استفاده از سرمایه دانشی یا معنوی؛
کیفیت تکنولوژی؛
کیفیت نوآوری؛
کیفیت زنجیره تأمین؛
کیفیت جهانی، بین المللی و قابلیت بین المللی (مقصودی، ۱۳۸۲: ۱۵).

۲-۶-۷-۲ کیفیت محصول با رویکرد هزینه:

شرکتها در بکارگیری استراتژی رهبری هزینه محصول بر کنترل شدید هزینه ها و اثربخشی هزینه ها در تمام حوزه های عملیاتی تمرکز می یابند. سازمان برای اینکه به تولیدکنندهای با حداقل هزینه در صنعت تبدیل شود، از یک یا همه منابع دستیابی به مزیت از طریق هزینه ها استفاده می کند. اگر سازمانی بتواند به رهبری هزینه دست یافته و آن را حفظ نماید، به فعالی بالاتر از سطح متوسط در صنعت خود تبدیل می شود. دستیابی به رهبری هزینه از روش های گوناگونی بدست می آید. این روشها شامل تولید انبوه، توزیع انبوه، صرفه جویی ناشی از مقیاس، تکنولوژی، طراحی محصول، بهینه سازی منابع و دسترسی به مواد خام می شوند. دستیابی به مزیت هزینه به هفت طریق ممکن می باشد:
پایان نامه - مقاله - پروژه
مقیاس اقتصادی؛
یادگیری اقتصادی؛
تکنولوژی فرایند؛
طراحی محصول؛
طراحی فرایند؛
بهینه سازی ظرفیت؛
هزینه های درونداد؛
استفاده گسترده از استراتژی رهبری هزینه، زمانی مناسب است که مقیاس و قلمرو اقتصادی با اهمیت بوده و قابل حصول است و از طرفی تمایز محصول نیز مشکل باشد ( رضایی نژاد، ۱۳۸۰: ۸۵).

۲-۶-۸ توجه به گرایشات بازار

ایجاد اطلاعات حاصل از بازار در کل سازمان درباره نیازهای جاری و آینده مشتریان، توسعه و انتقال این اطلاعات در سراسر سازمان و پاسخگویی به آن در تمام سطوح سازمان. (کهلی وجاورسکی۱۹۹۰(
توجه نکردن به خصوصیات بازار و گرایش ها موجب از دست دادن سهم در یک بازار می شود. توجه به خصوصیات بازار و گرایش ها در موارد ذیل قابل بحث می باشد.
قابلیت افزایش سود و بازده سرمایه ­گذاری: اگر افزایش سود و بازده  سرمایه ­گذاری، از طریق توجه به خصوصیات بازار و گرایش ها به‌دست می آید، بنابراین مناسب­ترین روش برای توجه به گرایشات بازار روشی است که بیشترین فرصت را برای سود ایجاد کند.
مشابه بودن نیازهای خریداران در هر قسمت: خریداران بالقوه در هر قسمت از بازار، باید بر مبنای فعالیت­های بازار­یابی، مانند طرح و شکل محصولات مورد نیاز یا نوع تبلیغات، باهم شباهت­هایی داشته باشند (طالقانی، ۱۳۸۸: ۱۲).
متفاوت بودن نیاز­های خریداران در قسمت­ های گوناگون بازار: اگر نیاز­های خریداران در قسمت­ های مختلف بازار، کاملا متفاوت نیستند، برای هر قسمت بسته به گرایشات ، فعالیت ها نیز متفاوت است و معمولا فعالیت­های بازار­یابی متفاوتی را می­طلبد که هزینه­ های بیشتری نیز ایجاد می­ کند.
امکان فعالیت بازار­یابی برای دستیابی به یک قسمت؛ دستیابی به یک قسمت بازار و گرایش های آن، نیازمند فعالیت بازاریابی کارآ و سازنده است.
سهولت و هزینه توجه به گرایشات بازار؛ مدیر بازاریابی باید توجه به گرایش بازار را به‌سهولت و با هزینه پائین (متناسب با نوع طرح، بازار و منافع متصور آن)، اجرا کند ( دهدشتی، ۱۳۸۹: ۲۶).

