افشای داوطلبانه،‌ افشای اطلاعاتی فراتر از تعهدات قانونی است که به ‌وسیله نهادهای قانونگذار تدوین شده است. افشای اطلاعات فرایند تهیه اطلاعات از شرکت گزارشگر به بازارهای مالی است. شرکت‌ هایی که به ‌طور داوطلبانه اطلاعاتی را افشا می‌کنندکه به ‌وسیله مراجع قانونگذار اجباری برای ارائه آنها وجودندارد، برای شکل دادن توقعات مشارکان بازار تلاش می‌کنند واز این ‌رو به ‌واسطه افشای اطلاعات اضافی ازشرایط معامله با این اشخاص منفعت می‌برند (مدهانی[۷] ۲۰۰۹).
پایان نامه - مقاله - پروژه
متون و نوشته های مربوط به افشای داوطلبانه نشان دهنده ی منافع مثبتِ حاصل از افزایش سطح افشا هستند. (به طور مثال بوتوسان۱۹۹۷[۸]) گرچه افشا بسیار تحت تاثیر محیط فرهنگی ایست که شرکت در آن مشغول به فعالیت است. در ایران میزان افشاهای داوطلبانه در بین شرکتهای مختلف بسیار متفاوت است. (بوجاکی و مک کونومی[۹] ۲۰۰۲). همینطورکیفیت سود در بین شرکتها بسیار متفاوت از یکدیگر است. درحالیکه هیئت های مشترک از اختیارات حسابداری وسیعتری بهره میبرند، تاثیر این به هم پیوستگی بر کیفیت سود هنوز مورد مطالعه ی گسترده قرار نگرفته است.

در این مطالعه به بررسی اینکه آیا مدیریت مشترک با کیفیت حسابداری ارتباطی منفی دارد،بخصوص با افشاء داوطلبانه وکیفیت سود، یا خیر پرداخته میشود.

