۸۱/۰

 

پتاسیم (ppm)

 

۲۴۰

 

۲۵۰

 

 

 

اسیدیته کل اشباع

 

۱/۸

 

۲/۸

 

آهن (ppm)

 

۴/۹

 

۳/۹

 

 

 

درصد مواد خنثی شونده

 

۸/۱۷

 

۸/۱۶

 

منگنز (ppm)

 

۲/۶

 

۹/۶

 

 

 

درصد کربن آلی

 

۸۸/۰

 

۸۴/۰

 

روی (ppm)

 

۴۶/۰

 

۵۴/۰

 

 

 

درصد نیتروژن

 

۰۸۸/۰

 

۰۸۴/۰

 

مس (ppm)

 

۵۲/۲

 

۵۸/۲

 

 

 

۲-۳- طرح آزمایشی
این تحقیق به صورت آزمایش اسپلیت پلات در قالب بلوک های کامل تصادفی با ۴ تکرار و دو فاکتور اجرا شد. فاکتوراصلی محلول پاشی عناصرریزمغذی در سه سطح به نسبت یک در هزار کود روی و به نسبت دو در هزار کود بور ، (قبل­از پرشدن دانه­ها) در نظر گرفته ­شد و فاکتور فرعی کود نیتروژن درچهار سطح بود که در دو مرحله (آغازگلدهی و قبل­از رسیدگی­فیزیولوژیک ) بامقادیر ۵۰ ، ۱۰۰، ۱۵۰و۲۰۰ کیلوگرم در هکتار توزین شد، که بصورت نواری به اجرا در آمد. مساحت زمین آزمایش ۵۰۰ متر مربع بود. هر کرت آزمایشی شامل ۴ ردیف به طول ۴ متر وعرض ۲ متر و فواصل ردیفی ۶۰ سانتی متر، فاصله بوته ها روی خطوط کشت از یکدیگر ۱۰ سانتی متر، عمق کاشت ۲ تا ۳ سانتی متر و تراکم ۱۶٫۶۶ بوته در متر مربع و رقم کاشته شده در این طرح رقم محلی پلدشت بکار رفت.
۲-۴- عملیات زراعی
۲-۴-۱ - عملیات آماده سازی زمین
زمین مورد آزمایش با اجرای یک شخم عمیق در پاییز و عملیات ثانویه شامل شخم تکمیلی و دیسک و کرت بندی و ایجاد مسیر نهرها در بهارآماده برای کاشت شد.
پایان نامه
۲-۴-۲- عملیات کاشت و داشت
عملیات کاشت در یک مرحله به صورت خشکه­کاری انجام گردید. تنظیم فواصل آبیاری بر حسب شرایط آب­وهوایی منطقه هر ۷ - ۸ روز یکبار صورت می­گرفت­. کاشت بذر به­ صورت ردیفی و بعد از کاشت بلافاصله آبیاری ­صورت گرفت. مساحت زمین آزمایشی ۵۰۰ متر مربع بود. هر کرت آزمایشی شامل ۴ ردیف به طول ۴ متر و فواصل ردیفی ۶۰ سانتی متر بودو فاصله بوته ها روی خطوط کشت از یکدیگر ۱۰ سانتی متر(تراکم ۱۶/۶۶ بوته در متر مربع) و عمق کاشت ۲ تا ۳ سانتی متر بود. مبارزه با علف­های هرز مزرعه به صورت­دستی طی چندین مرحله و همچنین از علف­کش سوپرگالانت و علف کش پاراکوات برای ازبین­بردن علف­های هرز راهروها استفاده شد. به­ دلیل مشاهده­ بیماری بوته­میری طی ۲ مرحله توسط سموم ­متالاکسیل و روال­تی­اس هر کدام به طور جداگانه طی۲ مرحله به دو روش محلول­پاشی و مصرف پای­ بوته­ای عملیات سمپاشی انجام شد.در طول مرحله داشت در کرت های مربوطه مطابق تیمارهای آزمایشی عمل محلول پاشی عناصر ریز مغذی و نیز کود دهی پای بوته (اوره) در مراحل رشدی (آغازگلدهی و قبل­از رسیدگی­فیزیولوژیک ) برای هر کرت اجرا شد.
۲-۴-۳ عملیات برداشت
با توجه به اینکه عملیات کاشت در یک روز به اجرا در آمد عملیات برداشت نیز طی یک مرحله و زمانی که ۷۵% کپسول­ها قهوه ای شدند، به صورت دستی انجام گرفت.به­اینصورتکهپساز حذفدوردیفکناریو نیممترازابتداوانتهایهرکرتبهعنواناثرحاشیه­ایازوسطهرکرتششبوته انتخابوبرایاندازه گیری­هایلازمبرداشتگردید.محصول برداشت شده در جای مناسب پهن گردید تا کاملا خشک و آماده جدا کردن دانه ها از کپسول ها و توزین آنها گردید. مقداری از دانه های برداشت شده از هر کرت با نصب اتیکت جهت اندازه گیری میزان درصد روغن و درصد پروتئین به آزمایشگاه انتقال داده شدند.
۲-۵- نحوه اندازه گیری صفات مورد مطالعه
۲-۵-۱- ارتفاع بوته

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...