دانلود مطالب درباره اندازه گيری پویایی کسب و کار بين بنگاه های موجود در ... |
بنگاههای بزرگتر تمایل به بازارهای بزرگتر دارند. همچنین بنگاههایی که خدمات و محصولات در آن به صورت حضوری و چهره به چهره ارائه میشوند یا به فروش میرسد تمایل به رقابت در بازار محلی و در مقابل بنگاههای تجاری که اغلب از برنامه های کاربردی( مثلا از طریق وب سایت) خدمات یا محصولاتی را ارائه می دهند، گرایش به بازارهایی با بعد جغرافیایی بزرگتر دارند. ما در این تحقیق صنایعی را که در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده و در سالهای 1392-1382در بورس حضور داشته اند و داده های آنها موجود است را در نظر گرفتهایم.
پ) مشخص کردن وضعیتها
وقتی شاخص تحرک را با بهره گرفتن از رتبه های نسبی در زنجیره مارکوف محاسبه میکنیم، باید در مورد تقسیم بندی آنها در هر طبقه تصمیم بگیریم. در مورد تعداد وضعیتها و باید گفت که یک ارتباط پایاپای بین دقت شاخص آماری و اعتبار آماری شاخص محاسبه شده وجود دارد. با توجه به داده ها ما برای مشخص کردن وضعیت بنگاهها چهار حالت در نظر میگیریم و توزیع بنگاهها در این چهار وضعیت در هر سال و صنعت را مشخص میکنیم و سپس تغییر آنها را در سالهای متوالی بررسی مینماییم.
3-7- تاثیر تمرکز بر تحرک
بر اساس رویکرد ساختار- رفتار- عملکرد، که در قسمت 3-2، توضیح داده شد، تمرکز فروشندگان بر الگوی رفتاری آنها تاثیر میگذرد و در نهایت، عملکرد، نتیجه مقدار این تمرکز خواهد بود. دلیل و مدرک قوی برای اثبات وجود رابطهای مداوم بین تمرکز و تحرک وجود ندارد(فولکرینگا و ون استل،2009: 16).
بالدوین(1995)، یک رابطهی منفی بین تمرکز و تحرک پیدا کرد، که البته فقط برای تحرک بنگاههای رهبر[111] صادق بود. ایس و ادریچ[112]، یک رابطه و اثر معنادار مثبت را در صنایع کارخانهای ایالات متحده گزارش کردند. در این پژوهش، در پاسخ به اینکه آیا میتوان بین شاخص تمرکز و شاخص های تحرک ارتباط به خصوصی یافت، مفهوم ضریب همبستگی بیان شده است. ضریب همبستگی ابزاری آماری برای تعیین نوع و درجه رابطهی یک متغیر کمی با متغیر کمی دیگر است. ضریب همبستگی، یکی از معیارهای مورد استفاده در تعیین همبستگی دو متغیر است. ضریب همبستگی شدت رابطه و همچنین نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) را نشان میدهد. این ضریب بین ۱ تا ۱- است و در عدم وجود رابطه بین دو متغیر، برابر صفر است.
که در آن E عملگر امید ریاضی، cov به معنای کوواریانس، corr نماد معمول برای همبستگی پیرسون، و سیگما نماد انحراف معیار است( دانشنامه بین المللی علم آمار،2011: 315).
فصل چهارم
محاسبات و تحلیل نتایج
4-1- مقدمه
در فصل سوم به ارائه مدل مورد استفاده در این پژوهش پرداخته شد. در این فصل به برآورد، محاسبات و بررسی نتایج به دست آمده خواهیم پرداخت. به منظور بررسی پویایی کسب وکار در صنایع پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، با بهره گرفتن از مدل زنجیره مارکوف و ماتریسهای انتقال یا گذار، شاخص تحرک برای 17 صنعت از کل صنایع پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به دست آورده و آنها را در دو حالت کوتاه مدت و بلند مدت رتبه بندی میکنیم و به مقایسه این صنایع به یکدیگر میپردازیم. در تکمیل و تحلیل نتایج شاخص هرفیندال در هر صنعت و هر سال را در حالت ایستا محاسبه میکنیم و به صورت کلی، به مقایسه حالت ایستا و پویا میپردازیم. این محاسبات را برای سالهای 1382 تا 1392 و بنگاههایی که در کل این بازه زمانی در صنایع باقی ماندهاند انجام خواهد گرفت.
