هزینه فرصت
شکل (۳-۴) ساختار پیشنهادی تابع هزینه تولید توان راکتیو برای مزارع بادی
پایان نامه - مقاله - پروژه
به منظور استقرار بازار همه DFIGهای شرکت کننده، پیشنهادات خود را در قالب پنج مولفه مجزای گفته شده به بهره­بردار مستقل سیستم ارائه می­ دهند. ISO بدنبال به حداقل رساندن هزینه تولید توان راکتیو می­باشد، بنابراین تابع پرداخت به عنوان تابع هدف برای به حداقل رساندن هزینه تولید توان راکتیو ارائه می­ شود.
(۳-۶۵)
در رابطه (۳-۶۵) توان راکتیو خروجی از یک ارائه دهنده به چهار بخش و و و تقسیم شده است، که به ترتیب نشان­دهنده مقدار توان راکتیو ارائه شده در مناطق ( و)، (و )، (و ) و ( و) می­باشد. در این معادله قیمت تسویه بازار برای مولفه در دسترس بودن می­باشد. و نیز بترتیب قیمت تسویه بازار برای هزینه تلفات مرتبط با و می­باشد. همچنین و بترتیب قیمت­ تسویه بازار برای هزینه فرصت مرتبط با ناحیه تولید و جذب توان راکتیو است.
به منظور تسویه بازار، بالاترین پیشنهاد قیمت در بین ارائه دهندگان انتخاب شده، بعنوان قیمت یکسان تسویه بازار انتخاب می­گردد. قیود زیر اطمینان حاصل می­ کند که قیمت­های بازار، برای مجموعه ­ای از پیشنهادات داده شده، بالاترین پیشنهاد قیمت پذیرفته شده می­باشد:
(۳-۶۶)
(۳-۶۷)
(۳-۶۸)
(۳-۹۶)
(۳-۷۰)
(۳-۷۱)
قیود (۳-۶۶) و (۳-۷۱) نشان می­دهد که قیمت تسویه برابر با بالاترین قیمت پیشنهادی در بین واحدهای پذیرفته شده می­باشد. قید (۳-۶۷) بیان می­ کند که قیمت تسویه برابر با بالاترین قیمت پیشنهادی واحد پذیرفته شده­ برای جذب توان راکتیو در هر دو ناحیه جذب توان راکتیو می­باشد. قید (۳-۶۸) همچنین بیان می­ کند که قیمت تسویه برابر با بالاترین قیمت پیشنهادی واحد پذیرفته شده­ برای تولید توان راکتیو در هر دو ناحیه تولید توان راکتیو و فرصت می­باشد. قیود (۳-۶۹) و (۳-۷۰) نیز بترتیب اطمینان حاصل می­ کنند که قیمت تسویه بازار برای هزینه فرصت در حالت تولید توان راکتیو و جذب توان راکتیو، بالاترین قیمت پذیرفته شده باشد.
علاوه بر قیود مربوط به قیمت تسویه بازار، قیود مرتبط با ناحیه عملکرد واحدها نیز بصورت زیر بیان می­گردد.
(۳-۷۲)
(۳-۷۳)
(۳-۷۴)
(۳-۷۵)
(۳-۷۶)
(۳-۷۷)
(۳-۷۸)
در روابط بالا قیود (۳-۷۴) تا (۳-۷۷) حدود عملکرد هریک از نواحی را نشان می­دهد. رابطه (۳-۷۸) نیز بیان می­ کند که هر واحد در هر زمان تنها در یکی از نواحی توان راکتیو می ­تواند عمل کند. قیود مرتبط با منحنی قابلیت DFIG نیز بصورت معادلات (۳-۶۱) تا (۳-۶۳) می­باشد.

 

        •  

       

       

 

 

 

                1. مدل بازار مجزای توان راکتیو برای مزارع بادی و ژنراتورهای سنکرون

               

               

           

           

       

       

 

با توجه به موارد ذکر شده، تابع پرداخت مورد انتظار برای واحدهای بادی و ژنراتورهای سنکرون بصورت زیر در تابع پرداخت کل گنجانده می­ شود.
+ (۳-۷۹)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...