۲-۶-۸-۱خصوصیات الزامی جهت توجه به گرایشات بازار در بازار مصرفی

بازارهای مصرفی میلیونها نفر از مشتریان شخصی در سرتاسر جهان را شامل می شوند که کالاها و خدمات را جهت مصارف شخصی یا مصرف توسط اقوام، آشنایان و دوستان خریداری می کنند. بنابراین، یک بازاریاب محصولات مصرفی ابتدا خواسته ها و نیازهای این افراد را شناسایی کرده و سپس بازار آنها را به بخش ها و گروه های سودآور و قابل کنترلی تقسیم می کند که منعکس کننده این نیازها هستند. تحقیقات نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد مردم، محصولات و خدمات را عمدتاً به دلایل احساسی و نمادین به جای دلایل منطقی و کارکردی خریداری می کنند. این امر، بخش بندی بازار مصرف کننده را از نظر نوع تحقیقات مورد استفاده، طبقات بخش بندی مورد استفاده، محصولات و برندهای تولید شده کاملاً متفاوت از بخشبندی بازارهای صنعتی می کند. عوامل مهم در توجه به گرایشات بازار مصرفی به شرح ذیل می باشد: (رنجبریان، ۱۳۸۸: ۶).

۲-۶-۸-۱-۱ خصوصیات جغرافیایی

یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که می‌تواند بر نیاز و گرایش مشتری  (مصرف‌کننده ) تاثیرگذار باشد،
منطقه جغرافیایی است. البته این بخش بندی می‌تواند به اندازه یک قاره وسعت داشته باشد و یا حتی به
اندازه یک محله شهر کوچک شود. متداول‌ترین متغیرهای بخش بندی‌ جغرافیایی عبارتند از:
ناحیه جغرافیایی (بر اساس قاره، کشور، استان، شهر یا حتی محله)
جمعیت بخش
تراکم جمعیتی بخش
آب و هوا و … ( برلی[۲۵]، ۲۰۰۸ : ۵).

۲-۶-۸-۱-۲ خصوصیات جمعیتی

یکی دیگر از روش های متداول برای توجه به گرایشات بازار، گرایشات بازار بر اساس متغیرهای جمعیتی است که مهمترین آنها عبارتند از ، سن، جنسیت، شغل، تحصیلات، نژاد، ملیت، مذهب، اندازه خانواده، وضعیت خانوادگی، میزان زاد و ولد، درآمد، طبقه ‌اجتماعی و …
بسیار از این متغیرها، استاندارد خاصی برای بخش بندی دارند. به عنوان مثال وضعیت خانوادگی می‌توان شامل مجرد، متاهل بدون فرزند، متاهل دارای فرزند بخش بندی شود. البته باید توجه داشت که بخش بندیها می‌بایست با ویژگی‌های بومی هر کشور سازگار باشد ( دافی[۲۶]،۲۰۰۴: ۱۵).

۲-۶-۸-۲ خصوصیات الزامی جهت توجه به گرایشات بازار در بازار صنعتی

این بازار، بازار بسیار بزرگی است که در بعضی از کشورها احتمال دارد در بر گیرنده هزاران و حتی میلیونها شرکت و مؤسسه باشدو حجم دادوستد کالاها و خدمات در ان بازار سالانه بالغ بر چندین میلیارد دلار در کشورهای صنعتی می باشد. بنابراین بازار کالای صنعتی ، بزرگترین و متنوع ترین بازار سازمانی به شمار می رود. عمده ویژگی های مورد نظر در بازار صنعتی را می توان به شرح ذیل مشاهده نمود ( لارسون[۲۷]،۲۰۰۴: ۱۲).
ویژگیهای سازمان خرید
ویژگیهای مرکز خرید
ویژگی‌های فردی تصمیم‌گیرندگان
نوع صنعت
اندازه یا بزرگی شرکت
محل یا مکان
متغیرهای عملیاتی
متغیرهای عملیاتی مورد استفاده شرکت ها ی فعال در صنعت مورد نظر را به عنوان مشتریان سازمانی در بخش بندی سازمانی موثر و بهره برداری از آن متغیر سوالات ذیل پیشنهاد شده است :
فناوری: برای ارائه خدمت به مشتری بر چه فناوریهایی تمرکز خواهیم کرد؟
استفاده کنندگان: آیا محصولات خود را به استفاده کنندگان عمده، متوسط یا کم و یا مشتریانی که از این محصول استفاده نمی کنند، عرضه خواهیم کرد؟
توانایی‌های مشتری: آیا ما محصولات خود را به مشتریانی ارائه می‌کنیم که به این خدمات نیاز زیاد یا اندک دارند؟ ( عشقی[۲۸]،۲۰۰۷: ۸۶).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...