4-2- دادهها
برای محاسبه شاخص های تحرک و بررسی پویایی صنعت در ایران، فروش بنگاهها در هر سال را به عنوان معیار اندازه بنگاه در نظر گرفتهایم. اطلاعات مربوط به بنگاهها از طریق بررسی صورتهای مالی آنها جمعآوری شده است و صنایع بر اساس دستهبندی آنها در سازمان بورس اوراق بهادار تهران نوشته شده اند. در این بین، 17 صنعت از 32 صنعت معرفی شده در این مرکز انتخاب شده اند، دلیل انتخاب این صنایع، لزوم مشخص شدن سهم بنگاه در هر صنعت و هر سال و همچنین یکسان بودن سال مالی تمام بنگاهها است. صنایعی که در طول یازده سال مورد بررسی،1392-1382، در بورس اوراق بهادار تهران، بیش از دو بنگاه با سال مالی یکسان داشته اند، نوشته شده است و ماتریس انتقال یا گذار آنها تخمین زدهایم. تعداد کل بنگاههای حاضر در صنایع، در بازه زمانی مورد مطالعه، با سال مالی یکسان به 250، بنگاه رسید. از شاخص Mu ، شاخص اثر برای محاسبه میزان تحرک هر صنعت استفاده و مقدار آنها برای همه صنایع منتخب مشخص شده است. برای محاسبه تمرکز حالت ایستا از شاخص هرفیندال- هیرشمن، جهت مقایسه ای با حالت پویا، بهره گرفتهایم.
جهت برآورد مدل و محاسبات، نرمافزارهای Excel 2007، Mathematical 8، Stata 11 مورد استفاده قرار گرفتهاند.
4-3- معرفی مدل
4-3-1- روش محاسبه ماتریس احتمال انتقال
به منظور رسیدن به هدف تحقیق یعنی مشخص کردن میزان تحرک صنایع و رتبه بندی آنها از مدل زنجیره مارکوف و ماتریسهای انتقال استفاده می شود. همانطور که در فصل قبل گفته شد، زنجیره مارکوف، عبارت است از فرایند مارکوف به نحوی که مجموعه نتایج قابل شمارش باشند؛ فرایند مارکوف، نیز یک فرایند تصادفی با سه ویژگی زیر است:
-
- تعداد وضعیتهای ممکن محدود است، که در این تحقیق چهار وضعیت (در ادامه شرح داده خواهد شد) معین شده است.[113]
-
- وضعیت در هر مرحله فقط به وضعیت یک دوره قبل بستگی دارد.
-
- احتمالات مربوط به تغییر وضعیتها طی زمان ثابت هستند.
