامعه پذیری خواهد زد . کارکنان جدید نوعاً یک دوره توجیهی می گذرانند تا بدانند چه چیزهایی یا چه کارهایی باید در سازمان انجام شود.
فرهنگ از راه اجتماعی کردن اعضای جدید که به گروه راه می یابند ،خود را دوام می بخشد و از نو می سازد . فراگرد اجتماعی کردن به راحتی از جستجودر پی یافتن عضو و گزینش وی آغاز می شود، بدین معنی که سازمان احتمال دارد به یافتن اعضای تازه ای بپردازد که از مجموعه مفروضات ، باورها و ارزشهای درست برخوردار باشند.
اگر سازمان بتواند چنان اعضایی را پیش از پیوستن به سازمان بیابد ،آنگاه نیاز کمتری به اجتماعی کردن رسمی آنان دارد (طوسی، ۱۳۷۲) . هدف از اجتماعی کردن پایدار کردن فرهنگ سازمان است.
همچنین می توان از شاخص های ارزیابی عملکرد ، شیوه های تخصیص پاداش، اجرای برنامه های آموزشی و سیاست ارتقای کارکنان جهت بقا و تقویت و گسترش فرهنگ سازمانی استفاده نمود(ترابی کیا، ۱۳۷۷)
۲-۱۰ اجزاء فرهنگ سازمانی
گری و اتاک (۱۹۸۸) هفت جزء را برای فرهنگ سازمانی بر شمرده اند:
مقاله - پروژه
۱) آیین نامه ها و رسوم: مجموعه اتفاقات خاص فرهنگی که معانی ویژه ای را برای سازمان در بردارد.
۲) هنجارها: رونمای یک فرهنگ، هنجارهای رفتاری ویژه ای است که توسط آن، فرهنگ رسمیت یافته و تقویت می گردد. این هنجارها توسط خرده فرهنگ مدیریت ، ایجاد و از طریق سیستم های پاداش رسمی و غیر رسمی توسعه می یابد.
۳) نمادها: نمادها راه های ارتباطی سریع و هوشمندانه ای هستند که از طریق اشتراک مفاهیم در میان کارکنان ، پیام ها را منتقل می کنند و هنجارها را تقویت می نمایند.
۴) اسطوره ها: نمونه ای ازتاریخ گذشته سازمان هستند . داستانهایی در مورد اتفاقات ویژه و یا شخصیتهای کلیدی که همچون ضرب المثل ها، الگوهای مطلوب سازمان را یادآور می شوند.
۵) فرایند جامعه پذیری: فرایندی که طی آن یک عنصر تازه وارد، هنجارهای فرهنگی سازمان را می آموزد و به آن فرهنگ معرفی می گردد .
۶) زبان : زبان ، یک عامل تمایز عمومی میان فرهنگ هاست و مجموعه ای از اصطلاحات و عبارات خاص و ادبیات گفتاری و نوشتاری حاکم بر سازمان است که پابه پای الگوهای رفتاری ، گسترش و توسعه می یابد.
۷) تابوها: نگرشها، برداشتها و رفتارهایی هستند که سازمان به شدت آنها را نفی کرده و از آنها دوری می جوید.
تریس و بیر (۱۹۸۴) چهارده ویژگی را برای فرهنگ سازمانی قابل تصور می دانند:
جدول۲-۳: ویژگی های فرهنگ سازمانی به عقیده تریس و بیر

 

ویژگیهای فرهنگی
مراسم مجموعه فعالیتهای برنامه ریزی شده ، نمایشنامه ای و کارهایی که به صورت نسبتاً آگاهانه یا مدبرانه تنظیم شده و موجب تقویت شکل های مختلفی از نمودهای فرهنگی است که در قالب یک رویداد ابزار می گردد.
جشنها آمیزه ای از چندین مراسم که با یک رویداد به هم مرتبط می شوند.
تشریفات مذهبی مجموعه ای از روشها و رفتارهایی که به صورت استاندارد و مفصل به اجراء در می آید، به وسیله شور و علاقه و نگرانی ها ابراز می گردد، ولی به ندرت به نتایجی می انجامد که از نظر علمی دارای اهمیت و مورد هدف می باشد.
اساطیر یک رویداد خیالی یا مورد تصور که در قالب نمایشنامه بیان گردد، معمولاً برای توضیح منشاء یا تحول چیزی مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین باوری قطعی درباره مزایای علمی از روشها و رفتارهای خاصی است که واقعیت آن ها را تأیید نمی کند.
حماسه یک داستان تاریخی که کارهای منحصر به فرد یک گروه و رهبران آن را حکایت می کند، معمولاً در قالب اصطلاحات حماسی بیان می گردد.
افسانه رویداد شگفت انگیز که از گذشتگان است ، نسل به نسل منتقل شده مبنای تاریخی دارد ولی به زیور افسانه مزین شده است .
داستان حکایت رویدادهای حقیقی ، گاهی ترکیبی از حقیقت و افسانه
داستان عامیانه یک حکایت کاملاً افسانه ای
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...