۱-۳- اهمیت موضوع و ضرورت پژوهش
این مقاله با تعیین تاثیرات منفی ومثبت مدیریت مشترک میتواند در بسط ادبیات موضوع نقش داشته باشد. گرچه پیشنهاداتی برای کاهش مدیریت مشترک ارائه شده است، اما این پیشنهادات همیشه پشتوانه ی تجربی نداشته اند. (برد و همکاران ۲۰۱۰، فریس و همکاران ۲۰۰۳[۱۰]) همانطورکه درمتون مختلف آورده شده است، اعضای مدیریت مشترک ممکن است تاثیر حسابداری مثبتی برعملکرد یک شرکت داشته باشند وتناقض مدیریت مشترک افشای داوطلبانه کمتری را در پی دارد، اماکیفیت روبه رشد درآمدها را میتوان با بسط نظریه ی تاثیر اتحاد[۱۱] توضیح داد. (وانگ[۱۲] ۲۰۰۶) این نظریه پیش بینی میکندکه تمرکز مالکیت باعث ایجاد انگیزه برای گزارش درآمدهای کیفیت بالا میشود، چرا که سهامداران کنترل کننده این انگیزه را دارند که مدیریت درآمدها را در محدودههایی مناسب حفظ کنند. بنابراین از آنجاییکه مدیران مشترک تقریبا همیشه با سهامداران متقابل بوده اند، بنابراین شرکتهای دارای مدیریت مشترک احتمالا انگیزه ی پایدارتر ونظارت کافی دارند، اما برای افشای اطلاعات اختصاصی انگیزه ی کمتری دارند.
برخی محققان و قانونگذاران در امریکای شمالی براین باورند که مدیریت بیرونیِ چندگانه به نوعی باعث شکل گیری یک فرصت طلبی مدیریتی میشود ، اما اخیـــرا در متون مختلف دریافته اند مدیرانی که درهیئت های مدیره ی شرکتهای مختلف عضو هستند برعملکرد طولانی مدت شرکت تاثیرگذارند. (برد و همکاران ۲۰۱۰، فریس و همکاران ۲۰۰۳، گلتکایز و بوید ۲۰۱۱[۱۳]). شرکت ها مایلند مدیرانی با سابقه ی کاری خوب را در اختیار داشته باشند چرا که این میتواند یک مکانیزم اطلاع رسانی برای بازار باشد. (دویچ و رز[۱۴]۲۰۰۳) مدیریت مشترک به شرکت امکان میدهد بر رفتار دیگر شرکت ها نظارت داشته باشد وعدم ثبات ناشی ازاعمال استراتژیک راکاهش دهد.(بروگاتی و فاستر[۱۵]۲۰۰۳) علاوه بر آن شرکتهایی که دارای مدیریت مشترک هستند احتمالا بیشتر پیشنهادات تامین سرمایه ی خصوصی دریافت میکنند.(استوارت و ییم [۱۶]۲۰۱۰)
جنبه دیگری در این تحقیق که در خصوص افشای اطلاعات داوطلبانه مطرح است، این است که شرکت‌ها به منظور کاهش ریسک اطلاعات، افشای داوطلبانه انجام می‌دهند؛ اما در عین حال تلاش می‌کنند ازرویه‌های افشایی که حفظ آن در آینده دشوار است، اجتناب کنند.
درتعیین سطح نهایی افشا، شرکت‌ها باید وزن عوامل هزینه خاص را دربرابر منافع بالقوه حاصل از افشای بیشتر در نظر بگیرند. در تعیین مزایای اصلی افشای داوطلبانه، شرکتها باید هزینه‌های اولیه سطح افشا را در نظر داشته باشند. این بدان معنی است که هزینه تهیه و انتشار اطلاعات وهزینه ‌زیانهای رقابتی که به افشای داوطلبانه مرتبط است،‌ باید مدنظرقرارگیرد (مدحانی ۲۰۰۹)
یکی از محدودیت‌های مهم افشای داوطلبانه، توازن ‌بین ‌منفعت ‌وهزینه است. به موجب مفاهیم نظری گزارشگری مالی، منفعت ‌حاصل ‌از اطلاعات‌ باید بیش‌ از هزینه ‌تهیه ‌و ارائـه ‌آن‌ باشد. از این ‌رو ارزیابی ‌منفعت‌ و هزینه ‌اساساً یک‌ فرایند قضاوتی‌ است‌ که برای شرکت‌های بزرگ از اهمیت بیشتری برخوردار است. این هزینه‌ها برعهده شرکت‌اند، اما استفاده‌ کنندگان نهایی از صورتهای مالی از آن منتفع می‌شوند و درگام دوم شرکت می‌تواند ازمنافع ثانویه وکسب مزیتهای رقابتی حاصل از افشا بهره ببرد.
برخی معتقدند افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها به صورت کامل انجام نمی‌گیرد، زیرا مدیران نسبت به در اختیار قرار گرفتن اطلاعات خاص تردید دارند (پارسائیان،‌ ۱۳۸۸). اماآنچه مشخص است، این است که شرکتها براساس رویکردهای قانونی و پاسخگویی، خود راملزم به انتشار کلیه اطلاعاتی که اثر مثبتی بر کارکرد بازار نیزدارد، می‌نمایند.
۱-۴- اهداف تحقیق
هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشاهای اختیاری و کیفیت سود درشرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. به طور ویژه ، شناسایی ارتباط چگونگی که مدیریت مشترک به صورت بهتری از افشای داوطلبانه استفاده میکنند ویا احتمالا از آن سوءاستفاده کرده مورد بررسی قرارمیگیرد. درشرکتهای بورسی تهران وانعکاس جمع‏بندی وتهیه وارائه‏ی گزارشات به تصمیم گیرندگان، اعتباردهند‏گان وسایر استفاده‏کنندگان به منظورنحوه‏ی سرمایه‏گذاری آنان در بورس. علاوه بر این ، کمک به بهبود اندازه‏گیری وتخمین خروجی‏ها و ورودی‏ها به منظور تشخیص تنگناها و زمینه‏های دیگری که باید در مورد بهبود آنها اقدام شود وبررسی اینکه آیا اطلاعات تهیه شده توسط شرکتها می‏تواند ملاکی برای سنجش رابطه هیئت مدیره باافشای داوطلبانه واثرات آن برکیفیت سود باشد.
۱-۵- سؤال های تحقیق:
سوال این پژوهش این است که آیا بین هیئت مدیره مشترک، افشاهای اختیاری و کیفیت سود رابطه وجود دارد یا خیر ؟
۱-۶- فرضیه های تحقیق
بر مبنای مواردی که در قسمتهای قبلی عنوان شد، فرضیه این تحقیق به شرح زیر است:

 

    • بین هیئت مدیره مشترک، افشاهای اختیاری وکیفیت سود رابطه وجود دارد.

 