در حقیقت این فرایند حرکت در یک سیستم، از حالتی به حالت دیگر به همراه احتمالات مرتبط با هر انتقال است که به عنوان زنجیره شناخته شده است. همانطور که توضیح داده شد، مارکوف متغیر تصادفی Xn را وابسته به وضیت آن در یک دوره قبل یعنی وابسته به Xn-1 و مستقل از Xn-2, Xn-3, …,X1 معرفی کرد. برای بیان سادهترآن را به صورت زیر نوشتیم:
این احتمالات تغییر وضعیتها، در ماتریسی که آن را ماتریس گذار یا ماتریس انتقال مینامند، نظم داده میشوند:
T =
همانطور که میدانیم، در ابتدا باید وضعیتهایی را تعریف کرد، برای تعیین این وضعیتها ابتدا لازم به تعریف یک معیار است که بتوان اندازه نسبی بنگاهها در هر صنعت را بر اساس این معیار مشخص، تعیین نمود؛ معیار انتخاب شده در این تحقیق، سهم فروش بنگاه در صنعت است و این سهم برای سالهای1382 تا 1392 محاسبه شده است؛ سهم فروش هر بنگاه در بازار(صنعت) برابر است با فروش آن بنگاه در یک سال معین تقسیم بر کل فروش در بازار(صنعت)در آن سال که برای یازده سال متوالی این سهمها محاسبه شده است. پس از مشخص کردن اندازه نسبی بنگاهها در صنایع و سالهای مورد نظر باید در مورد تعیین وضعیتها تصمیم گرفت؛ در این پژوهش، وضعیتها به صورتی تعریف شده اند که، داده های به دست آمده برای سهم فروش بنگاهها را به چهار گروه تقسیم می کند، به طوری که داده های به دست آمده برای سهم فروش بنگاهها توزیع نسبتا یکنواختی داشته باشد. به منظور تعیین نحوه توزیع سهم بنگاه در صنایع مورد بررسی، نمودار سهم بنگاه را رسم نمودیم. همانگونه که در نمودار 4-1 مشاهده می شود، بدون در نظر گرفتن صنعت و سال، تقریبا 75% از بنگاهها، دارای سهم کمتر از ده درصد از بازار هستند. بنابراین، به صورت برونزا، وضعیتها را اینگونه تعریف میکنیم که، بنگاههایی که سهم فروش آنها کمتر از دو درصد است در گروه یا وضعیت یک(25% اول مشاهدات)، بنگاهها با سهم دو تا چهار درصد در بازار در گروه دو(25% دوم مشاهدات)، بنگاهها که سهم آنها چهار تا ده درصد است گروه سه قرار گرفتهاند(25% سوم مشاهدات) و در گروه یا وضعیت چهار آن دسته از بنگاههایی قرار دارند که سهم فروششان بیشتر از ده درصد است(25% آخر). احتمالات انتقال از هر وضعیتی به وضعیت دیگر درآیههای ماتریس انتقال را میسازند. این احتمالات، میزان تغییر بین این گروه ها را در هر صنعت نشان میدهد. عناصر روی قطر ماتریس احتمال ماندن در وضعیت ثابت را نشان می دهند، هر چقدر مقدار این درآیهها بزرگتر باشد، به معنای حرکت کمتر بنگاههای صنعت است، به این معنا که اندازه نسبی بنگاههای حاضر در صنعت مورد نظر تغییرات کمتری داشته اند یا به عبارتی تغییرات ساختاری کم است و ساختار این صنعت، نزدیک به ساختار انحصاری است.
نمودار4-1. نمودار توزیع سهم فروش بنگاهها مستقل از صنعتی که در آن قرار گرفتهاند
مأخذ: یافتههای پژوهش
برای مثال درآیه احتمال اینکه در یک دوره، بنگاهی به اندازه کافی برای رفتن به گروه سه رشد کرده است و سهم فروش خود را از زیر دو درصد به مقداری بین چهار تا ده درصد رسانده است را نشان میدهد. برای محاسبه این احتمالات از روش زیر استفاده شده است:
که در آن صورت کسر یعنی تعداد انتقالات بنگاهها از حالت i به حالت j و مخرج تمام انتقالات از حالت یا گروه i به هر گروه دیگر حتی گروه i را در بر میگیرد و میدانیم که این عناصر عددی بین صفر و یک هستند و جمع احتمالات در هر سطر برابر با یک است:
4-3-2- روش محاسبه ماتریس ثابت
پس از محاسبه این احتمالات و تشکیل ماتریس انتقال برای هر کدام از صنایع، قبل از انجام مرحله بعد و محاسبه شاخص های تحرک به بردار احتمالات ثابت هر صنعت نیاز است. بردار حالت پایدار یا ثابت برداری است که پس از رسیدن به این حالات در دوره های زمانی طولانی احتمال تغییر وضعیتها، تغییر نخواهد کرد، یعنی ماتریس انتقال دارای سطرهای مساوی و ثابتی خواهد شد، برای مثال احتمال تغییر وضعیت از گروه یک به گروه یک برابر است با احتمال تغییر وضعیت از گروه دو به گروه یک و احتمال تغییر از گروه سه به گروه یک و همینطور برابر با احتمال رفتن از گروه چهار به گروه یک.
)
بنابراین، در این پایان نامه با در نظر گرفتن چهار گروه یا وضعیت، این بردار احتمال ثابت چهار عنصر خواهد داشت. که برای به دست آوردن این بردار، از روش اولین بردار ویژه سمت چپ ماتریس مطابق با مطالب گفته شده در فصل سوم استفاده شده است.
از آنجا که برای بردارهای ویژه چپ معادله زیر صادق است،
میتوان حاصلضرب بردار حالت اولیه در ماتریس انتقال را به صورت زیر بازنویسی کرد:
وضعیت اولیه قرار گرفتن بنگاهها در وضعیتها (حالتها) میباشد، که بر اساس بردارهای ویژه آن را بسط دادهایم:
بزرگترین ویژه مقدار یک ماتریس منظم برابر با یک و بقیه ویژه مقادیر از آن کوچکتر میباشد، بنابراین
که به صورتی انتخاب می شود که جمع عناصر این بردار حاصله برابر با یک شود، نرمال کردن این بردار به صورت زیر است:
که e اولین ویژه بردار راست ماتریس و تمام عناصر آن برابر با یک است. این بردار برای تمامی صنایع محاسبه گردیده و در پیوست آورده شده است.
4-3-3- روش محاسبه شاخص های تحرک
پس از محاسبه بردار حالت پایدار، برای تمامی صنایع به منظور مقایسه و رتبه بندی صنایع از شاخص های زیر استفاده گردیده است:
و علاوه بر این شاخص، به علت منظم نبودن ماتریسها و دست نیافتن به حالت پایدار برای بلند مدت شاخص قطر اصلی یا اثر به کار برده شده است:
همانطور که در فصل قبل گفته شد، شاخص تحرک، یک تابع از احتمالات انتقال است که ماتریس انتقال را به یک عدد ترسیم می کند. این تابع که مقداری بین صفر و یک به خود میگیرد، برای مجموعه ای از ماتریسهای انتقال امکان رتبه بندی از لحاظ تحرک را فراهم می آورد، به طوری که در آن ماتریس تحرک بیشتر از ماتریس را نشان میدهد، اگر شاخص تحرک مرتبط با ماتریس بزرگتر از شاخص به دست آمده از ماتریس باشد(کانتر،2004: 176)؛ به بیان ریاضی:
در مرحله آخر بر این اساس، صنایع رتبه بندی خواهند شد.
، احتمال خروج قطعی از وضعیت جاری، با مقیاس را بیان می کند و ، معکوس میانگین هارمونیک احتمالات باقی ماندن در هر وضعیت، تعریف می شود، با مقیاس . تفاوت این دو شاخص این است که شاخص به وسیله احتمالات پایدار وزن داده شده است، در حالی که اینگونه نیست.
به منظور مقایسه حالت پویا با حالت ایستا، در دوره زمانی مورد مطالعه شاخص هرفیندال- هریشمن صنایع برای هر سال را محاسبه مینماییم، این شاخص در هر سال، برابر است با مجموع مجذور سهم فروش بنگاهها در آن سال:
K را تعداد بنگاههای هی صنعت و Sf، سهم هر بنگاه تعریف میکنیم.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 10:14:00 ق.ظ ]
|