فرضیه های فرعی
فرضیه فرعی ۱ : بین هیئت مدیره ی مشترک وسطح افشای اختیاری رابطه وجود دارد.
فرضیه فرعی ۲ :بین مدیریت مشترک وکیفیت سود رابطه وجود دارد.
۱-۷- روش تحقیق
برحسب هدف، تحقیق حاضر از آن جهت که نتایج آن میتواند به محدود کردن خطر اخلاقی مدیران در شرکتها کمک کند میتواند برای مالکان، پژوهشگران، سرمایه گذاران وتحلیلگران کمک نماید تحقیقی کاربردی تلقی گردد. روش تحقیق حاضر توصیفی- استقرائی و از نوع همبستگی است. توصیفی به این دلیل که هدف آن توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است و برای شناخت بیشتر شرایط موجود می باشد و همبستگی به دلیل اینکه در این تحقیق رابطه بین متغیرها موردنظر است . این تحقیق به بررسی روابط بین متغیرها پرداخته و در پی اثبات وجود این رابطه در شرایط کنونی براساس داده های تاریخی می باشد.. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی بوده و در آن برای تبیین روابط بین متغیرهای تحقیق از رگرسیون حداقل مربعات معمولی استفاده خواهد شد.
۱-۸- قلمرو تحقیق
قلمرو این تحقیق شامل دو بعد مختلف، به شرح زیر میباشد:
الف)قلمرو زمانی: با در نظر گرفتن اطلاعات نزدیک به زمان انجام تحقیق و در دسترس بودن آنها قلمرو زمانی تحقیق یک دوره ۶ ساله از ابتدای سال ۱۳۸۵ لغایت پایان سال ۱۳۹۰ تعیین شده است.
ب)قلمرو مکانی:قلمرو مکانی تحقیق حاضر بازار بورس اوراق بهادار تهران می باشد.
۱-۹- جامعه و نمونه آماری
در پژوهش حاضر به منظور آزمون فرضیهای تحقیق از داده های مالی طبقه بندی شده وحسابرسی شده شرکتهای فعال پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. دلایل انتخاب جامعه آماری مذکور این است که سازمان بورس اوراق بهادار تهران اطلاعات نسبتاً جامعی درخصوص وضعیت شرکتها و روند عملکردهای مالی و اقتصادی آنها دارد و می توان گفت تنها منبع اطلاعاتی است که با بهره گرفتن از آن می توان به منابع اطلاعاتی مالی شرکتها دسترسی یافته و مدلهای تحقیق را مورد آزمون قرار داد. نمونه آماری این تحقیق شامل تمامی شرکتهایی است که شرایط ذیل را دارا باشند.
۱- اطلاعات مورد نیاز در رابطه با شرکتهای ازسال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ دردسترس باشد .
۲- پایان سال مالی شرکتها پایان اسفند وطی سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ تغییرنکرده باشد .
۳- سهام شرکتها درطول هریک ازسالهای دوره تحقیق دربورس معامله شده باشد و قیمت پایان دوره در دسترس باشد.
۴- جزء شرکتهای سرمایه گذاری و واسطه گری مالی نباشد .
۵- همه صورتهای مالی حسابرسی شده وغیر تلفیقی میباشد.
۱-۱۰- تعریف واژه‌ها و ‌اصطلاحات کلیدی
۱-۱۰-۱- کیفیت سود :
برخی تحلیل گران مالی کیفیت سود را بعنوان سود عادی و مستمر، تکرارپذیر و ایجادکننده جریان نقدی حاصل از عملیات میدانند، آنها متعقدند که کیفیت سود رقمی بین سود خالص گزارش شده وجریان نقدی حاصل از عملیات منهای ارقام غیر تکراری میباشد.
۱-۱۰-۲- هیئت مدیریت مشترک:
شرکتهایی که یک عضومشترک درهیئت های مدیره ی خود دارند.
۱-۱۰-۳ - افشا داوطلبانه :
شرکت‌ها به ‌طورعمده، هرروزه با تصمیمها و پیش‌بینی‌های متعددی مواجهند. آنها در مورد پیش‌بینی درامدها توسط مدیریت، جلسات سرمایه‌گذاران وتحلیلگران، مجامع خرید سهام یا انصراف از خرید، حضور سرمایه‌گذاران،‌ افشای مربوط به سرمایه‌گذاران در سایتهای خبری شرکت و سایر پرونده‌های قانونی، اطلاعات را به ‌صورت داوطلبانه افشا می‌کنند.
۱-۱۱- ساختار تحقیق
تحقیق حاضر در پنج فصل ارائه خواهد شد. همانطور که ملاحظه گردید در این فصل؛ موضوع، ضرورت انجام تحقیق، اهداف تحقیق، فرضیه های تحقیق، روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری تحقیق و تعریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات تخصصی بکار رفته در تحقیق تشریح شد. سایر فصل ها به شرح ذیل تنظیم و ارائه خواهد شد:
* فصل دوم
این فصل مروری فشرده بر ادبیات حسابداری و ‌مالی در زمینه تحقیق دارد و ‌ضمن اشاره به مباحث تئوریک مطرح شده، تاریخچه مختصری از تحقیقات انجام شده که به نوعی با موضوع تحقیق در ارتباط هستند، ارائه خواهد شد.
* فصل سوم
در این فصل توضیحات تفصیلی راجع به روش تحقیق و ‌مدل‌های مورد استفاده در آزمون فرضیه ها ارائه شده و ‌اهم روش‌های گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق و ‌تجزیه و ‌تحلیل و ‌محاسبات انجام شده مطرح خواهد شد.
* فصل چهارم
در این فصل با بهره گرفتن از اطلاعات جمع آوری شده، فرضیه های تحقیق مورد آزمون قرار خواهد گرفت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...